لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

یکی از رایج ترین و اصلی‌ترین مشکلاتی که تقریبا همه افراد به آن مبتلا هستند درد کمر و یا درد ناحیه پشت و ماهیچه‌های کمر می‌باشد. این افراد به دنبال یافتن بهترین دکتر کمر درد  می‌باشند تا با مراجعه به وی انواع دردهای خود را درمان کنند. اما این سوال مطرح می‌شود که چه دکتریبرای درمان درد کمر مناسب است؟

دکتر کمر درد

آنچه در این مقاله می خوانید :

دکتر کمر درد کیست؟

تعداد زیادی از بیمارانی که با عارضه مشکل کمردرد دست و پنجه نرم می‌کنند، اطلاعی ندارند که باید به کدامیک از زمینه‌های تخصصی برای درمان عارضه خود مراجعه کنند.

یک پزشک عمومی، متخصص ارتوپدی، جراحان ستون فقرات، متخصصین توانبخشی و طب فیزیکی و پزشکان متخصص طب ورزشی می‌توانند برای تشخیص و مدیریت درمان کمردرد به شما کمک بکنند، ولی آنچه که واضح می‌باشد این است که تجربه و دانش و همچنین مهارت‌های تشخیصی درمانی یک ارتوپد با تجربه برای مدیریت درد کمر ارجح است.

شاید به این موضوع نیز فکر می‌کنید که از بین پزشکان (متخصص ارتوپد، دکتر فیزیوتراپیست، کایروپراکتر، دکتر متخصص استخوان و جراح سیستم اعصاب) به آسانی نمی‌توانید یکی از این دکترها را برای درمان بیماری خود انتخاب کنید و کدامیک از پزشکان نامبرده می‌توانند بهترین دکتر کمر درد و متخصص درد کمر و پا برای درمان عارضه باشند.

اکنون مهم‌ترین جوابی که می‌توان برای این پرسش که برای کمر درد پیش چه دکتری باید رفت بیابیم این است که در مرحله اول باید علت و دلیل اصلی بروز این بیماری (کمردرد) در داخل بدن شما تشخیص داده بشود. پس از تشخیص صحیح علل بروز کمردرد می‌توانید برای شروع یک درمان عالی به سراغ بهترین دکتر کمر درد بروید.

به این نکته نیز باید توجه کنید که در صورت عدم درمان به موقع کمر درد، راه‌های درمان آن سخت تر و محدود تر می‌شوند و امکان رخداد عوارض جدی و جبران ناپذیر همانند آسیب دائمی عصب‌ها و ناتوانی حرکتی، فلج دائمی پاها و بی اختیاری ادرار و مدفوع وجود دارد.

اگر به دنبال یک دکتر کمردرد خوب برای درمان کامل کمردرد خود هستید در این مطلب علمی با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای مراجعه به دکتر کمر درد

دقت نمایید که شما برای هر نوع احساس کمر دردی نیازی به مراجعه به دکتر کمردرد ندارید و در اغلب موارد تمامی کمردردها پس از گذشت 2 الی سه روز بصورت کامل برطرف می‌شوند و خود فرد مبتلا می‌داند که به علت کوفتگی و گرفتگی عضلات دچار درد کمر شده است.  

درصورتیکه کمردرد شما با علائم و نشانه‌های خاصی همانند خشکی و گرفتگی صبحگاهی، بی حسی در قسمتی از کمر، احساس سوزن سوزن شدن، مورمور شدن، احساس درد وگرفتگی و اسپاسم شدید و بی دلیل ساق پا و یا عضله باسن همراه بهمراه تب و یا کاهش وزن رخ دهد .

یا اینکه بصورت کلی در هنگامیکه انواع دردهای کمر و کمر درد با روش‌های درمانی حمایتی – مراقبتی (استراحت ، قرص های مسکن بدون نسخه و …) پس از یک هفته الی ده روز بهبود نیافته باشد و یا اینکه کمردرد به همراه علائم هشدار مانند (ضعف شدید عضلات لگن و پاها، بی اختیاری ادرار و مدفوع و ناتوانی در راه رفتن ) باشد حتماً باید در اولین فرصت مناسب به پزشک متخصص درد کمر و پا و دکتر کمر درد مراجعه کنید.

برای کمر درد پیش چه دکتری باید رفت؟

یکی از سوالاتی که در مواجه با کمردرد ذهن افراد را درگیر می‌کندآن است که برای کمر درد پیش چه دکتری باید رفت.

بهتر است که بدانید در برخی موارد هنگامیکه کمردرد بیش از حد معمول ادامه پیدا می‌کند و پس از 10 روز الی یک هفته با درمان‌های حمایتی – مراقبتی بهبود نمی‌یابد، باید در این مواقع هر چه سریعتر به بهترین دکتر کمر درد مراجعه کنید (زیرا ممکن است که کمردرد معمولی شما بعلت بیماری دیسک کمر بوده است) .

هنگامی که علت اصلی کمردرد شما دیسک کمر باشد و عارضه دیسک کمر شما با هیچ یک از روش‌های درمانی (درمان‌های خانگی، درمان‌های حمایتی- مراقبتی و فیزیوتراپی) بهبود نیابد و همچنین با علائم و نشانه‌های همراه همانند بی اختیاری در کنترل ادرار و یا احساس ضعف و ناتوانی افزاینده عصبی رو به رو شده باشید در این صورت برای درمان عارضه دیسک کمر خود باید به یک متخصص ستون فقرات، متخصص مغز و اعصاب و همچنین دکتر کمر درد مراجعه کنید.

در صورتی که پزشک متخصص درد کمر و پا پس از معاینه و بررسی نوار عصب و عضله شواهدی مبنی بر شروع مشکلات عصبی یا بروز شواهدی از سندرم دم اسب ( مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع و … ) مشاهده کند بهتر است در اسرع وقت با مشورت از دکتر مربوطه به بهترین دکتر کمر درد برای درمان کمردرد خود مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که بعضی از مشکلات مربوط به بیماری کمردرد نیازمند انجام یک سری برنامه‌های منظم و دائم توانبخشی و فیزیوتراپی در داخل خانه دارد.

در صورتی که توسط متخصص طب فیزیکی و متخصص فیزیوتراپ از روش‌های دستی همانند طب سوزنی، دستگاه‌های دکامپرشن، اوزون درمانی و هر نوع روش‌های درمانی دیگر احساس درد کمر را تا حداقل 80 درصد کاهش دهید، در این صورت می‌توانید ادامه روند کامل درمان کمر درد خود را در داخل منزل بوسیله روش‌های توصیه شده توسط پزشک متخصص درد کمر و پا انجام دهید.

انتخاب دکتر کمر درد و کلینیک‌های ارتوپدی

در انواع کلینیک‌های تخصصی ارتوپد تهران با گروهی از بهترین پزشکان و متخصصان ماهر و با تجربه برای درمان انواع درد کمر استفاده می‌شود. در این کلینیک‌های تخصصی با کمک پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا تمامی مشکلات و بیماری‌های مربوط به کمر و ستون فقرات شما برطرف می‌شود.

در اکثر موارد مراجعه دیرهنگام برای درمان کمردرد باعث می‌شود یک فرایند درمانی سریع و ساده به یک درمان بسیار سخت و پیچیده تبدیل بشود که این روش‌های درمانی بی شک برای بیمار دردناک‌تر خواهد بود.

پس درصورتیکه با هر یک از علائم و نشانه‌های کمردرد روبرو شدید و پس از 10 روز الی یک هفته با درمان‌های حمایتی – مراقبتی درد کمر شما کاهش نیافت،  هر چه سریعتر در اولین فرصت برای درمان کمر درد به بهترین دکتر کمر درد مراجعه نمایید تا انواع درمان‌های تخصصی برای شما آغاز شود.

دکتر فوق تخصص کمر درد کیست؟

اگر احساس درد کمری که به آن مبتلا شده اید به علت کشیدگی عضلات، ضربه و یا هر گونه آسیب‌های خفیف و جزئی باشد در این صورت نیازی به مراجعه به پزشک متخصص درد کمر و پا نمی‌باشد و پزشک عمومی نیز می‌تواند برای درمان کمردرد به شما کمک کند.

همانطور مطلع هستید در صورتیکه با احساس درد شدید و مداوم یا بهمراه نشانه‌های دیگری مانند احساس بی‌حسی یا سوزش در پاها و بازوها برای شما رخ بدهد، مراجعه به دکتر کمر درد و شروع روند درمان ضروری می‌باشد.

متخصص درد کمر و پا در تمامی کلینیک‌های ارتوپد از دانش کافی و به روز برای درمان انواع بیماری‌های مربوط به کمر بر خوردار هستند در کنار این دانش و اطلاعات پزشکان، در کلینیک‌های تخصصی ارتوپد از مجهز ترین دستگاههای مرتبط به تشخیص و درمان انواع بیماری های کمر و ستون فقرات استفاده می‌شود.

تخصص‌های دکتر کمر درد چیست؟

پزشکان و متخصصان مختلفی و فراوانی برای درمان بیماران کمر و ستون فقرات وجود دارند. ولی انتخاب مناسب‌ترین و بهترین دکتر کمر درد، ارتباط مستقیمی به علائم همراه بیماری و مدت‌زمان شروع بیماری کمردرد دارد.

یک پزشک کمردرد خوب برای درمان کامل بیماری می‌تواند یک پزشک متخصص ارتوپدی، متخصص جراحی، فوق تخصص جراحی کمر و ستون فقرات یا متخصص عصب شناسی و نورولوژی باشد.

در روند درمان عارضه شما احتمال این وجود دارد که یک متخصص کمر درد شما را به یک متخصص دیگری همانند فوق تخصص درد، فیزیوتراپیست و یا جراح ستون فقرات ارجاع بدهند.

بهترین دکتر برای کمر درد کیست؟

اگر شما نیز به مشکلات و بیماری‌های کمر و ستون فقرات مبتلا هستید و به دنبال دکتر کمر درد و فوق تخصص کمر هستید، باید یکسری نکات را مد نظر قرار بدهید در ادامه برخی از این موارد را برای شما نام می‌بریم.

  • پرسش در مورد نظرات بیماران در مورد دکتر:

با جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران و مراجعه کنندگان می‌توانید از تجربه مشابه آن‌ها برای انتخاب صحیح دکتر مخصوص کمر درد استفاده کنید.

  • بررسی سطح دانش و تحصیلات دکتر کمر درد، گواهینامه‌های آموزشی و تجارب کاری : 

در واقع آموزش‌ها و سطح تحصیلات و تجربیات پزشک است که بهترین جراح متخصص کمر را از سایر پزشک‌ها متمایز می‌کند.

  • مشورت با همکاران و تعداد دیگری از پزشکان پزشک:
  • صحبت کردن با پزشک صحبت خود؛ برای دریافت نتیجه بهتر:

 ارائه راهنمایی‌های کامل از سوی پزشک کمردرد می‌تواند در تصمیم‌گیری نهایی شما در انتخاب پزشک موثر باشد .

خصوصیات بهترین دکتر کمر درد

اگر قصد آن را داشته باشیم که تعدادی از ویژگی‌ها و توانایی‌های یک دکتر کمر درد خوب را برای درمان کمردرد اختیار داشته باشیم، باید به موارد زیر بیشتر توجه کنیم.

  • کسب مدارک پزشک معتبر
  • استفاده از تجهیزات مجهز و پیشرفته
  • داشتن مهارت و تجربه کافی و مفید برای درمان انواع بیماری‌های کمر
  • خلق و خوی مثبت و داشتن روابط اجتماعی خوب
  • داشتن سوابق بیماران خوب و تعداد بالای بیماران بهبود یافته
  • عدم داشتن خطای پزشکی
  • داشتن فعالیت خوب و نظرات مفید و مثبت در صفحات مجازی
  • بهره مندی از تجربه ی کافی در انواع زمینه‌های کمردرد

تمامی نکات ذکر شده باید برای انتخاب بهترین دکتر کمر درد مورد توجه ویژه قرار بگیرد. پس در زمان تحقیقات برای جستجوی دکتراگر یکی از خصوصیات ذکر شده در بالا را نداشته باشد، بهتر است که نام آن پزشک را از لیست انتخابی متخصص کمردرد خود خارج کنید.

به علت آنکه یک انتخاب اشتباه نه تنها درمان کمردرد شما را به تعویق می‌اندازد بلکه موجب اتلاف وقت و هزینه‌های زیادی برای شما می‌شود.

اقدامات ضروری قبل از مراجعه به دکتر کمر درد

پیش از آنکه به یک دکتر کمر درد برای شروع روند درمان خود مراجعه کنید در ابتدا باید یکسری اقداماتی را در جهت کاهش میزان درد خود انجام بدهید. هرچند که این اقدامات حمایتی و مراقبتی به هیچ وجهی جایگزین مراجعه به پزشک نمی‌باشد. در ادامه به بعضی از این نکات مراقبتی اشاره می‌کنیم .

در صورت احساس درد شدید در قسمت کمر و پاها از انواع مسکن‌‌ها استفاده کنید. این مسکن‌‌های بدون نسخه موجب کاهش احساس درد می‌شود. بعضی از این داروهای مسکن باعث کاهش میزان التهاب داخلی نیز می‌شوند.

ایبوپروفن، استامینوفن (تایلنول) و همچنین ناپروکسن  از جمله مسکن‌های بدون نیاز به نسخه می‌باشند.

از کمپرس‌های سرد و گرم استفاده کنید. در مراحل اولیه یا شدید کمردرد، قرار دادن کیسه‌های یخ می‌تواند احساس درد را تا حد زیادی کاهش بدهد و همچنین تورم (التهاب) بافت‌های صدمه دیده را تا حدودی تسکین دهد.

پس از گذشت چند روز قرار دادن کمپرس گرم احتمالا احساس راحتی بیشتری را ایجاد می‌کند و باعث افزایش میزان گردش خون در قسمت آسیب‌ دیده بشود و میزان و شدت کمردرد را کاهش بدهد.

از لحاظ فعالیت‌های فیزیکی و جسمی فعال باشید. دوره‌‌های کوتاه استراحت یا نشستن شاید در مرحله حاد و شدید مفید باشد ولی استراحت‌های طولانی‌ مدت در رختخواب به هیچ عنوان مناسب نیست. تلاش کنید که تا حد امکان انجام فعالیت‌‌های روزمره خود را تا زمانیکه باعث افزایش احساس درد نشود انجام بدهید .

در صورتیکه کمر درد شما با انواع روش‌های درمانی حمایتی – مراقبتی (استراحت، قرص‌های مسکن بدون نسخه و …) پس از یک هفته الی ده روز بهبود نیافته باشد و یا اینکه کمردرد به همراه علائم هشدار مانند (ضعف شدید عضلات لگن و پاها، بی اختیاری ادرار و مدفوع و ناتوانی در راه رفتن) باشد حتماً باید در اولین فرصت مناسب به پزشک و دکتر کمر درد مراجعه کنید.

روش‌های تشخیصی بهترین دکتر کمر درد

دکتر کمردرد از روش‌های زیر برای تشخیص و درمان دقیق بیماری استفاده می‌کند:

  • تصویربرداری و عکسبرداری توسط اشعه ایکس برای مشاهده استخوان‌‌ها و فاصله بین استخوان‌‌ها. هرچند که تصویربرداری توسط اشعه ایکس برای کمر دردهای ناشی از دردهای عضلانی کم ارزش می‌باشند ولی متخصص کمردرد احتمالا جهت بررسی و معاینه شکستگی مهره‌های کمر یا مشکلات دیسک کمر، از این نوع تصویر برداری استفاده می‌کند.
  • ·         (تصویربرداری  MRI) و CT اسکن موجب مشاهد بافت‌‌ها و عصب‌های نرم در اطراف ستون فقرات‌، از جمله مفاصل و دیسک‌ها را ارائه می‌‌دهند. تحلیل این عکس‌ها و اطلاعات برای دکتر کمر درد در تشخیص دقیق علت کمر درد شما بسیار موثر است.
  • انواع تزریقات کاهش دهنده درد می‌توانند احساس کمردرد شما را تسکین دهد.
  • انجام آزمایش میلوگرام می‌تواند میزان و شدت آسیب در ستون فقرات کمر شما را نشان دهد. از این روش برای تعیین میزان ضرورت عمل‌های جراحی استفاده می‌شود، میلوگرافی‌ها برای تعیین اطمینان از موفقیت جراحی اطلاعات مهم و حیاتی را برای متخصص درد کمر و پا فراهم می‌سازد .

انواع روش‌های درمانی توسط دکتر کمر درد

متخصص درد کمر و پا یک دکتر متخصصی است که برای کاهش میزان درد و التهاب در قسمت کمر و پشت بیمار تمرکز می‌کند. همچنین این پزشک باید بتواند روش مناسبی را برای درمان بیماری استفاده کند.

مثلا در سال‌های گذشته دکتر کمر درد برای برطرف شدن و درمان ناراحتی و عارضه کمردرد، استراحت مطلق در رختخواب و استفاده از داروهای سنگین و انواع مسکن‌ها را پیشنهاد می‌دادند .

بیماران در حال استراحت و به طور گسترده به انواع داروهای مسکن وابستگی ایجاد می‌کنند و حتی پس از گذشت زمان مشخص می‌شود که این راه درمانی در واقع باعث آسیب به کمر نیز می‌شود. این آسیب به این علت رخ می‌دهد که استراحت مطلق باعث ضعیف تر شدن ماهیچه‌ها و احساس درد بیشتری می‌شود.

به عبارت ساده، واژه درد علامتی از بدن به سمت مغز است به این معنی که مشکلی رخ داده است. یا حرکتی فشار بیشتر از حد روی کمر و پشت اعمال شده است‌، یا کمر خیلی ضعیف یا انعطاف پذیر نمی‌باشد. دکتر کمر درد شما برای بررسی علت اصلی شروع درد و بهترین راه‌های درمانی به شما کمک می‌کند.

برای درمان و بهبود عارضه کمردرد، متخصص درد کمر و پا روش‌های مختلفی را مورد استفاده قرار می‌دهد که برخی این روش‌های درمانی عبارتند از:

  • انواع داروها

نسبت به علت و میزان درد در ناحیه کمر، دکتر کمر درد احتمالا از انواع داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی، شل‌کننده‌های ماهیچه‌ها و انواع مسکن‌های موضعی را تجویز کند. انواع مسکن‌های موضعی اغلب شامل کرم‌ها و پمادها هستند و از طریق پوست محل درد تاثییر ضد درد خود را بر جای می‌گذارند .

  • روش‌های فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست با تجربه زیر نظر دکتر ارتوپد می‌تواند تمرین‌های مختلفی را برای افزایش میزان انعطاف‌پذیری، تقویت ماهیچه‌های پشت و شکم و بهبود کلی وضعیت بدن بیمار به شما آموزش بدهد. استفاده دقیق و منظم این تمرین‌ها می‌تواند باعث برطرف شدن و کاهش احساس درد در بیمار بشود.

یک فیزیوتراپیست ماهر همچنین چگونگی انجام حرکت‌های روزمره را در طی یک دوره کمردرد به شما بصورت کامل آموزش می‌دهد تا باعث کاهش احساس درد در طول دوره درمان بشود .

  • استفاده از پدهای الکتریکی

انواع پدهای الکتریکی و محرک‌های عصبی کاشته‌‌ شده در زیر پوست بیمار می‌توانند شوک‌های الکتریکی را به بعضی از عصب‌های بدن انتقال بدهند تا از ارسال سیگنال‌های درد و احساس درد جلوگیری بشود .

  • طب سوزنی و سنتی

طب سوزنی و سنتی بر طبق تئوری چینی باستان مبنی بر وجود راه‌های انرژی که در سراسر بدن جریان دارد بوجود آمده است. هدف اصلی طب سوزنی این است که شروع بیماری و احساس درد در بدن به علت عدم تعادل در مسیر جریان انرژی بدن رخ می‌دهد.

بوسیله قرار دادن سوزن‌های بسیار نازک در قسمت‌های خاصی در امتداد مسیر‌های انرژی، جریان انرژی در داخل بدن کنترل شده و مجددا تعادل انرژی برقرار می‌شود.

در طب سوزنی با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک مخصوصی، متخصص طب سوزنی می‌تواند سیستم عصبی بدن را تحریک کند تا اندورفین‌ها در ماهیچه‌ها، نخاع و مغز آزاد بشوند.

این مواد شیمیایی آزاد شده پس از انجام طب سوزنی یا علائم احساس درد را تسکین می‌دهند و یا موجب واکنش‌های دیگری می‌شوند که باعث کاهش و تسکین درد برای بیمار می‌شود.

  • تزریق درمانی و تزریق ژل برای درمان کمر درد

دکتر کمر درد و دکتر متخصص ستون فقرات برای تسکین و کاهش درد در ستون فقرات توسط تزریق کورتیزون، استروئید اپیدورال برای درمان و کاهش احساس درد بیماران مبتل به کمردرد استفاده کرده‌اند. پزشکان در طی یک فرایند درمانی بین سه الی چهار تزریق طی چند هفته برای بیمار انجام می‌شود. این تزریق‌ها بعنوان روند درمانی بیمار برای رسیدن به هدف اصلی درمان کامل بیمار انجام می‌شود.

هدف این روش این است که به اندازه کافی و مشخصی احساس درد کاهش یابد تا بیمار از توانایی فیزیکی و تحرک بر خوردار بشود و همچنین حضور در جلسات مختلف فیزیوتراپی برای درمان کمردرد شرکت کند.

فیزیوتراپی محلی است که با تمرین‌های ویژه مشکلات و بیماری‌های کمر را درمان می‌کند. برای رسیدن به بهترین نتیجه در مورد محاسن روش تزریق درمانی، آزمایش‌ها و تست‌های بیشتری باید در مورد این روش درمانی انجام شود.

انواع معمول و رایج تزریق‌های تخصصی و فوق تخصصی برای تسکین دردهای کمر عبارتند از:

  • تزریق‌های تخصصی مفاصل فاست
  • بلوک‌های عصبی تخصصی
  • تزریق استروئیدها در فضای اپیدورال
  • اوزون تراپی برای مشکلات ستون فقرات کمری و مفصل ساکرو ایلیاک

اگر انجام روش‌های دیگر درمانی، احساس درد شما را تسکین و کاهش نمی‌دهند و احساس درد شما به سمت پاهایتان نیز تیر کشیده می‌شود، دکتر کمر درد احتمالا کورتیزون را بهمراه یک داروی قوی بی‌حس‌کننده عضلات به قسمت اطراف نخاع تزریق می‌کند.

این نوع تزریق کورتیزون به تسکین و کاهش میزان تورم و التهاب در اطراف ریشه‌های عصبی کمر کمک می‌کند ولی انجام این روش درمانی تسکین درد موقتی را بهمراه دارد .

روش‌های جراحی بهترین متخصص کمر درد

زمانیکه دکتر کمر درد شما از انجام تمامی مراحل درمانی دیگر برای درمان عارضه کمر درد نتیجه مطلوب را دریافت نکند برای درمان کمردرد شما احتمالا روش جراحی را برای تسکین درد به شما پیشنهاد می‌کند. اما جراحی همیشه روش موفقیت آمیزی نیست

روش‌های مورد استفاده برای درمان کمردرد شامل موارد زیر است:

  • فرکانس رادیویی

در این روش درمانی دکتر کمر درد توسط یک سوزن بسیار ظریف از طریق پوست کمر وارد بدن می‌کند و قسمت نوک آن سوزن در نزدیکی ناحیه‌ای قرار می‌گیرد که باعث احساس درد شما شده است.

امواج رادیویی توسط سوزن به آن ناحیه منتقل می‌شوند تا به عصب‌های اطراف آسیب بزنند. انجام این عمل در انتقال سیگنال‌های احساس درد به مغز اختلالاتی را ایجاد می‌کند و موجب تسکین درد کمر می‌شود.

  • عمل جراحی

اگر احساس دردی بی‌وقفه بهمراه درد پا‌ها و احساس ضعف و ناتوانی پیش‌رونده ماهیچه‌ها ناشی از بیماری عصب دارید، احتمالا مجبور به انجام عمل جراحی کمر باشید.

این روش‌های جراحی در اغلب موارد مرتبط با انواع مشکلات ساختاری همانند باریک شدن و تنگ شدن ستون فقرات (تنگی کانال نخاع) یا بیماری فتق دیسک کمر می‌باشد که به انواع درمان‌های کمردرد پاسخی نداده است.

دکتر کمر درد می‌تواند از روش‌های مختلف جراحی همانند روش هم جوشی ستون فقرات، تعویض دیسک معیوب، لامینکتومی، ورتبروپلاستی و غیره… برای درمان شما استفاده کند.

برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم

برخی از بیماران برای انتخاب متخصص کمر درد دچار مشکل می‌شوند و  زمانیکه در قسمت کمر خود با احساس درد مواجه مدام از خود می‌پرسند برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم.

باید به این نکته توجه داشت که پزشکان عمومی، متخصصین ارتوپد، متخصصین طب و توانبخشی، متخصص و جراح مغز و اعصاب و پزشکان رشته پزشکی ورزشی و پزشکان استئوپاتی همگی می‌توانند برای درمان بیماری کمردرد به عنوان دکتر کمر درد فعالیت داشته باشند.

اصلی ترین پاسخی که به سوال، برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم مطرح  می‌شود این است که علت اصلی شروع کمردرد شما چیست و درچه مرحله‌ای رخ داده است.

در اغلب موارد کمردرد تنها یک علامت همانند تب می‌باشد که این علامت نشانه یک بیماری است و احتمال آن وجود دارد که به علت بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های ریه و گوارشی این کمر درد به وجود آمده باشد.

احساس درد کمر شما می‌تواند به علت انواع بیماری‌های عفونی مانند بیماری سل و یا حصبه بوجود آمده باشد، شاید بهترین پزشک برای درمان کمردرد شما، متخصصین در زمینه بیماری‌های عفونی باشند و یا اگر احساس کمردرد شما به علت بیماری و مشکلات زنان همانند اندومتریوز یا مشکلات کلیه همانند سنگ کلیه تشکیل شده باشد، شاید بهترین دکتر انتخابی شما برای درمان این درد، توسط متخصصین و جراح کلیه و مجاری ادراری و همچنین متخصصین بیماری‌های زنان و زایمان باشد.

تشخیص دقیق علت درد در کمر و مراجعه به دکتر کمر درد

باید به این نکته مهم اشاره کنیم که رایج ترین علت درد‌های کمر، مشکلات عصبی و اسکلتی – عضلانی مربوط به کمر می باشد و علت درگیری مفصل‌های کمر با رباط‌ها و لیگامان‌های قسمت کمر و ماهیچه‌ها می‌باشد. بهترین دکتری که می‌تواند این نوع دردها به بهترین شکل درمان کند، پزشک متخصص ارتوپد، پزشکان طب ورزش، متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی می‌باشند.

اگر احساس درد کمر شما به علت دیسک کمر باشد با توجه به این نکته که درمان انواع دیسک‌های کمر امروزه به میزان بسیار زیادی بصورت روش‌های غیر جراحی انجام می‌شود، باید جهت درمان این عارضه (دیسک کمر) به دکتر کمر درد متخصص طب فیزیکی و یا کایروپراکتیک مراجعه نمایید.

پزشکان ارتوپد و فیزیوتراپ فرایند بازیابی و توانبخشی پس از ارزیابی میزان درد شما و رد سایر دلایل نادر درد کمر همانند انواع بیماری‌های عفونی و بیماری‌های روماتیسمی و همچنین بیماری‌های مرتبط با اعضای داخلی بدن به درمان دیسک کمر و فاست می‌پردازند.

لطفا به این نکته توجه داشته باشیدکه برای هر نوع احساس کمر دردی نیازمند مراجعه به پزشک و دکتر کمر درد نمی‌باشید در اغلب موارد بیشتر درد‌های کمر پس از دو روز الی ۷۲ ساعت بصورت خود به خود بهبود پیدا می‌کنند .

ولی اگر احساس کمر دردی داشتید که به همراه خشکی صبحگاهی بوده یا این درد کمر دارای علائم و نشانه‌های همانند بی حسی اندام (پاها)، احساس سوزش و مورمور در اندام‌ها، ناتوانی‌های حرکتی و ضعف اندام‌، احساس درد وگرفتگی در قسمت ساق پا و یا گرفتگی ماهیچه‌های باسن و لگن همراه باشد.

به همراه این علائم شاهد تب و یا کاهش وزن باشیم، باید هرچه سریعتر به متخصص درد کمر و پا و طب فیزیکی و همچنین دکتر متخصص ارتوپد و کلینیک‌های تخصصی ارتوپدی مراجعه کنید.

انواع روش درمانی توسط دکتر کمر درد

همچنین در صورتیکه احساس درد کمر شما بصورت مزمن شده است (یعنی احساس درد کمر شما بیشتر از یک ماه طول کشیده و چند مورد از نشانه‌ها و علائم مطرح شده را همراه دارید) باید برای شروع روند درمان به دکتر کمر درد و پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. روش‌های درمانی خانگی در این موارد تاثیری ندارند و باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

در مواردیکه عارضه دیسک کمر دارید و بیماری دیسک کمر شما پس از دو ماه توسط انواع درمان‌های طب فیزیکی به این نوع درمان غیرجراحی پاسخ مثبتی نداده است و یا دیسک کمری دارید که با نشانه‌های بی‌اختیاری در دفع ادرار و یا احساس ضعف پیشرونده عصبی همراه شده است، برای درمان کامل دیسک کمر خود باید در اولین فرصت به یک متخصص و جراح مغز و اعصاب جهت درمان توسط عمل جراحی ستون فقرات مراجعه کنید.

در مواردیکه پزشک متخصص طب فیزیکی، دکتر متخصص ارتوپد و دکتر توانبخشی و فیزیوتراپیست درنوار عصب و عضله شما نشانه‌هایی مبنی بر ضایعه و مشکلات عصبی یا ایجاد نشانه‌های آکسونال مشاهده کنند و یا در مواردیکه که در اطراف ناحیه کمری شما علایمی به غیر از دیسک مشاهده بشود، بهتر است که به دکتر کمر درد و جراح مغز و اعصاب برای ادامه درمان آن مراجعه شود.

توجه نمایید که درمان اغلب مشکلات مربوط به کمر و کمردرد احتمالا نیازمند مداومت و انجام یک سری برنامه‌های منظم و دقیق و دائمی توانبخشی در داخل منزل است.

در صورتیکه درمان درد ناحیه کمر توسط دکتر کمر درد متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و بوسیله انواع روش‌های دستی بوسیله دستگاه‌های اوزون درمانی، طب سوزنی، دکامپرشن و هر نوع روش درمانی دیگر توانست بیماری درد کمر را به میزان ۸۰ درصد کاهش دهد، احتمالا ادامه روند درمان بیماری در داخل منزل توسط خود بیمار و با انجام مداومت و تکرار روزانه در فعالیت‌های ورزشی و رعایت دقیق ارگونومی امکان‌پذیر باشد.

بعضی از تقسیم بندی های انواع دکتر کمر درد

  • دکتر کمر درد طب فیزیکی و توان‌بخشی

پزشک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتری است که از دانش تخصصی و کافی درزمینه طب فیزیکی، فیزیوتراپی و درمان درد برخوردار می‌باشد. این پزشک ستون فقرات بر روی سیستم‌های اسکلتی – عضلانی بدن انسان که شامل اکثر استخوان‌ها ، مفصل‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و همچنین اعصاب هستند، تمرکز ویژه‌ایی دارند.

دکتر کمر درد  متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی حرکات به درمان انواع بیماران در همه سنین با مشکلات و عوارضی همچون رگ به رگ شدن‌های ساده قسمت پشت کمر تا اختلالات بسیار پیچیده کمر همانند آسیب‌ها و مشکلات شدید نخاعی می‌پردازد.

روش درمانی این دکتر‌ها شامل درمان کامل بیمار است و تنها به برطرف ساختن علائم بیماری اکتفا نمی‌کنند.
طب فیزیکی یک روش غیرتهاجمی و غیرجراحی برای درمان اکثر بیماری‌ها و مشکلات اسکلتی- عضلانی ازجمله انواع مختلف احساس درد می‌باشد.

مشابه دیگر پزشکان ستون فقرات و پزشکان ارتوپد، در ابتدا متخصص طب فیزیکی و دکتر کمر درد سابقه کلی پزشکی بیمار بررسی می‌کند و یک معاینه و بررسی فیزیکی و عصبی از اندام انجام می‌دهد.

همچنین دستور تهیه عکس‌برداری اشعه ایکس و یا سایر عکس‌برداری‌های پیشرفته را برای بیمار تجویز می‌کند. این دکترها دارو تجویز می‌کنند و تزریقات نخاعی مخصوصی را نیز انجام می‌دهند.

  • متخصص درد

دکتر کمر درد و پزشک متخصص درد یک پزشک یا متخصص مربوط به انواع بیماری‌های استخوان می‌باشد که به درمان و بهبود انواع دردهای ناشی از بیماری‌های مختلف یا تروما می‌پردازد.

هرچند که این پزشکان معمولا به متخصصین درد و یا متخصصین مدیریت درد معروف هستند، اما اکثر آن‌ها متخصص عمل بیهوشی و یا متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی نیز می‌باشند.

دکتر متخصص درد یک رشته چند تخصصی است که معمولا شامل یک دکتر مراقبت‌های اولیه و یا دکتر درمانگر می‌باشد و دیگری متخصص رادیولوژی، تومورشناسی روان‌پزشکی، روانشناسی است.

هدف اصلی پزشک متخصص درد مدیریت دردهای حاد و یا مزمن توسط کاهش و کنترل میزان درد است.

  • دکتر کمر درد و فیزیوتراپیست ها

فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی محافظه ‌کارانه و حمایتی است که برای بهبودی و جلوگیری از صدمات و ناتوانی‌های حرکتی می‌پردازد. پزشک فیزیوتراپ در مرحله اول درمان به تسکین احساس درد، تسریع روند بهبودی،  بازیابی عملکرد اندام و حرکت‌های مرتبط با آسیب کمر می‌پردازد.

شاید اغلب بیماران تصور کنند که نحوه انجام حرکات ورزشی، مدیریت احساس درد و توان‌بخشی مطلع هستند ولی یک درمانگر فیزیکی یا فیزیوتراپیست ماهر و تحصیل‌کرده درزمینه توان‌بخشی انجام و آموزش حرکات اصلاحی نیاز است.

یک فیزیوتراپیست به‌طور مداوم در زمینه مدیریت مشکلات مختلف آموزش‌دیده و با دکتر کمر درد در تکمیل مراحل درمانی و توان بخشی که به‌طور ویژه برای هر بیمار طراحی‌شده است همکاری نزدیکی دارد.

سخن آخر

در مواردیکه احساس کمردرد شما بیش از حد معمول ادامه پیدا کند و پس از گذشت 10 روز الی یک هفته با انواع درمان‌های حمایتی – مراقبتی ( مسکن‌ها، استراحت، کمپرس سرد و گرم و بانداژ و غیره ) بهبود نمی‌یابد، باید در این مواقع هر چه سریعتر به دکتر کمر درد مراجعه کنید.

زیرا ممکن است که کمردرد معمولی شما بعلت بیماری‌های مختلف مربوط به دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی، شکستگی‌های مهره‌ها، در رفتگی استخوان و انواع مختلف دیگر بیماری‌های مربوط به کمر باشد.

در صورت عدم مراجعه زودهنگام برای درمان بیماری به دکتر کمر درد و پزشک متخصص ارتوپد،  احتمال دشواری مراحل و روند درمان برای بیمار بوجود می‌آید.

همچنین رسیدگی زودهنگام از عوارض جدی همانند فلج دائم پاها و بی اختیاری ادرار و مدفوع برای همه عمر بیمار جلوگیری می‌کند. دکتر متخصص ارتوپدی و فوق تخصص بیماری‌های ستون فقرات با تجربه بهترین مرجع برای تشخیص و مدیریت درمان انواع دردهای کمر بحساب می‌آید. کلینیک ما با در اختیار داشتن فوق تخصص‌های درجه یک ستون فقرات با سال‌ها تجربه می‌تواند شما را از تحمل دردهای کمر آسوده بکند

 

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید