دکتر خوب برای دیسک کمر سوالی بسیار جامع می باشد. در صورتی که دچار کمر درد و بیرون زدگی دیسک کمر شده اید، توصیه می شود هر چه زودتر به دکتر دیسک کمر مراجعه کنید تا این درد مزمن نشود و درمان برای شما انجام شود.

دکتر خوب برای دیسک کمر

دیسک کمر  یک اصطلاح کلی می باشد که به صورت کلی در جامعه به بیرون زدگی ها و مشکلات دیسک کمر گفته می شود که به صورت علمی به آن دیسکوپاتی گفته می شود.

دیسکوپاتی یا مشکلات ناشی از اختلال دیسک به درجات مختلف بیرون زدگی دیسک گفته می شود که می تواند باعث کمر درد یا اختلالات عصبی ناشی از فشار بر روی نخاع یا ریشه های نخاع شود. مشکلات دیسک کمر و دیسکوپاتی درجات مختلفی دارد و با توجه به خصوصیات افراد، درمان متفاوتی خواهد داشت، به همین دلیل برای مدیریت اختلالات دیسک کمر و دیسکوپاتی باید به پزشک متخصص ارتوپد متبحر و با تجربه در زمینه دیسک کمر و ستون فقرات مراجعه کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از دیسک کمر و نیز دکتر خوب برای دیسک کمر برای شما صحبت کنیم.

دیسک کمر

از لحاظ آناتومی، ستون فقرات مجموعه ای مهره های گردنی، سینه ای، کمری و دنبالچه می باشد که روی هم قرار گرفته اند. در بین این مهره ها بالشتکی دیسکی شکل قرار گرفته است که از آسیب مهره ها بر اثر فشار یا ضربه جلوگیری می کند. این بالشتک ها که از مواد نرم و هیالینی تشکیل شده اند، خاصیت ارتجاعی محدودی نیز دارند.

به این بالشتک ها دیسک گفته می شود. دیسک موجب تسهیل حرکات ستون فقرات می شود. در ستون فقرات، فضایی سر تا سر ستون فقرات تشکیل شده به نام کانال نخاعی. کانال نخاعی شامل مایع مغزی نخاعی و ساختار عصبی نخاع می باشد. نخاع مجموعه ای اعصاب می باشد که پیام های عصبی را از مغز به اعصاب محیطی منتقل می کند و نقشی بسیار مهم در حرکات و فعالیت های ما دارد.

آسیب های وارده به کمر اگر از شدت معمول و میزانی که دیسک می تواند آن ها را تحمل کنید، بیشتر باشد، می تواند موجب بیرون زدگی دیسک کمر و یا پارگی دیسک کمر بشود. این آسیب ها می تواند موجب این شود که نخاع نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

علائم دیسک کمر

اگر ریشه های عصبی ای که از سوراخ های ستون فقرات بیرون می آیند، به علت بیرون زدگی دیسک، آسیب ببیند علائم عصبی می تواند بروز پیدا کند و کیفیت زندگی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد و مختل شود. در صورتی که فشار این دیسک بر روی ریشه های عصبی وارد شود، علائم رادیکولوپاتی به وجود می آید.

علائم رادیکولوپاتی می تواند به صورت بی حسی، گزگز، از دست دادن توان اندام و ضعف عضلات و همچنین بسته به میزان آسیب، می تواند گاهی بی اختیاری ادرار و مدفوع نیز به وجود بیاید. توصیه می شود قبل از اینکه علائم شما به صورت پیشرونده و بدتر شدن تشدید نیافت، به دکتر خوب برای دیسک کمر مراجعه کنید.

بسته به شدت و نوع علائم شما، درمان های مختلفی برای شما وجود دارد که پزشک متخصص ارتوپدی، با توجه به نوع علايم شما می تواند از درمان خوراکی تا درمان جراحی با توجه به وضعیت، توصیه کند. به یاد داشته باشید دکتر خوب برای دیسک کمر دکتری می باشد که در حیطه ی ستون فقرات و دیسک ارتوپدی فعالیت داشته باشد تا بتواند با توجه به خصوصیات فردی بهترین توصیه های لازم را به شما گوشزد کند.

تشخیص بیرون زدگی دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر و یا علت های دیگر کمر درد توسط پزشک با اخذ شرح حال، انجام معاینه فیزیکی و انجام تصویربرداری تشخیص داده می شود. شرح حال سابقه انجام کار سنگین و یا سابقه فامیلی کمر درد می تواند کمک کننده باشد. معاینات فیزیکی برای بیرون زدگی دیسک کمر، تست های مختلفی می باشد که هر کدام نشان دهنده درگیری یک عصب خاص می باشد و تفسیر تست ها در کنار هم تشخیص نهایی را مشخص می کند. تصویربرداری از ستون فقرات عموما به صورت MRI می باشد ولی در صورتی که علت های دیگری مطرح باشد، می توان از ct scan و یا سی تی مایلوگرافی نیز کمک گرفت.

علت کمر درد

علت هایی که موجب بروز کمر درد می شود، می تواند درگیری تمام بافت هایی که در آن منطقه حضور دارد، باشد. بافت ماهیچه ای، عصبی، استخوانی و نخاعی همگی در صورت درگیری می تواند از علل مطرحی برای کمر درد باشد.

۱- فتق دیسک: بیرون زدگی دیسک کمر که به عنوان بالشتکی بین مهره های ستون فقرات قرار دارد، موجب می شود که از محل طبیعی خود خارج شوند و این بیرون زدگی می تواند علامت دار و یا بی علامت باشد. بیرون زدگی دیسک کمر می تواند علائم عصبی با فشار بر روی عصبی که از آن محل رد می شود، مشخص شود. بیرون زدگی دیسک کمر معمولا با بی حسی و درد پاها، احساس سوزش پاها و یا ضعف عضلانی نشان داده می شود. بی حسی در بدن نیز می تواند رخ دهد. بیرون زدگی دیسک کمر با علائم مشخص و با تصویر برداری تایید می شود.

۲- فشار عضلانی:‌ هنگامی که فشار فیزیکی فرد بیشتر از حد توان عضلات می شود، باعث می شود که به ستون مهره ای فشار بیاید. بلند کردن اجسام سنگین، نشستن، خوابیدن و یا راه رفتن به فرم بد و نادرست موجب می شود که بر عضلات فشار وارد شود و به مرور زمان بیرون زدگی دیسک کمر رخ دهد.

۳- انحراف ستون فقرات: انحراف های ستون فقرات مانند اسکولیوز، کیفوز و لوردوز، می تواند موجب علائم عصبی شود. معمولا انحراف های ستون فقرات باید هر چه سریع تر تحت درمان قرار بگیرند تا افزایش پیدا نکند. در موارد شدید و یا بسته به سن و نوع انحراف ستون فقرات، تنها روش درمانی جراحی می باشد. توصیه می شود در صورتی که انحراف ستون فقرات یا افزایش انحناهای ستون فقرات را احساس می کنید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا درمان لازم را دریافت کنید. شما می توانید با تماس با مجموعه ما و تعیین وقت ویزیت با پزشک، از نظر دیسک کمر ارزیابی شوید.

۴- آرتروز: ارتروز به معنی التهاب مفاصل به صورتی که هر قسمتی از بدن می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. با افزایش سن، استخوان ها، مفاصل و غضروف ها مستهلک می شوند و این استهلاک موجب التهاب و درد و در نتیجه ارتروز می شود. عارضه جانبی ارتروز، خارهای استخوانی و می باشد که این خار ها می توانند به اعصاب فشار بیاورند و در نتیجه آسیب عصبی به وجود بیاید. کاهش وزن و ماساژ درمانی و فیزیوتراپی به بهبود علائم و درد ارتروز کمک می کند اما روند ارتروز درمانی به جز پیشگیری و رعایت اصول سبک زندگی ندارد.

درمان دیسک کمر

اگر شما زودتر به یک دکتر خوب برای دیسک کمر مراجعه کنید متوجه خواهید شد که درمان اولیه پزشک برای شما درمان هایی بسیار ساده می باشد. این درمان ها هم کاربرد پیشگیرانه از بدتر شدن درد و هم کاربرد درمانی دارند. این درمان ها نیاز شما به جراحی را نیز کاهش می دهند. درمان های اولیه دیسک کمر شامل تمرینات ورزشی فعال می باشد. در طی این تمرینات ورزشی عضلات کمر تقویت می شود تا از آسیب بیشتر و فشار ستون مهره ها کم شود.

به یاد داشته باشید این تمرینات باید درست و اصولی انجام شود و باید از یک دکتر خوب برای دیسک کمر بپرسید و سرخود و ناآگاهانه کاری انجام ندهید. زیرا تمام حرکات ورزشی در زمان بیرون زدگی دیسک کمر و کمر درد توصیه نمی شوند و تنها مواردی، به صورت اصولی، توصیه می شود. هرچند اولین قدم در درمان دیسک کمر، پیدا کردن یک دکتر خوب برای دیسک کمر می باشد. شما می توانید با مجموعه ی ما تماس بگیرید تا مشاوره ی لازم را جهت تعیین وقت ویزیت با پزشکان ما در اختیار شما قرار بگیرد.

۱-درمان دارویی: درمان دارویی جهت کاهش درد و التهاب و بهبود میزان فعالیت شما توصیه می شود ولی درمان دارویی به عنوان درمانی طولانی مدت چندان توصیه شده نمی باشد. داروهایی ضد التهابی غیر استروییدی نیز نسلی از داروها می باشند که تورم و التهاب را کم می کنند.

این داروها به خصوص در کاهش تورم و التهاب ناشی از بیرون زدگی دیسک بسیار پر کاربرد می باشد. اما این داروها نیز مانند هر داروی دیگری به علت عوارض جانبی چندان توصیه نمی شود. داروهایی که حتی نیاز به نسخه ندارند نیز برای درمان بهتر است تحت نظر پزشک مصرف کنید زیرا داروها عوارض کبدی، کلیوی و استخوانی زیادی دارند و گاهی می توانند موجب خونریزی معده نیز شوند.

۲- تزریق: تزریق اپیدورال یا اوزون تراپی به درون ستون مهره ها نیز جزو اصولی می باشد که در کاهش درد بسیار موثر است. هر چند تزریق ها اثر طولانی مدت بیشتری دارند ولی انجام مکرر آن باید تحت نظر و به توصیه ی پزشک باشد.

۳- جراحی: عمل جراحی در بیرون زدگی دیسک کمر باید توسط یک دکتر خوب برای دیسک کمر انجام شود. معمولا زمانی که دیسک بیرون زده موجب علائم عصبی شود، توصیه می شود که جراحی انجام شود تا آسیب بیشتری به اعصاب وارد نشود. روش های جراحی برای بیرون زدگی دیسک کمر، به صورت دیسککتومی یعنی خارج کردن دیسک می باشد که کامل و یا جزئی می باشد. معمولا هر چه علامت کمر درد کمر و پا درد و علائم عصبی بیشتر باشد، نتیجه جراحی بهتر می باشد زیرا فشار از روی عصب برداشته می شود.

نکته ی مهم در درمان دیسک کمر این می باشد که از خود درمانی بپرهیزید تا علائم شما بدتر نشوند و غیر قابل برگشت مانند فلج، عدم کنترل ادرار و مدفوع، ناتوانی جنسی و افتادگی پا و یا نیاز به جراحی سنگین برای فرد ایجاد نشود.

پیشگیری از بروز کمر درد

بروز کمر درد که یکی از شایع ترین علت های آن بیرون زدگی دیسک کمر می باشد، نیز می تواند پیشگیری شود. پیشگیری از بروز کمر درد و یا بیرون زدگی دیسک کمر، یک سری اصولی ابتدایی و بسیار ساده اما همیشگی دارد.

۱- ورزش های تقویت کننده ستون فقرات: ورزش، بخصوص ورزش های تقویت کننده ی ستون فقرات از اصول اولیه ی پیشگیری می باشد. هر چه عضلات کمری شما قوی تر باشد، فشار وارده به ستون فقرات و دیسک کاهش می یابد. اگر بیرون زدگی دیسک کمر و کمر درد ندارید ورزش های بیشتری برای شما مجاز می باشد اما اگر دچار کمر درد و بیرون زدگی دیسک کمر می باشید، حتما باید تحت نظر یک پزشک خوب برای دیسک کمر باشید و ورزش هایی محدود و اصولی را تنها انجام دهید تا شرایط بدتر نشود.

۲- سبک راه رفتن: صاف راه رفتن و صاف نگه داشتن کمر از اصولی می باشد که فشار بر دیسک و ستون فقرات را کاهش می دهد. هم راه رفتن و هم نشستن اگر به صورت صحیح انجام نشود می تواند فشار بیشتری وارد کند و موجب بیرون زدگی دیسک کمر بشود.

۳-  کاهش وزن: کاهش وزن فشار وارده به کمر را کم می کند و به همان میزان فشار وارده بر دیسک نیز کاهش می یابد.

۴- بلند کردن صحیح اجسام: صاف نگه داشتن کمر و خم کردن زانوها هنگام بلند کردن جسم سنگین از مواردی می باشد که حتما باید رعایت شود. در صورتی که شما اجسام، به خصوص اجسام سنگین را به صورت نادرست بلند کنید، فشار بسیار بیشتری به کمر شما وارد می شود و موجب بیرون زدگی دیسک کمر می شود.

زمان مراجعه به پزشک

چه زمانی نیاز است تا به یک دکتر خوب برای دیسک کمر مراجعه کنید سوالی است که افراد دچار کمر درد از خود می پرسند. بهتر است بدانید درمان دیسک کمر، یک درمانی می باشد که باید همیشه رعایت شود و هر چه زودتر انجام شود، بهترین نتیجه را خواهد داشت. با این حال یک سری علائم وجود دارد که شما حتما باید هر چه زودتر به یک دکترخوب برای دیسک کمر مراجعه کنید.

علائمی مانند:‌ بروز کمردرد همراه با تب که می تواند نشانه ی عفونت باشد. بی اختیاری کنترل روده یا مثانه یکی از علائم عصبی مهم در کمر درد و نشانه ی درگیری نخاع می باشد.

احساس ضعف در پاها که از کمر شروع می شود و به پاها تیر کشنده ادامه می یابد می تواند نشانه ی درگیری اعصاب محیطی نخاع باشد که بیرون زدگی های دیسک بسیار دیده می شود. درد شبانه و یا دردی که حالت تهوع و بی خوابی ایجاد می کند از مواردی می باشد که حتما باید درمان دریافت کند زیرا کیفیت زندگی فرد تحت تاثیر قرار گرفته است. درد در صورتی که فعالیت های روزمره و عادی فرد را نیز مختل کند حتما باید قبل از مزمن شدن و بدتر شدن به پزشک مراجعه شود و درمان دریافت شود.

جمع بندی

بیرون زدگی دیسک کمر نیازمند درمان توسط یک دکتر خوب برای دیسک کمر می باشد و از طرفی نیز، نیازمند مراجعه زود هنگام بیمار می باشد. علائم عصبی از علائم بسیار مهم کمر درد می باشد که در صورت عدم مراجعه می تواند موجب آسیب دائمی به عصب و بی اختیاری و یا بی حسی و یا فلج شود.

توصیه می شود برای پیشگیری از بروز کمر درد فعالیت های متناسب را شروع کنید و همچنین در روند درمانی کمر درد نیز ورزش ها و فعالیت ها را متناسب با شرایط کمر و ستون فقرات خود آّغاز کنید تا از عود و بدتر شدن پیشگیری کنید. با توجه به مواردی که توضیح دادیم و این که هر درمانی باید شخصی سازی برای هر فرد شود، در نتیجه نیاز به ارجاع به یک دکتر خوب برای دیسک کمر می باشد که باید به پزشک ارتوپد فعال در حیطه ی ستون فقرات مراجعه کنید تا اقدامات تشخیص و درمانی لازم برای شما انجام شود