دیسکوپاتی گردن که عموم مردم آن را دیسک گردن می­نامند، یک مشکل رایج است که در اثر کهولت سن یا حرکات مکرر گردن ایجاد می­شود. بسیاری از دردهای شدید و مزمنی که در گردن به وجود می­آیند، در واقع همون دیسکوپاتی گردن هستند.

احساس درد در گردن، درد تیرکشنده به دست­ها و بازوها، بی­حسی و گزگز دست­ها و سفت شدن عضلات گردن، از نشانه­های دیسکوپاتی گردن می­باشند که عدم رسیدگی­ به آن­ها می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. درمان­های مختلفی برای این عارضه وجود دارد که پس از مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد، با توجه به شدت آسیب و علت آن یکی از آن­ها برای شما انتخاب می­شود.

در این نوشتار اطلاعات مختصر و مفیدی درباره دیسکوپاتی گردن جمع­آوری کرده­ایم که با شما به اشتراک می‌گذاریم. همراه ما باشید.

دیسکوپاتی گردن

علل دیسکوپاتی گردن

دیسک­ها مانند کمک فنرهایی هستند که میان مهره­ها قرار می­گیرند و مانع سایش آن­ها بر روی یکدیگر می­شوند. دیسک­ها شامل دو بخش اصلی می­باشند. بخش درونی آن را هسته می­نامند که حاوی ماده­ای ژله مانند است. بخش بیرونی آن بافت سخت­تری است که در اطراف ماده­ ژله­ای قرار دارد.

از میان دیسک­ها رشته­های نخاعی هم عبور می­کنند، بنابراین هرگونه عارضه­ای که در دیسک­ها رخ دهد می­تواند بر نخاع و رشته­های عصبی فشار بیاورد و مشکلات عصبی ایجاد کند. با بالا رفتن سن، ماده ژله­ای درون دیسک­ها کم می­شود یا از بین می­رود. گاهی هم این ماده به بافت بیرونی نشت می­کند. از بین رفتن هسته دیسک باعث سایش مهره­ها به یکدیگر و تحلیل رفتن آن­ها می­شود.

ستون فقرات گردنی دارای هفت مهره است که میان هر یک از آن­ها یک دیسک قرار دارد. هر گونه آسیب­دیدگی دیسک گردن که دیسکوپاتی گردن نام دارند، می­توانند دردهای شدیدی را در قسمت فوقانی بدن ایجاد کنند. دلایل دیسکوپاتی گردن را می­توانیم موارد زیر بدانیم:

• بالا رفتن سن
  • انجام حرکات تکراری گردن
  • انجام فعالیت­های ورزشی سنگین به صورت نادرست
  • شیوه نادرست انجام دادن فعالیت­های روزمره
  • گذراندن زمان زیاد مقابل کامپیوتر
  • وارد شدن یک ضربه فیزیکی سنگین مانند سوانح تصادف

نشانه­های دیسکوپاتی گردن

دیسکوپاتی گردن علاوه­بر مهره­ها به عضلات اطراف و رشته­های عصبی نیز آسیب وارد می­کند. به همین دلیل نشانه­های مختلفی برای دیسکوپاتی گردن ذکر می­شوند که طیف مختلفی از آسیب‌های عضلانی، اسکلتی و عصبی را دربر می­گیرند. برخی از نشانه­های دیسکوپاتی گردن عبارت­اند از:

• گردن درد
  • درد گردنی که به بازوها کشیده می­شود. این درد را ارجاعی یا رادیوکولوپاتی می­نامند.
  • احساس خشکی و سفتی گردن
  • ضعف در دست­ها و بازوها
  • گزگز و بی حسی دست­ها

علائم دیسکوپاتی گردن بسته به محل، نوع و شدت آسیب متفاوت هستند. ممکن است شما همه علائم بیماری را داشته باشید یا تنها یکی از آن­ها را تجربه کنید. برخی افراد حتی دچار گردن درد هم نمی­شوند، اما دیگر نشانه­ها در آن­ها وجود دارد. بنابراین با مشاهده هرکدام از آن‌ها برای جلوگیری از پیشروی آسیب باید در اسرع وقت به متخصص ستون فقرات یا متخصص ارتوپد خوب مراجعه نمایید.

مراجعه به پزشک و تشخیص بیماری

اگر دچار دردهای مزمن گردن شدید یا یکی از نشانه­های گفته ‌شده را در خود مشاهده کردید، حتماً خیلی زود به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک معمولاً با معاینات بالینی و پرسیدن شرح حال می­تواند به­طور تقریبی علت درد و ناحیه آسیب را تشخیص دهد.

اما برای تشخیص دقیق­تر و انتخاب بهتر روش درمان، احتمالاً نیاز باشد یکسری آزمایش تصویربرداری انجام دهید. آزمایشات تصویر پرتوایکس، سی.تی اسکن و ام.آر.آی، در تشخیص بهتر پزشک را یاری می­کنند. علاوه­بر آزمایش­های تصویربرداری، تست­های عصبی الکتریکی نیز می­توانند شدت آسیب­های عصبی را مشخص کنند. این تست­های عصبی اغلب با جریان الکتریکی انجام می­شوند.

پزشک پس از بررسی تست­ها و آزمایش­ها و تحلیل نتایج آن­ها، راه­کارهای درمانی مناسب را پیدا و آن را برای شما اعمال می­کند. درمان دیسکوپاتی گردن طیف مختلفی از درمان­های محافظه‌کارانه و جراحی را در برمی‌گیرد. در ادامه راه­کارهای درمانی دیسکوپاتی گردن را بررسی می­کنیم.

درمان­های دیسکوپاتی گردن

همان­طور که گفتیم، درمان­های دیسکوپاتی گردن شامل طیفی گسترده از درمان­های محافظه‌کارانه و تهاجمی است. پزشکان متخصص ارتوپد معمولاً جراحی نواحی ستون فقرات را به عنوان آخرین گزینه در دستور کار قرار می­دهند و بیشتر سعی می­کنند بیمار را با درمان­های محافظه­کارانه معالجه نمایند.

چرا که جراحی نواحی مختلف ستون فقرات بسیار پر ریسک است و می­تواند با آسیب به ریشه­های عصبی و نخاع، توانایی حرکت را برای همیشه از بیمار بگیرد. خوشبختانه امروزه روش­های غیرجراحی بسیاری برای درمان بیماری­های ستون فقرات از جمله دیسکوپاتی گردن وجود دارند و بیمار را تا حد ممکن از جراحی دور می­کنند. به­طور کلی درمان‌های دیسکوپاتی گردن را می­توانیم شامل موارد زیر بدانیم:

استراحت

اگر پزشک پس از معاینه و بررسی نتایج آزمایش­ها مورد چندان خطرناکی مشاهده نکند، احتمالاً شما را به استراحت تشویق می­کند. این راه­کار درمانی به‌ویژه برای افرادی که ساعت زیادی از روز را صرف کار با یارانه می­کنند بسیار مفید است. البته استراحت به معنی دوری از فعالیت­های روزانه نیست، بلکه به معنی دوری از عواملی است که سبب ایجاد دردهای گردن می­شوند.

قرار دادن بدن در وضعیت درست

بسیاری از دردهای گردن و به­طور کلی ستون فقرات، به دلیل پوسچر نادرست و قرار گرفتن بدن در حالت غیرطبیعی است. در حالت عادی سر باید در راستای گردن قرار بگیرد، اما اکثر ما در بیشتر مواقع سرمان به سمت جلو خم است که این باعث وارد آمدن فشار مضاعف بر گردن می‌شود.

شاید یکی از دلایل دیسکوپاتی و دردهای گردن در دنیای امروز استفاده بیش از حد از رایانه­ها و تلفن­های همراه باشد. سعی کنید هنگام استفاده از این ابزار، آن­ها را درست مقابل سر خود قرار دهید تا مجبور به خم کردن سر به جلو نشوید. یادتان باشد تکنولوژی برای خدمت به ما به ­وجود آمده و قرار نیست سلامتمان را به خطر بیندازد.

گردن بندهای طبی

گردن بندهای طبی معمولاً به­عنوان یک درمان مکمل در کنار سایر درمان­ها به کار می­روند. این گردن بندها با محدود کردن دامنه حرکتی گردن، به کاهش فشار، کنترل درد و بهبود عملکرد گردن کمک می­کنند. گردن بندهای طبی انواع مختلفی دارند که با کمک پزشک متخصص ارتوپد می­توانید بهترین نوعی که مناسبتان است را انتخاب نمایید. شاید پس از احساس درد در گردن قصد خرید یک گردن بند طبی را داشته باشید. اما بهتر است پیش از مراجعه به پزشک خرید نکنید و تنها با نظر پزشک این درمان را امتحان کنید.

دارو

برای کاهش دردهای ناشی از دیسکوپاتی گردن معمولاً داروهای استروئیدی مانند ایبوپروفن تجویز می­شود. این داروها التهاب، درد و تورم را از بین می­برند، اما افرادی که بیماری­های خاصی دارند شاید با مصرف این داروها دچار مشکل شوند. بنابراین زمانی که به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه می­کنید، علاوه­بر شرح حال، سابقه پزشکیتان را نیز با درمانگر خود درمیان بگذارید تا هنگام مصرف دارو مشکلی برایتان پیش نیاید.

به جز داروهای استروئیدی، مسکن­های ساده و شل کننده­های عضلانی نیز برای بیماران مبتلا به دیسکوپاتی گردن تجویز می­شود. با استفاده از این داروها دردها و اسپاسم­های عضلانی کاهش می­یابند. مسکن­های بدون نسخه هم می­توانند در تسکین درد کارساز باشند، اما همان­ها را هم بهتر است با مشورت پزشک تهیه کنید.

تزریق استروئید

داروهای استروئیدی به فضای اپیدورال، یعنی فضای میان نخاع و مهره­ها تزریق می­شوند. این داروها درد و التهاب را از بین می­روند و اثر تسکین بخش آن­ها تقریباً تا شش ماه ماندگار است. معمولاً پزشک برای بیمارانی که نیاز به این داروها دارند، سالی دو بار تزریق انجام می­دهد. میان روش­های غیرجراحی دیسکوپاتی گردن، تزریق استروئید را می­توان مؤثرترین آن­ها دانست.

تزریق اوزون و کورتون

اوزون و کورتون بهترین روش غیرتهاجمی برای تسکین درد و التهاب دیسک گردن هستند. انجام این تزریقات فشار را از روی گردن برمی­دارد و تا مدت طولانی از درد گردن در امان خواهید بود.

فیزیوتراپی

پزشک متخصص ارتوپد در مواردی ممکن است فیزیوتراپی را برای بیمار تجویز کند. فیزوتراپیست با کمک تمرین­های ساده اصلاحی، دستگاه­های فیزیوتراپی و ماساژ، می­تواند وضعیت دیسک گردن را بهبود ببخشد و دردهای آن را تسکین دهد. فیزیوتراپی گاهی به عنوان یک درمان مکمل استفاده می­شود.

جراحی دیسک گردن

پزشکان سعی می­کنند تا آنجا که ممکن است به گزینه جراحی فکر نکنند. اما گاهی درمان­های دیگر چندان به کار نمی­آیند و پزشک دستور جراحی را صادر می­کند. برای جراحی دیسک گردن مانند هر جراحی دیگری باید علاوه­بر بیماری، شرایط عمومی بیمار نیز سنجیده شود. همچنین مانند سایر عمل­های جراحی، جراحی دیسک گردن نیز با عوارض و ریسک­هایی همراه است که مهمترین آن­ها عفونت، چسبندگی رشته­های عصبی و قطع نخاع می­باشند. قطعاً اگر برای درمان خود سختگیر باشید و یک پزشک کاربلد را پیدا کنید، احتمال بروز این عوارض بسیار کاهش می‌یابد.

علاوه­بر درمان­هایی که شرح دادیم، اوزون تراپی، درمان با لیزر، استفاده از بالشت­های طبی و ورزش­های اصلاحی هم می­توانند برای تسکین درد ناشی از دیسکوپاتی گردن مفید باشند. پزشک متخصص ارتوپد با توجه به شرایط سلامتی شما و میزان آسیب، بهترین درمان را برای شما برمی‌گزیند.

دیسکوپاتی گردن یک عارضه آزاردهنده است که می­تواند بر زندگی روزمره شما اثر منفی بگذارد. نادیده گرفتن نشانه‌های دیسکوپاتی گردن و عدم درمان به موقع آن­ها توسط یک متخصص ارتوپد خوب و باتجربه می­تواند منجر به اختلال حرکتی اندام­های فوقانی شود.

خوشبختانه امروزه درمان‌های بسیاری برای رهایی از دردها و عوارض دیسکوپاتی گردن وجود دارد که با مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد می­توانید از آن­ها بهره ببرید و همیشه نیاز به جراحی نیست. پس در صورت بروز علائم بدون نگرانی نسبت به شیوه درمان در اسرع وقت به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

زیرا معمولا آسیب‌های دیسکوپاتی گردن پیش رونده هستند و هرچه سریع‌تر برای تشخیص و درمان آن اقدام نمایید، بهتر می‌توانید آسیب ایجاد شده و علائم ناشی از آن را کنترل کنید.