کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

موارد متعددی به عنوان علت سوزش کف پا گزرش شده اند. در حالی که خستگی یا عفونت پوستی می تواند علت سوزش کف پا یا ملتهب شدن آن شود، سوزش پا اغلب نشانه آسیب اعصاب محیطی است. آسیب عصبی دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان دیابت، استفاده مزمن از الکل، قرار گرفتن در معرض سموم خاص، کمبود ویتامین B را نام برد. سوزش پا و درد ناشی از آن می تواند متناوب یا مداوم باشد و در بازه ای از علائم، از خفیف تا شدید متغیر است.

در برخی موارد سوزش کف پا نشانه یک بیماری جدی تر است و در صورتی که به موقع مورد توجه قرار نگیرد و درمان نشود می تواند به بیماری مزمن تبدیل شود که درمان آن سخت تر و پیچیده است. از این رو تشخیص علت سوزش کف پا امری پیچیده است که باید در اسرع وقت و توسط پزشک متخصص انجام شود.

علت سوزش کف پا

علت سوزش کف پا چیست؟

دلایل مختلفی برای سوزش کف پا وجود دارد. برخی از دلایل مانند قارچ پا یا سوزش ناشی از کفش های غیر استاندارد و خیلی تنگ را می توان به راحتی برطرف کرد اما تشخیص دقیق علت سوزش کف پا یک کار تخصصی و در حیطه وظایف پزشکان متخصص است. با این حال از علل احتمالی سوزش کف پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب عصبی ناشی از دیابت  (نوروپاتی دیابتی): شایعترین علت احساس سوزش در پا آسیب عصبی است که اغلب مربوط به دیابت است. بر طبق آمار حدود 60 تا 70 درصد افراد دیابتی به نوعی آسیب عصبی یا نوروپاتی دچار می شوند.دیابت کنترل نشده می تواند عوارض بسیاری من جمله آسیب عصبی و سوزش ناشی از آن را در پی داشته باشد. قند خون کنترل نشده در طی سال ها، می تواند به تدریج به عروق و اعصاب آسیب برساند. قند خون بالا باعث کاهش انتقال سیگنال ها از اعصاب می شود. این امر می تواند بر حواس قسمت های مختلف بدن از جمله کف پا تأثیر بگذارد. وقتی آسیب عصبی در پاها باشد، به عنوان نوروپاتی محیطی شناخته می شود و به ندرت می تواند دست ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد در نتیجه کنترل دیابت یه امر ضروری و مهم و در عین حال تخصصی است که برای آن حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود. با کنترل قند خون می تواند جلوی آسیب عصبی را بگیرید یا روند آن را کندتر کنید.

مصرف الکل: مصرف زیاد الکل می تواند منجر به نوعی از آسیب عصبی به نام نوروپاتی الکلی شود و در متیجه سوزش کف پا شود. علائم این  نوع آسیب عصبی علاوه بر سوزش پا شامل

ضعف عضلانی، اسپاسم عضلات و از دست دادن عملکرد آن ها است. اختلال در عملکرد کلیه و روده، دیسکوپاتی کمری، سرگیجه، اختلال در گفتار از جمله علائمی هستند که در برخی از افراد گزارش شده اند. منع استفاده از الکل می تواند جلوی وخامت اوضاع را می گیرد. با این حال، برخی از آسیب های عصبی ممکن است غیرقابل برگشت باشد.

ژنتیک: برخی بیماری ها که از والدین به ارث می رسد مانند برخی اختلالات عصبی ارثی که روی اعصاب کنترل کننده عضلات تأثیر می گذارد می توانند منجر به سوزش کف پا شوند. برخی از این بیماری ها پیشرونده هستند، به این معنی که علائم با گذشت زمان بدتر می شوند در نتیجه مراجعه به موقع به پزشک، تشخیص بیماری و شروع سریع روند درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جراحی یا جراحت: گاهی آسیب ناشی از جراحت یا جراحی آسیب عصبی را در پی دارد که بر پیام رسانی از مغز و ستون فقرات تأثیر می گذارد. در این موارد علائم شامل درد، ورم، تغییر رنگ پوست و سوزش کف پا می شود

سوء تغذیه: سوء تغذیه نیز می تواند باعث سوزش پا شود، و این حالت هنوز هم در مناطقی دچار قحطی یا جنگ دیده می شود. امروزه با پیشرفت های مختلف در زمینه پزشکی، کشاورزی و آگاهی سازی مردم این مورد کمتر مشاهده می شود. اما همچنان در میان افراد مختلف به ویژه در میان افراد مسن، آسیب عصبی ممکن است مربوط به کمبود موادی مانند ویتامین B-12، ویتامین B-6، ویتامین B-9 و یا فاکتور های دیگر باشد که در صورت دستور پزشک متخصص از طریق آزمایش ساده خون قابل تشخیص است.

کم کاری تیروئید: تیروئید کم کار تعادل هورمون ها را در بدن شما تغییر می دهد. با توجه به نقش کلیدی هورمون تیروئید کاهش تولید و ترشح آن می تواند باعث تورم شود که به عصب فشار وارد می کند. علاوه بر سوزش کف پا کم کاری تیروئید با علائمی از جمله خستگی، افزایش وزن و خشکی پوست همراه است. اهمیت هورمون تیروئید در بدن انکار ناپذیر است در صورتی که سوزش کف پای شما ناشی از اختلالات تیروئید باشد پیگیری درمان آن با مراجعه به متخصصین مجرب بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

بیماری های عفونی: سوزش پا می تواند یکی از علائم ناشی از عفونت های مختلف باشد. از جمله این بیماری های عفونی می توان به سیفلیس، زونا و ایدز اشاره کرد. اگر فکر می کنید به عفونتی مبتلا هستید که سوزش کف پای شما ناشی از آن است و از آن جایی که این بیماری های عوارض متعدد و جدی دیگری نیز دارند، حتما از پزشک خود روند درمان و راهکارهای درمانی را جویا شوید.

عفونت قارچی: نوعی عفونت قارچی مسری که به آن پای ورزشکار نیز گفته می شود و اغلب در ورزشکاران دیده می شود، میتواند باعث سوزش کف پا شود. این بیماری علاوه بر پا ممکن است دست ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. از رایج ترین علائم این نوع عفونت قارچی، احساس سوزش، تاول، ترک خوردن و پوست ریزی بین انگشتان یا کف پا، پوست خشک در کناره یا کف پا، گزگز یا خارش بین انگشتان یا کف پا هستند. در برخی موارد ناخن های پا از بستر ناخن جدا می شوند، یا تغییر رنگ داده، ضخیم و شکننده به نظر می رسند. رعایت دقیق اصول بهداشتی و استفاده کامل از وسایل شخصی به ورزشکاران کمک می کند به عفونت قارچی و سوزش کف پا مبتلا نشوند.

نارسایی کلیوی: وقتی کلیه ها به درستی کار نمی کنند ، سموم موجود در بدن به طور کارآمدی دفع نشده و در خون جمع می شوند. این موضوع می تواند منجر به تورم و خارش پا شود. اگر سوزش کف پا ناشی از نارسایی کلیوی باشد، علاوه بر سوزش کف پا ممکن است کاهش دفع ادرار، حالت تهوع، گیجی و خستگی را نیز تجربه کنید.

اختلال در عروق محیطی: این حالت می تواند شامل تنگی عروقی باشد که خون را به پاها می رساند. درد و سوزش کف پا از جمله علائمی است که بیماران مبتلا گزارش می کنند. در این حالت درد اغلب با راه رفتن یا ورزش به وجود می آید یا تشدید می شود.

قرار گرفتن در معرض برخی مواد: قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی صنعتی برای مدت طولانی می تواند منجر به علائم نوروپاتی محیطی شود. برخی از داروها که برای درمان مصرفی، مانند داروهای تجویزی برای HIV یا تشنج، می توانند آسیب عصبی و در نتیجه سوزش کف پا نیز ایجاد کنند.

شیمی درمانی: مواد شیمیایی که طی روند شیمی درمانی و برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شوند ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. این عوارض نوروپاتی محیطی و سایر عوارض جانبی سیستم عصبی و عضلانی، احساس خستگی، درد، یا لرزش در ماهیچه ها، کند شدن رفلکس یا مهارت های حرکتی، مشکلات تعادل و هماهنگی، ضعف عضلانی و درد را شامل می شود. این مشکلات را می توانید با پزشک آنکولوژیست در میان بگذارید.

سوزش کف پا چه علائم دیگری به همراه دارد؟

سندرم سوزش شامل مجموعه ای از علائم است که در آن پاها اغلب به طور ناخوشایند گرم و دردناک می شوند. در صورت ابتلا به سوزش پا پاهایتان ممکن است احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی، احساسی مانند تحت فشار بودن پا، دردهای تیز و خنجری، ضعف یا احساس سنگینی در پاها و تعریق بیش از حد را در کف پای خود تجربه کنید.

احساس سوزش ممکن است در شب شدیدتر شود و در طول روز مقداری تسکین یابد. این علائم ذکر شده در افراد مختلف ممکن است طیفی از علائم از خفیف تا شدید را شامل شود. گرمای نامطلوب و درد می تواند به کف پا محدود شود، اما در برخی موارد دیگر ممکن است در قسمت بالای پا، مچ پا و حتی پایین ساق پا نیز تأثیر بگذارد.

علت سوزش کف پا چگونه تشخیص داده می شود؟

با توجه به طیف وسیعی از علل که می تواند سوزش کف پا را به دنبال داشته باشد، تشخیص دقیق علت آن امری تخصصی است. در نتیجه اگر درد و سوزش را در پاهای خود احساس می کنید باید حتما به پزشک مراجعه کنید. ابتدا پزشک معاینه بدنی انجام می دهد. معاینه فیزیکی می تواند مواردی مانند مشکلات ساختاری در پاها، عفونت قارچی و اطمینان از صحت رفلکس های عصبی پا را نشان دهد. ممکن است پزشک به کفش های شما را بررسی کند و یا راه رفتن شما را تماشا کند.

همچنین پزشک شما احتمال ابتلا به دیابت را در شما بررسی می کند. زیرا یکی از مهمترین دلایل سوزش کف پا است. پزشک همچنین از شما در مورد سابقه استفاده بیش از حد از الکل سوال خواهد کرد. زیرا استفاده از الکل یکی دیگر از دلایل عمده این علامت است. در ادامه روند تشخیص پزشک ممکن است برای شما آزمایش های تکمیلی مانند آزمایش ادرار و خون را برای تشخیص موارد زیر تجویز کند:

سطح طبیعی هورمون تیروئید، صحت عملکرد کلیه، کمبود ویتامین ها، احتمال ابتلا به ایدز و سایر عفونت ها

چه راه هایی برای درمان سوزش کف پا وجود دارد؟

انتخاب گزینه درمان سوزش کف پا به علت اصلی آن بستگی دارد. در واقع پزشک شما طبق معاینات و آزمایشات انجام شده و بسته به تشخیص خود درمانی را پیشنهاد می دهد. در صورت مراجعه به موقع در اغلب اوقات، درمان می تواند ساده باشد.

در شرایط مختلف و بسته به علت سوزش شما ممکن است به مواردی مانند نسخه ضد قارچ برای افراد ورزشکار، کفش استاندارد پای شما، مکمل های ویتامین B، داروهایی برای درمان اختلالات تیروئید نیاز داشته باشید. همچنین در صورت تشخیص ابتلا به دیابت، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را نغییر دهید یا از داروهایی استفاده کنید.

در صورت تشخیص اختلالات عصبی داروهایی برای کمک به درد عصب شما تجویز خواهد شد. در مواردی که علت سوزش کف پا اختلالات عصبی است، تحریک عصبی  مانند تحریک الکتریکی عصب، مغناطیس درمانی، لیزر درمانی و نور درمانی می تواند کمک کننده باشد. طب سوزنی نیز برای برخی از افراد موثر خواهد بود.

از چه راه هایی می توان سوزش کف پا را کاهش داد؟

با توجه به موارد ذکر شده از جمله علل سوزش کف پا، این نکته بسیار مهم است که در صورت ابتلا به آن به پزشک مراجعه کنید. اما مواردی وجود دارد که می توانید برای تسکین موقتی در سوزش و درد خود از آن ها استفاده کنید. دقت کنید که همه این موارد برای همه افراد توصیه نمی شود. این موارد عبارتند از:

در برخی افراد قرار دادن پاها را برای چند دقیقه در آب سرد یا حمام یخ خیس تسکین دهنده است. این روش برای افراد مبتلا به اریترومالاژی توصیه نمی شود زیرا می تواند به پوست آسیب جبران ناپذیر برساند.

مکمل زردچوبه مصرف کنید. کورکومین موجود در زردچوبه می تواند درد عصب را تسکین دهد. کورکومین با اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی شناخته شده است.

یک کرم موضعی حاوی لیدوکائین یا کپسایسین می تواند موثر باشد. در صورت صلاح دید پزشک استفاده از این نوع کرم یا کرم های شابه می تواند سوزش شما را کاهش دهد.

ماساژ پا با بهبود جریان خون در تسریع روند درمان کمک کننده خواهد بود.

سخن پایانی

 

ما به طور روزانه از پاهای خود در فعالیت های مختلف مانند راه رفتن و ورزش کردن استفاده می کنیم. پاهای ما به طور مداوم وزن ما را حمل می کنند و استفاده مکرر از آن ها یک امر طبیعی است. با توجه به اهمیت انکار ناپذیر پاها، سلامت آن ها نیز در زندگی بسیار موثر خواهد بود. احساس سوزش در کف پا احساس ناخوشایندی است که اگر در اسرع وقت بر طرف نشود بسیار آزار دهنده خواهد بود و زندگی روزمره را مختل خواهد کرد. همچنین اشاره شد که سوزش کف پا خود می تواند نشانی از بیماری های دیگر باشد. با توجه به تمام موارد ذکر شده مراجعه سریع به پزشک متخصص برای پیگیری علت سوزش کف پا و شروع درمان آن بسیار مهم است.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با مااستفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید