کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

راه درمان زانو درد در جوانی؛ اوزون‌تراپی، درمان‌های خانگی، مصرف مکمل و دارو، فیزیوتراپی و…

زانو درد اگرچه یکی از دردهای شایع در سنین بالا می‌باشد، اما ممکن است به دلایل مختلف مانند وزن بالا، نوع فعالیت، ورزش‌های خاص و… در سنین جوانی نیز اتفاق بیافتد که بسته به علت ایجاد آن و شرایط سلامتی بیمار از خفیف تا شدید متغیر است.

گاهی این درد به‌قدری است که حتی بیمار را از انجام فعالیت‌های ساده‌ای مانند راه رفتن باز می‌دارد. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد علت زانو درد در جوانی و راه درمان زانو درد در جوانی یا درمان زانو درد بدانید با ما همراه شوید.

راه درمان زانو درد در جوانی

آنچه در این مقاله می خوانید :

بررسی علت زانو درد در جوانی برای درک بهتر راه درمان زانو درد در جوانی

مفصل زانو مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مفصل در بدن است که تقریباً بیشترین فشار ناشی از وزن شما را در طول انجام فعالیت‌های مختلف روزانه اعم از راه رفتن، دویدن و ایستادن تحمل می‌کند. هر آنچه فشار بیش‌ازحدی بر زانوهای شما وارد نماید که تحمل آن را نداشته باشد می‌تواند به زانوها آسیب رسانده و در هر سنی منجر به زانو درد شود. ازجمله مهم‌ترین این موارد نیز می‌توان به وزن بیش‌ازحد، فشارهای عصبی، زمین خوردن، تصادف کردن و … اشاره نمود.

این دلایل می‌توانند علت زانو درد در جوانی نیز باشند و هیچ سنی از این موارد مستثنا نیست. البته ممکن است هرچه سن پایین‌تر باشد به دلیل کمتر کار کردن مفاصل آستانه فشاری که می‌تواند تحمل کند بیشتر باشد.

این به این معنی است که یک ضربه یکسان می‌تواند در سنین مختلف آسیب‌های متفاوتی را برای افراد ایجاد نماید ولی هیچ سنی وجود ندارد که بتوانیم به‌طور قطعی بگوییم هیچ آسیبی زانوهای شما را تهدید نمی‌کند اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر علت زانو درد در جوانی را بررسی کنیم، عبارت‌اند از:

نرم شدن غضروف زانو:

یکی از مهم‌ترین دلایل زانو درد در جوانان نرم شدن غضروف زانو است که به آن بیماری کندورمالاسی نیز گفته می‌شود. معمولاً بیماران مبتلا به این بیماری قبل از 30 سالگی درگیر می‌شوند و این بیماری به دلیل تحت تأثیر قرار دادن غضروف کشکک زانو و ساییدگی بیشتر منجر به درد در جلوی زانو می‌شود.

آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های ورزشی و تروماهای محیطی دیگر:

برخی از آسیب‌های مستمر اگرچه کوچک هم باشند می‌توانند منجر به درد زانو در جوانی شوند. به‌عنوان‌مثال استفاده بیش‌ازحد از تردمیل در سرعت‌های بالا، عدم گرم کردن و سرد کردن کافی قبل و بعد از ورزش، دوچرخه‌سواری زیاد، کوه‌نوردی و … می‌توانند علت زانو درد در جوانی باشند.

جابه‌جا شدن کشکک زانو:

گاهی برخی از مشکلات مادرزادی مانند عدم‌تساوی در پاها، کوتاه‌تر بودن یکی از رباط‌ها و حرکات نامناسب در ورزش و … می‌تواند باعث جابه‌جا شدن کشکک زانو شود که علاوه بر درد زانو ممکن است التهاب و تورم را نیز ایجاد کند.

بیماری آرتروز:

استئوآرتریت یا آرتروز یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های آرتریت است که مربوط به تحلیل رفتن مفصل‌ها می‌باشد. اگرچه بیماری آرتروز معمولاً در سنین بالا به دلیل فرسایش مفصل‌ها در اثر انجام حرکات تکراری و فعالیت زیاد ایجاد می‌شود ولی گاهی به دلایل مختلف می‌تواند جوانان را نیز درگیر کند.

به‌عنوان‌مثال اگر زانو شما در اثر یک حادثه دچار شکستگی شده باشد ولی این شکستگی در زمان مناسب و به‌طور کامل و صحیح درمان نشده باشد یکی از عوارض مهم آن بعد از مدتی شروع بیماری آرتروز خواهد بود که درمان قطعی هم ندارد و شما را تا پایان عمر درگیر می‌کند. همچنین سبک اشتباه زندگی مانند تحرک پایین می‌تواند منجر به آرتروز زودرس در جوانان شود.

آرتریت روماتوئید:

یکی دیگر از انواع بیماری‌های آرتریت که ممکن است علت زانو درد در جوانی باشد آرتریت روماتوئید است که نوعی بیماری خودایمنی است و می‌تواند منجر به علائمی مانند التهاب و تورم مفاصل بدن بخصوص در ناحیه زانو شود. نام دیگر این بیماری روماتیسم مفصلی است. جوانانی که دارای سابقه خانوادگی بیماری روماتیسم هستند و یا افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

پارگی یا کشیدگی لیگامان‌ها یا رباط‌های زانو:

رباط‌ها بافت‌های نرم و حمایت‌کننده‌ای هستند که در اندام حرکتی مختلف بدن قرار دارند. در زانو نیز دو رباط جانبی به حرکت آن کمک می‌کند و از انحراف بیش‌ازحد زانوها جلوگیری خواهند کرد.

در جوانان موارد مختلفی مانند وارد شدن ضربه شدید به زانو در بسکتبال، والیبال، فوتسال، بدمینتون و… می‌توانند با حرکات ناگهانی یا تدریجی منجر به کشیدگی یا پارگی رباط‌ها شوند؛ بنابراین پارگی منیسک و رباط صلیبی زانو به‌عنوان رباط‌های مهم زانو می‌توانند علت درد زانو در جوانی و بخصوص ورزشکاران باشد.

بارداری:

بارداری می‌تواند منجر به تغییرات شدید هورمونی شود و به‌علاوه رشد جنین می‌تواند فشار بیشتری را بر زانوهای مادر وارد کند. به همین دلیل احتمال بروز زانو درد بیشتر در این دوره برای مادران جوان بالاتر است.

سندروم درد پاتلوفمورال یا زانوی دونده:

یکی دیگر از دلایل زانو درد در جوانان این بیماری است که به دلیل عدم تعادل در عضلات اطراف زانو برای فرد رخ می‌دهد. این عدم تعادل از حرکت درست استخوان کشکک زانو هنگام خم و راست کردن آن جلوگیری می‌کند و به‌مرور اگر تشخیص و درمان کنترلی صحیحی برایش انجام نشود می‌تواند منجر به بیماری کندرومالاسی شود.

پوکی استخوان:

اگرچه پوکی استخوان به معنی کاهش تراکم استخوانی بیشتر در سنین بالا به دلیل تحلیل رفتن استخوان‌ها ناشی از فشار و کار بیش‌ازحد رخ می‌دهد، اما متأسفانه امروزه بخصوص با عادات غلط سبک زندگی و افزایش زندگی آپارتمان‌نشینی بسیاری از جوانان ما دچار کمبود ویتامین D و کاهش جذب کلسیم هستند که درنتیجه اگر به‌موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد می‌تواند منجر به پوکی استخوان زودرس شود. درنتیجه زانوها نیز تضعیف شده و حتی با فعالیت کم می‌تواند منجر به درد زانو شود.

مشکلات ساختاری پا:

ضعف استخوان‌ها، مشکلات ساختاری مانند پاهای پرانتزی، پاهای ضربدری، ضعیف بودن عضله‌ها به دلیل کاهش تحرک بخصوص در ناحیه ران، عدم هماهنگی کافی عضلات ران و باسن، انجام شغل‌های سنگین، مدام پشت میز نشستن، شکستگی‌های مفصل زانو و درمان نامناسب همگی می‌توانند منجر به درد زانو در جوانی شوند.

نکته مهم این است که در زمان مناسب به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا علت ایجاد علائمی مانند درد به‌ درستی تشخیص داده شود. بهتر است برای درمان زانودردی که بیش از یک هفته طول کشیده است یا بدتر شده و به روش‌های مراقبت خانگی پاسخ نداده است، در اسرع وقت به یک پزشک خوب مراجعه کنید و از خوددرمانی اجتناب نمایید تا دچار عوارض طولانی‌مدت مانند دردهای مزمن، آرتروز، کاهش دامنه حرکتی و … نگردید.

همچنین یادتان باشد بهترین راه درمان زانو درد و درمان قطعی زانو درد در جوانی را فقط از پزشک ارتوپد باتجربه بخواهید.

بهترین راه درمان زانو درد در جوانی کدام است؟

بهترین راه درمان درد زانو در جوانی به علت ایجاد زانو درد بستگی دارد و به همین دلیل شما باید به یک متخصص ارتوپد خوب و باتجربه در این زمینه مراجعه کنید تا زمان و پولتان هدر نرود و درمان مؤثرتری را دریافت نمایید. به‌طورکلی نیز ممکن است یک یا چند مورد از روش‌های زیر برای درمان زانو درد شما تجویز گردد:

روش‌های درمان خانگی:

این روش‌ها بیشتر نقش حمایت‌کننده را دارند و اگر درد ایجاد شده ناشی از استفاده بیش‌ازحد از زانو، استفاده از کفش نامناسب هنگام ایستادن‌های طولانی‌مدت و … باشد می‌تواند به‌راحتی زانو درد را درمان کنند. ازجمله بهترین این روش‌های درمان خانگی می‌توان به استراحت کردن، استفاده از کمپرس یخ، مسکن‌های بدون نسخه و … اشاره نمود.

تجویز دارو و یا مکمل:

ممکن است بسته به شرایطی که دارید پزشک برای کاهش درد شما از مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا داروهای ضدالتهابی استروئیدی استفاده کند. همچنین بعد از انجام چند آزمایش مانند آزمایش خون درصورتی‌که پزشک تشخیص دهد که دچار کمبود مواد مغذی یا ویتامین‌های مؤثر در تقویت زانو هستید آن‌ها را به‌صورت مکمل برایتان تجویز خواهد کرد.

اوزون‌تراپی:

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش سریع درد و علائم التهابی شدید زانو تزریق اوزون است. اگرچه در سال‌های گذشته بیشتر از داروهای کورتیکواستروئید یا کورتون برای کاهش سریع دردهای حاد استفاده می‌کردند ولی به دلیل عوارضی که این داروها ایجاد می‌نمودند امروزه بیشتر از روش اوزون‌تراپی استفاده می‌کنند که عوارض بسیار کمتری ایجاد خواهد کرد، طول ماندگاری و اثر بیشتری هم دارد. اگر این روش به‌درستی انجام شود خیلی سریع می‌تواند علائم زانو درد را بهبود دهد.

خوشبختانه در مرکز تخصصی ما از اوزون‌تراپی به‌عنوان یکی از بهترین موارد راه درمان زانو درد در جوانی و سنین بالاتر استفاده می‌شود. این روش کمک می‌کند تا درد کمتر شده و پزشک بتواند با روش‌های دیگری مانند فیزیوتراپی از عود مجدد علائم جلوگیری نماید. این روش همچنین می‌تواند از نیاز به جراحی‌های سخت تا حد زیادی جلوگیری کند یا حداقل آن را به تعویق بیندازد.

راه درمان زانو درد در جوانی

فیزیوتراپی:

فیزیوتراپ می‌تواند با انجام تمرینات تقویتی مناسب به تقویت عضلات مربوط به زانو مانند همسترینگ کمک کرده و فشار بیش‌ازحد بر روی زانوها را بردارد. همچنین تعداد زیادی حرکات اصلاحی برای زانو وجود دارند که می‌توانند به‌خوبی به کاهش درد زانوها بخصوص در جوانی کمک کنند.

درمان با فیزیوتراپی ممکن است تنها با انجام ورزش و حرکات اصلاحی باشد و همچنین در برخی از مراکز فیزیوتراپی لیزر زانو را برای کاهش دردهای زانو انجام می‌دهند که از روش‌های بسیار نوین و مؤثر برای کاهش دردهای زانو محسوب می‌شود که احتمال نیاز به جراحی را کاهش خواهد داد.

درای نیدلینگ:

درای نیدلینگ یکی از روش‌های جدید به‌عنوان راه درمان درد زانو در جوانی است که با کمک سوزن خشک و وارد کردن آن در برخی از نقاط زانو انجام می‌شود. این روش علاوه بر کاهش درد زانو در صورت انجام صحیح می‌تواند اسپاسم‌های عضلانی ایجاد شده را نیز از بین ببرد و حتی عضلات زانو را تقویت نماید.

از طرفی جریان خون را بهبود داده و تغذیه بهتری برای بافت‌های آسیب‌دیده ایجاد می‌کند که منجر به ترمیم سریع‌تر آن‌ها در صورت کشیدگی می‌شود.

اولتراسوندتراپی:

روش اولتراسوند یا سونوگرافی با استفاده از انرژی گرمایی بالا به کاهش دردهای زانویی کمک می‌کند. این روش بیشتر برای درمان آسیب‌های بافت نرم مانند کشیدگی رباط‌ها و تاندون‌ها و همچنین کاهش علائم آرتروز استفاده می‌شود. انجام صحیح این روش می‌تواند تا حد زیادی به بازیابی توانایی حرکتی در این بیماران کمک نماید.

شاک ویو تراپی:

این روش برای بهبود آسیب‌های مربوط به تاندونیت پاتلا یا مشکلات کشکک زانو است که می‌توانند درد زیادی را در زانو ایجاد نمایند. از این روش علاوه بر کاهش درد، جهت کاهش اسپاسم‌های عضلانی و بهبود کشیدگی‌های رباط‌ها و تاندون‌ها نیز استفاده می‌شود.

روش‌های جراحی:

پزشکان باتجربه همیشه سعی می‌کنند تا جای ممکن از روش‌های جراحی و بخصوص تعویض کامل مفصل زانو برای کاهش دردهای زانو استفاده نکنند، اما اگر روش‌های دیگر پاسخگو نباشد و یا آسیب‌هایی مانند پارگی منیسک زانو، تاندون‌ها، رباط صلیبی و … اتفاق افتاده باشد چاره‌ای جز جراحی برای ترمیم آن‌ها و برگشت توانایی حرکتی زانو وجود نخواهد داشت.

در صورت مشاهده چه علائمی باید برای راه درمان زانو درد در جوانی به پزشک مراجعه کرد؟

معمولاً اگر زانو درد به دلیل فعالیت زیاد و یک روز کاری خسته‌کننده باشد با کمی استراحت، استفاده از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استفاده از یخ در 72 ساعت اول، استفاده از گرما بعد از 72 ساعت اول و … برای چند روز می‌تواند زانو درد را بهبود دهد و نیاز نیست به دنبال روش خاصی به‌عنوان راه درمان زانو درد در جوانی باشید، اما درصورت مشاهده علائم زیر توصیه می‌شود برای جلوگیری از پیشروی آسیب و علائم مزمن حتماً در اسرع وقت به یک ارتوپد خوب مراجعه نمایید:

  • سفتی و یا خشکی زانو
  • تورم و التهاب در زانو
  • ضعف زانو هنگام راه رفتن یا ایستادن
  • ناپایداری در مفصل زانو
  • احساس سوزش در زانو
  • صاف نشدن زانو به‌راحتی
  • صدای تق‌تق در زانوها هنگام حرکت کردن
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل زانو
  • دردهای طولانی و مزمن در عمق زانو
  • دردهای شدید هنگام پایین و بالا رفتن از پله‌ها
  • قفل شدن ناگهان زانو
  • تورم و التهاب در زانوها

راه درمان زانو درد در جوانی

پیدا کردن راه درمان زانو درد در جوانی را جدی بگیرید!

برخی افراد فکر می‌کنند چون جوان هستند و نسبت به سنین بالاتر تحمل بیشتری برای دردهای ایجاد شده در مفاصل خود را دارند نیازی نیست برای پیدا کردن راه درمان درد زانو در جوانی تلاشی نمایند.

این در حالی است که برخی از بیماری‌های ایجاد کننده درد زانو در جوانی یا هر سنی پیش‌رونده است و اگر در زمان مناسب به‌طور صحیح درمان آن آغاز نگردد می‌تواند منجر به دردها و بیماری‌های مزمن شود که تا آخر عمر درگیرتان می‌کند. به‌عنوان‌مثال زنان جوانی که بعد از زایمان خود همچنان درد زانو را تحمل می‌کنند اگر به‌موقع برای تشخیص و درمان آن اقدام ننمایند در آینده‌ای نزدیک دچار آرتروز زودرس خواهند شد.

تشخیص علت درد زانو در جوانی جهت انتخاب بهترین راه درمان زانو درد در جوانی

مانند هر سن دیگری متخصص ارتوپد جهت تشخیص علت درد زانو برای جوانان ابتدا سوالاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی بیمار می‌پرسد و سپس یک معاینه فیزیکی کامل از علائم مشهود انجام می‌دهد. همچنین احتمال دارد نحوه راه رفتن بیمار را بررسی کند. بسیاری از متخصصان جهت تشخیص دقیق‌تر و انتخاب بهتر برای راه درمان زانو درد در جوانی از روش‌های تشخیصی مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس و ام آر آی نیز استفاده می‌کنند.

نکات مهم برای اصلاح سبک زندگی در کنار راه درمان زانو درد در جوانی

علاوه بر مواردی که در قسمت‌های قبلی به‌عنوان راه درمان زانو درد در جوانی گفته شد اگر می‌خواهید فشار زیاد را از روی زانوهای خود بردارید و از تشدید دردهای زانو یا ایجاد مجدد آن جلوگیری نمایید باید به نکات مهم زیر توجه ویژه داشته باشید:

  • کاهش وزن به کمک اصلاح سبک زندگی مانند ورزش منظم، استفاده از توالت فرنگی، تغذیه مناسب، ترک الکل و سیگار و…
  • افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین‌های A، D و K هستند.
  • هیدراته ماندن و نوشیدن مایعات فراوان در طول روز بخصوص آب
  • استفاده بیشتر از لبنیات و غذاهای حاوی کلسیم و پروبیوتیک‌هایی مانند ماست
  • مصرف بیشتر اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 مانند ماهی
  • گرم کردن مناسب بدن قبل از انجام ورزش
  • انجام ورزش روزانه و ترجیحاً انجام حرکات اصلاحی زانو
  • اجتناب از نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی‌مدت بخصوص با کفش‌های پاشنه‌دار یا غیر طبی
  • کاهش مصرف نمک، زیرا منجر به افزایش دفع کلسیم از بدن می‌شود.

درد پشت زانو هنگام خم شدن به چه علت است؟

به‌طورکلی علت درد پشت زانو هنگام خم شدن به دو گروه، دلایل مربوط به تحمل وزن و دلایل بدون نقش داشتن وزن تقسیم می‌شوند. ازجمله دلایلی که مربوط به تحمل وزن است می‌توان به خم شدن دائم به دلیل مشاغلی مانند کشاورزی، پایین و بالا رفتن مکرر و زیاد از پله‌ها بخصوص اگر پله‌ها استانداردهای لازم را نداشته باشند، نشستن طولانی بر روی صندلی بخصوص اگر صندلی مناسبی از نظر ارگونومی بدن نباشد و موارد دیگری ازاین‌دست می‌توان اشاره کرد؛

اما زمانی که بدون تحمل وزن زانوهای خود را به حالت خم در می‌آورید و یا هنگام حرکت دادن آن در حالتی که هیچ فشار وزنی روی آن نیست و پشت زانو درد دارد به‌احتمال‌زیاد یکی از بیماری‌های زیر منجر به ایجاد درد شده است که باید توسط متخصص ارتوپد خوب تشخیص داده شده و درمان گردد:

  • زانوی دونده (لازم به ذکر است که این آسیب تنها به نام زانوی دونده است و علاوه بر دوندگان ممکن است هر شخصی که به مدت طولانی و مکرر زانوهای خود را خم نگه می‌دارد مانند کارمندان پشت‌میزنشین را نیز درگیر کند.)
  • بورسیت زانو
  • زانوی خدمتکاران
  • کیست نانوایی
  • کشیدگی رباط‌های مربوط به زانو
  • پارگی منیسک
  • آرتروز زانو
  • تاندونیت زانو
  • سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) (تحریک و التهاب در باند فیبری ضخیم که در قسمت بیرونی ران و زانو قرار دارد.)
  • بیماری ازگود شلاتر

راه درمان زانو درد در جوانی

زردچوبه برای درمان ورم پشت زانو

روش‌های زیادی به‌عنوان درمان طب سنتی برای کاهش دردهای زانو وجود دارند که اگرچه نمی‌توانند جایگزین روش‌های تخصصی مورد نیاز باشند، اما در صورت صلاحدید پزشک می‌توانند به‌عنوان روش‌های کمکی مورد استفاده قرار بگیرند.

یکی از بهترین این روش‌ها نیز استفاده از زردچوبه برای درمان ورم پشت زانو است. شما می‌توانید از اثرات زردچوبه برای درمان ورم پشت زانو هم به شکل خوراکی و هم به شکل پماد موضعی استفاده کنید. در صورت تمایل به استفاده از پماد موضعی آن می‌توانید زردچوبه خالص و ارگانیک را با آب یا یکی از روغن‌های ماساژ مناسب به حالت خمیری در آورید و بر روی ناحیه ملتهب قرار دهید و بعد از یک الی دو ساعت آن را بشویید.

سخن پایانی

همان‌طورکه ملاحظه کردید انواع راه درمان زانو درد در جوانی وجود دارد که انتخاب بهترین آن‌ها به مهارت تشخیصی پزشک، شرایط سلامتی شما و از همه مهم‌تر علت ایجاد درد زانو بستگی دارد. باز هم تأکید می‌کنیم اگرچه آستانه تحمل درد در جوانان بالاتر است، اما اگر عود مداوم علائم را جدی نگیرند و در پیگیری درمان سهل‌انگاری کنند ممکن است دچار عوارض ناگواری مانند آرتروز زودرس، کاهش توانایی حرکتی و … شوند.

شما نیز در صورت تجربه علائم طولانی‌مدت در زانوهای خود می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل زانوهایتان و دریافت بهترین تشخیص و درمان توسط متخصصان باتجربه و ماهر به مرکز تخصصی ارتوپدی ما مراجعه نمایید. شماره تلفن‌های این مرکز در بخش تماس با ما برایتان درج شده است.

 

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید