همان‌طور که می‌دانید کمر و لگن تکیه‌گاه‌های اصلی بدن هستند که بخصوص هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن از شما حمایت می‌کنند. درد کمر و لگن همراه با همدیگر به ندرت اتفاق می‌افتد و معمولاً یکی دلیل دیگری است.

یعنی ممکن است مثلاً در ناحیه کمر دچار فتق دیسک شده باشید و این درد تا لگن کشیده شود و یا در لگن دچار آسیب‌های استخوانی و عضلانی شده باشید و این درد به کمر نیز سرایت کند. همچنین ممکن است به دلیل سبک غلط زندگی مانند عدم تحرک، چاقی، قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب درد کمر و لگن ایجاد شود.

بنابراین برای تشخیص دقیق علت درد کمر و لگن باید حتماً به یک متخصص ارتوپد باتجربه و کاربلد مراجعه نمایید. عدم توجه به درمان درد کمر و لگن می‌تواند به سیستم اسکلتی- عضلانی که تمام حرکت‌های بدن به آن وابسته است آسیب رسانده و باعث ایجاد عوارض خطرناکی مانند فلج و یا افت شدید عملکرد حرکتی در ناحیه کمر و لگن شود.

همچنین به دلیل آسیب‌های خطرناکی که می‌تواند در اندامی مانند مهره‌های ستون فقرات مانند بیرون زدگی دیسک ایجاد شده باشد و این درد همزمان را به وجود بیاورند، بسیار مهم است که علت درد توسط یک متخصص ارتوپد باتجربه مشخص شود.

شما می‌توانید برای اطمینان از اینکه تمامی موارد موردنیاز جهت مشخص شدن علت درد کمر و لگن توسط بهترین متخصص بررسی می‌شود، به کلینیک تخصصی ما مراجعه کنید. در ادامه نیز بیشتر با دلایل ایجاد درد کمر و لگن آشنا خواهید شد.

درد کمر و لگن

تعریف درد کمر و لگن

لگن ناحیه‌ای است که در پایین‌ترین قسمت شکم قرار دارد و احشای داخلی آن شامل مثانه، روده و در خانم‌ها دستگاه تولید مثل و … می‌باشد. همچنین از مجموعه‌ای از مفاصل، استخوان‌ها، بافت‌ها و … تشکیل شده است. بنابراین درد لگن درواقع یک علامت از وجود آسیب در یکی از موارد گفته شده است.

اما گاهی درد کمر و لگن همراه با هم ایجاد می‌شوند. در این صورت نیز درد کمر و لگن علامتی از بروز یک آسیب جدی‌تر مانند فتق دیسک کمر است که باید بسیار جدی گرفته شود.

توجه داشته باشید که برخی افراد غیرمتخصص این نوع دردها را با درد سیاتیک اشتباه می‌گیرند، درحالی‌که بیشتر مواقع منشاء درد آسیب در عضلات، اعصاب، رگ‌های خونی و مفاصل مجاور این نواحی است. کمر از قسمت پایین به لگن متصل شده و بسیاری از آسیب‌های ایجاد شده در این ناحیه می‌تواند بر لگن نیز تأثیر گذاشته و باعث درد کمر و لگن بصورت همزمان شود.

تفاوت درد کمر و لگن

نمی‌توان گفت درد کمر و لگن دقیقاً یک درد محسوب می‌شود. زیرا این دو هرکدام قسمت‌های مجزایی از بدن محسوب می‌شوند و از اجزای مختلف تشکیل شده‌اند. اما گاهی درد کمر و لگن با هم اتفاق می افتد.

آنچه مهم است این است که بدانید احساس درد در ناحیه کمر و لگن در بسیاری از مواقع همان چیزی که به نظر می‌رسد نیست؛ یعنی به‌عنوان‌مثال درد در ناحیه لگن می‌تواند به دلیل ایجاد آسیب در این ناحیه مانند درد مفصل ران باشد؛ اما گاهی نیز دردهای لگنی به دلیل دردها و آسیب‌های ایجاد شده در ناحیه کمر و یا مشکلاتی در ناحیه اطراف لگن بخصوص در خانم‌ها رخ می‌دهد.

همچنین ممکن است دردهای لگنی مثلاً در دوران بارداری به کمر نیز کشیده شوند؛ بنابراین بااینکه عوامل جداگانه‌ای می‌توانند عامل درد کمر و لگن باشند، احتمال انتقال این درد در کمر و لگن وجود دارد که باعث ایجاد درد همزمان کمر و لگن می‌شود.

به همین دلیل باز هم تأکید می‌کنیم در صورت بروز هر دردی که بیش از یک هفته در این نواحی طول می‌کشد، حتماً باید به یک متخصص ارتوپد باتجربه مراجعه کنید تا علت دقیق آن شناسایی و درمان‌های لازم انجام شود.

به دلیل پیچیدگی قسمت‌های مختلف کمر و لگن معمولاً خود بیمار هم زیاد نمی‌تواند ناحیه دقیق درد در این دو محل را تشخیص دهد و این تشخیص در صورت بروز درد در فصل مشترک کمر و لگن یعنی پایین‌ترین نقطه کمر سخت‌تر هم خواهد شد. درواقع افراد معمولی و غیرمتخصص به‌طور دقیق با آناتومی کمر و یا لگن آشنا نیستند تا بتوانند همه موارد مورد نیاز برای تشخیص صحیح را ارزیابی کنند.

به همین دلیل گاها پیش می آید که فرد خوددرمانی کرده و یا نزد فردی غیرمتخصص رفته و نه تنها درد کمر و لگن در او درمان نشده، بلکه آسیب‌های جدی‌تری در بدن او ایجاد شده که فرد را برای مدت‌ها از فعالیت بازداشته و در برخی موارد ممکن است توانایی اولیه حاصل نشود.

علت درد کمر و لگن

همان‌طور که در قسمت‌های دیگر نیز به آن اشاره شد دلایل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد درد کمر و لگن شوند. از مهم‌ترین دلایل مربوط به استخوان‌ها و عضلات می‌توان به دیسک کمر، شکستگی، پوکی استخوان، کشیدگی عضلات و … اشاره کرد.

گاهی نیز آسیب به احشای داخلی بخصوص در خانم‌ها مانند آسیب به رحم، تخمدان و … عامل درد کمر و لگن هستند. در افراد بزرگسال و میانسال نیز آرتروز ستون فقرات، آرتروز مفصل ساکروایلیاک و تنگی کانال نخاعی به دلایل مختلف اعم از سُرخوردگی مهره‎ها، اختلالات دژنراتیو و … می‌توانند درد کمر و لگن را ایجاد نمایند.

تشخیص درد کمر و لگن

تشخیص علت واقعی درد کمر و لگن به دلیل پیچیده بودن این ناحیه و اینکه از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند کار بسیار دشواری است و تنها متخصصان باتجربه ارتوپد این توانایی را دارند که با استفاده از ابزارات تشخیصی مختلف علت اصلی درد کمر و لگن را تشخیص دهند. برای این کار اغلب پزشک در اولین مرحله سوالاتی در مورد سابقه پزشکی شما مانند بیماری‌های زمینه‌ای مثل پوکی استخوان و دیابت، داروهایی که مصرف می‌کنید، شرایط روحی، سن و … می‌پرسد تا اشراف بهتری بر روی شرایط فیزیکی شما داشته باشد.

بعد از آن یک معاینه کامل فیزیکی انجام خواهد داد. در این معاینه پزشک با لمس قسمت‌های مختلف میزان التهاب و درد را تا حدودی بررسی می‌کند. همچنین ممکن است از شما بخواهد حرکت‌هایی را مانند نشستن و راه رفتن انجام دهید تا بهتر بتواند شرایط شما را بررسی کند.

سپس برای تشخیص تخصصی و نهایی برای شما آزمایشاتی مانند عکس برداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن و یا ام آر آی را تجویز می‌کند. اینکه انجام کدام یک از این تست‌ها برای شما لازم است به شدت آسیب بستگی دارد. مثلاً ام آر آی جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد و پزشک می‌تواند تشخیص دقیق‌تری از مکان و میزان آسیب داشته باشد. درنتیجه درمان بهتری هم صورت خواهد گرفت.

درمان درد کمر و لگن

نمی‌توان درد کمر و لگن را تنها با استراحت و یا خوردن مسکن‌ها از بین برد. مگر اینکه فقط به دلیل بودن در موقعیتی نامناسب به مدت چند ساعت یا عواملی مانند بارداری و قاعدگی این دردها ایجاد شود. در غیر این صورت درمان مؤثر درد کمر و لگن تنها باید تحت نظر متخصص ارتوپد و در صورت رد شدن آسیب‌های اسکلتی توسط متخصص مربوطه انجام شود. معمولاً پزشک در ابتدای امر برای کمک به کاهش درد در بیمار برخی از داروهای ضد التهابی را برای کاهش درد بصورت خوراکی تجویز می‌کند.

گاهی نیز که درد بسیار تیرکشنده و اذیت کننده است، ممکن است تزریق داروهای استروئیدی و یا اوزون را برای فرد مبتلا تجویز نماید. سپس یک برنامه غذایی و برنامه فعالیتی مناسب به فرد می‌دهد تا حتی‌الامکان از افزایش فشار در این نواحی جلوگیری نماید.

در صورتی که آسیب خفیف باشد، پزشک با همین دستورات و همچنین تجویز جلسات منظم فیزیوتراپی به درمان شما کمک می‌کند. مسئله‌ای که تأثیر بسیار زیادی بر درمان درد کمر و لگن دارد، همکاری خود بیمار و انجام مو به موی دستورات پزشکی است. اما در صورتی که آسیب شدید باشد و بعد از مدتی بهبودی حاصل نشود و یا حتی علائم درد شدیدتر شوند، احتمال دارد جراحی تنها راه چاره باشد. در مواردی نیز که علت اصلی فتق دیسک کمر باشد، متخصص ارتوپد شما را به یک متخصص ستون فقرات ارجاع می‌دهد. در این شرایط وقتی آسیب در مهره‌ها درمان شده و یا تحت کنترل قرار گیرد، تا حد زیادی درد کمر و لگن کاهش پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

درد کمر و لگن می‌تواند برای فرد مبتلا بسیار آزاردهنده باشد و مدت‌ها او را درگیر کند و گاهی آنقدر شدید است که حتی اجازه نمی‌دهد فرد فعالیت‌های روزمره و عادی خود مانند رانندگی، نشستن پشت میز کار، کارهای خانه و موارد دیگری از این دست را انجام دهد. گاهی مواقع این دردها تنها به دلیل خستگی و یا شرایط خاص مانند بارداری و قاعدگی ایجاد می‌شوند که شدید نبوده و بعد از استراحت و انجام توصیه‌های پزشکی در مدت کوتاهی بهبود پیدا می‌کند.

اما گاهی دلایل جدی‌تری مانند فتق دیسک، شکستن استخوان در ناحیه لگن، دررفتگی، پوکی استخوان شدید و حتی در بارداری‌ها سقط جنین و بیماری‌های احتمالی بارداری عامل ایجاد درد کمر و لگن هستند. بنابراین نمی‌توان به آن بی توجه بود و اگر بیش از یک هفته طول کشید و یا در مدت کوتاهی دائماً شدیدتر شد باید هرچه سریع‌تر به متخصص و حتی در برخی موارد حاد به اورژانس مراجعه کرد. عدم توجه کافی به پیگیری علت درد کمر و لگن و اقدامات لازم درمانی می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی در آینده شود.

شما می‌توانید برای مشورت و اطمینان از ارزیابی کامل همه موارد توسط پزشکان باتجربه ما از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با پزشکان متخصص و دلسوز ما در ارتباط باشید

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با مااستفاده کنید