کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

علت زانو درد در زنان؛ آسیب پذیری بیشتر زانوی زنان به دلیل عوامل فیزیولوژیکی آنها

در خصوص علت زانو درد در زنان باید گفت به‌طورکلی زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب‌دیدگی‌های مربوط به زانو هستند. حتی برای زنانی که آسیب‌های حاد یا شدید را تجربه نمی‌کنند، شکایت از درد زانو بسیار شایع است.

در واقع، برخی از عوامل فیزیولوژیکی خاص در بدن زنان ممکن است زنان را در برابر آسیب‌های زانو آسیب‌پذیرتر کند. موارد مختلفی می‌تواند علت درد زانو باشد و آنچه مهم است این است که دلایل، در زمان مناسب و به‌طور صحیح توسط یک متخصص ارتوپد خوب و باتجربه تشخیص داده شود تا درمان آغاز گردد.

علت زانو درد در زنان

چرا علت زانو درد در زنان متعددتر از مردان است؟

بسیاری از ما شنیده‌ایم که زنان ورزشکار بیشتر مستعد آسیب‌دیدگی‌های زانو هستند؛ اما چیزی که اکثر مردم نمی‌دانند این است که لازم نیست حتماً یک خانم ورزشکار باشید تا درنهایت با یک مشکل جدی در ناحیه زانو مواجه شوید.

هر ساله تقریباً 10 میلیون زن برای مشکلاتی که باعث زانو درد می‌شوند به متخصصان ارتوپد و پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند که اغلب به دلیل فعالیت‌های غیرمرتبط با ورزش است و ربطی به ورزش‌های حرفه‌ای ندارد. ازجمله این فعالیت‌ها نیز می‌توان به بلند کردن جعبه، چمباتمه زدن بیش‌ازحد مثلاً در حین باغبانی یا انجام کارهای دیگر، بالا رفتن و پایین آمدن زیاد از پله‌ها و … اشاره نمود.

اینکه چرا موارد علت زانو درد در زنان بیشتر از مردان است به شکل و آناتومی بدن زنان برمی‌گردد. درواقع محققان اعتقاد دارند یکی از محتمل‌ترین علت‌ها، شکل بدن زنان است که باعث آسیب‌های زانویی بیشتر خواهد شد. معمولاً بدن زنان به شکلی است که لگن پهن‌تری دارند و حالت زانوهای آن‌ها کوبنده است؛ یعنی استخوان‌های ران آن‌ها از لگن تا زانو به طرف داخل خم می‌شوند و این حالت می‌تواند فشار بیشتری را بر روی مفاصل بخصوص مفاصل زانو ایجاد کند.

علت دیگر را می‌توان در متفاوت بودن عضلات یک زن ردیابی کرد. بیشتر اوقات، ماهیچه‌های ساق پای زنان متفاوت‌تر از مردان است و بخصوص اگر زنان فعالیت‌های ورزشی منظم برای تقویت آن‌ها نداشته باشند، بیشتر دچار آسیب‌های زانو خواهند شد.

گاهی درد زانو با چند تغییر و اصلاح سبک زندگی بهبود پیدا می‌کند ولی گاهی ناشی از یک بیماری جدی مانند آرتروز است که هرچه زودتر درمان آن شروع گردد بهتر می‌توان آن را کنترل و از پیشروی آن جلوگیری کرد. اگر می‌خواهید بیشتر با علت زانو درد در زنان و نحوه درمان زانو درد در زنان آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

علت زانو درد در زنان چیست؟

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، مهم‌ترین دلیل اینکه زانو درد زنان بیشتر تجربه می‌شود، آناتومی بدن آن‌ها می‌باشد؛ اما اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر به موارد علت زانو درد در زنان بپردازیم، عبارت‌اند از:

  1. زنان از ماهیچه‌های خود متفاوت از مردان استفاده می‌کنند.

حتی در هنگام انجام اقدامات مشابه، مانند لگدزدن به توپ، برخی شواهد نشان می‌دهد که مردان و زنان گروه‌های عضلانی اصلی خود را به شکلی متفاوت به کار می‌گیرند.

به‌عنوان‌مثال، محققان پزشکی ورزشی مردان و زنان را در هنگام ضربه زدن به توپ فوتبال مورد بررسی قرار داده‌اند. آن‌ها دریافتند که مردان بیشتر از زنان، خم‌کننده‌های ران پای خود را فعال می‌کنند و عضلات ربای ران (عضلات بیرونی) پای حمایت‌کننده را فعال می‌کنند. همچنین تفاوت‌هایی در میزان فعال شدن باسن بین مردان و زنان وجود دارد.

این تفاوت‌ها که در عملکرد عضلانی وجود دارند می‌توانند احتمال پارگی رباط ACL  یا متقاطع قدامی در زنان را افزایش دهند. به‌کارگیری عضلات مختلف می‌تواند باعث شود زنان در اثر فعالیت‌های خاص دچار زانو درد مزمن شوند.

  1. عوامل هورمونی می‌تواند علت زانو درد در زنان باشد.

هم مردان و هم زنان هورمون استروژن را در بدن خود تولید می‌کنند، اما در بدن زنان این هورمون در مقادیر بیشتری تولید می‌شود و اصولاً استروژن را به‌عنوان یک هورمون زنانه می‌شناسند. این سطوح بیشتر استروژن در گردش، عملکرد تولیدمثل زنان را تنظیم می‌کند، اما استروژن می‌تواند برای مفاصل مختلف بدن مثل زانو مضر باشد.

سطوح بالاتر استروژن با تغییرات در تشکیل فیبروبلاست‌ها، سلول‌هایی که کلاژن (نوعی پروتئین) را در بافت همبند تولید می‌کنند، مرتبط است. علاوه بر این، استروژن می‌تواند بر احتباس آب بیشتر در بافت نرم داخل زانو تأثیر بگذارد. در مجموع، این اثرات استروژن می‌تواند رباط‌های پاهای زنان را ضعیف کرده و آن‌ها را مستعد آسیب‌های مختلف و بیشتری برای زانو، از جمله کشش یا پارگی ACL کند.

  1. آسیب به کشکک یا کاسه زانو

این درد در ناحیه جلویی زانو نمایان می‌شود. هنگامی‌که به‌درستی فعالیت می‌کنید، کشکک زانوی شما باید درحالی‌که پای خود را دراز می‌کنید، کاملاً مستقیم به سمت بالا و پایین سُر بخورد؛ اما بعضی وقت‌ها کاسه زانو به دلیل آسیب‌دیدگی کمی از مسیر خود خارج می‌شود و به قسمت‌های اطرافش مانند استخوان و غضروف ساییده می‌شود.

این آسیب اگر به‌موقع شناسایی نشود می‌تواند به دلیل مزاحمتی که برای سایر قسمت‌های زانو ایجاد می‌کند کم‌کم منجر به علائمی مانند درد و تورم در جلوی زانو و پشت کاسه زانو شود. احتمال دارد فرد آسیب‌دیده هنگام حرکت یا فعالیت خود صدای تق‌تق هم بشنود.

درمان زانو درد در زنان ناشی از آسیب به کشکک زانو

برای جلوگیری از درد یا درمان آن در این وضعیت، بیمار باید میزان استقامت عضلانی خود را افزایش دهد و با انجام تمرینات درست تحت نظر متخصص ارتوپد عضلات چهار سر ران در جلوی ساق را تقویت کند که بسیار مهم است. همچنین باید حرکات کششی مناسب برای ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی که ممکن است سفت شوند مانند نوار ایلیوتیبیال (در سمت بیرونی ساق پا) و همسترینگ (در پشت ساق پا) به‌صورت منظم انجام شوند.

از طرفی عاقلانه است که تا زمان بهبود از فعالیت‌هایی مانند بالا رفتن از پله‌ها، بالا و پایین رفتن از شیب‌هایی مانند تپه و چمباتمه زدن بیش‌ازحد که می‌توانند باعث تشدید علائم آسیب به کاسه زانو شوند، خودداری کنید.

  1. پارگی مینیسک

یکی دیگر از موارد علت درد در زانو می‌تواند پارگی مینیسک بیمار باشد. منیسک تکه‌ای غضروفی و هلالی شکل است که همانند یک بالشتک برای زانو نقش حمایت‌کننده را عمل می‌کند. شما دو منیسک در هر کدام از زانوهایتان دارید.

هنگامی‌که منیسک دچار آسیب یا پارگی می‌شود، قسمت‌های پاره شده با هر فعالیتی می‌تواند تحریک شده و درد و تورم در سمت داخلی (مدیانی) یا خارجی (جانبی) زانو را ایجاد نماید. اینکه کدام قسمت درد بگیرد یا متورم شود به این بستگی دارد که کدام مینیسک دچار آسیب گشته است.

درمان زانو درد در زنان ناشی از پارگی مینیسک

برای پارگی مینیسک مهم است که به متخصص ارتوپد مراجعه کنید و تشخیص دقیق انجام شود. بااین‌حال، برخی راهکارها برای بهبود علائم وجود دارند.

ازجمله اینکه می‌توانید از کمپرس سرد بر روی ناحیه دردناک استفاده کنید یا داروهای ضدالتهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن مصرف کنید تا درد و ورم آن کم شود. از طرفی باید حرکات کششی و تقویتی را تحت نظر پزشک انجام دهید. توجه داشته باشید انجام حرکات خودسرانه ممکن است آسیب شما را تشدید نماید.

 

علت زانو درد در زنان

  1. پارگی رباط مهم ACL (رباط صلیبی قدامی)

ACL یکی از مهم‌ترین رباط‌ها در ناحیه زانو است و مشکلات مربوط به آن نیز یکی از شایع‌ترین دلایل آسیب به زانو است. درواقع علاوه بر علت زانو درد در زنان می‌تواند یکی از مهم‌ترین موارد علت زانو درد در جوانی و ورزشکاران هم باشد.

این آسیب وقتی رخ می‌دهد که نیرویی بیش‌ازحد تحملِ رباط بر آن وارد شود. معمولاً این حالت به دلیل آسیب‌های غیر تماسی مانند فرود ناگهانی یا تغییر جهت ناگهانی رخ می‌دهد. البته ممکن است در اثر تماس‌هایی مانند ضربه زدن در طول بازی‌های مختلف بخصوص فوتبال یا فوتسال نیز ایجاد شود.

خطر آسیب به رباط ACL در ورزش‌های مختلف که نیاز به حرکاتی از جمله چرخش، تغییر جهت سریع یا پرش دارند، بیشتر دیده می‌شود.

در زنان نیز افرادی که به‌صورت حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای در ورزش‌هایی مانند والیبال، فوتبال، ژیمناستیک و بسکتبال فعالیت دارند، بیشتر دچار این آسیب می‌شوند. همچنین ورزشکارانی که تمرین کافی نداشته و از نظر بدنی ضعیف هستند یا قدرت انعطاف‌پذیری بدنشان پایین است بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.

معمولاً زمانی که این آسیب رخ می‌دهد بیمار صدای پاپ گونه‌ای را در زانوهای خود می‌شود و دیگر نمی‌تواند به حرکتی که تا چند دقیقه قبل انجام می‌داده، ادامه دهد. حدود 2 الی 12 ساعت پس از آسیب نیز علائمی مانند تورم زیاد، ناتوانی در خم و راست کردن زانو و درد ایجاد می‌شود که باید فوراً توسط یک متخصص ارتوپد مورد بررسی قرار بگیرد.

درمان زانو درد در زنان ناشی از پارگی رباط صلیبی قدامی

تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر در این زمینه مشخص کرده است که خطر آسیب به رباط ACL می‌تواند به دلیل برنامه‌های آماده‌سازی و تمرینی که جهت افزایش تعادل و انعطاف‌پذیری و بهبود قدرت و استقامت عضلانی بدن فرد طراحی شده‌اند، کاهش یابد.

اگر آسیبی دارید که فکر می‌کنید باعث پارگی رباط ACL یا آسیب به آن شده باشد، بهتر است برای ارزیابی کامل و دقیق جهت جلوگیری از عوارض بعدی به یک متخصص ارتوپد خوب نیز مراجعه کنید.

  1. پارگی MCL (رباط جانبی داخلی)

این رباط زمانی آسیب می‌بیند که قسمت بیرونی زانوی نیمه خم شده با پای ثابت به زمین ضربه می‌زند. آسیب به MCL از طرفی ممکن است با چرخش بیش‌ازحد جانبی (پیچش بیرونی) زانو رخ دهد. این نیرو قسمت داخلی زانو را گشاد کرده و با ایجاد کشیدگی، منجر به پارگی جزئی یا کامل رباط می‌شود.

آسیب‌هایی که اغلب به‌صورت همراه با پارگی MCL رخ می‌دهد، پارگی ACL و منیسک است. شایع‌ترین علامت این آسیب، درد مستقیم روی رباط در قسمت داخلی زانوی زنان است.

اگر فقط MCL آسیب‌دیده باشد، بیشتر بیماران می‌توانند پس از یک آسیب حاد به راه رفتن ادامه دهند. بااین‌حال، آن‌ها اغلب در فعالیت‌هایی که شامل چرخش است تا زمان بهبودی مشکل دارند. درد و سفتی در مفصل نیز ایجاد می‌شود که در قسمت داخلی زانو موضعی است و این ناحیه ممکن است متورم شود. پارگی‌های مهم‌تر و شدیدتر MCL می‌تواند به بیمار احساس بی‌ثباتی بدهد.

درمان زانو درد در زنان ناشی از پارگی رباط جانبی داخلی

اگر آسیبی دارید که احتمال می‌دهید می‌تواند منجر به پارگی MCL شده باشد، بهتر است برای ارزیابی کامل بدون انجام هیچ درمان خودسرانه‌ای به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

  1. علت زانو درد در زنان ممکن است استفاده بیش‌ازحد باشد.

تکرار برخی از حرکت‌ها و فشار مداوم بر روی زانوها بدون انجام مراقبت‌های لازم و استراحت کافی می‌تواند منجر به آسیب مفاصل در زنان شود. اگرچه در مردان نیز آسیب ناشی از استفاده بیش‌ازحد از مفصل وجود دارد ولی این مشکل در زنان بیشتر به چشم می‌خورد. با اینکه این آسیب‌ها در ابتدا ممکن است با کمی استراحت و مراقبت‌های خانگی بهبود پیدا کنند ولی اگر تحت نظر متخصص ارتوپد فعالیت‌های خود را اصلاح نکنید می‌تواند مشکلات جدی و بزرگتری برایتان ایجاد کند که توانایی حرکت زانو را محدود خواهد کرد.

  1. نوروپاتی‌های محیطی

در صورتی که زنان دچار بیماری‌های زمینه‌ای کنترل نشده‌ای مانند دیابت باشند یا به مصرف بیش از حد الکل معتاد باشند، دچار آسیب‌های عصبی دائمی یا پیشرفته خواهند شد. یکی از عوارض این آسیب‌های عصبی نیز دردهای زانو میباشد.

  1. کیست بیکر

کیست بیکر نوعی کیست در زیر زانو است که در حالت عادی بسیار کوچک می‌باشد ولی در مواردی که ملتهب شده باشد و شرایط حاد ایجاد شود، اندازه آن حتی به قدر یک توپ بیسبال میرسد. کیست بیکر معمولا در اثر بیرون زدن بورس زانو ایجاد خواهد شد.

  1. آرتریت عفونی

آرتریت عفونتی نوعی آرتریت است که میتواند منجر به عفونت و التهاب در مفصل‌های مختلف بدن بخصوص مفصل زانو شود و مفصل را تخریب کند. در نتیجه می‌تواند عوارضی مانند درد زانو در زنان یا مردان را نیز ایجاد نماید.

  1. انواع بورسیت‌ها

بورس ها به کیسه‌های کوچکی گفته می‌شود که دارای ماده ژله مانندی هستند و در اطراف مفاصل مختلف بدن مانند زانو، آرنج، شانه و ران یک حالت محافظ بالشتک مانندی را ایجاد خواهند کرد. موارد مختلفی مانند استفاده بیش از اندازه، ضربه سخت و مستقیم، آرتروز و … می‌تواند منجر به تحریک و التهاب بورس شده و دردهای مفصلی مانند درد زانو را ایجاد نماید.

چه چیز دیگری می‌تواند علت زانو درد در زنان باشد؟

دلایل کمتر شایع دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند علت زانو درد در زنان باشند. ازجمله این دلایل مهم که باید به آن‌ها توجه شود، عبارت‌اند از:

  • بورسیت (ملتهب شدن کیسه‌ای پر از مایع حمایت‌کننده در پشت زانو)
  • دررفتگی کاسه زانو (خارج شدن کاسه زانو از جایی که باید باشد.)
  • شکستگی یا تروماهای محیطی مانند ضربه‌های محکم در ناحیه زانو
  • سندرم بانوار ایلیوتیبیال (قطعه‌ای از بافت سخت که از لگن به سمت پایین و تا قسمت بیرونی زانو کشیده می‌شود و وقتی بیش‌ازحد کار کند، ممکن است به‌مرورزمان ملتهب شود.)
  • بیماری ازگود-شلاتر (این وضعیت یکی از مهم‌ترین موارد علت زانو درد در جوانی است)
  • آرتروز (معمولاً با افزایش سن و ساییدگی مفصل زانو ایجاد می‌شود ولی می‌تواند در جوانی هم رخ دهد.)
  • سایر انواع آرتریت به‌عنوان بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و روماتیسم
  • تاندونیت کشکک (به این معنی که تاندونی که کاسه زانو را به ساق پا وصل می‌کند، ملتهب شود.)
  • سندرم درد پاتلوفمورال (به دلیل عدم تعادل عضلانی، سفتی و مشکلات هم ترازی پاها)

علت زانو درد در جوانی چه می‌باشد؟

تمامی مواردی که به‌عنوان علت زانو درد در زنان گفتیم می‌توانند علت زانو درد در جوانی هم باشند. البته برخی از بیماری‌ها مانند بیماری ازگود شلاتر در جوانان بیشتر دیده می‌شود. همچنین برخی آسیب‌ها مانند پارگی مینیسک یا آسیب‌های رباطی در جوانان به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای بیشتر مانند فوتبال، فوتسال، بسکتبال و … نیز بیشتر مشاهده می‌شوند.

علت زانو درد در زنان

در چه صورتی درمان زانو درد در زنان باید اورژانسی انجام شود؟

اگر زانو درد به دلیل کار بیش‌ازحد یا آسیب‌های کم‌خطر باشد می‌توانید در ابتدا مراقبت‌های خانگی مانند استراحت، استفاده از یخ، قرار دادن پا در ارتفاع و … را انجام دهید و در صورت خوب نشدن بعد از چند روز به پزشک ارتوپد مراجعه کنید ولی در صورت بروز علائم زیر باید سریعاً به اورژانس مراجعه نمایید:

  • استخوان‌های زانو یا ساق پا طوری به نظر می‌رسند که گویا شکلشان کاملاً تغییر پیدا کرده است.
  • آسیب به‌قدری شدید است که شما نمی‌توانید حتی روی پاهایتان بایستید.
  • درد بسیار شدید و غیرقابل‌تحمل است.
  • بلافاصله بعد از آسیب یا کمی بعدازآن علائمی مانند بی‌حسی در زیر زانو، سوزن سوزن شدن یا تورم ایجاد می‌شوند.

عدم بررسی علت زانو درد در زنان چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟

آسیب‌های زانو اگر به‌درستی و در زمان مناسب توسط یک متخصص ارتوپد خوب مورد ارزیابی و درمان قرار نگیرند می‌توانند مشکلات عدیده‌ای را در آینده برایتان ایجاد کنند و حتی اجازه انجام فعالیت‌های ساده را به شما نمی‌دهند.

در مشکلات مختلف مربوط به زانو نوع احساس شما از درد و مکان آن بسته به علت ایجاد آسیب می‌تواند متفاوت باشد. ازجمله عوارضی که عدم بررسی علت زانو درد در زنان می‌تواند ایجاد نماید، عبارت‌اند از:

  • درد، معمولاً هنگام خم و راست کردن زانو (مانند زمانی که از پله‌ها بالا می‌روید)
  • تورم
  • مشکل در آوردن وزن بر روی زانو
  • مشکلات حرکت زانو
  • کمانش یا قفل‌کردن زانو

بنابراین مهم است که اگر این علائم را دارید، در اسرع وقت به ارتوپد خود مراجعه کنید. پزشک با گرفتن یک شرح‌حال و معاینات فیزیکی تشخیص اولیه را ارائه می‌دهد و بعد در صورت نیاز به تأیید تشخیص نهایی از برخی تست‌ها مانند ام آر آی یا تصویربرداری با اشعه ایکس استفاده خواهد کرد.

برای کاهش درد زانو در خانه چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

اگر شرایط زانوی شما کاملاً غیر اورژانسی باشد و آسیب خفیف تا متوسط ایجاد شده باشد می‌توانید از روش‌های زیر به‌عنوان مراقبت‌های خانگی استفاده کنید:

  • استراحت کنید و تا چند روز فعالیت‌های مربوط به زانو را انجام ندهید.
  • از کمپرس یخ به‌صورت روزانه چند مرتبه و هر بار 15 تا 20 دقیقه استفاده کنید تا تورم و درد کاهش پیدا کند. این کار در دو تا سه روز اول شروع علائم بسیار مؤثر است.
  • می‌توانید زانوی خود را با یک باند مخصوص زانو ببندید تا با ایجاد فشار مناسب درد و تورم کاهش پیدا کند.
  • هنگام نشستن یا دراز کشیدن، حتماً زانوهای خود را به کمک یک بالش بالا نگه دارید.
  • از داروهای ضدالتهابی مناسب مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • در صورت توصیه پزشک ورزش‌های کششی و تقویتی مناسب را به‌طور صحیح انجام دهید. ممکن است نیاز باشد فیزیوتراپی نیز انجام دهید.

اگر بعد از 2 هفته درمان خانگی درد همچنان ادامه داشت، در زانو احساس گرما داشتید یا اگر همراه با زانوی دردناک تب هم تجربه شد، باید در اسرع وقت به متخصص ارتوپد و حتی اورژانس مراجعه کنید.

برخی از افراد مبتلا به زانو درد نیز به کمک بیشتری برای درمان نیاز دارند. به‌عنوان‌مثال، اگر بورسیت داشته باشید ممکن است متخصص به‌صورت جراحی سرپایی مایع اضافی را از بورس زانو خارج کند.

اگر به آرتریت مبتلا هستید، ممکن است به تزریق کورتیکواستروئید، اوزون تراپی، پی آر پی و … گاه‌به‌گاه برای کاهش التهاب نیاز داشته باشید و اگر رباط پاره شده یا آسیب‌های خاص زانو دارید، ممکن است درمان زانو درد در زنان نیاز به جراحی داشته باشد.

علت زانو درد در زنان

بهترین ویتامین برای زانو درد و تقویت زانو چیست؟

یکی از مواردی که می‌تواند احتمال بروز آسیب‌های زانو را کاهش دهد، رژیم غذایی است. گاهی کمبود برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین D که نقش مؤثری در ساخت استخوان‌ها دارد می‌تواند منجر به تضعیف مفاصل و استخوان‌ها شده و درد زانو را ایجاد کند.

در این صورت اگر به‌موقع به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایشاتی مانند آزمایش خون پزشک تشخیص دهد که شما دچار کمبود ویتامین برای زانو درد هستید، حتماً آن‌ها را به‌صورت مکمل برایتان تجویز می‌کند ولی مصرف خودسرانه مکمل قبل از ارزیابی پزشک توصیه نمی‌شود.

چندین ویتامین ازجمله ویتامین‌های A، C و E و ویتامین‌های D و K تأثیرات بسیار مهمی بر روی استخوان‌ها و بخصوص مفاصل دارند و حتی برای بیماران مبتلا به آرتریت اغلب به‌عنوان مکمل درمانی تجویز می‌شوند.

در کل ویتامین‌های D و K به عنوان ویتامین برای زانو درد هر دو برای استحکام استخوان‌ها مهم هستند و ویتامین K در ساختار غضروف نقش مهمی دارد. در صورت کمبود این دو ماده مغذی، مصرف مکمل این دو ماده غذایی به عنوان ویتامین برای زانو درد می‌تواند برای بهبود یا تقویت زانو مفید باشد.

سخن آخر

همان‌طور که ملاحظه کردید، موارد مختلفی می‌توانند علت زانو درد در زنان باشند. درواقع نوع آناتومی بدن زنان طوری است که بیشتر از مردان مستعد آسیب‌های زانو هستند و باید این نکته را هنگام انجام حرکات ورزشی یا سایر فعالیت‌های غیرورزشی در نظر داشته باشند.

مراقبت‌های مناسب، انجام حرکات تقویت کننده و کششی صحیح، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند تا حد زیادی از این موارد جلوگیری کند. مهم است که هرگونه ناراحتی در زانو در صورت ادامه‌دار شدن بعد از چند روز توسط متخصص ارتوپد ارزیابی شود تا در صورت تشخیص هر گونه آسیب درمان سریع‌تر آغاز گردد و از عواقب بعدی مانند دردهای مزمن و همیشگی جلوگیری شود.

اگر از درد زانو رنج می‌برید، متخصصان ارتوپد باتجربه ما می‌توانند به شما کمک کنند. ما متخصص در تشخیص مشکلات زانو در زنان هستیم و می‌توانیم عواملی را شناسایی کنیم که به کاهش درد زانوی شما کمک می‌کنند و گزینه‌های درمانی مناسب مانند فیزیوتراپی یا جراحی ارتوپدی را پیشنهاد کنیم. شما می‌توانید همین امروز از طریق شماره‌های موجود در بخش تماس با ما با ما تماس بگیرید تا در مورد اینکه چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم بیشتر بدانید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید