درد لگن و پا یک عارضه ی شایع است که ممکن است به دلایل زیادی به وجود آید. درد لگن معمولا  از قسمت   کمر و ناف به پایین حس می شود.گاهی درد لگن و پا در قسمت دیگری از بدن بروز می کند مثلا ممکن است است بیمار با زانو درد مراجعه نماید ولی علت اصلی زانو درد، مشکل لگن است .و می تواند باعث اختلال در انجام فعالیت روزانه شخص می شود.لذا با تشخیص دقیق محل درد می توان به علت اصلی آن پی برد و روند درمانی آن را پیش گرفت بدیهی است هر گونه اهمالی از طرف بیمار ودرمان خودسرانه و  بدون مشورت و مراجعه به پزشک می تواند اثرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

درد لگن و پا

درد لگن و پاها چیست؟

درد لگن و پا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.گاهی می تواند ناشی از مشکلات احشایی لگنی مانند روده و مثانه  و جداره شکم باشد که باعث می شود درد به کشاله های ران کشیده بشود، و یا گاهی می تواند ناشی از بافت های لگن ، کشیدگی رباط های لگن و یا اختلال مفصل ران (نکروز آواسکولار سر فمور-آرتروز –کشیدگی ها و مشکلاتی که داخل درون  مفصل هستند) باشد . از آنجا که حرکت مفصل ران ، استخوان کمر و ساق پا همه به هم متصل هستند ، درد یا التهاب در یک ناحیه می تواند در ناحیه دیگر مشکل ایجاد کند. به این می گویند درد ارجاعی(درد جایی از بدن که علت آن در جای دیگر است).

علائم و نشانه ها

علائم درد در ناحیه لگن و پا بسته به علت درد متفاوت است. نوع علائم می تواند در تعیین وضعیتی که باعث ناراحتی شما می شود کمک کند.

درد شدید ، تیرکشیدن مداوم در ناحیه باسن  و کمر ممکن است مربوط به سیاتیک یا سایر مشکلات عصبی باشد.

درد در قسمت تحتانی کمر یا پایین پاها که در یک طرف متمرکز شده است می تواند نشانه ای از اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیا (جایی که استخوان ساکروم به استخوان لگن متصل شده) باشد.

درد در داخل مفصل ران یا کشاله ران می تواند نشان دهنده مشکلی در مفصل ران شما باشد.

دردی که در قسمت بیرونی لگن و قسمت فوقانی ران یا باسن بیرونی رخ می دهد ممکن است کشیدگی عضلات ، رباط ها یا تاندون های ناحیه لگن باشد.

دردهایی مانند حالت تیراندازی که به پاهای شما تابیده می شود می تواند نشانه ای از فشار کمر یا فتق باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر درد لگن و ساق پا  بعد از چند روز استراحت بهبود نیافت یا به نظر می رسد بدتر می شود ، باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید .

در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید

قادر به احساس نیست

به دلیل ضعف نمی توانید پاها یا پاهای خود را حرکت دهید

بی حسی در اندام تناسلی شما

چه عواملی باعث درد در ناحیه لگن و پاها می شود

درد در ناحیه لگن و پاها می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد ، از جمله

بیرون زدگی فتق دیسک :یکی از  مهمترین علت درد لگن و پا بیرون زدگی فتق دیسک کمر می باشد و باعث تیر کشیدن پا می شود و ناتوانی های بسیار جدی ایجاد میکند.

آرتروز  :التهاب مفاصل که می تواند باعث درد و تورم شود.

صدمات. شکستگی ، پارگی یا دررفتگی می تواند باعث درد در ناحیه لگن ، زانو یا کمر شود.

تاندونیت  یا بورسیت : التهاب کیسه های مایع در مفصل ران یا تاندون های لگن یا ساق پا می تواند باعث درد لگن و پا شود.

سیاتیک:  فشار یا آسیب به عصب سیاتیک  می تواند منبعی برای تابش درد پا یا لگن باشد.

سرطان استخوان یا سرطان خون:  برخی از انواع سرطان مانند سرطان استخوان می تواند باعث درد در اندام ها و لگن شود.

نوروپاتی: آسیب به سیستم عصبی می تواند باعث سوزن سوزن شدن یا سوزش در پاها ، باسن و سایر نواحی شود.

پوکی استخوان:  از دست دادن استخوان می تواند منشا درد در ناحیه ساق پا و لگن باشد.

التهاب مفاصل: محل اتصال ستون فقرات به لگن می تواند باعث درد لگن و پا شود.

بارداری:  هورمون های دوران بارداری باعث پهن شدن لگن می شوند و ممکن است باعث درد مفاصل در لگن ، ساق پا یا لگن شود.

درد لگن و پاها  ممکن است با فعالیت بدتر شود و از محدوده کامل حرکت جلوگیری کند. در برخی موارد ، درد طولانی مدت می تواند باعث لنگیدن یا مشکل در راه رفتن شود.

اگر از کمردرد ، روماتیسم ، التهاب عصب ، سیاتیک یا هرگونه مشکل دیگر در ناحیه لگن یا پا رنج می برید ، برای معاینه ستون فقرات و سیستم عصبی خوداز یکی از پزشکان متخصص ما وقت بگیرید. در صورت نیاز ، معاینات ستون فقرات را انجام می دهد که می تواند انرژی حیاتی عصب را به آن قسمت های آسیب دیده بازگرداند. هنگامی که تداخل عصبی برداشته شده و جریان طبیعی انرژی عصبی بازگردانده می شود

تشخیص و آزمایشات

پزشک سابقه پزشکی شما را گرفته و معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین ممکن است از انواع آزمایشات برای تشخیص منبع درد لگن و پا استفاده شود. ممکن است آزمایشات  شامل یکی از این موارد شوند.

اشعه ایکس

MRI: با استفاده از امواجبسیار قوی مغناطیسی،عکسبرداری از مقاطع مختلف ستون فقرات انجام می شود.MRI  تصاویر بسیار دقیقی از استخوان‌ها و بافت‌های نرم مانند فتق دیسک، ایجاد می‌کند. در طول عکسبرداری، شما بر روی یک تخت مخصوص دراز خواهید کشید، و به‌آرامی داخل دستگاه MRI می شوید.

سی‌تی‌اسکن: در هنگام انجام سی‌تی‌اسکن از ستون فقرات در صورت نیاز  ماده حاجب به داخل کانال نخاعی تزریق می شود. این نوع از سی‌تی‌اسکن “میلوگرام” نام دارد. ماده تزریقی در  اطراف ناحیه ستون فقرات و اعصاب نخاعی به گردش درمی آید و در اسکن به رنگ سفید ظاهر می‌شود.

الکترومیوگرافی (EMG ):این روش، پالس‌های الکتریکی تولیدشده توسط اعصاب و پاسخ ماهیچه را بررسی می‌کند. همچنین می‌تواند فشار وارده به اعصاب را مشخص کند.

آزمایش خون

آزمایشاتی که پزشک توصیه می کند بستگی به علت احتمالی درد شما و همچنین سن ، سلامت کلی ، شدت علائم و ترجیحات شما دارد.

درمان ها

اگر بیماری دارید که باعث درد مداوم پا و لگن می شود ، ممکن است بتوانید برخی از اقدامات پیشگیرانه زیر را برای جلوگیری از علائم انجام دهید.

• از عصا برای کاهش فشار روی مفصل ران استفاده کنید
  • تمرینات تقویتی را برای بهبود ماهیچه ها و ایجاد حمایت در اطراف مفاصل دردناک انجام دهید
  • از حرکات ناگهانی یا ضربه های مکرر خودداری کنید
  • برای کاهش التهاب از رژیم غذایی سالم استفاده کنید
  • استراحت کافی داشته باشید و بخوابید.

توجه داشته باشید درد لگن و پا همیشه یک مسئله بسیار جدی است درد لگن و پا بیشتر از یک هفته طول بکشد می تواند خطرات جدی برای شما ایجاد کند .

لذا اگر هیچ کدام از روش های درمانی بالا مفید نباشد . باید هر چه سریعتر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید

پزشک متخصص ارتوپد با بررسی و معاینه تشخیص می دهد که علت درد همزمان لگن و پا میتواند ناشی از مشکلات احشایی و یا موسکولو اسکلتال  باشد.

جمع بندی

همانطور که ملاحظه میکنید  با انجام نکات گفته شده در قسمت بالا می توانید به کاهش درد در قسمت لگن و پاهایتان کمک کنید .از مهمترین عوامل درد لگن و پا که  فتق دیسک انتهایی کمر  و اوایل ساکرا لمی باشد میتواند  باعث دردهای ارجاعی و پارستزی(خواب رفتگی-احساس گزگز) بشود.که در صورت عدم درمان میتواند آسیب پایدار عصبی ایجاد کنند و باعث ضعف شدید و فلج شدن و عدم کنترل ادرار و مدفوع و همچنین  ناتوانی جنسی می شوند.

شما میتوانید با مراجعه به کلینیک تخصصی دکتر احمد و مشاوره توسط پزشکان حاذق و با تجربه مان در مورد آنچه که  برای درمان قطعی درد پا و لگن و بهبود تحرک مفید است به روند بهبود هر چه سریعتر خودتان کمک کنید.