درد سیاتیک در اثر التهاب، تحریک و یا فشردگی عصبی در ناحیه کمر و باسن ایجاد می‌شود که مهمترین علت آن پارگی دیسک است. ماده ژل مانند داخل دیسک وقتی به دلیل پارگی دیسک به ناحیه اطراف آن نشت می‌کند، باعث ایجاد فشار بر ریشه عصب‌های مجاور که سیاتیک یکی از آن‌ها می‌باشد، می‌شود.

معمولاً فشرده شدن عصب سیاتیک یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع یکی از علائم وجود این مشکل می‌باشد. درمان عصب سیاتیک پای چپ با روش­های گوناگونی امکان­پذیر است که در این نوشتار به بررسی آن­ها می­پردازیم.

آنچه مهم است این است که در صورت بروز علائم سیاتیک در پای چپ یا راست در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا علت اصلی و میزان آسیب مشخص شود و روند درمانی هرچه زودتر آغاز گردد. عدم توجه به این عوارض و مراجعه به‌موقع به پزشک می‌تواند عوارض جانبی مانند دردهای پایدار و آزاردهنده‌ای را ایجاد کند.

شما می‌توانید برای اطمینان از ارزیابی کامل در این زمینه تحت نظر متخصصانی کار بلد و باتجربه به کلینیک دکتر پا نیز مراجعه نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر شما را با روش‌های درمان عصب سیاتیک پای چپ آشنا کنیم.

درمان عصب سیاتیک پای چپ

آشنایی با سیاتیک قبل از درمان عصب سیاتیک پای چپ

قبل از اینکه روش‌های درمان عصب سیاتیک پای چپ را برایتان توضیح دهیم، بد نیست این بیماری را بهتر بشناسید تا بهتر بتوانید آن را درک و مدیریت کنید. سیاتیک نوعی درد عصبی است که به دلیل تحریک عصب سیاتیک یا آسیب به این ناحیه ایجاد شده است و از ناحیه باسن شروع می‌شود و به پا کشیده می‌شود. عصب سیاتیک طولانی‌ترین و ضخیم‌ترین (تقریباً به‌اندازه ضخامت انگشتان) عصب بدن است.

خود عصب سیاتیک از پنج ریشه عصبی تشکیل شده است. این پنج ریشه عصبی کنار هم قرار می‌گیرند و یک عصب سیاتیک راست و چپ را تشکیل می‌دهند. بنابراین در هر طرف از بدن شما، یک عصب سیاتیک از باسن تا پایین پا عبور می‌کند که از هم مجزا هستند و درست تا زیر زانو کشیده می‌شوند. به همین دلیل می‌گوییم وقتی این عصب تحریک می‌شود یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عصب سیاتیک عصبی است که تا ساق پا و حتی انگشتان پای شما ادامه دارد. صدمه واقعی به عصب سیاتیک بسیار نادر می‌باشد، اما می‌تواند باعث دردی شود که از ناحیه کمر شروع‌ می‌شود و تا ساق پا کشیده خواهد شد.

اگر شما نیز دچار دردهای سیاتیک شده باشید، در یکی از پاها و باسن همان سمت درد خفیف تا شدید یا احساس تیرکشیدگی را تجربه خواهید کرد. این تحریک عصبی همچنین ممکن است باعث ضعف عضلانی در ساق پا، بی‌حسی در ساق پا و احساس سوزن سوزن شدن ناخوشایند در ساق پا شود.

اگر اختلال عصب سیاتیک جدی و شدید باشد، نمی­توانید روی پنجه پای خود راه بروید. همچنین در این حالت احتمالاً درد شدیدی در باسن و مقعد نیز حس خواهید کرد.

معمولاً علت تحریک عصب سیاتیک، آسیب­دیدگی دیسک­های ستون فقرات است. مشکلاتی مانند فتق دیسک، دیسکتومی و دیسکوپاتی، همه می­توانند در بروز این آسیب مؤثر باشند.

روش‌های درمان عصب سیاتیک پای چپ در خانه

هدف از درمان عصب سیاتیک پای چپ کاهش درد و افزایش تحرک است. بسته به علت ایجاد این آسیب، بسیاری از موارد سیاتیک با گذشت زمان با برخی از درمان‌های ساده و خود مراقبتی از بین می‌روند. روش‌های درمان محافظه کارانه در خانه عبارتند از:

استفاده از یخ و یا گرما

برای درمان عصب سیاتیک پای چپ ابتدا از کیسه‌های یخ برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. بسته‌های یخ یا کیسه‌ای از سبزیجات یخ‌زده که در یک حوله پیچیده شده است را روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند. سعی کنید این روش درمانی را چند بار در طول روز تکرار کنید. پس از چند روز یک پد گرمایشی یا کیسه آب گرم را به همین روش روی ناحیه درد قرار دهید.

مصرف داروهای بدون نسخه

می‌توانید از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه برای کاهش درد، التهاب و تورم استفاده کنید. برخی از این داروها شامل آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی هستند. در صورت انتخاب آسپرین مراقب باشید. زیرا آسپرین خاصیت رقیق کنندگی خون دارد و می‌تواند باعث زخم و خونریزی در برخی افراد شود.

انجام حرکات کششی ملایم

حرکات کششی مناسب را باید از یک مربی با تجربه کمردرد یا فیزیوتراپیست بیاموزید. برای تقویت عمومی بدن، تقویت عضلات مرکزی و تمرینات هوازی بسیار مناسب بوده و می‌تواند یکی از بهترین روش‌های درمان عصب سیاتیک پای چپ باشد.

تا کی می‌توان از روش‌های درمان عصب سیاتیک پای چپ در خانه استفاده کرد؟

شرایط هر فرد مبتلا به درد سیاتیک کاملاً متفاوت است. همچنین نوع درد، علت و شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از بیماران، ممکن است از همان ابتدا نیاز به یک درمان تهاجمی‌تر سریع مانند جراحی باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود از همان ابتدا با بروز علائم سیاتیک به یک متخصص مراجعه کنید تا روش‌های درمان عصب سیاتیک پای چپ را برایتان توضیح دهد. اگر آسیب جدی نباشد خود پزشک یک برنامه مراقبتی مناسب به شما می‌دهد و معمولاً بعد از چند هفته علائم ناپدید می‌شوند.

روش‌های پزشکی درمان عصب سیاتیک پای چپ

اگر روش‌های خانگی و خودمراقبتی علائم سیاتیک را بهبود نداد، پزشک ابتدا با کمک روش­های محافظه­کارانه مانند تجویز دارو، تغییر سبک زندگی، ورزش و تزریق داروهایی مانند کورتون و اوزون، اقدام به درمان می­کند. آخرین گزینه­ای که پزشکان به سراغ آن می­روند، جراحی است. شرح برخی از درمان­ها پزشکی در ادامه آورده شده است:

داروهای تجویزی

متخصص ارتوپد ممکن است برای تسکین ناراحتی ناشی از اسپاسم عضلانی، شل کننده‌های عضلانی مانند سیکلو بنزاپرین را تجویز کند. داروهای دیگر با اثر ضد درد که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند شامل داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد تشنج است. بسته به میزان درد شما، ممکن است داروهای ضد درد قوی نیز تجویز شوند.

فیزیوتراپی

هدف از فیزیوتراپی یافتن حرکات ورزشی مناسبی است که با کاهش فشار از روی عصب سیاتیک درد را کاهش می‌دهد. یک برنامه ورزشی خوب باید شامل تمرینات کششی برای بهبود انعطاف‌پذیری عضلات و تمرینات هوازی (مانند پیاده‌روی، شنا و ایروبیک در آب) باشد. به همین دلیل متخصص ارتوپد شما را به یک فیزیوتراپ معرفی می‌کند تا بتواند به شما در این زمینه کمک نماید.

روش تزریق در ستون فقرات

تزریق کورتیکواستروئید به­صورت مستقیم در ناحیه درد که یک داروی ضدالتهابی است به کاهش درد و تورم در اطراف ریشه‌های عصبی آسیب‌دیده کمک خواهد کرد. استفاده از روش تزریق، درد را تا مدت­ها تسکین می‌دهد که با استفاده از بی‌حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می‌شود. اما به دلیل وجود عوارض جانبی تعداد تزریق ممکن، در طول سال محدود است.

تزریق اوزون و کورتون

با تزریق اوزون و کورتون در ستون فقرات، می­توان درد را تا مدت زیادی از بین برد. به این ترتیب فشار بر عصب سیاتیک برداشته می­شود. این روش کارآمدترین روش غیر جراحی برای تسکین درد ستون فقرات است.

درمان‌های جایگزین

امروزه درمان‌های جایگزین به‌طور فزاینده‌ای رواج یافته است و برای درمان و مدیریت انواع درد استفاده می‌شود. روش‌های جایگزین برای درمان درد سیاتیک شامل یوگا، دستکاری ستون فقرات توسط متخصص کایروپراکتیک یا طب سوزنی است. ماساژ نیز می‌تواند به کاهش اسپاسم عضلانی که اغلب همراه با سیاتیک رخ می‌دهد، کمک کند و یک روش مناسب برای درمان عصب سیاتیک پای چپ باشد.

به یاد داشته باشید که عدم رسیدگی و درمان عصب سیاتیک و به­طور کلی مشکلات ستون فقرات، عوارض ناگواری همچون دردهای پایدار و آزاردهنده، اختلال روده و مثانه، ناتوانی جنسی و ناتوانی حرکتی در انتظار شما خواهد بود. بنابراین هرچه سریع­تر درمان خود را نزد یک متخصص ارتوپد خوب آغاز کنید.

در چه صورتی برای درمان عصب سیاتیک پای چپ نیاز به جراحی است؟

همانطورکه قبلاً به آن اشاره کردیم دلیل اصلی بروز دردهای سیاتیک فتق دیسک کمر است. اما به دلیل عبور طناب نخاعی از ستون فقرات معمولاً پزشکان سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است نیاز به جراحی را کاهش دهند. به همین دلیل جراحی ستون فقرات معمولاً توصیه نمی‌شود مگر اینکه:

• با سایر روش‌های درمانی مانند حرکات کششی و دارویی علائم اصلاً بهبود پیدا نکنند.
  • درد ناشی از سیاتیک بدتر شود.
  • در عضلات اندام تحتانی ضعف شدید ایجاد شود.
  • کنترل مثانه یا روده سخت شود یا عملکرد این اندام دچار اختلال شود.

اینکه بعد از چه مدت جراحی در نظر گرفته می‌شود بستگی به علت سیاتیک و شدت آسیب شما دارد. جراحی اغلب بعد از یک سال که از شروع علائم بگذرد و با روش‌های دیگر بهبود نیابند، توصیه می‌شود.

دردی که آن‌قدر شدید و بی‌وقفه است که شما را از ایستادن یا کار باز می‌دارد به احتمال زیاد باید با جراحی سریع درمان شود. همچنین از دست دادن کنترل مثانه یا روده در صورت تشخیص سندرم دم اسب می‌تواند نیاز به جراحی فوری را ایجاد نماید.

علائم سیاتیک پای چپ چیست؟

علائم سیاتیک پای چپ متفاوت بوده و معمولاً شامل موارد زیر است:

• درد متوسط ​​تا شدید در ناحیه کمر، باسن و پایین ساق پای چپ
  • احساس ضعف یا بی‌حسی در ناحیه کمر، باسن، ساق یا پای چپ
  • دردی که با حرکت پای چپ بدتر می‌شود و یا اصلاً اجازه حرکت کردن را نمی‌دهد.
  • احساس سوزن سوزن شدن در ساق پای چپ و یا انگشتان پا
  • اختلال در کنترل روده و مثانه

عدم درمان عصب سیاتیک پای چپ چه عوارضی دارد؟

اکثر افراد پس از یک یا چند دوره درمان تحت نظر یک متخصص ارتوپد خوب به‌طور کامل از علائم سیاتیک رهایی می‌یابند. بااین‌حال، از عوارض طولانی مدت سیاتیک می‌توان به درد مزمن (مداوم و پایدار) اشاره کرد. اگر عصب فشرده شده سیاتیک به‌موقع درمان نشود به‌طور جدی آسیب دیده و ممکن است ضعف مزمن عضلانی مانند ” افتادن پا ” رخ دهد. افتادن پا به این معنی است که پا دچار بی‌حسی شده و ممکن است به‌صورت ناخواسته زمین بخورید. در صورت از دست دادن احساس در پا باید فوراً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

سخن آخر

همانطورکه ملاحظه کردید روش‌های مختلفی برای درمان عصب سیاتیک پای چپ وجود دارد که می‌توانید با پیروی و انجام آن‌ها به‌خوبی درد سیاتیک را بهبود دهید. اما برای گرفتن نتیجه مطلوب، بسیار مهم است که با بروز اولین علائم به یک متخصص ارتوپد باتجربه مراجعه نمایید تا بعد از تشخیص سیاتیک طبق یک برنامه درمانی مناسب علائم را بهبود دهید.

عدم مراجعه به‌موقع و بی‌توجهی به درمان این آسیب می‌تواند عوارضی مانند ایجاد بی‌حسی دائمی در پاها، ایجاد آسیب دائمی در عصب سیاتیک، دردهای مزمن و پایدار و … را برایتان به وجود آورد.

همچنین می‌توانید از متخصصین بسیار باتجربه در کلینیک دکتر پا که در این زمینه فعال هستند کمک بگیرید تا ارزیابی‌های کامل را انجام داده و بهترین برنامه درمان عصب سیاتیک پای چپ را برایتان انتخاب کنند. جهت مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده نمایید.