استخوان پاشنه پا یک استخوان پیچیده است که درست در زیر مچ پا قرار گرفته و تا پشت پا گسترش یافته است. استخوان پاشنه پا یک استخوان بسیار محکم است که شکستگی آن با برخوردهای ضعیف ممکن نیست. اما در صورت شکستگی حتی توانایی ایستادن روی پا را هم از دست خواهید داد و به سرعت باید برای درمان اقدام کنید.

اغلب دردی که شما در این ناحیه حس می­کنید، مربوط به مسائل دیگری از جمله خار پاشنه، تاندونیت آشیل، التهاب چربی کف پا و التهاب استخوان است و ارتباطی با شکستگی یا آسیب­های فیزیکی ندارد.

اما این موضوع باید توسط پزشک متخصص ارتوپد بررسی شود. درمان به‌موقع و صحیح شکستگی یا دیگر آسیب­های پاشنه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند در نحوه راه رفتن شما تأثیر بگذارد.

به‌علاوه اگر این درمان به‌درستی انجام نشود، می‌تواند در آینده باعث بروز عوارضی مانند آرتروز، دردهای مزمن، ناتوانی حرکتی و … شود. شما می‌توانید برای اطمینان جهت ارزیابی‌ها و درمان کامل و صحیح از متخصصان کلینیک تخصصی ارتوپدی ما بهره‌مند شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با شکستگی پاشنه آشنا کنیم.

شکستگی پاشنه

شکستگی پاشنه پا چیست؟

این شکستگی در استخوان پاشنه پا اتفاق می‌افتد که استخوان بزرگی است و پایه قسمت پشت پا را تشکیل می‌دهد. این استخوان غالباً با تخم‌مرغ پخته مقایسه می‌شود، زیرا دارای پوسته‌ای نازک و سخت در خارج و استخوان نرم‌تر و اسفنجی در داخل است. هنگامی‌که پوسته خارجی شکسته می‌شود، استخوان تمایل به فروپاشی و تکه تکه شدن دارد.

به همین دلیل، شکستگی پاشنه معمولاً یک آسیب شدید و بسیار دردناک است. علاوه بر این، اگر شکستگی ایجاد شده مفاصل را درگیر کند، احتمال عواقب طولانی‌مدت مانند آرتروز و درد مزمن وجود دارد.

شکستگی پاشنه چگونه رخ می‌دهد؟

بیشتر شکستگی‌های ناحیه استخوان پاشنه پا ناشی از یک رویداد آسیب‌زا است که معمولاً به دلیل سقوط از ارتفاع، مانند نردبان یا تصادف رانندگی ایجاد می‌شود. همچنین شکستگی پاشنه می‌تواند با انواع دیگر آسیب‌ها مانند پیچ‌خوردگی مچ پا رخ دهد. تعداد کمتری از شکستگی‌های استخوان پاشنه پا ناشی از استرس است که در اثر استفاده بیش‌ازحد یا فشار مکرر بر روی استخوان پاشنه پا ایجاد می‌شود. زیرا پوسته خارجی این استخوان بسیار محکم است.

انواع شکستگی پاشنه پا

شکستگی پاشنه ممکن است مفاصل اطراف خود را درگیر کند. شکستگی‌های مفاصل (شکستگی‌های داخل مفصلی) شدیدترین شکستگی‌های استخوان پاشنه پا هستند و شامل آسیب به غضروف (بافت همبند بین دو استخوان) می‌شوند. به همین دلیل بهبودی به این بستگی دارد که استخوان در زمان آسیب‌دیدگی چقدر خرد شده باشد.

سایر شکستگی‌های پاشنه که مفصل را درگیر نمی‌کنند (شکستگی‌های خارج از مفصل) عبارت‌اند از:

• مواردی مانند شکستگی‌های ناشی از له شدن (که در آن تکه‌ای از استخوان توسط تاندون آشیل یا رباط از استخوان خارج می‌شود) که بر اثر ضربه ایجاد می‌شوند.
  • شکستگی‌های استرسی به دلیل استفاده بیش‌ازحد یا آسیب خفیف

توجه داشته باشید که شدت و درمان شکستگی‌های خارج از مفصل بستگی به محل و اندازه آن‌ها دارد.

علائم و نشانه‌های شکستگی پاشنه پا

بسته به نوع شکستگی، علائم و نشانه‌های متفاوتی ایجاد خواهد شد. علائم و نشانه‌های شکستگی پاشنه ناشی از آسیب ناگهانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد ناگهانی در پاشنه پا و عدم توانایی تحمل وزن روی آن پا
  • تورم در ناحیه پاشنه پا
  • کبودی پاشنه و مچ پا

علائم و نشانه‌های شکستگی ناشی از استرس نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد عمومی در ناحیه پاشنه پا که معمولاً به‌آرامی رخ می‌دهد. (طی چند روز تا چند هفته)
  • تورم در ناحیه پاشنه پا

تشخیص شکستگی پاشنه

برای تشخیص و ارزیابی شکستگی پاشنه پا، متخصص ارتوپد یا جراح پا و مچ پا سؤالاتی در مورد نحوه وقوع آسیب می‌پرسد، پا و مچ پای آسیب‌دیده را بررسی می‌کند و عکس‌برداری با اشعه ایکس را انجام می‌دهد. علاوه بر این، آزمایشات تصویربرداری پیشرفته معمولاً مورد نیاز است.

درمان شکستگی پاشنه

درمان شکستگی‌های ناحیه استخوان پاشنه بر اساس نوع شکستگی و میزان آسیب تعیین می‌شود. متخصص پا با بیمار در مورد بهترین درمان، چه جراحی و چه غیر جراحی صحبت خواهد کرد. برای برخی از شکستگی‌ها، ممکن است از درمان‌های غیر جراحی نیز استفاده شود. این درمان‌ها عبارت‌اند از:

• استراحت مطلق لازم است تا شکستگی بهبود یابد.
  • گذاشتن یخ به‌صورت روزانه تورم و درد را کاهش می‌دهد. برای این کار باید یک کیسه یخ که با یک حوله نازک پوشانده شده است را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • فشرده‌سازی (پیچاندن پا با یک باند الاستیک یا پوشیدن جوراب فشاری) نیز می‌تواند استخوان‌های آسیب دیده را ترمیم کند.
  • نگه داشتن پا در سطحی مساوی با قلب یا کمی بالاتر از آن تورم را کاهش می‌دهد.
  • گاهی اوقات برای جلوگیری کامل از حرکت استخوان‌های شکسته شده از گچ گرفتن استفاده می‌شود.

برای شکستگی‌های ناشی از آسیب، درمان اغلب شامل جراحی برای بازسازی مفصل یا در موارد شدید، برای جوش خوردن مفصل است. با مراجعه به یک متخصص کار بلد و معتمد این اطمینان را حاصل کنید که جراح بهترین روش جراحی را برای بیمار انتخاب می‌کند.

ترمیم شکستگی پاشنه پا

چه از روش‌های جراحی و چه از روش‌های غیر جراحی برای درمان و ترمیم شکستگی پاشنه استفاده شود، فیزیوتراپی بعد از بهبودی اولیه اغلب نقش اساسی در بازیابی قدرت و بازیابی عملکرد دارد. بنابراین باید بعد از بهبودی اولیه طبق دستور پزشک جلسات فیزیوتراپی خود را شروع کنید.

عوارض شکستگی پاشنه پا

شکستگی استخوان پاشنه پا می‌تواند صدمات جدی باشد که ممکن است مشکلات مادام‌العمر ایجاد کند. آرتروز، سفتی و درد در مفصل اغلب به دلیل درمان نادرست و یا دیرهنگام ایجاد می‌شود. همچنین گاهی اوقات استخوان شکسته شده در موقعیت مناسب بهبود نمی‌یابد. سایر پیامدهای احتمالی طولانی مدت شکستگی‌های ناحیه مفصل، کاهش حرکت مچ پا و راه رفتن به حالت لنگیدن است که به دلیل فرو ریختن استخوان پاشنه پا و کاهش طول پا اتفاق می‌افتد. بیماران اغلب برای کمک به مدیریت این عوارض نیاز به جراحی اضافی و یا استفاده طولانی‌مدت یا دائمی از بریس یا دستگاه ارتوسی (پشتیبانی قوس) دارند.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی استخوان پاشنه پا

در طول روند بهبودی شکستگی پاشنه نمی‌توانید وزنتان را روی پای آسیب دیده بیندازید. پای شما به احتمال زیاد در یک آتل بی‌حرکت قرار داده می‌شود. فیزیوتراپی نیز برای کمک به تحرک و تحمل وزن پس از بهبود استخوان تجویز خواهد شد. توانایی شما در حرکت دادن پا و مچ پا و قرار دادن وزن بیشتر روی پا با بهبود استخوان بهتر می‌شود.

به‌طورمعمول، شما نمی‌توانید 4 تا 12 هفته هیچ وزنی روی پای شکسته خود بگذارید. ممکن است 3 ماه یا بیشتر طول بکشد تا بتوانید وزن کامل خود را روی پای آسیب دیده قرار دهید. همچنین برای دستیابی به بهترین نتیجه، مهم است که دستورالعمل‌های جراح خود را در مورد مراقبت خود به طور دقیق دنبال کنید.

مشکلات طولانی مدت بعد از شکستگی استخوان پاشنه (با یا بدون جراحی) معمولاً شامل لنگیدن و یا سفت شدن پا یا مچ پا است. اگر درمان شما به‌درستی انجام شود، احتمال بروز این عوارض کمتر خواهد شد. برخی از بیماران بعد از بهبود نیز با راه رفتن، به‌ویژه در زمین ناهموار، درد طولانی‌مدت دارند. مفاصل مچ پا و مفاصل بین استخوان پا و تالوس در پای آسیب دیده نیز در معرض خطر ابتلا به آرتریت هستند.

سخن آخر

اشنه پا استخوان بزرگ و محکمی است که به‌عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کند و به‌سختی شکسته می‌شود. به همین دلیل شکستگی پاشنه کمتر به دلیل فشارهای مکرر و استفاده بیش‌ازحد از آن رخ می‌دهد و معمولاً ناشی از تصادفات شدید و یا سقوط از ارتفاع است. درمان شکستگی پاشنه نزد یک متخصص کار بلد و باتجربه از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث می‌شود که احتمال بروز عوارضی مانند دردهای ماندگار، آرتروز و … کاهش یابد.

خوشبختانه در کلینیک ما متخصصان ارتوپد باتجربه و دلسوزی مشغول به فعالیت هستند که همگی سابقه درخشانی دارند و می‌توانند بهترین خدمات درمانی را برای شکستگی پاشنه به شما ارائه نمایند. جهت گرفتن نوبت از این کلینیک می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.