برای کاهش درد دیسک کمر چه باید کرد؛ درمان خانگی دیسک کمر، درمان پزشکی و…

دیسک ستون فقرات آسیب دیده بسیار دردناک است و گویی هر حرکتی درد را بیشتر و وضعیت را وخیم تر می کند. این درد را می توان یک سیگنال هشدار دانست که باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

در صورت انجام اقدامات به موقع و لازم و مراجعه به پزشک متخصص و مجرب، می توان درد را کنترل و سپس برطرف نمود و به نوعی به کاهش درد قطعی و صد در صد دیسک کمر رسید. لازم به ذکر است، از خوددرمانی شدیدا پرهیز کنید چرا که برخی درجات دیسک کمر با ورزش قابل درمان قطعی دیسک کمر هستند ولی در برخی درجات شدید، ورزش ممکن است شرایط را حتی بدتر کند.

بنابراین هر درمانی برای هر نوع دیسک کمری مناسب نیست. با ما همراه باشید تا درمان قطعی دیسک کمر برای درجات شدید و خفیف انواع دیسک های کمر را با هم مرور کنیم و دریابیم که برای کاهش درد دیسک کمر چه باید کرد.

درد دیسک کمر یکی از دردهای شایع است که باعث اختلال در زندگی فرد شده و می تواند منجر به افسردگی و کاهش لذت زندگی و کارایی فرد شود. علاوه بر این، عواقب جبران ناپذیری مانند فلج اندام و بی اختیاری ادرار و مدفوع، اختلالات جنسی بر لزوم درمان قطعی تاکید می کند.

برای کاهش درد دیسک کمر چه باید کرد

درد دیسک کمر و راهکاری برای درمان قطعی دیسک کمر و درمان خانگی دیسک کمر

دیسک ستون فقرات به عنوان یک محور الاستیک قوی برای هر بخش مفصلی از ستون فقرات عمل کرده، ثبات را فراهم می‌کند و دامنه حرکت نسبتا وسیعی را در تمام جهات در قسمت پایین کمر و گردن امکان ‌پذیر می‌کند. با این حال، زمانی که دیسک شروع به از دست دادن قدرت و انعطاف پذیری خود می کند، می تواند باعث ایجاد طیفی از علائم دردناک و بالقوه ناتوان کننده شود.

دیسک های ستون فقرات در قسمت قطر گرد و در بالا و پایین صاف هستند و به طور محکم به مهره های بالا و پایین آنها متصل می شوند. دیسک ها تا حدودی انعطاف پذیر هستند و باعث جذب ضربه وارده به ستون فقرات می شوند. به دلیل فشارهای زیادی که به کمر و گردن وارد می شود و تغییرات ناشی از افزایش سن، دیسک مستعد آسیب است.

–  هنگامی که دیسک در قسمت پایین ستون فقرات شکسته می شود، می تواند منجر به کمردرد، پا درد و سایر علائم مانند بی حسی و ضعف شود.

–   ایجاد مشکل دیسک در ناحیه گردن می تواند منجر به درد و بروز علائم در گردن، شانه، بازو و احتمالاً در دست شود.

مشکلات دیسک ستون فقرات به دلایل مختلفی به طور گسترده ای اشتباه درک می شوند: متخصصان پزشکی همیشه در مورد علل درد مربوط به دیسک ستون فقرات اتفاق نظر ندارند، و بیماران در درک این موضوع پیچیده – و اغلب به خوبی توضیح داده نشده – و همچنین درک این موضوع که برای کاهش درد دیسک کمر چه باید کرد با مشکل مواجه می شوند. بنابراین برخی بیماران برای تجویز درمان قطعی دیسک کمر به چندین متخصص ارتوپد مراجعه می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا درمورد درد دیسک کمر و راهکاری برای درمان قطعی دیسک کمر و درمان خانگی دیسک کمر بیشتر بپردازیم.

انواع مشکلات ایجاد کننده درد دیسک کمر کدامند؟

از آنجایی که بسیاری از اصطلاحات مانند عصب فشرده شده، دیسک تحلیل رفته، لغزش دیسک، فتق دیسک، برآمدگی دیسک و غیره تا حدودی به جای یکدیگر برای توصیف یک مشکل دیسک ستون فقرات استفاده می شوند، سردرگمی های زیادی ممکن است در خصوص نوع آن و اینکه برای کاهش درد دیسک کمر چه باید کرد، به وجود آید.

با وجود ده ها اصطلاح در خصوص توصیف مشکلات و عارضه های دیسک، در واقع تنها دو دسته اصلی از مشکلات دیسک وجود دارد:

بیماری دژنراتیو دیسک

اگر درد در خود دیسک ایجاد شود، بیمار درد محوری یا ارجاعی را تجربه خواهد کرد. این وضعیت می‌تواند به عنوان بخشی از فرآیند پیری رخ دهد که در آن دیسک ‌های ستون فقرات به تدریج شروع به خشک شدن کرده و مقداری از انعطاف‌پذیری و جذب شوک خود را از دست می‌دهند.

به عنوان بخشی از این فرآیند، بخش داخلی دیسک منقبض می‌شود و بالشتک کمتری بین مهره‌‌های استخوانی در ستون فقرات ایجاد می‌کند و قسمت بیرونی دیسک ممکن است دچار پارگی‌های کوچک شود که همگی می‌توانند باعث درد شوند.

علت دقیق درد ایجاد شده توسط دیسک هنوز بحث برانگیز است، اما می تواند هم یک واکنش بیوشیمیایی و هم یک جزء بیومکانیکی باشد.

فتق دیسک

اگر مشکل دیسک باعث درد ریشه عصبی شود یا دردی که در امتداد یکی از اعصابی که از ستون فقرات خارج می شود حرکت کند، به آن درد رادیکولار می گویند. این اتفاق ممکن است زمانی بیفتد که مواد داخلی دیسک، هسته نرم، از دیسک نشت کند (یا «فتق» کند) و ریشه عصب را لمس کند. مواد داخل دیسک به شدت التهاب زا هستند و هرگونه تماس با عصب می تواند باعث درد شود.

درد و سایر علائم، مانند بی‌حسی، گزگز یا ضعف، معمولاً در طول مسیر عصب حرکت می‌کنند، به طوری که دیسکی که در قسمت پایین ستون فقرات فتق می‌کند باعث ایجاد درد در امتداد عصب سیاتیک از طریق پشت ساق پا می‌شود. فتق دیسک در ستون فقرات گردنی باعث ایجاد دردی می شود که از بازو پخش می شود.

صرف نظر از اینکه مشکل دیسک چه نامیده می شود – لغزش دیسک، دیسک برآمده، دیسک تحلیل رفته و غیره – بسیار ضروری است که بیمار بفهمد آیا درد در خود دیسک ایجاد می شود یا اینکه درد در امتداد ریشه عصب است. به منظور تعیین گزینه‌های درمانی مورد نیاز بیمار، تشخیص دقیق و درست ضروری است.

پارگی دیسک

پارگی دیسک نیز زمانی ایجاد می‌شود که حلقه دیسک به دلایلی شکاف بردارد و محتویات حلقه از آن بیرون بزند. این اتفاق باعث ایجاد درد در ناحیه پایینی کمر می‌شود و مشکلات جدی را برای بیمار به‌وجود می آورد. مهم‌ترین علت پارگی دیسک کمر، نقص ژنتیکی است. ساختار دیسک برخی افراد به صورت ژنتیکی ضعیف است و در اثر انجام فعالیت‌های سنگین یا ضربات شدید و ناگهانی، به سادگی آسیب دیده و پاره می‌شود.

عواملی که باعث پارگی دیسک می‌شوند عبارتند از: کهولت سن، آسیب‌، فعالیت‎‌های سنگین، ایستادن یا نشستن نادرست. فردی که دچار پارگی دیسک می‌شود در ناحیه کمر خود احساس درد می‌کند. احساس درد در پاها، احساس گزگز کردن یا بی‌حسی در پاها، فلج شدن پاها، تیر کشیدن پشت باسن، ران و ساق پا، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی و حتی بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع می توانند از علائم پارگی دیسک کمر محسوب شوند.

نشانه های درد دیسک کمر و داروی دیسک کمر چیست؟

محل و شدت درد می تواند در متغیر بودن علائم دیسک تحریک شده موثر باشد. با این وجود، علائم شایع این درد، درد در ناحیه کمر و یا افزایش آن هنگام خم شدن مکرر یا با نشستن طولانی مدت و یا شدت گرفتن کمردرد به هنگام سرفه، عطسه، خنده یا زور زدن است. در صورتی که دیسک باعث تحریک عصب مجاور شده باشد، احساس درد، بی‌حسی یا سوزن سوزن‌ شدن تا بازو یا پا کشیده می‌شود.

در نتیجه ضروری است که بفهمیم این درد دقیقا از کجا نشات گرفته تا بدانیم برای کاهش درد دیسک کمر چه باید کرد. برخی از این نشانه های همراه با درد دیسک کمر نظیر کاهش فورس، آتروفی و لاغر شدن عضلات و بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع بیانگر وخامت اوضاع بوده و می‌بایست به محض مشاهده، وضعیت بیمار مورد بررسی قرار گیرد.

برای کاهش درد دیسک کمر چه باید کرد؟

اکثر مشکلات دیسک بدون توجه به درمان با گذشت زمان برطرف می شوند، درست مانند رگ به رگ شدن بافت نرم در سایر قسمت های بدن. استراحت کوتاه مدت در بستر برای چند روز ممکن است در مدیریت اولیه سیاتیک شدید کمک کند. با این حال، اکثر افراد با توجه به میزان درد خود می توانند با محدودیت هایی فعال بمانند. تسکین مناسب درد و اجازه دادن به فرد برای فعال ماندن در محدوده درد خود معمولا بهترین رویکرد است.

برای اینکه بدانید برای کاهش درد دیسک کمر چه باید کرد موارد زیر را به دقت مطالعه نمایید:

درمان خانگی دیسک کمر

• استراحت کافی، در حالات خوابیده به پهو یا طاق باز
  • استفاده از تشکی که نه بیش از حد سفت و نه بیش از حد نرم باشد.
  • گرم کردن یا سرد کردن محدوده ی درد به کمک بسته های گرمایشی و سرمایشی
  • افزایش تدریجی سطح فعالیت در محدوده درد
  • یک برنامه ورزشی که برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و تناسب اندام طراحی شده است.
  • استفاده از داروهای ضد التهابی و مسکن های بدون نسخه
  • فعال ماندن و انجام حرکات کششی مانند کبری، حرکت گربه-گاو، پلانک و کشش ایستاده
  • از ماندن در یک وضعیت ثابت اجتناب کنید.
  • سعی کنید از سبک زندگی کم تحرک خودداری کنید.
  • سعی کنید هرگز اجسام خیلی سنگین بلند نکنید.
  • از خم شدن و چرخیدن خصوصا به طور همزمان اجتناب کنید، چرا که این کار ممکن است آسیب جدی و خطرناکی را در پی داشته باشد.
  • اگر متوجه شدید که وضعیت ‌های خاصی باعث درد شما می‌شوند، ممکن است لازم باشد به مسائل مربوط به وضعیت بدن خود در هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن توجه کنید.
  • سعی کنید آمادگی جسمانی کلی را حفظ کنید. این به معنای فعال ماندن و حفظ سطح خوبی از قدرت عضلانی در بازوها، پاها و تنه است. انجام ورزش منظم و تقویتی می تواند در کاهش تنش و درد عضلانی به شدت موثر بوده و انعطاف پذیری را افزایش دهد.
  • انجام پیلاتس، پیاده روی منظم، یا انجام تای چی یا یوگا و تمریناتی که از آن لذت برده و می توانید به طور منظم انجام دهید، ممکن است به بهبود قدرت و انعطاف پذیری در افراد مبتلا به مشکلات کمر کمک کند.

درمان های پزشکی (درمان قطعی دیسک کمر)

• تزریق اوزون، کورتون و پی آر پی
  • استفاده از کمریند، کفش و کفی طبی
  • یک آزمایش کوتاه مدت (کمتر از 12 هفته) ماساژ، تحرک ستون فقرات یا درمان دستی
  • داروی دیسک کمر (مسکن تجویزی) – اگر درد با داروهای بدون نسخه کنترل نشد
  • استفاده از داروی دیسک کمر یا متدهای رفع اسپاسم عضلانی
  • درمان‌های فیزیکی مانند ماساژ، فیزیوتراپی یا استئوپاتی
  • بهره‌گیری از درمان‌های تکمیلی مانند طب سوزنی یا کایروپراکتیک
  • جراحی – به ندرت استفاده می‌شود و به سن، علائم و موفقیت سایر درمان‌ها بستگی دارد.

درد سیاتیک ممکن است با تزریق استروئید های ضد التهابی در ناحیه عصب نخاعی آسیب دیده درمان شود. در موارد شدید سیاتیک ناشی از بیرون زدگی بزرگ دیسک، درد ممکن است با جراحی برای بریدن دیسک بیرون زده تسکین یابد. این ممکن است برای کاهش فشار روی عصب نخاعی آسیب دیده انجام شود.

در موارد شدید بیماری دژنراتیو دیسک، ممکن است جراحی برای برداشتن دیسک و جوش دادن دو مهره در دو طرف در نظر گرفته شود. با این حال، موارد شدید سیاتیک و بیماری دژنراتیو دیسک غیر معمول است. همچنین به یاد داشته باشید که اکثر مشکلات دیسک بدون درمان خاصی برطرف می شوند. اما با این حال بهتر است بدانیم برای کاهش درد دیسک کمر چه باید کرد تا در مواقع بحرانی مدیریت بهتری داشته باشیم.

تکنیک های مدیریت درد برای بیماری دژنراتیو دیسک

می‌توان از تکنیک های بسیار متنوعی برای رسیدگی به درد و اختلالات دردناک مرتبط با بیماری دژنراتیو دیسک استفاده کرد. علاوه بر داروهای ضد درد و فیزیوتراپی، پزشکان ممکن است درمان‌های مختلفی را نیز توصیه کنند، مانند:

• تزریق استروئید اپیدورال
  • تحریک الکتریکی
  • کمک گرفتن از یک متخصص کایروپراکتیک
  • روان درمانی
  • پرولوتراپی
  • ماساژ درمانی
  • گرما درمانی و سرما درمانی
  • طب سوزنی
  • معیارهای سبک زندگی

تکنیک های مدیریت درد برای دیسک های بیرون زده

• گرما و سرما درمانی می تواند به کاهش تنش و درد عضلانی کمک کند.
  • فعالیت بدنی متوسط باعث ترشح اندورفین می شود.
  • برخی از موقعیت های خواب به تسکین درد فتق دیسک کمک می کند.
  • رهاسازی میوفاشیال و یا ماساژ ممکن است به کاهش درد کمک کند.
  • استراحت می تواند تورم را تسکین دهد و به شما فرصتی برای بهبودی بدهد.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسناستفاده کنید.
  • فیزیوتراپی: برخی از ورزش ها می توانند به بهبود علائم فتق دیسک کمک کنند.
  • اگر استراحت، مسکن‌ها و فیزیوتراپی به درد شما کمک نکرد، پزشک می‌تواند داروی استروئیدی را به فضای اطراف عصب نخاعی شما تزریق کند.
  • اگر درد شما بهبود نیافت، جراحی ممکن است یک گزینه باشد.

برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات دیسک ستون فقرات، بدن خود را در وضعیت صحیح نگه داشته و همیشه صاف بنشینید و بایستید، از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید و در کنار حفظ وزن طبیعی، به طور منظم تمریناتی را برای تقویت عضلات مرکزی شکم و کمر انجام دهید.

اگر می خواهید بدانید که برای کاهش درد دیسک کمر چه باید کرد، به خاطر داشته باشید که  مراجعه به پزشک و کنترل وضعیت سلامت کمر از مهمترین قدم ها در جهت کاهش این درد است. انجام اقدامات پیشگیرانه و مراقبت های کافی همواره می تواند به شما در حفظ سلامت کمک کند.

این کلینیک با دارا بودن تجهیزات کامل و پزشکان متخصص و با تجربه، تزریقات داخل فضای مفصلی و آموزش ورزش‌ها را در اختیار بیمار قرار خواهد داد و با آگاهی بخشی کامل و انجام اقدامات فوری و لازم به بهبود هرچه سریع‌تر وضعیت بیمار کمک می‌کند.