لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا زردچوبه، گل همیشه بهار کوهی، سیر، گیاه راعی

یکی از عصب های پا که از ستون مهره ها و قسمت کمر شروع می شود و سپس از پشت باسن و از قسمت تحتانی به پا راه پیدا می کند و تا آخرین نقطه پایانی انگشتان ادامه دارد، سیاتیک نام دارد.

اگر به هر دلیلی این عصب ضعیف و دردناک شود، درد آن در آخرین قسمت کمر، پشت ران و یا پشت ساق پا احساس می شود و درمان آن نیاز به شناخت علت اصلی که باعث این درد می شود، دارد. البته می توانیم به وسیله داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا به تشخیص دکتر فوق تخصص عصب پا، از ضعیف بودن و حساس بودن این عصب تا حدی جلوگیری کنیم.

داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا

داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا

داروهای های گیاهی که معمولا برای ترمیم عصب‌های پا می توان نام برد زردچوبه، گل همیشه بهار کوهی، سیر، گیاه راعی(گیاه سنت جونز ورت) و سیاه دانه می باشد. از نظر تجربی سیاه دانه داروی گیاهی برای درمان عصب پا می باشد. مصرف خوراکی جوشانده سیاه دانه به همراه عسل و همچنین ماساژ روغن سیاه دانه می تواند در تسکین درد عصب‌های پا موثر باشد. در موارد زیر چند داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا گفته شده است که به شرح زیر است.

  • ترمیم عصب‌های پا با زردچوبه: زردچوبه یک داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا می تواند، باشد. زردچوبه به عنوان ادویه ای برای غذاهای هندی و سایر غذاهای آسیایی معرفی شده است. همچنین قرن ها به عنوان یک دارو در طب سنتی و پزشکی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. دیفرولویل متان عامل ضد التهابی زردچوبه است و تحت عنوان کورکومین شناخته شده است.

در تعدادی از مطالعات تاکید شده است که کورکومین در درمان علائم درد و تورم در بسیاری از بیماری های التهابی مزمن مثل آلرژی آرتریت روماتید موثر است.

دستورالعمل برای استفاده از زردچوبه به عنوان داروی گیاهی برای درمان عصب‌های پا متفاوت است. پزشک پیشنهاد می کند که هر پخت و پز 250 تا 500 میلی گرم  و چندین بار در روز، زردچوبه مصرف شود و هشدار می دهد که زردچوبه به دلیل حرارت دیدن امکان دارد، برای کسانی که مشکلات روده ای دارند و یا زنان یائسه ناخوشایند باشد. همچنین افرادی که به بیماری کیسه صفرا مبتلا هستند باید از مصرف زردچوبه خوداری نمایند.

  • آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی): از قرون وسطی در اروپا در طب سنتی از گونه ای مختلف گل همیشه بهار یا آرنیکا استفاده می کردند. امروزه آرنیکا توسط بسیاری از مردم به عنوان داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا و همچنین درمان کبودی و آسیب عضلانی که در ورزش رخ می دهد و کمر درد مورد استفاده قرار می گیرد. اگر آرنیکا در درمان پارگی عضلانی موثر باشد، می تواند درد های عصب‌های پا را که ناشی از آسیب و استرس وارده بر عضلات نزدیک عصب سیاتیک است، را نیز درمان کند.

بر اساس تحقیقاتی که پزشکان انجام داده اند، سیستم ضد التهابی آرنیکا کاملا متفاوت از داروهای ضد التهاب معمولی است و همچنین هشدار می دهند که آرنیکا به عنوان داروی گیاهی برای درمان عصب پا دارای عوارض جانبی متعددی است. مانند واکنش های آلرژیک بر روی پوست و اثرات جانبی برای کبد و قلب می باشد.

آرنیکا نباید به صورت خوارکی مصرف شود بلکه باید به صورت موضعی فشرده مورد استفاده قرار گیرد. تعدادی از ترکیبات تجاری به شکل کرم و ژل حاوی این گیاه وجود دارد و هرگز نباید بر روی زخم اعمال شود.

  • درمان عصب پا: سیر که برای سلامت قلب شناخته شده است، می تواند داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا مورد استفاده قرار گیرد. شواهد بسیار کمی از اثر بخشی آن در این مورد وجود دارد و بحث دقیقی در مورد شیوه عمل آن وجود ندارد. پزشکان طب سنتی توصیه می کنند که سیر به صورت جامد یا به عنوان شیر سیر یا دو حبه له شده آن درنیم فنجان شیر دو بار در روز استفاده شود.
  • درمان عصب‌های پا با گیاه راعی: عامل ضد التهابی آن هایپرفورین است و داروی موثر برای درمان سیاتیک ناشی از آسیب عضلانی است. لازم به یاد آوری می باشد که گیاه سنت جونز به طور معمول به عنوان داروی ضد افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد و در هنگام استفاده از آن باید محتاط بود. گیاه سنت جونز گرچه بسیار محبوب و به طور فراوان در دسترس می باشد، اما می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از استفاده از این داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا باید با پزشک مشورت شود.

تمام داروهایی که برای درمان عصب پا به آن اشاره شد، از نوع غیر ماده مخدر هستند و در صورت بروز درد از طریق اثر ضد التهابی خود به عنوان مسکن عمل می کنند. سایر گیاهان دارویی که ممکن است عصب‌های پا را درمان کند، در رده دیگری از داروها قرار می گیرند. شیوه عمل مواد مخدر به این صورت است که در گیرنده های درد در سیستم عصب مرکزی دخالت دارند.

زغال اخته و گیاه کراتوم هر دو داروی مسکن قوی هستند که در صورت استفاده نادرست یا بیش از حد می تواند، مضر باشد و این گیاه های داروئی باید تحت نظر پزشک استفاده شوند.

  • زغال اخته: این گیاه به عنوان سم ماهی فلوریدا نیز شناخته می شود (زیرا مردم بومی از عصاره آن که شامل توکسین روتنون است، برای آرام کردن ماهی در داخل آب به منظور شکار راحت تر مورد استفاده قرار می دهند). به طور معمول برای دندان درد و موارد شدیدتر سیاتیک مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه که به عنوان داروی گیاهی برای درمان عصب پا مورد استفاده قرار می گیرد. حاوی تعدادی آلکالوئیدها می باشد و در دوز زیاد می تواند سمی باشد.

به نظر می رسد که خواص آرام بخش و ضداسپاسم آن به دلیل وجود یک یا چند کانابینوئید است. افرادی که به داروهای فعال کننده عصبی حساس هستند، مخصوصا کودکان و زنان باردار و افراد مسن باید از مصرف آن دوری کنند. عرق کردن، لرزش و بی حسی از علائم مصرف بیش از حد آن است. افرادی که داروهای بیخوابی و ضد استرس استفاده می کنند و همچنین قبل از جراحی نباید از این گیاه داروئی استفاده کنند، زیرا ممکن است، بیهوشی را پیچیده تر کند.

  • درمان عصب پا با کراتوم: کراتوم درختی از خانواده قهوه است که در مناطق گرمسیر جنوب شرقی آسیا رشد می کند. این داروی گیاهی برای درد های مزمن بیخوابی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین به عنوان یک داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا شناخته شده است. همانند بسیاری از گیاهان خانواده قهوه کراتوم حاوی الکالوئیدها بی شماری است. کراتوم در درمان علائم ترک اعتیاد نیز موثر است. با این حال امکان دارد که خود اعتیاد آور و یا حداقل ایجاد عادت کند.

چه عواملی می تواند عصب پا را تحریک کند و باعث ایجاد درد شود؟

در این مقاله در مورد عصب پا مطالبی گفته شد. همچنین در مورد داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا گفته شد. هنگامی که فرد به درد عصب پا دچار می شود، می تواند از طریق گزینه هایی که پزشک به او پیشنهاد می کند که در موارد فوق در مورد آن توضیح داده شد، به درمان آسیب دیدگی عصب پا بپردازد. در زیر عواملی که باعث تحریک عصب پا می شود، اشاره شده است.

  • تحت فشار بودن عصب سیاتیک پا
  • در ستون مهره ها خار استخوان به وجود می آید.
  • به دیسک و بیرون زدگی مبتلا بودن
  • تنگی کانال نخاع
  • ابتلا به دیابت
  • اضافه وزن و چاقی
  • به وجود آمدن تغییرات در ستون فقرات  با بالا رفتن سن
  • داشتن مشاغلی که باعث ایجاد فشار در عصب سیاتیک می باشد.
  • به وجو آمدن تغییرات آناتومیک در پا و کف پا

 

راه های تقویت عصب پا و داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا

به دلیل این که سیستم عصبی در بدن از اهمیت خاصی برخوردار است و نقش و عملکردهای آن که می تواند به صورت مستقیم در سطح کیفی زندگی و سلامتی ما تاثیر داشته باشد و نیاز است که قبل از استفاده از داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا به تقویت عصب پا بپردازیم و برخود لازم می دانیم که با ارائه راهکارهای عملی بتوانیم، به تقویت عصب پا کمک کنیم.

  1. تغذیه: خوردن برخی مواد غذایی می تواند، باعث تقویت سیستم عصبی در تمام بدن و همینطور عصب پا شود و می توان گفت که در تقویت اعصاب و روان تغذیه صحیح نقش بسزایی دارد.
  • مایه خمیر نان: دارای ویتامین B است و می توان با اضافه کردن آن به آب میوه ها و موادی مانند ماست، آن را استفاده نمود.
  • آرد جو: استفاده از این نوع غلات نیز می تواند، بسیاری از علائم مربوط به بیماری های عصبی و روانی کاهش را دهد و باعث تقویت عصب و سیستم ایمنی بدن شود.
  • گرده گل یا به عبارتی گرده عسل: این گرده نیز به دلیل دارا بودن ویتامین B از اهمیت زیاد و ویژه ای برخوردار است و می توان آن را با کره، ماست و آبمیوه ترکیب کرد و مصرف نمود.
  • افزودن مواد حاوی منیزیم: برخی از علائم بیماری ضعف اعصاب و بیش فعالی از نتایج کمبود منیزیم در بدن است و مصرف غذاهای که دارای منیزیم سبزیجات یا برگ تیره یا میوه های مانند خربزه، موز، زردآلو، آلو و انواع مغزهای آجیلی و حبوباتی مانند لوبیا، عدس و انواع غلات و سیب زمینی توصیه و تاکید شده است.
  1. استفاده از راهکارهای طب سنتی: برخی از انواع داروی گیاهی برای درمان عصب‌های پا می تواند کمک کند و همچنین باعث تقویت سیستم عصبی شود. از مهم ترین راه های تقویت عصب به شمار می آید. همه ما می دانیم که گیاهان داروئی به صورت دمنوش مورد استفاده قرار می گیرند و یا به صورت عرق گیری، البته بخور یکی دیگر از این روش ها است. گیاهانی مانند بادرنجبویه، اسطخودوس، ریحان و همچنین گل ساعت و گل گاو زبان تاثیر بسیار بسزایی در تقویت عصب پا دارد.
  • حمام آفتاب: استفاده از نور مستقیم آفتاب می تواند نقش اساسی در تامین ویتامین D داشته باشد و برای تقویت عصب بسیار مفید باشد.
  • پا برهنه راه رفتن: راه رفتن روی زمین های پوشیده از علف و یا روی شن های ساحلی می تواند عصب‌های پا را تقویت کند، زیرا با این حرکت امواج منفی که در بدن و توسط ابزار و تکنولوژی های امروز ذخیره شده است. از این طریق از بدن به زمین انتقال می یابد.
  • جکوزی و آب درمانی: یکی از مهم ترین راه های تمدد اعصاب رفتن به جکوزی و استفاده از آب با دمای متفاوت است. البته در این حین ماساژ پا نیز می تواند، یکی از اصلی ترین راه های تقویت عصب‌های پا باشد.

بهترین دارو برای ترمیم عصب

واقعیت این است که تا زمانی که مشکل سلامتی خاصی ندارید، از قرص استفاده نکنید. حتی سعی کنید تا جایی که امکان دارد، کمبودهای ویتامین و سایر ریز مغزهای بدنتان را با تغذیه درست جبران کنید تا مکمل. در موارد فوق گفته شد که برای ترمیم عصب پا از چه داروهای گیاهی استفاده شود. در هر صورت مکمل های زیر بهترین دارو برای ترمیم عصب می باشد.

  • مکمل های ویتامین B مخصوصا B12 می تواند به عنوان بهترین دارو برای ترمیم عصب باشد.
  • مکمل های پتاسیم، منیزیم، کلسیم
  • فولیک اسید
  • امگا 3
  • سیتالوپرام
  • آلپروزولام
  • فلوکستین
  • سرترالین
  • ترازدودن
  • بوسپیرون
  • اسکیتالوپرام
  • ونلافاکسین
  • دولوکسیتین

 

قرص تقویت عصب پا

علاوه بر گیاه داروئی برای ترمیم عصب پا، بهترین قرص تقویت عصب پا می تواند ویتامین B12 باشد که متخصصان بر اهمیت این قرص برای تقویت عصب‌های پا تاکید دارند. علاوه بر آن این قرص برای رشد مغز و همچنین برای افسردگی و تحلیل مغز در افراد مسن مورد استفاده قرار می گیرد.

وجود مقادیر زیادی از ویتامین B برای حفظ غلاف میلین که اعصاب را احاطه کرده است و از آن محافظت می کند، حیاتی می باشد. افرادی که دچار کم خونی خطرناک هستند، در واقع فاقد فاکتور ارثی در معده خود هستند که به فرد در جذب ویتامین 12ب کمک می کند. عوارض ناشی از این بیماری از مشکلات قلبی گرفته تا آسیب عصب به پا گسترده می باشد و فرد با احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در پاها علایم آن را بروز می دهد.

کارشناسان توصیه می کنند که افرادی که نمی توانند به اندازه کافی ویتامین 12ب را جذب کنند، نیاز است که هر ماه این ویتامین را مصرف کنند. B12 به طور طبیعی در محصولات حیوانی از جمله غذاهای دریایی و گوشت یافت می شود. برای افرادی که قادر به دریافت ویتامین B12 از منابع غذایی نیستند و از جمله افرادی که رژیم غذایی را دنبال می کنند، مکمل این ویتامین توصیه می شود و در واقع ویتامین B12 به عنوان یک قرص تقویت عصب پا شناخته شده است.

 

درمان آسیب دیدگی عصب پا به وسیله داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا

اکثر افراد مبتلا به آسیب دیدگی عصب پا ممکن است که بعد از فعالیت های مراقبت از خود یا استفاده از روش خانگی برای درمان آسیب دیدگی عصب پا مانند استفاده از بسته های سرد و گرم، کشش، مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه بهتر می شوند، اما اگر درمان آسیب دیدگی عصب پا صورت نپذیرد و درد شما بیشتر شود. ممکن است که پزشک گزینه های دیگری را پیشنهاد کند.

  • دارو درمانی: می توانید علاوه بر استفاده از چندین داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا از دارو درمانی نیز استفاده کنید که روش موثری برای درمان آسیب دیدگی عصب پا به شمار می آید. پزشک شما ممکن است که چند داروی مختلف را توصیه کند:
  1. ضد التهاب
  2. داروهای ضد تشنج
  3. شل کننده های عضلانی
  4. مصرف مسکن
  5. استفاده از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای زیر نظر روانپزشک
  • فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست می تواند، به شما این که چگونه تمریناتی را انجام دهید، را نشان دهد، تا وضعیت بدن شما را بهبود دهد و انعطاف پذیری شما را افزایش دهد. آن ها همچنین ماهیچه های پشتی شما را قوی تر می کنند. ممکن است که پزشک علاوه بر داروی گیاهی برای درمان عصب‌های پا که شما استفاده کرده اید به شما تزریق استروئید را مانند تزریق کورتیزون را توصیه کند. آنها به شما موادی را تزریق می کنند که دارویی برای التهاب اطراف عصب دارد و می تواند به کاهش درد شما کمک کند. نتیجه این درمان معمولا چند ماه طول می کشد، اما با گذشت زمان از بین می رود.
  • عمل جراحی: اگر درد شدیدی دارید که التیام نمی یابد، ضعف دارید یا کنترل مثانه و روده را از دست داده اید. پزشک ممکن است که برای درمان آسیب دیدگی عصب پا جراحی را توصیه کند. آنها خار استخوان یا فتق دیسک را که بر اعصاب شما فشار وارد می کند و باعث درد می شود را بیرون می آورند.

سخن آخر

در این مقاله توضیح داده شد که می توان از داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا استفاده نمود و همچنین می توان با استفاده از راه هایی که در موارد فوق به آن اشاره شد، به تقویت و پیشگیری از مشکلات عصبی پا پرداخت. هنگامی که فرد دچار آسیب دیدگی در عصب‌های پا می شود، می تواند به همراه استفاده از گزینه هایی که پزشک به او پیشنهاد نموده است، به درمان آسیب دیدگی عصب پا با داروی گیاهی بپردازد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید