رگ سیاتیک یک غلط شایع برای عصب سیاتیک می باشد که هنگام آسیب یا التهاب عصب سیاتیک، افراد در جستجوی دکتر برای رگ سیاتیک می باشند. شما می توانید برای دریافت نوبت با مجموعه ما تماس برقرار کنید.

دکتر برای رگ سیاتیک

عصب سیاتیک چیست؟

علائم درگیری عصب سیاتیک چیست

علل آسیب عصب سیاتیک

ریسک فاکتورهای آسیب عصب سیاتیک

تشخیص درگیری عصب سیاتیک

درمان دکتر برای رگ سیاتیک

عصب سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک یکی از اعصاب مهم کمری می باشد که از پایین کمر شروع می شود و به طرف پاها می رود. عصب سیاتیک بزرگترین عصب بدن می باشد. اگر شما در محدوده ی عصب سیاتیک دچار درد هستید، به آن سیاتیکا گفته می شود. سیاتیکا دردی است که به علت فشار بر روی ریشه های عصب سیاتیک، به صورت تیر کشنده از ناحیه کمر ستون فقرات و باسن، به سمت ران و زانو و ساق و گاهی انگشتان، احساس می شود. عصب سیاتیک ریشه هایی از نخاع دارد.از L4 تا S3 در تشکیل عصب سیاتیک، نقش دارند. در صورت درگیری ریشه ها، درگیری سیاتیک نیز به وجود می آید.

مانند هر عصب دیگری، هنگامی که عصب سیاتیک تحت فشار قرار می گیرید و یا آسیبی به آن می رسد، احساس درد در باسن و پا احساس می شود. در اصطلاح عامیانه به این حساس شدن عصب، درگیری رگ سیاتیک گفته می شود و به دنبال دکتر برای رگ سیاتیک می باشند.

علائم درگیری عصب سیاتیک چیست؟

علائم درگیری عصب سیاتیک بسیار متنوع می باشد. توصیه می شود اگر همچین علائمی دارید، هر چه زودتر به دکتر برای رگ سیاتیک مراجعه کنید. شما می توانید با تماس با مجموعه ما، وقت ویزیت را تعیین کنید. درد مهمترین جز درگیری و آسیب عصب سیاتیک می باشد.‌ درد می تواند به صورت خفیف باشد. ماهیت درد می تواند احساس سوزش، تیرکشنده باشند. درد می تواند با عطسه یا سرفه یا دیگر حرکات ناگهانی تشدید شود. درد معمولا از ناحیه انتهای کمر احساس می شود تا لگن و باسن و به ساق پا کشیده می شود.

حتی وضعیت های طولانی نیز می تواند علائم را تشدید کند. نشستن طولانی مدت به علت فشار بر روی محلی که عصب سیاتیک رد می شود، می تواند آسیب فشاری به عصب سیاتیک وارد کند و این امر موجب می شود علائم تشدید شود. درگیری عصب سیاتیک می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. بسته به محل آسیب این درد احساس می شود. نکته ی مهم این است که سیاتیکا، تندرنس و یا سفتی وجود ندارد و محل ها درد، با لمس، تحریک نمی شوند. در تستی که در آن، پزشک پا را با صورت مستقیم، بالا می آورند، به این عصب فشار وارد می شود و تحریک می شود و درد تیر کشنده ای به وجود می آید.

گاهی می تواند علائم ناگهانی ایجاد شود. مثلا یک احساس سوزش یا تیرکشیدن مانند شوک الکتریکی در پاها. احساس ضعف در پا و یا کف پا و لنگیدن هنگام راه رفتن. علائم درگیری عصب سیاتیک بسته به علت آسیب می تواند متفاوت باشد و طول این علائم نیز می تواند چند هفته حتی طول بکشد اما برای اینکه این علائم مزمن و آزار دهنده نشوند، توصیه می شود که به دکتر برای رگ سیاتیک مراجعه کنید. شما می توانید با تماس با مجموعه ما راهنمایی لازم را دریافت کنید.

علل آسیب عصب سیاتیک

عللی که موجب آسیب عصب سیاتیک و نیاز به دکتر برای رگ سیاتیک می شود، متنوع می باشد. اسیب می تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند یا اسیب مستقیم بزند.

۱- تحت فشار قرار گرفتن عصب: اگر عصب سیاتیک در طول مسیر خود از کمر تا پا تحت فشار قرار بگیرد می تواند موجب درد و سوزش در مسیر عصب شود.

۲- بیرون زدگی دیسک: بیرون زدگی دیسک های مهره ای یکی از مهم ترین علت های آسیب ریشه های عصب سیاتیک می باشد. می تواند در ناحیه کمری به عصب سیاتیک آسیب وارد کند و این آسیب می تواند موجب علائم درد و سوزش شود. شایع ترین محل بیرون زدگی مهره های کمری ۴ و۵ می باشد. به این حالت سیاتیکا گفته می شود.

۳- رشد خار استخوانی در مهره ها: ایجاد شدن خار استخوانی مانند این می باشد توسط جسمی خارجی، عصب سیاتیک تحت فشار قرار بگیرد یا اسیبی به آن وارد شود.

۴- علت های دژنراتیو: علت هایی مانند استئوفیت ها و اسپوندیلولیستزیس و یا آتروز که در اثر افزایش سن، بیشتر بروز پیدا می کنند، می تواند از علت سیاتیکا باشد.

۵- تنگی نخاع: تنگی نخاع به علت اثر فشاری ای که بر روی عصب سیاتیک و عصب منشا گرفته از آن وارد می کند، می تواند موجب آسیب عصب سیاتیک شود و علائم آن را ایجاد کند. تنگی کانال نخاعی می تواند به علت تنگی خود کانال و یا انحرافات ستون فقرات رخ دهد

۶- سندروم پیریفورمیس:‌ پیریفورمیس به عنوان یکی از عضلات لگنی در صورتی که آسیب ببیند یا به علل دیگری می تواند موجب شود که عصب سیاتیک تحت فشار قرار بگیرد.

۷- ضربه: ضربه های مستقیم و یا حتی فعالیت های غیر صحیح می تواند موجب اسیب عصب سیاتیک و شوک عصب شود و ممکن است احساس گزگز شود یا به صورت کامل عصب فلج شود. همچنین ضربه می تواند مواردی مانند آسیب ستون فقرات را نیز به وجود آورد که ریشه های عصب سیاتیک درگیر شود. روش های درمانی در صورتی که علت ضربه باشد، متفاوت می باشد.

ریسک فاکتورهای آسیب عصب سیاتیک

همان طور که عللی برای آسیب عصب سیاتیک وجود دارد، شرایطی نیز وجود دارد که این آسیب را تسریع می بخشند هر چند خود به صورت مستقیم ممکن است آسیب به عصب سیاتیک وارد نکنند.

سن:‌ سن به عنوان فاکتوری غیر قابل تغییر، یکی از ریسک فاکتورها می باشد. با بالا رفتن سن، ستون فقرات و اعصاب و دیسک های مهره ای کم کم تحلیل می روند و آسیب پذیرتر می شوند. به همین دلیل، تحلیل ستون فقرات و دیسک، یکی از شایع ترین علت های آسیب سیاتیک می باشد.

چاقی: همان طور که همیشه گفته می شود، چاقی و اضافه وزن باعث افزایش فشار روی مهره های ستون فقرات می شود. هر چه این میزان فشار بیشتر باشد، آسیب بیشتر و در نتیجه احتمال آسیب عصب سیاتیک بیشتر می باشد.

شغل: بعضی از مشاغل با سختی کار و یا شغل هایی با نشستن طولانی مدت، رانندگی طولانی مدت و یا حمل بارهای سنگین، می تواند موجب آسیب عصب سیاتیک به طور مستقیم و غیر مستقیم شود و نیاز به پزشک و درمان پیدا کنید.

اختلال ساختاری: اختلالات ساختاری بدن، در سندروم ها و یا اختلالات ساختاری اکتسابی، می تواند موجب افزایش فشار مهره ای شود. این افزایش فشار، می تواند موجب آسیب عصب سیاتیک شود.

سیگار:‌ سیگار به علت نیکوتین و دیگر مواد شیمیایی موجب می شود بهبودی و ترمیم به تاخیر بیافتد. این تاخیر می تواند موجب این شود که آسیب عصب سیاتیک مزمن شود و علائم تشدید یابد.

تشخیص درگیری عصب سیاتیک

تشخیص درگیری عصب سیاتیک روش های مختلفی دارد اما مهم ترین روش پزشک متخصص می باشد که با معاینه فیزیکی و شرح حال و سابقه پزشکی شما، تشخیص را برای شما مشخص می کنند. پزشک با انجام معاینات فیزیکی مانند دامنه حرکتی، وضعیت بدن، میزان انعطاف پذیری و میزان خم و صاف کردن مفاصل پا می تواند این تشخیص را برای شما مسجل کند. روش های پاراکلینیک دیگری مانند عکس برداری نیز در موارد مزمن آسیب و ناراحتی عصب سیاتیک می تواند به کار بیاید.

درمان دکتر برای رگ سیاتیک

توصیه ای که در درمان و مراجعه به دکتر برای رگ سیاتیک وجود دارد این است که شما زودتر به پزشک مراجعه کنید تا علائم شما کنترل شود. مزمن شدن علائم آسیب عصب سیاتیک می تواند برای شما دردناک باشد و آسیبی دائمی به جای بگذارد. توصیه می شود شما به دکتر برای رگ سیاتیک در کلینیکی مجهز زودتر مراجعه کنید تا با تشخیص صحیح و درمان به موقع و لازم، درد شما کاهش یابد و بهبود یابید.

دکتر برای رگ سیاتیک می تواند تشخیص بدهد که وضعیت شما نیازمند درمان تهاجمی می باشد یا درمان حمایتی و محافظه کارانه برای وضعیت فعالی شما کافی می باشد. اگر درد سیاتیکا خفیف باشد و درد به استراحت، فیزیوتراپی و ورزش و دارو پاسخ دهد، می توان این درمان های حمایتی را ادامه داد و درمان به همراه روش زندگی سالم، درد کنترل می شود. اما در مواردی که درد شدید باشد، تزریق ممکن است نیاز باشد و در مواردی که درد پایدار باشد و یا علائم ضعف نشان داده شود، جراحی توصیه می شود. مهم ترین اقدام شما این است که به پزشک ارتوپدی مراجعه کنید. شما می توانید برای تعیین وقت ویزیت با ما تماس بگیرید.

درمان ها انواع مختلفی دارند و بسته به میزان و محل آسیب، پزشک شما توصیه های متفاوتی به شما می کند. بسیار مهم است که علت آسیب عصب سیاتیک شما چی بوده تا همان علت رفع شود و نباید به صورت کورکورانه عمل کرد.

۱- استراحت: درمان اولیه برای آسیب عصب سیاتیک، استراحت می باشد. میزان و مدت استراحت نکته ای است که حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. استراحت طولانی مدت موجب ضعف و استراحت کم موجب عدم بهبودی می شود.

۲- کفی و کفش مناسب: کفی و کفش مناسب در صورتی که علت های ساختاری مطرح باشد، می تواند کمک کننده باشد. همچنین کفی و کفش مناسب می تواند از میزان فشار بر روی عصب سیاتیک کم کند.

۳-دارو درمانی: در مراحل حاد ممکن است داروهای ضد التهاب و شل کننده عضلانی توصیه شود. هرچند مصرف این دارو به صورت سرخود چندان توصیه شده نیست، زیرا ممکن است علائم را از بین ببرد و علت اولیه مشخص نشود.

۴- فیزیوتراپی: مسلما فیزیوتراپی یکی از اصول مهم برای درمان آسیب عصب سیاتیک می تواند باشد. به یاد داشته باشید برای دریافت فیزیوتراپی باید به کلینیکی مراجعه کنید که افراد متبحر باشند و به درستی با آسیب موجود برخورد کنند. فیزیوتراپی بسته به نوع آسیب و با توجه به نظر پزشک، می تواند کمک کننده باشد.

۵- تعدیل فعالیت: در مواردی که درد به صورت ناگهانی و حاد بروز پیدا کرده است، باید فعالیت های شما محدود شود تا میزان آسیب عصب افزایش نیابد. در هنگامی که درد زیادی دارید بهتر است استراحت کنید اما این استراحت نباید طولانی شود. شما باید حتی به فعالیت هایی مانند ایستادن و نشستن نیز توجه کنید و در شرایطی خود را قرار دهید که میزان فشار بر روی عصب سیاتیک و ستون فقرات کاهش یافته باشد.

۶- تنظیم وضعیت خواب: توصیه می شود افرادی که دچار دردهای کمری و یا آسیب عصب سیاتیک می شوند، به پهلو بخوابند و زانوهای خود را خم کنند. در این وضعیت، فشار بر روی کمر کاهش می یابد.

۷- ورزش: تمرینات ورزشی که به شما توصیه می شود را نمیتوان به صورت کورکورانه گفت. در آسیب عصب حتما باید بررسی های لازم توسط پزشک انجام شود و پس از مشخص شدن علت می توان گفت که چه ورزشی برای وضعیت شما مناسب است. در غیر این صورت ممکن است فعالیت های ورزشی خاصی موجب بدتر شدن وضعیت شما شود.

۸- جراحی: اگر تمام درمان های حمایتی مورد اثر واقع نشد، ممکن است درمان جراحی برای شما توصیه شود. این حالت تنها زمانی توصیه می شود که درد بسیار شدید باشد یا اختلال شدید در عملکرد به وجود بیاید. به یاد داشته باشید برای درمان جراحی باید به بهترین دکتر برای رگ سیاتیک مراجعه کنید و به پزشک خود اعتماد داشته باشید. شما برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

جمع بندی:

رگ سیاتیک  که به عنوان غلطی مصطلح برای سیاتیکا به کار می رود، یکی از بزرگترین اعصاب محیطی بدن می باشد. ریشه ی این عصب از سوراخ های ستون فقرات از نخاع جدا و خارج می شود و از کمر تا باسن، پشت ران و ساق پا ادامه پیدا می کند. علت های زیادی برای آسیب به عصب سیاتیک مطرح می باشند و علت این آسیب ها باید اساس درمان باشند. چون سیاتیکا با علائم مختلفی بروز پیدا می کند، می تواند موجب سردرگمی بیمار شود. بهتر است بدانید که در صورت احساس درد یا سوزش یا علائم اسیب عصب سیاتیک باید به پزشکان ارتوپد ماهر مراجعه کنید. درمان برای هر فرد با توجه به علائم و خصوصیات فرد، متفاوت می باشد. در نتیجه اگر همچین علائمی را تجربه می کنید، بهتر است هر چه زودتر به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا در مراحل اولیه جلوگیری شود و نیاز به درمان های جراحی پیدا نکند و عوارض جبران ناپذیر بر جای نگذارد. شما می توانید برای تعیین وقت ویزیت با مجموعه ما تصمیم بگیرید.