کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

باید به شما خواننده عزیز بگویم، اطلاع از نحوه خوابیدن تنگی کانال نخاعی گردن در بهترین حالت و استفاده از کمک ‌درمانی‌ها برای افرادی که درگیر این بیماری هستند، حیاتی است. داشتن خواب آرام، کاهش دردها و کنترل گرفتگی عضلات و شرایط بهتری را برای بیمار به‌ همراه دارد که می‌تواند روند درمان را هم بهبود بخشد.

تنگی کانال نخاع، خود به تنهایی وضعیت را وخیم­تر می‌کند؛ حال اگر نحوه خوابیدن هر شب باعث ایجاد فشار به مهره‌ها و عضلات گردن شود، تحمل بیماری دشوارتر می‌شود. شما با مراجعه به دکتر خوب برای تنگی کانال نخاع می­توانید عارضه تنگی کانال نخاعی گردن خود را بهبود بخشید.

با من همراه باشید تا این بیماری را بیشتر بشناسیم و از اهمیت خواب و نحوه خوابیدن با این بیماری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهم. در ادامه هم بهترین و بدترین وضعیت بدن هنگام خواب را به شما معرفی خواهم کرد.

همه اطلاعات در مورد نحوه خوابیدن تنگی کانال نخاعی گردن

اهمیت خواب و نحوه خوابیدن تنگی کانال نخاعی گردن

تاثیر نحوه خوابیدن هنگامی که دچار تنگی کانال نخاعی گردن هستیم، می‌تواند به گونه‌ای باشد که علائم و دردهای این بیماری را بدتر یا بهتر کند.

مهره‌های گردن و ستون فقرات به ‌علت تحمل وزن و انجام فعالیت‌های متعدد در طول روز تحت فشار هستند. اگر بدن را در وضعیتی قرار دهید که فشار بیشتری به آنها وارد کند، شرایط بدتر و دردها بیشتر می‌شوند و این نمی‌تواند خواب خوبی را برای شما به‌ دنبال داشته باشد.

وضعیت بدن در حالت‌های نامناسب، تشک و بالش‌های ناراحت‌کننده، انجام حرکت‌های ناگهانی در خواب، وجود استرس‌ها و بسیاری دیگر از عوامل می‌توانند باعث کم‌خوابی، بی‌خوابی و بدخوابی شوند. همین امر علائم این بیماری را تشدید می‌کند و دردها را افزایش می‌دهد. اهمیت خواب خوب از آنجا که یک منبع انرژی برای روز بعد است و بدن در بازه زمانی شب بازیابی می‌شود، بالا است.

نحوه خوابیدن با بیماری‌های اسکلتی و استخوانی که شامل تنگی کانال نخاعی گردن هم می‌شود، سخت است. بنابراین بهتر است نسبت به بهترین وضعیت بدن آشنایی داشته باشید تا بدانید برای خوابی آرام‌تر چه کنید. هنگامی که می‌خوابیم سیستم‌های بیولوژیکی درحال ریکاوری و بازیابی بدن هستند و در طول شب هم این فعالیت ادامه دارد.

اهمیت خواب برای بازسازی سلولی و ترمیم آنها هم است و همین‌طور خواب آرام برای سلامت روح نیز موثر است. بیماری‌ها می‌توانند ازطریق انتقال‌دهنده‌های عصبی درد را به وجود آورند و بر کیفیت خواب تاثیر بگذارند. این امر باعث می‌شود خواب برهم خورد و تبدیل به خواب‌های پراکنده و کوتاه شود و حساسیت به درد، بالا رود. بنابراین اهمیت خواب آرام و نحوه صحیح خوابیدن برای تمامی بیماری‌ها محرز است و می‌توان تاثیر آن را بر روند بهبودی و کل فعالیت‌های بیمار احساس کرد.

از آنجا که یکی از عوامل تشدید دردها در بیماری‌ها وجود استرس و اضطراب است، باید بدانید خواب‌های عمیق و باکیفیت تا حد زیادی می‌تواند شدت تنش‌ها را کم کند. همین امر اهمیت خوابیدن‌های آرام را دوچندان می‌کند و می‌تواند تاثیر بیشتری بر کاهش عوامل استرس‌زا داشته باشد. ناراحتی‌های روحی سبب می‌شوند تا اسپاسم‌ عضلانی که از علائم بیماری‌های اسکلتی است، شدیدتر شوند و پخش درد صورت گیرد.

بنابراین خوابیدن‌های اصولی، استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی قبل از خواب و داشتن آرامش، خواب‌های عمیق و آرامی را به‌ دنبال دارد. همین امر تاثیر بسزایی در کاهش علائم و تسکین دردها و درنهایت خواب خوب دارد.

چرا دچار تنگی کانال نخاعی گردن می‌شویم؟

نحوه خوابیدن آن هم به گونه‌ای که بتواند فشار را از ستون فقرات و عضلات گردن بکاهد، نیازمند دانستن علل این بیماری است. آن دلیلی که باعث باریک شدن کانال نخاعی شده یا آن را تحریک کرده یا تحت فشار قرار داده است. افزایش سن خود به تنهایی می‌تواند زمینه را برای پیدایش این بیماری فراهم کند.

با گذشت زمان اسکلت بدنی بر اثر فرسایش، تحت فشار و آسیب قرار می‌گیرد و گاهی تغییر شکل پیدا می‌کند. این یک دلیل اساسی برای تنگی کانال نخاعی یا شدت پیدا کردن علائم آن می‌شود اما دلایل دیگری هم می‌تواند این بیماری را پدیدار سازد، تعدادی از آنها عبارت‌اند از:

  • کم شدن حجم فضای بین مهره‌ها
  • کاهش فضای سوراخ‌های ستون فقرات
  • فشار به اعصاب نخاعی
  • آسیب‌های جدی به مفاصل
  • صدمه به رباط‌‌ها
  • تحلیل رفتن دیسک‌ها
  • خشکی یا کم‌آبی دیسک‌ها
  • تحت فشار بودن دیسک‌های بین‌مهره‌ای

و از دلیل‌هایی که این شرایط را برای بیماری فراهم می‌کنند که تنگی کانال نخاعی به وجود آید می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • استرس‌ها
  • وجود بیماری‌های آرتریتی
  • بیماری خارهای استخوانی
  • فتق دیسک
  • تصادفات و جراحات
  • ضربات شدید
  • اضافه وزن
  • فعالیت‌های سنگین و مخرب

در مواردی هم برخی از بیماران از بدو تولد به ‌دلیل عوامل ژنتیکی یا ارثی با تنگی کانال نخاعی مواجه هستند. برخی هم به‌خاطر وجود بیماری اسکولیوز و اسپوندیلولیستزیس که باعث اختلال و انحنا در ستون فقرات می‌شوند، شرایط را برای تنگی کانال نخاعی فراهم می‌کنند و درگیر این مشکل می‌شوند.

علاوه ‌بر این، افزایش سن و ساییدگی استخوان‌ها بر اثر نشست غضروف‌ها نیز می‌تواند باعث تنگ شدن کانال نخاعی شود و موجبات این بیماری را فراهم کند. در این حالت زائده‌های استخوانی باعث فشار به اعصاب‌ و دیسک‌های ستون فقرات می‌شوند و همین امر رفته رفته بروز این بیماری را رقم می‌زند.

کدام علائم تنگی کانال نخاعی گردن را نشان می‌دهد؟

رعایت نکردن اصول درست وضعیت بدن و نحوه خوابیدن تنگی کانال نخاعی سبب می‌شود تا حد زیادی علائم درد هنگام خوابیدن و در شب، شدت یابند. خواب‌های بی‌کیفیت و همراه با درد باعث می‌شوند بیمار شرایط ناراحت‌کننده‌ای را تجربه کند. بیماری‌های زیادی در شب، کیفیت خواب را می‌کاهند و این بیماری هم از این قضیه مستثنا نیست.

گرفتگی عضلات و درد ناشی از آن همچنین دردهای شدید گردن و شانه‌ها می‌توانند از مشخصه‌های این بیماری باشند؛ اما برای اطمینان، باید معاینات بیشتری توسط متخصصین انجام گیرد. از علائم دیگری که نشان‌دهنده تنگی کانال نخاعی گردن هستند می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • احساس درد در گردن، شانه‌ها و کمر
  • تشدید درد هنگام فعالیت‌های حرکتی
  • گرفتگی عضلات گردن و شانه‌ها
  • احساس ضعف و ناتوانی در گردن و دست‌ها
  • صدای ترک‌خوردن هنگام حرکت گردن
  • حالت­های تیر کشیدگی و برق گرفتگی در اندام‌ها به خصوص گردن
  • کم شدن دامنه حرکات
  • بی‌حسی در گردن و شانه‌ها

این بیماری ممکن است در مراحل اولیه جز درد و گرفتگی عضلات نشانه دیگری نداشته باشد و با استراحت این دردها ساکت شوند. همین امر باعث می‌شود بیمار تا مدت‌ها فکر کند که تنها دچار خستگی بعد از انجام فعالیت‌ها شده است.

به همین دلیل بهتر است هنگام مراجعه به متخصصین، کوچک‌ترین دردها را نیز بیان کنید تا علت و منبع آن مشخص شود و درصورت وجود بیماری، اقدامات درمانی سریع‌تر انجام گیرد.

روش‌های شناسایی و بررسی تنگی کانال نخاعی گردن

در مورد وضعیت بدن و نحوه خوابیدن می‌توانید بعد از تشخیص بیماری از پزشک خود نیز کمک بگیرید. متخصص با توجه به شدت بیماری و نوع آن می‌تواند اطلاعات بهتری در اختیار شما قرار دهد اما پزشک ابتدا برای شناسایی این بیماری با توجه به موضع درد و شدت ناراحتی که دارید و همین‌طور توجه به مواقعی که دردها شدت می‌یابند، معایناتی را انجام می‌دهد.

در این خصوص قدرت حرکتی بیمار را هم بررسی می‌کند و شدت اسپاسم عضلات درصورت وجود، به پزشک در تعیین نوع بیماری بیشتر کمک می‌کند. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری باشد از طریق آزمایش‌های خون یا تصویربرداری‌ها با اشعه ایکس معالج می‌تواند وضعیت ستون فقرات را ببیند و بررسی کند تا دید جامع‌تری از بیماری پیدا کند و منبع درد را پیدا کند.

گاهی هم برای اینکه معالج تصویر بهتری از بافت‌های نرم، دیسک‌ها و اعصاب به دست آورد از ام‌آرآی یا سی‌تی‌اسکن استفاده می‌کند. در این شرایط شدت آسیب و فشار وارده را بررسی ‌می‌کند و با اسکن‌هایی که از این طریق مشاهده می‌شود حتی موضعی که بیشتر تحت فشار است را تشخیص می‌دهد. تصویرهای دقیق‌تر از این طریق شدت آسیب گردن را مشخص می‌کند و پزشک می‌تواند تمرکز درمان را بر همان قسمت بگذارد.

در مواردی متخصصین با توموگرافی کامپیوتری یک تصویر سه ‌بعدی ایجاد می‌کنند و با تزریق رنگی، بافت‌ها و عصب‌ها را مشخص می‌کنند و تحت بررسی قرار می‌دهند تا نوع آسیب و مشکل را بیابند. با این روش‌ها است که پزشک بیماری را تشخیص می‌دهد و باتوجه به نوع تنگی کانال نخاعی و میزان پیشرفت بیماری روند درمان را شروع می‌کند.

عوامل موثر در نحوه خوابیدن در تنگی کانال نخاع گردن

به‌طور کلی خواب می‌تواند تاثیر زیادی بر احیای بدن و کاهش دردها داشته باشد و پیدا کردن یک راه خوب برای نحوه خوابیدن اهمیت دارد. اگر به هنگام وجود این بیماری بتوانید خواب خوبی را تجربه کنید، انرژی و قوای بدن بازیابی می‌شود.

خواب باکیفیت فواید بی‌شمار و شفابخشی برای بهبود بیماری دارد. توجه داشته باشید که خواب‌های ناراحت‌کننده، همه‌ی فعالیت‌های روز بعد شما را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و می‌تواند دردهای این بیماری را بدتر کند. بنابراین باید از همه اصول خوابیدن با این بیماری باخبر باشید تا وضعیت بدن را در بهترین حالت قرار دهید. باید بتوانید علائم درد را کنترل کنید و خواب باکیفیت‌تری تجربه کنید.

این بیماری در شرایط مزمن باعث بیدار شدن از خواب و خوابیدن همراه با درد می‌شود که می‌تواند شرایط را برای بیمار حاد کند. بنابراین از هر راهی باید به ‌دنبال خواب عمیق و باکیفیت باشید تا انرژی روز بعد تحلیل نرود. وضعیت بدن در حین خواب خود به تنهایی می‌تواند باعث فشار بیشتر به ستون فقرات و گردن شود و شدت یافتن درد را در پی داشته باشد اما می‌توانید آن را در بهترین حالت ممکن قرار دهید و سطح فشار وارده را کنترل کنید تا دردها کاهش یابند.

عوامل دیگری نیز بر طرز خوابیدن برای تنگی نخاع اثرگذار هستند که یکی از آنها تشک است. برای خواب راحت‌تر به یک تشک حمایتی نیاز دارید که قدیمی نباشد و شرایط را غیرقابل تحمل نکند. دردهای گردن و اسپاسم عضلانی می‌توانند با وجود یک تشک ناراحت‌کننده بدتر شوند. ضمن اینکه کیفیت خواب را پایین می‌آورد و انرژی روز بعد را هم از بین می‌برد. تشک‌‌ها برای این بیماری نباید بیش از حد نرم باشند و بدن را در خود فروکشند. برای خوابیدن‌های بهتر، از تشک‌های کمی سفت‌تر استفاده کنید تا هم‌ترازی بدن حفظ شود.

عامل بعدی که در طرز خوابیدن تنگی نخاع اثر می‌گذارد بالش بد است. مشخص است که سفتی و ارتفاع بیش از حد بالش، فشار وارده به عضلات گردن را بیشتر و دردها را شدیدتر می‌کند.

برای دردهای کانال نخاعی باید بالش کم ‌ارتفاع باشد و بهتر است از بالشت گردنی استفاده شود. اگر عادت دارید به پشت بخوابید می‌توانید از بالش دوم دیگری برای زیر زانوها یا گودی کمر نیز استفاده کنید. بالش دوم کمک می‌کند هم­راستایی بدن حفظ شود و فشار در کل اندام‌ها پخش شود.

پیشنهاد می‌کنیم فضا را برای خوابیدن مهیا کنید، تنش‌ها و استرس‌ها را کم کنید و از حرکت‌های ناگهانی که منجر به افزایش درد می‌شوند دوری کنید. دوش آب گرم و حرکات کششی قبل از خواب هم برای کاهش علائم درد اثرگذار هستند.

وضعیت‌های بدن و نحوه خوابیدن با وجود تنگی کانال نخاع

نحوه خوابیدن اگر اصولی باشد و عوامل حمایتی رعایت شوند می‌تواند تا حد زیادی دردها را کاهش دهد و خواب راحت‌تری را برای شما رقم زند. وضعیت بدن هنگام خواب تحت ‌تاثیر این بیماری باید به گونه‌ای باشد که کمترین فشار به عضلات گردن و ستون فقرات وارد شود.

طرز خوابیدن برای تنگی نخاع در شرایطی که وضعیت خنثی برای گردن ایجاد کند، بهترین حالت برای کاهش دردها است. باید هم‌راستایی ستون فقرات با سر و پاها رعایت شود و هیچ فشاری به عضلات و مهره‌های گردن وارد نشود. بنابراین از حالت‌هایی که گردن تحت فشار قرار می‌گیرد و تنفس سخت‌‌تر می‌شود باید دوری کنید.

فراموش نکنید که ارتفاع بالش باید کم باشد و نباید بدون بالش یا بالشت گردنی بخوابید. تشک نیز باید ارتفاعی متناسب داشته باشد و نباید زیاد نرم باشد که بدن در تشک فرو رود.

ضخامت، نرمی و سفتی تشک و بالش تاثیر پررنگی بر کیفیت خواب می‌گذارند. از نحوه خوابیدن در هنگامی که دچار تنگی کانال نخاعی گردن هستیم، می‌توان به پهلو خوابیدن یا به پشت خوابیدن را نام برد. زمانی که به پهلو می‌خوابید باید بالش را جوری تنظیم کنید که سر خیلی به یک طرف خم نشود.

می‌توانید برای خوابیدن‌ها به پهلو تا زمانی که گردن و ستون فقرات در یک راستا قرار بگیرند از بالشت گردنی کمک بگیرید و فشار را کنترل کنید. همچنین بهتر است از بالشت دوم در بین پاهای خود استفاده کنید تا فشار وارده به ستون فقرات کمتر شود. به پشت خوابیدن‌ها به‌خاطر بهره بردن از نیروی جاذبه و در یک راستا بودن پاها و ستون فقرات با سر، برای خواب راحت‌تر بسیار کمک‌کننده است.

در این حالت تا حد زیادی دردهای گردنی کاهش می‌یابند و خوابی آرام خواهید داشت. برای خوابیدن‌ها به پشت از بالشت کم‌ارتفاع استفاده کنید تا سر بیش از حد خمیدگی نداشته باشد. مواقعی که سر به جلو بیفتد یا به یک طرف بیش از حد خم شود، امکان افزایش درد بالا می‌رود. در این حالت بالشت دوم را زیر پاها قرار دهید تا پا و ستون فقرات هم‌راستا شوند.

می‌توانید هنگام خوابیدن چندین حالت را بررسی کنید تا متوجه شوید در کدام وضعیت بیشتر احساس درد دارید یا در کدام حالت شرایط بهتری برای خواب دارید. باتوجه به آن بالش‌های کم‌ارتفاع را با بدن تنظیم کنید. خوابیدن‌ها به پهلو، پشت و در حالت جنینی را امتحان کنید تا به یک حالت با شرایط ایده‌آل‌تری برسید و در همان حالت بمانید.

باید و نبایدها در مورد نحوه خوابیدن تنگی کانال نخاعی گردن

باید بدانید که علائم درد و نشانه‌های بیماری شب هنگام بیشتر می‌شود و این در مورد همه بیماری‌ها صدق می‌کند. می‌توانید با کمک گرفتن از اصول خوابیدن تا حد زیادی دردها را تسکین بخشید و خوابی آرام‌تر را تجربه کنید.

نحوه خوابیدن باید به گونه‌ای باشد که تا حد امکان فشار کمتری را به مهره‌های گردنی وارد تا بتوانید از شدت علائم بکاهید. می‌توانید از بایدها و نبایدهای ذکر شده در ادامه کمک بگیرید تا وضعیت بدنی در هنگام خواب بهتر باشد. با کاهش فشار به ستون فقرات و مهره‌های گردنی و تسکین علائم خواب‌های آرامتری را خواهید داشت.

  • قبل از خوابیدن تمرینات کششی مناسب انجام دهید تا ازطریق آزادسازی عضلات به خواب بهتر کمک کنید و با اسپاسم به خواب نروید. در این خصوص می‌توانید از تمرین‌های تقویتی تحت عنوان پهلو به پهلو، شیب جانبی، چانه تاک و دایره‌های شانه کمک بگیرید. اطلاعات در مورد نحوه صحیح انجام این تمرین‌ها را از پزشک معالج خود به دست آورید.
  • به هنگام خواب بهترین وضعیت قرار گرفتن گردن را انتخاب کنید و تا حد امکان فشار وارده را بکاهید. موقعیت‌های نامناسب گردن، علاوه‌بر اختلال در تنفس طبیعی، باعث می‌شوند علائم این بیماری تشدید یابند و صبح خود را همراه با درد شروع خواهید کرد.
  • به هنگام خوابیدن بالش‌هایی استفاده کنید که از سر و گردن پشتیبانی می‌کنند و تا حد زیادی شرایط مناسبی را برای مهره‌های گردنی فراهم می‌سازند. بالش‌های کم‌ارتفاع در این خصوص، فشار ناشی از این بیماری را به ستون فقرات به حداقل می‌رساند.
  • اگر به هنگام خوابیدن دردهای اذیت‌کننده‌ای دارید می‌توانید از گردن‌بندهای طبی و کمکی در این خصوص استفاده کنید تا از حرکت‌های ناگهانی در هنگام خواب پیشگیری شود. علاوه‌ بر این گردن‌بندهای طبی از خم شدن بیش از حد گردن به سمت جلو پیشگیری می‌کند و این وضعیت بهتری را برای خوابیدن فراهم می‌سازد.
  • می‌توانید قبل از خواب از دوش آب گرم نیز کمک بگیرید تا با آزادسازی عضلات گرفته تا حد زیادی خواب‌های بهتری را تجربه کنید. استفاده از گرما درمانی باعث می‌شود وضعیت عضلات، اعصاب و ماهیچه‌ها بهبود یابند و از این طریق بتوانید خوابیدن‌های کم‌دردتری را داشته باشید.
  • توجه داشته باشه که انتخاب تشک‌های حمایتی که بدن شما تا حد زیادی در فضای تشک فرو نرود بر نحوه خوابیدن تنگی کانال نخاعی بسیار تاثیر می‌گذارد. با انتخاب تشک‌های کمی سفت‌تر می‌توانید تراز بین پاها، ستون فقرات و گردن را حفظ کنید. از فشار مضاعف به مهره‌های گردنی پیشگیری کنید و این باعث تسکین دردها می‌شود.

بیماران با وجود این مشکل باید به نحوه خوابیدن خود اهمیت بیشتری دهند تا از این طریق فشار مضاعفی به مهره‌های گردنی وارد نشود. بهترین وضعیت بدن و شرایط خوابیدن باید به گونه‌ای باشد که نیم تنه پایین، ستون فقرات و سروگردن همه در یک راستا باشند. تا حد امکان گردن را در حالت خنثی قرار دهید؛ فقط در این حالت است که می‌توانید بهترین وضعیت را ایجاد کنید و تا حد امکان علائم درد را تسکین دهید.

شیوه خوابیدن، تاثیر زیادی بر همه‌ی فعالیت‌های بیمار می‌گذارد. اگر نتوانید خواب آرامی را تجربه کنید، منبع انرژی شبانه برای داشتن روز بهتر را از دست خواهید داد. بنابراین باید به اصول خوابیدن با این بیماری پایبند باشید و عادت‌های مضر که علائم درد را تشدید می‌کنند، ترک کنید.

از جمله نبایدها در مورد خوابیدن با این بیماری می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • قبل از خواب برای مدت طولانی مهره‌های گردن را با خیره شدن به گوشی یا تبلت تحت فشار قرار ندهید. این کار علاوه‌بر آسیب به اعصاب گردن و ستون فقرات باعث ایجاد خواب‌های ناراحت‌کننده و همراه با درد می‌شود.
  • روز خود را با انجام فعالیت‌های سنگین، رانندگی‌های طولانی و مکالمه‌های زیاد تلفنی و موارد این چنینی نگذرانید. این‌‌ها همه عواملی هستند که باعث می‌شوند شب هنگام، دردهای مضاعفی داشته باشید و نتوانید وضعیت مناسبی برای خواب فراهم کنید.
  • از خوابیدن به روی شکم خودداری کنید؛ حتی اگر به آن عادت دارید، بدانید این یک روش بسیار مضر برای این بیماری است. باید بهترین شیوه خوابیدن را بیابید و با آن خو بگیرید. به حالت جنینی خوابیدن یا خوابیدن‌ها به پهلو و پشت در یک راستا بهترین حالت برای خواب است.
  • توجه داشته باشید که تا حد امکان از حرکت‌های ناگهانی خوابیدن‌ها با تنگی کانال نخاعی گردن پیشگیری کنید. برای رسیدن به یک وضعیت بدنی ایده‌آل با کمترین حد درد، احتیاج به تغییر پوزیشن‌های خواب و پیدا کردن بهترین حالت است. بنابراین تا قرار گرفتن در یک وضعیت خنثی، از هر حرکت ناگهانی مانند چرخیدن‌های به یکباره پیشگیری کنید.
  • تشک‌های با ارتفاع نامناسب یا نرم، بالش‌ها با ارتفاع زیاد می‌توانند شرایط خواب را سخت‌تر، علائم درد را شدیدتر و فشار به عضلات را بیشتر کنند؛ پس بهترین گزینه‌ها را تهیه کنید تا از این طریق بتوانید به بهبود خواب کمک کنید.

به هنگام خوابیدن زاویه‌های شدید به گردن ندهید و تا حد امکان تراز طبیعی بدن را حفظ کنید. بسیاری از نحوه خوابیدن‌های نادرست باعث فشار به عضلات و ماهیچه‌های گردن می‌شود و گرفتگی‌های عضلانی را در پی دارد. توجه داشته باشید که خوابیدن با این بیماری در شرایطی که با طرز خوابیدن‌های مضر درد‌ها را دوچندان کنید سخت‌تر خواهد بود.

بدترین و بهترین نحوه خوابیدن

بهترین نحوه خوابیدن زمانی است که سر، مهره‌های گردنی، ستون فقرات و پاها همه در یک راستا و یک زاویه باشند. به پشت خوابیدن همراه با بالشت‌ کم‌ارتفاع زیر گردن و بالش کمکی زیر زانو جزو بهترین‌ ‌حالت‌ها است. طرز خوابیدن تنگی نخاع در این حالت فشار مضاعفی به عضلات گردن یا ستون فقرات وارد نمی‌کند و بیمار می‌تواند در شرایط ایده‌آلی به خواب رود.

هنگامی که خسته باشید، تشک و بالش حمایتی خوبی استفاده کنید، از دوش آب گرم قبل از خواب و تمرینات کششی هم کمک بگیرید بی‌شک تاثیر آن را خواهید دید. در این حالت می‌توانید خوابی کم دردتر تجربه کنید و برای فردا انرژی ذخیره کنید. بدترین نحوه خوابیدن، خوابیدن روی شکم است که می‌تواند فشار زیادی را بر مهره‌های گردنی وارد کند و دردها را افزایش دهد.

هنگام خوابیدن روی شکم شما مجبور هستید برای تنفس سر خود را بچرخانید، ایجاد این زاویه و هم‌راستا نبودن سر با مهره‌های گردنی و ستون فقرات بدترین وضعیت است. فشار به عضلات گردن و شانه‌ها را افزایش می‌دهد و شرایط را سخت‌تر می‌کند. با همه‌ی این تفاسیر اگر عادت دارید که روی شکم بخوابید، از یک بالش کمکی دوم زیر شکم کمک بگیرید تا گودی کمر را به سمت بالا راند و تراز بیشتری را ایجاد کند.

نحوه خوابیدن در این حالت بیماری را وخیم‌تر می‌کند و گرفتگی‌های عضلانی گردن را هم به‌دنبال دارد. علاوه‌بر این افرادی که عادت به خوابیدن روی صندلی دارند، برای مثال هنگام تماشای تلویزیون به خواب می‌روند یا در ماشین می‌خوابند، عضلات و مهره‌های گردن را تحت فشار قرار می‌دهند. این شرایط برای فرد بسیار مضر است و می‌تواند بیماری را مزمن و حادتر کند.

سخن پایانی:

نحوه خوابیدن تنگی کانال نخاعی گردن در شرایطی که باعث ایجاد فشار به مهره‌های گردنی و عضلات آن شود، می‌تواند بدخوابی‌ها را به‌دنبال داشته باشد. افزایش درد، اسپاسم عضلانی بیشتر و کم شدن دامنه حرکت از عوارض دیگر نادرست خوابیدن‌ با این بیماری است.

گاهی رعایت کردن همین اصول اولیه خواب می‌تواند خوابی آرام و بدون درد را رقم زند. بنابراین سعی کنید در هنگام خواب وضعیت بدن را هم‌راستا با ستون فقرات قرار دهید. اگر عادت به خوابیدن روی شکم دارید بدانید که بدترین وضعیت خواب برای این عارضه است و این عادت را تغییر دهید. چنانچه مشکلاتی در این زمینه دارید، می‌توانید از مشاوره و خدمات کلینیک ما استفاده کنید تا بهترین راه را برای کاهش دردها بیابید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید