لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

یکی از روش‌های درمان تنگی کانال نخاع با کایروپراکتیک یا درمان دستی است که یک روش طبیعی و جایگزینی مناسب و شناخته‌شده برای درمان دارویی است. در این روش بیمار از خطرات عوارض داروها و جراحی مصون است و با استفاده از این روش می‌توان به پروسه بهبودی کمک کرد.

با درمان دستی، بسیاری از دردها کاهش می‌یابند؛ از طرفی درمان این بیماری به وسیله درمان دستی موجب آزادسازی عضلات می‌شود که در روند سلامت بیمار بسیار اثرگذار است.

سؤالی که ممکن است برای بسیاری از مبتلایان به این بیماری مطرح شود این است که دکتر خوب برای تنگی کانال نخاع کیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا از بیماری تنگی کانال نخاع، دلایل و علائم آن و از مراقبت‌های کمکی و روش درمانی با کایروپراکتیک و فواید و عوارض آن بیشتر آگاه شوید.

دانستنی‌هایی در مورد درمان تنگی کانال نخاع با کایروپراکتیک

آنچه در این مقاله می خوانید :

بررسی درمان تنگی کانال نخاع با روش کایروپراکتیک

نخاعِ باریک‌شده یکی از بیماری‌های رایج در مورد عصب نخاعی است. این بیماری علائمی همراه با اسپاسم عضلانی و دردهای طاقت‌فرسا دارد که می‌تواند وضعیت ناخوشایندی را پدیدار کند. نخاع، بخش حیاتی سیستم عصبی است که ستون فقرات از آن محافظت می‌کند. عملکرد و توانایی تمامی اندام‌ها و سلول‌ها از طریق سیستم عصبی که از مسیر نخاع می‌گذرد، انجام می‌گیرد.

در صورتی که هر آسیب یا بیماری منجر به تحریک یا فشار به طناب نخاعی شود، موجبات باریک ‌شدن کانال نخاعی می‌شود و این می‌تواند سلامت جسم و روح را به خطر بیندازد. به غیر از طیف وسیعی از درمان‌های پزشکی، می‌توانید گزینه درمان تنگی کانال نخاع با روش کایروپراکتیک را انتخاب کنید. کایرو یک روش اثرگذار طبیعی است که می‌توانید با اطمینان خاطر برای آن اقدام کنید.

کایروپراکتیک از طریق درمان‌های دستی صورت می‌گیرد و جایگزین مناسبی برای روش‌های پزشکی پرخطر محسوب می‌شود. با این نوع درمان می‌توانید از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کنید. کایروپراکتیک از طریق تکنیک‌هایی سعی در تنظیم ستون فقرات و کاهش فشار وارده بر آن دارد.

این روش درمانی همراه با کشش درمانی‌ها و متد حواس‌پرتی، علائم درد را کاهش می‌دهد و بهبود این بیماری را سرعت می‌بخشد. کایروپراکتیک بر ستون فقرات تأثیر دارد و باعث ایجاد فضای بیشتر در کانال نخاعی می‌شود؛ همچنین به کاهش فشار مفاصل کمک می‌کند تا بهتر بازیابی شوند و در نهایت دامنه حرکتی افزایش یابد.

کایروپراکتیک را بیشتر بشناسید

کایروپراکتیک یک روش درمانی علمی و ثابت ‌شده است که به مهره‌ورزی یا درمان دستی نیز شناخته می‌شود. در کنار گزینه‌های درمانی همچون فیزیوتراپی و استئوپتی (استخوان درمانی) این روش هم بسیار اهمیت دارد.

انبوهی از اختلالات مکانیکی در سیستم اسکلتی و عضلانی به ویژه در ستون فقرات از طریق این روش بهبود می‌یابند؛ همچنین درمان دستی به تنظیم و تطبیق سیستم استخوانی و عضلانی در موقعیت مناسب و جای درست کمک می‌کند.

در کایروپراکتیک تنگی کانال نخاع، استخوان‌ها، مفاصل و بافت‌های نرم از طریق تکنیک‌هایی از فشار خارج می‌شوند و دردها تسکین می‌یابند. روش درمانی مهره‌ورزی برای مشکلات فاست مفاصل ستون فقرات هم تأثیرگذار است و درمان تنگی کانال نخاع با روش کایروپراکتیک تأثیرات بیشتری نسبت به مشکلات دیسک کمر، شکستگی مهره‌ها و انحراف ستون فقرات دارد.

در این روش پزشکی کایروپراکتورها از طریق حرکت دست بر روی سیستم بدنی بیمار، فشار وارده به ستون فقرات و اندام‌های درگیر را کاهش می‌دهند. این کار به کاهش دردها، آزادسازی مفاصل اسپاسمی و افزایش حرکات بیماران کمک می‌کند.

در این نوع درمان از هیچ‌گونه دارو یا مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود به همین دلیل عوارض ناشی از مصرف داروها به صفر می‌رسد. تنها با دست‌درمانی، برنامه‌های ورزشی و تمارین کششی، پروسه درمان پیش می‌رود که این روش‌های طبیعی کمترین میزان خطر را برای بیماران دارد.

دلایل تنگی کانال نخاع

درمان تنگی کانال نخاع با این روش کمک می‌کند تا فشار وارده بر نخاع و ریشه‌های عصبی کاهش و فضای باریک‌شده ستون فقرات بهبود یابد؛ اما این باریک شدن‌ها در طول زمان رخ می‌دهند و افراد با افزایش سن، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. برای رسیدن به بهبودی به دوره‌های درمانی منظم نیاز است تا با بیشترین اثر مواجه شویم.

این بیماری می‌تواند چند ناحیه از ستون فقرات را درگیر کند و ممکن است مفاصل گردنی را هم تحریک کند. در این حالت درد، توسعه می‌یابد و گاهی بیمار متوجه علت و منبع شروع درد نمی‌شود؛ اما بیشترین دلایلی که سبب پیدایش تنگی کانال نخاعی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • افزایش سن و تغییرات در ستون فقرات
  • فتق یا برآمدگی دیسک
  • تحریک ستون فقرات
  • خارهای استخوانی
  • ضخیم شدن غشا مفاصل فاست در پشت مهره‌ها
  • Spondylolisthesis (افتادن مهره روی مهره دیگر)
  • آرتروز
  • تومورهای ستون فقرات
  • شکستگی ناشی از ضربه یا جراحات
  • بیماری استخوان پاژه
  • استخوانی شدن رباط طولی خلفی

علاوه بر این دلایل و بیماری‌ها بسیاری از شرایط ارثی هم می‌توانند باعث تنگی کانال نخاع شوند. گاهی برخی افراد با کانال نخاعی باریک به دنیا می‌آیند و با گذشت زمان به تنگی نخاع دچار می‌شوند.

اسکولیوز (انحنای ستون فقرات) و آکند روپلازی که بیماری‌هایی در مورد تشکیل استخوان در ستون فقرات و سایر اندام‌ها هستند نیز می‌توانند موجبات تنگی کانال نخاع را فراهم کنند.

نشانه‌های تنگی کانال نخاع

درمان تنگی کانال نخاع با روش کایروپراکتیک از روش‌های کم‌ریسک است که تأثیر بسیاری بر روند بهبودی دارد. کایرو اولین نشانه‌های این بیماری را که دردهای شدید و اسپاسم عضلانی هستند تا حد زیادی آرام می‌کند و در آزادسازی مفاصل درگیر اسپاسم، بسیار اثرگذار است.

فشار وارده بر طناب نخاعی و اعصاب در این بیماری باعث ایجاد دردهایی مبهم در پایین کمر، گردن و عضلات مربوط به آن می‌شوند؛ همین امر سبب می‌شود بیمار از انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه ناتوان بماند. نشانه‌های این بیماری ممکن است کم‌کم پدیدار شوند و در طول زمان به صورت تدریجی افزایش یابند؛ اما از مهم‌ترین علائم تنگی کانال نخاع می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دردهای مبهم در پایین کمر
  • ایجاد دردهای سوزنی در باسن و پاها
  • تشدید درد با ایستادن یا هنگام راه رفتن
  • بی‌حسی
  • اسپاسم عضلات در پاها و کمر
  • احساس سوزن‌سوزن شدن در اندام‌ها
  • ضعف پا هنگام راه رفتن
  • مشکلات روده و مثانه در موارد حاد
  • اختلال در عملکرد جنسی در موارد حاد

به طور کلی راه رفتن و ایستادن‌های طولانی می‌تواند علائم این بیماری را شدیدتر کند و درد را افزایش دهد. در مقابل نشستن یا خم کردن کمر، گاهی باعث تسکین درد و کاهش علائم بیماری می‌شود. این امر به دلیل این است که با خم شدن ستون فقرات، فشار کمتر می‌شود و فضاهای بین مهره‌ها در پشت ستون فقرات بیشتر می‌شوند؛ این امر ممکن است به شما احساس بهتری بدهد.

روش‌های شناسایی تنگی کانال نخاع

برای اینکه بتوان تنگی کانال نخاع را به کمک کایروپراکتیک درمان کرد، ابتدا باید نوع دردها و بیماری‌ها مشخص شوند. کایروپراکتورها قبل از هر چیز موضع درد و شدت آن را پیدا می‌کنند و در ادامه دامنه حرکتی بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهند.

معمولاً عارضه تنگی کانال نخاع در مراحل اولیه نگران‌کننده نیست و علائم آن پنهان است. ممکن است بیمار تنها هنگام راه رفتن یا ایستادن‌های طولانی درگیر درد در پایین کمر یا پاها شود؛ اما در موارد حاد، اوضاع تفاوت می‌کند و بیمار دائماً دچار دردهای شدید در کمر و گردن، حتی گاهی پاها می‌شود.

در صورتی که برای درمان دستی به اطلاعات بیشتری در مورد نوع بیماری و شدت درد نیاز باشد ممکن است کایروکارها برای تشخیص دقیق‌تر و شناسایی نوع آسیب وارده تصویربرداری از طریق اشعه ایکس را تجویز کنند یا در مواردی که فشار وارده به نخاع به بررسی بیشتری نیاز دارد با ام‌آرآی یا سی‌تی اسکن نوع آسیب را بررسی و شدت آن را برآورد و در ادامه شروع به درمان می‌کنند.

کایروپراکتورها باید بدانند تنگی کانال نخاع کدام موضع از بدن بیمار را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد و با انجام درمان دستی فشار وارده به کمر، گردن و عضلات مجاور را کاهش دهند. این کار به خودی خود باعث کاهش درد می‌شود؛ بنابراین مهم‌ترین قسمت درمان تنگی کانال نخاع، شناسایی دقیق نوع عارضه، شدت و دلیل پیدایش آن است.

انواع مراقبت‌های کمکی برای درمان تنگی کانال نخاع با روش کایروپراکتیک

واقعیت این است که درمان با کایروپراکتیک شاید قطعی و کامل نباشد؛ اما تا حد زیادی به بیمار کمک می‌کند و روند بهبودی و کاهش درد را سرعت می‌بخشد. بیماران مبتلا علاوه بر درمان دستی می‌توانند از بسیاری روش‌های کمک‌درمانی که هیچ خطری برای آنها ندارند استفاده و به این ترتیب تا حد امکان با این بیماری مقابله و شرایط را برای خود آسان‌تر کنند؛ از جمله مراقبت‌های کمکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار گرفتن در وضعیت‌های قابل تحمل

بیماران می‌توانند با خم کردن بدن رو به جلو هنگامی که راه می‌روند، بالا آوردن زانوها هنگامی که دراز می‌کشند تا حد زیادی بدن را در شرایطی قرار دهند که فشار کمتری به ستون فقرات وارد شود و در نتیجه علائم درد کاهش یابد.

  • استفاده از داروهای کم ضرر

بسیاری از داروها مانند آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن ضرر چندانی به بدن نمی‌رسانند و از التهاب، ورم و شدت یافتن درد پیشگیری می‌کنند.

  • انجام ورزش‌های مفید در حد اعتدال

انجام ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری (دوچرخه ثابت بیشتر پیشنهاد می‌شود)، تمرین‌های ایروبیک و مدیتیش برای این بیماری مفید است. این کار از اسپاسم عضلانی جلوگیری می‌کند، باعث تقویت عضلات می‌شود و به روند بهبودی کمک می‌کند.

  • تمرین‌های کششی

از جمله مراقبت‌های بسیار تأثیرگذار، انجام تمرین‌های کششی برای آزادسازی عضلات و تقویت آنها است. با انجام تمرین‌های کششی تأییدشده از طرف کایروپراکتورها می‌توانید به بهبود این بیماری کمک کنید.

  • فشرده‌سازی

استفاده از کمربندهای طبی برای بیماری تنگی کانال نخاعی باعث ثابت نگه داشتن ستون فقرات می‌شود و از وقوع حرکت‌های ناگهانی پیشگیری می‌کند. این کار از شدت یافتن درد هم جلوگیری می‌کند و روند درمان را سرعت می‌بخشد.

می‌توانید با اصلاح سبک زندگی و لحاظ کردن رژیم غذایی مناسب، کمک گرفتن از طب سنتی، انجام ورزش‌های مفید و بسیاری از روش‌های دیگر تا حد زیادی توانایی بدن را برای مقابله با بیماری‌ها افزایش دهید. ضمن اینکه این روش‌ها به بهبود کلی سلامت جسم و روح کمک می‌کنند.

درمان تنگی کانال نخاع به وسیله طب سنتی

علاوه بر درمان تنگی کانال نخاع با روش کایروپراکتیک که روشی بسیار مؤثر در کاهش درد است و به روند بهبودی بیماری کمک می‌کند، می‌توانید از روش‌های طب سنتی نیز بهره بگیرید. مشخص است که این روش‌ها آسیب کمتری نسبت به دیگر روش‌های پزشکی به بدن می‌رسانند و بیمار را از خطرات احتمالی آنها در امان نگه می‌دارند. یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از طب سوزنی است.

این روش برای کنترل بیماری و بهبود عملکرد اندام‌ها بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند تا حد زیادی به کاهش التهاب و دردهای ناشی از آن کمک کند. برای درمان این بیماری می‌توانید از طب سوزنی کمک بگیرید. به غیر از طب سوزنی می‌توانید از گیاهان درمان‌گر در این مورد هم استفاده کنید. روغن‌های گیاهی مانند سیاه‌دانه، روغن بادام و روغن گل سرخ برای ماساژ مناسب هستند.

این روغن‌ها هم به کاهش درد و هم التهاب کمک می‌کنند و در موارد زیادی از اسپاسم عضلانی پیشگیری می‌کنند. استفاده از این روغن‌ها هیچ آسیب یا ضرری به بیمار نمی‌رسانند؛ همچنین می‌توانید دمنوش‌های آویشن، شاه‌تره و بومادران را روزانه استفاده کنید. این گیاهان آرامبخش هستند، به سلامت جسم و روح کمک می‌کنند و روند درمان را تسریع می‌بخشند.

از روش‌های درمانی تنگی کانال نخاع بیشتر بدانید

یکی از روش‌های درمان تنگی کانال نخاع با روش کایروپراکتیک است که در این روش، درمان‌های دستی به منظور هم‌راستا کردن استخوان‌ها و تنظیم دوباره آنها صورت می‌گیرد.

همچنین کایرو باعث افزایش دامنه حرکات طبیعی می‌شود و تا حد زیادی گرفتگی‌های عضلانی در این بیماری را کم می‌کند. با دست‌درمانی، سیستم عصبی بهبود می‌یابد و تقویت و توانبخشی عضلات و مفاصل نیز انجام می‌گیرد؛ بنابراین یکی از بهترین گزینه‌های درمانی انتخاب کایروپراکتیک است.

یکی دیگر از گزینه‌های درمان تنگی کانال نخاع، فیزیوتراپی است که از طریق اولتراسوند و تحریک‌های الکتریکی به همراه ماساژ و برنامه ورزشی صورت می‌گیرد.

با فیزیوتراپی، مفاصل منقبض‌شده رها می‌شوند؛ دردها تا حد زیادی ساکت می‌شوند و این امر بیمار را برای درمان آماده می‌کند؛ همچنین از دیگر تأثیرات فیزیوتراپی پایدارسازی ستون فقرات، تقویت عضلات، افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری بیمار است. برای درمان تنگی کانال نخاع از داروهای استروئیدی نیز کمک می‌گیرند. این داروها به فضای اطراف ریشه‌های عصبی تزریق می‌شوند.

در این روش هر چند هفته یک بار تا اتمام پروسه درمان، یک تزریق انجام می‌گیرد. از جمله روش‌های پرریسک ولی اثرگذار است که به درمان این بیماری کمک می‌کند.

در نهایت اگر هیچ یک از روش‌های درمانی برای بیماری تنگی کانال نخاع تأثیر نداشته باشد و فشار روی عصب‌ها را کم نکند، متخصصان چاره‌ای جز انجام جراحی ندارند. ممکن است تنها پنج درصد از افراد که به این بیماری دچار هستند نیاز به جراحی پیدا کنند؛ اما باید بدانید که این نوع روش درمان همیشه آخرین گزینه است و قبل از آن باید همه راه‌ها را تست کنید.

فواید درمان تنگی کانال نخاع با روش کایروپراکتیک

درمان تنگی کانال نخاع با روش کایروپراکتیک تأثیرات مثبتی در روند بهبودی دارد و بسیاری از علائم این بیماری را کاهش می‌دهد. اولین تأثیر درمان‌های دستی، تسکین درد است، در بسیاری مواقع از شدت یافتن آن هم پیشگیری می‌کنند.

روند کاهش درد به سرعت پیش می‌رود و بیمار به محض شروع درمان وضعیت بهتری را احساس می‌کند. از دیگر تأثیرات کایروپراکتیک بر این بیماری مقابله با انقباض مفاصل است.

اسپاسم عضلانی از جمله علائم این بیماری است که در مواجهه با درمان‌های دستی آرام می‌شود. با تحریک مفاصل، آزادسازی آنها به سرعت انجام می‌گیرد؛ همچنین درمان دستی دامنه حرکتی و توانایی‌های عملکردی بیمار را به شدت افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، کایرو بر کاهش استرس که منبع بسیاری از دردهاست، تأثیرات چشمگیری دارد. به طور کلی می‌توان گفت که درمان دستی هم به سلامت جسم و هم سلامت روح کمک می‌کند و هم در درمان بسیاری از بیماری‌ها اثرگذار است.

عوارض احتمالی درمان تنگی کانال نخاع با کایروپراکتیک

درست است که درمان تنگی کانال نخاع با روش کایروپراکتیک از جمله گزینه‌های پیشنهادی و مؤثر در روند بهبودی است؛ اما انجام هیچ روشی بدون خطر نیست. گاهی ممکن است اتفاقات پیش‌بینی‌نشده اثرات مخربی بر بیماری وارد کنند.

از این قضیه کایروپراکتیک هم مستثنا نیست. از جمله عوارضی که ممکن است تعداد کمی از افراد را به آن دچار کند، فشرده شدن اعصاب در بخش زیرین ستون فقرات است.

بعد از انجام درمان دستی این مشکل می‌تواند روند درمان را سخت‌تر و دردهای بیمار را شدیدتر کند؛ همچنین احتمال دارد در برخی موارد دیسک کمر شدت یابد و شرایط برای بیمار حادتر شود.

پیشنهاد می‌کنیم افرادی که مستعد سکته مغزی هستند، کسانی که ناهنجاری‌های استخوانی در گردن دارند یا افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، این روش را به عنوان درمان انتخاب نکنند. همچنین افرادی که دچار سرطان ستون فقرات هستند کایروپراکتیک پیشنهاد خوبی برای آنها نیست.

سخن پایانی

درمان تنگی کانال نخاع با کایروپراکتیک یا دست‌درمانی یک روش اثرگذار در کاهش درد است، روشی جایگزین موارد پرخطر که می‌تواند سرعت روند بهبودی را افزایش دهد.

درمان دستی جزو گزینه‌های کم‌ریسک برای تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی بیمار به شمار می‌رود. به محض شروع پروسه درمان، بیماران به وضوح تغییرات را احساس می‌کنند؛ بنابراین یکی از بهترین گزینه‌های درمان طبیعی برای این بیماری دست‌درمانی است. چنانچه با مشکلاتی در این مورد مواجه هستید و نیاز به مشاوره و راهکارهای درمانی برای خاموش کردن دردهای خود دارید، می‌توانید از خدمات کلینیک ما استفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید