لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

این روزها بسیاری از زنان با روش­های ساده و سریع پی به بارداری خود یا عدم آن می‌برند، اما بدن با تغییرات خود، نشانه‌هایی در اختیار ما قرار می­دهد که درد‌های لگن یکی از این علامت­هاست. احتمالاً برای بسیاری از بانوان این سوال به وجود آید که آیا درد لگن نشانه بارداری است یا خیر؟ قصد داریم در این مقاله، به صورت جامع و کامل به این سوال پرداخته و پاسخی صحیح به این سوال ارائه دهیم.

ذکر این نکته ضروری است که هر چند درد‌های لگن نشانه‌ای از بارداری می‌باشد، اما همیشه نشانه خوشایندی نیست و  دلالت بر موارد ناگوار و پر مخاطره‌ای مانند بارداری خارج از رحم دارد که عدم تشخیص و درمان به موقع آن، حتی می‌تواند مرگ مادر را به همراه داشته باشد.

آیا درد لگن نشانه بارداری است؛ تشخیص درست برای کاهش احتمال ریسک بارداری خارج رحمی

آنچه در این مقاله می خوانید :

آیا درد لگن نشانه بارداری است و چگونه می توان از این نشانه مطمئن شد؟

برخی از خانم­ها قبل از آن که به صورت دقیق متوجه باردار بودن یا نبود خود شوند، ممکن است با دردهایی در ناحیه لگن خود مواجه گردند. در این گونه مواقع اولین سوالی که به ذهن آن­ها خطور می­کند این است که آیا درد لگن نشانه بارداری است؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ کوتاه بدهیم، باید بگوییم بله؛ در برخی از مواقع، لگن درد نشانه بارداری است؛ اما هرگز نمی­توان به صورت قطعی و کامل در این زمینه اظهار نظر کرد.

چرا که مشکلات و بیماری­های جسمی متعددی وجود دارند که ممکن است درد شدیدی در قسمت لگن را به وجود آورند. به عنوان مثال هر گونه فشاری که بر روی بافت­ها و اعصاب لگن به وجود آید، باعث ایجاد درد در این قسمت از جسم می­گردد.

همچنین کسانی که به بیماری­هایی مانند فشار خون بالا، پوکی استخوان و التهاب مفاصل مبتلا هستند، ممکن است دردهایی را در لگن خود تجربه کنند.

بنابراین برای اطمینان از علت اصلی این درد، به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید؛ او با انجام معاینات و آزمایشات متعدد، به شما خواهد گفت که آیا درد لگن نشانه بارداری است یا بیماری دیگری زمینه ساز آن شده است؟ احتمالاً سوالی که برایتان مطرح می‌شود آن است که برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا علت درد مشخص شود و باتوجه به آن به پزشک متخصص ارتوپد یا زنان مراجعه نمایید.

بارداری خارج از رحم و درد لگن

یکی دیگر از مهم‌ترین پاسخ‌هایی که می‌توان برای پرسش “آیا درد لگن نشانه بارداری است؟” داد، حاملگی خارج از رحم است. در واقع تخمک پس از لقاح باید به سمت رحم رفته و به آن‌جا بچسبد.

در صورتی که تخمک باور شده به جای رحم به قسمت‌هایی مانند لوله فالوپ، حفره شکم و یا دهانه رحم بچسبد، در اصلاح می‌گوییم که بارداری خارج از رحم اتفاق افتاده است.

درد‌های لگن در بارداری در ماه های اول و همچنین درد شدید کمر، می‌تواند نشانه‌ای از بارداری خارج از رحم باشد. بارداری خارج از رحمی اصلاً نباید مورد غفلت قرار بگیرد. در واقع هر چه سریع‌تر باید ختم بارداری برای حفظ جان مادر، توسط متخصص صادر شود. از جمله مهم‌ترین علائم حاملی خارج از رحم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد شدید در قسمت لگن، شکم و کمر
  • خونریزی از واژن
  • لکه بینی
  • سرگیجه
  • فشار در مقعد

 

چرا برخی از خانم ها با درد لگن در بارداری در ماه های اول مواجه می شوند؟

پزشکان عقیده دارند درد لگن در بارداری در ماه های اول تا حدودی طبیعی است و نباید به خاطر آن نگران بود. معمولاً با آغاز دوران بارداری، ترشح هورمون­ها با تغییرات زیادی مواجه می­شوند. این موضوع بر روی استخوان­ها و مفاصل تاثیر گذاشته و درد­هایی را در این قسمت از جسم و به خصوص لگن به وجود می­آورند.

البته این نکته را فراموش نکنید که درد لگن در بارداری در ماه های اول، اگر کم و قابل تحمل باشد طبیعی است، اما اگر این درد شدید و تیر کشنده باشد و به مرور زمان بدتر شود، حتماً باید پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهید.

در ماه­های ابتدایی بارداری، زمانی که مادر باردار در حال انجام فعالیت­های روزانه است، بیش از پیش این درد را تجربه می­کند. در این قسمت راه­حل­هایی را برای شما عزیزان بیان می­کنیم که با رعایت هر کدام از آن­ها، می­توانید این درد را کاهش داده و دوران بارداری خود را به خوبی سپری کنید:

  • استراحت: شما باید در دوران بارداری، به خواب و استراحت خود توجه فراوانی نموده و از انجام کارهای سنگین خودداری کنید.
  • استفاده از پشتی: سعی کنید در هنگام نشستن، از پشتی­های کوچک در قسمت کمر خود استفاده کنید. این موضوع از ایجاد فشار بر روی کمر و لگن جلوگیری به عمل می­آورد.
  • ورزش: برخی از تمرینات ورزشی مناسب وجود دارند که شما می­توانید در دوران بارداری آن­ها را انجام داده و از درد‌های لگن در امان بمانید.
  • گرما: یکی از بهترین گزینه­ها برای تسکین درد لگن، استفاده از کمپرس گرم، دوش آب گرم و پتوی گرم است.

فراموش نکنید که اگر درد‌های لگن شما به قدری شدید است که با انجام پارامترهای ذکر شده بهبود پیدا نکرد، حتما به یک متخصص مراجعه نموده و با استفاده از روش­های درمانی که برای شما تجویز می­کند، این درد را تسکین دهید.

درد لگن سمت چپ در بارداری نشانه چیست و 7 علت بروز آن

در قسمت­های قبل سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا درد لگن نشانه بارداری است یا خیر؟ و اما در این قسمت می­خواهیم به برخی از مهم­ترین علل درد‌های لگن در دوران بارداری بپردازیم. اگر شما نیز در ذهن خود با این سوال مواجه شده­اید که درد لگن سمت چپ در بارداری نشانه چیست؟ با ما در این قسمت همراه باشید:

  1. افزایش وزن

همه ما می‌دانیم که در دوران بارداری، ممکن است تغییرات بسیار زیادی در وزن مادران باردار رخ داده و آن‌ها با اضافه وزن مواجه شوند. این موضوع می­تواند فشار بسیار زیادی بر روی مفاصل و رباط­های لگن به وجود آورد.

همچنین همزمان که جنین در رحم مادر در حال رشد است، فشار مضاعفی به اعصاب لگن وارد شده و تمامی این موارد درد شدیدی را در این قسمت از لگن به وجود می­آورند.

  1. تغییرات هورمونی

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی بسیار زیادی در بدن مادر باردار رخ می­دهد؛ تمام این تغییرات به آن سبب اتفاق می­افتند که مادر بتواند به خوبی جنین را در رحم خود حمل کرده و 9 ماه بارداری خود را بدون مشکل سپری کند.

هر چند تغییرات هورمونی برای بدن مادر در این دوران لازم و ضروری هستند، اما عوارضی نیز با خود به همراه دارند که یکی از آن­ها درد‌های لگن در بارداری است.

  1. از بین رفتن تعادل میان عضلات

همچنان که جنین در رحم مادر در حال رشد است و وزن آن اضافه می­شود، عضلات و رباط­های لگن کشیده شده و تعادلی که میان آن­ها وجود دارد از بین می­رود. این مشکل معمولاً در ماه­های آخر بارداری که رشد جنین بیش از هر زمان دیگری است، نمود پیدا می­کند.

برای درمان درد لگن در اثر عدم تعادل میان عضلات، کافی است زمان بیشتری را به استراحت اختصاص داده و از انجام کارهایی که باعث ایجاد فشار بر روی عضلات لگن می­گردد خودداری کنید.

  1. مشکلات گوارشی

یکی از هورمون­هایی که ترشح آن در دوران بارداری بیش از پیش می­شود، هورمون پروژسترون است. این هورمون در عین حال که نقش موثری در سلامتی جسمی مادر ایفا می­کند، اما ممکن است بر روی عملکرد سیستم گوارش تاثیرات منفی بر جای بگذارد.

به همین سبب است که برخی از مادران باردار، در این دوران با مشکلاتی مانند نفخ و یبوست مواجه می­شوند. این مشکلات باعث ایجاد درد در سیستم گوارش شده و این درد در قسمت لگن نیز احساس می­شود.

  1. کیست تخمدان

برخی از مادران باردار، با کیست تخمدان مواجه هستند و برخی از این کیست­ها، ممکن است در دوران بارداری بزرگ شوند. به طور کلی کیست تخمدان، درد بسیار ناخوشایند و آزار دهنده‌ای را نه تنها در قسمت تخمدان، بلکه برای لگن به وجود می‌آورد. یک متخصص زنان و زایمان، می­تواند در زمینه تشخیص و درمان این کیست­ها به شما کمک کند.

  1. انقباضات براکستون هیکس

همان گونه که می­دانید، عضلات لگن در هنگام زایمان با سفتی و فشار بسیار زیادی مواجه می­شوند. در واقع این انقباضات، نشانه­ای هستند که به پزشک و مادر باردار می­گویند زمان زایمان فرا رسیده است. اما در برخی از مواقع، ممکن است انقباضاتی در بدن مادر باردار رخ دهد که پزشکان آن را به نام انقباضات براکستون هیکس می­شناسند.

این انقباضات معمولاً در هفته بیستم بارداری به وجود می­آیند و درد فراوانی در قسمت لگن ایجاد می­کنند. برای رفع این مشکل سعی کنید آب بیشتری بنوشید و در صورت تداوم این مشکل، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

  1. عفونت ادرار

خانم‌ها در دوران بارداری خویش، بیش از هر زمان دیگری در معرض عفونت در قسمت مجاری ادرار خود قرار دارند. این مشکل باعث ایجاد درد در قسمت لگن و پایین شکم می­گردد. فراموش نکنید که این عفونت اگر به موقع درمان نشود، ممکن است عفونت شدیدی را در قسمت کلیه به وجود آورد.

بنابراین با مشاهده هر نوع درد غیر معمولی در لگن و زیر شکم خود، به یک متخصص مراجعه نموده و اگر مشکل شما در اثر عفونت مجاری ادراری به وجود آمده بود، به سرعت آن را درمان کنید.

آیا درد لگن نشانه بارداری است و برای رفع آن چه باید کرد؟

امیدواریم تا اینجای مقاله، به پاسخ سوال خود مبنی بر این که آیا درد لگن نشانه حاملگی است رسیده باشید. همان گونه که پیش از این اشاره کردیم، گاهی اوقات لگن درد نشانه بارداری است و برخی از زنان، به محض آغاز دوران بارداری و حاملگی، این درد را به صورت کم یا زیاد در قسمت لگن خود احساس می­کنند.

و اما راه­هایی وجود دارند که شما می­توانید با رعایت آن­ها، این درد را مدیریت نموده و کاهش دهید. فراموش نکنید که اگر با انجام این راهکارها، همچنان درد‌های لگن شما به قوت خود باقی بود و یا روز به روز بدتر شد، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

راهکارهای مفید و موثر برای کاهش درد لگن:

  • شما باید انجام هر نوع فعالیتی که باعث تشدید درد لگن می­شود را متوقف نموده و سعی کنید زمان بیشتری را به استراحت اختصاص دهید.
  • در هنگام پیاده روی یا خرید، حتماً کفش­های استاندارد و بدون پاشنه بپوشید. این کفش­ها باید به گونه­ای باشند که از پاهای شما حمایت نموده و از ایجاد فشار مضاعف بر روی کمر و لگن جلوگیری کنند.
  • در هنگام خواب یک بالش میان پاهای خود قرار دهید.
  • با کمک یک ماساژ درمانگر، عضلات لگن خود را ماساژ دهید تا با افزایش جریان خود، درد آن کاسته شود.
  • با مشورت پزشک خود، از کمربندهایی که از عضلات لگن شما پشتیبانی می­کنند استفاده کنید.
  • از انجام حرکات ناگهانی و همچنین چرخش­های تند و سریع به خصوص در قسمت کمر خود جلوگیری به عمل آورید.

با مهم­ترین علت درد لگن در بارداری موقع خواب آشنا شوید

برخی از مادران باردار، در هنگام خواب نیز با درد شدیدی در قسمت لگن خود مواجه می­شوند. این درد ممکن است علت­های مختلفی داشته باشد که برخی از آن­ها، نیاز به بررسی­های دقیق پزشکی دارند. عواملی مانند تغییرات هورمونی، افزایش وزن و بزرگ شدن شکم، از جمله مهم­ترین پارامترهایی هستند که می­توان از آن­ها به عنوان علت درد‌های لگن در بارداری موقع خواب نام برد.

اما اگر بخواهیم به یکی از اصلی­ترین مواردی که به عنوان علت درد لگن در بارداری موقع خواب اشاره کنیم، بدون شک از پوزیشن نامناسب مادر در هنگام خوابیدن نام خواهیم برد. بنابراین سعی کنید در هنگام خواب، حالتی را برای خود انتخاب کنید که راحتی و آسایش بیشتری برای شما به همراه آورد. به عنوان مثال شما می­توانید بر روی پهلو دراز کشیده و یک بالش میان پاهای خود قرار دهید. به این صورت از فشار مضاعف بر روی عضلات لگن خود جلوگیری به عمل آورده و درد‌های لگن شما کمتر می­شود.

آیا درد لگن نشانه بارداری است و بهترین زمان برای مراجعه به متخصص

بدون شک بهترین کسی که می­تواند به این سوال پاسخ دهد که “آیا درد لگن نشانه بارداری است؟” یک پزشک متخصص زنان و زایمان است. او با انجام آزمایشات دقیق و کامل، به شما خواهد گفت آیا دردی که در قسمت لگن خود تجربه می­کنید به بارداری شما مربوط است یا خیر؟

هر چند درد‌های لگن در بارداری، یک نشانه طبیعی است و نباید شما را نگران کند، اما در برخی از موارد، این درد حالت غیر عادی پیدا می­کند و در این هنگام است که باید هر چه سریع­تر، یک قرار ملاقات با پزشک متخصص خود ترتیب دهید.

در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که با مشاهده چه علائمی به سرعت به پزشک مراجعه نموده و از او برای درمان درد لگن خود در دوران بارداری کمک بخواهید:

  • اگر به وجود آن که استراحت می­کنید، اما همچنان درد لگن شما بهبود پیدا نکرده است.
  • اگر با گذشت زمان، درد‌های لگن شما شدیدتر شده است.
  • اگر درد لگن شما به اندازه­ای آزار دهنده شده که راه رفتن برای شما سخت است.
  • اگر دست­ها و پاهای شما دچار تورم شده است.
  • اگر به همراه درد‌های لگن علائمی دیگری مانند تب و لرز، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع را تجربه می­کنید.
  • اگر از واژن خود شاهد ترشحات سبز رنگ، آبکی و یا خونی هستید.
  • اگر احساس می­کنید که ضربات جنین به شکم شما کاهش پیدا کرده است.
  • اگر در طول 1 ساعت، بیش از 4 انقباض را تجربه می­کنید.

آیا درد لگن نشانه تخمک گذاری است و می توان به بارداری امیدوار بود؟

آیا درد لگن نشانه بارداری است و لگن در هنگام تخمک گذاری نیز با درد مواجه می­شود؟ شاید این سوالات برای شما که خود را برای بارداری آماده کرده­اید نیز به وجود آمده باشد.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله؛ برای شروع بارداری، تخمدان باید تخمکی که آماده شده است را آزاد نموده و آن را به سمت لوله فالوپ هدایت کند. این موضوع ممکن است باعث ایجاد فشار به لگن شده و دردی را در این قسمت به وجود آورد.

البته برخی از خانم­ها با آغاز چرخه قاعدگی نیز با انقباضات رحم و درد لگن مواجه می­شوند، بنابراین تشخیص آن که آیا درد لگن نشانه حاملگی است یا به سبب سندرم پیش از قاعدگی رخ داده است، کار سخت و دشواری می­باشد. یک متخصص حاذق و با تجربه، می­تواند برای تشخیص این موضوع به شما کمک فراوانی نماید.

آیا درد لگن نشانه بارداری است و این درد از چه زمانی آغاز می­ شود؟

همان گونه که اشاره کردیم، درد لگن می­تواند یکی از نشانه­های اصلی بارداری به شمار رود؛ اما برای آن که در این زمینه اطمینان کامل را به دست آورید، باید از پزشک معالج خود کمک بخواهید.

معمولاً نمی­توان به صورت قطعی زمان مشخصی را برای شروع درد لگن در هنگام بارداری تعیین نمود. برخی از خانم­ها ممکن است از همان روزهای اول بارداری، درد و فشار زیادی را در قسمت لگن خود احساس کنند.

برخی دیگر به مرور زمان و با رشد جنین، با درد لگن مواجه می­شوند و بعضی دیگر از مادران باردار، تنها در سه ماهه پایانی دوره بارداری خویش که رشد جنین به بیشترین حد خود می­رسد، چنین دردی را تجربه می­کنند.­ بدون شک اگر تغییرات هورمونی در بدن شما بیش از پیش باشد و یا با اضافه وزن بالایی مواجه شوید، بیشتر از سایر افراد درد لگن در دوران بارداری را تجربه خواهید کرد.

سخن پایانی

بدون شک بارداری، یکی از دوران­های حساس و حیاتی برای هر مادری به شمار می­رود. مادران باردار در این دوران باید بیش از پیش از خود و جنین خود محافظت نمایند تا نوزاد آن­ها در نهایت سلامت به دنیا بیاید.

ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا درد لگن نشانه بارداری است یا خیر؟ همچنین در مورد علت­های این درد برای شما صحبت کردیم و زمان مراجعه به پزشک را برای شما عزیزان بیان نمودیم.

در ادامه به برخی از مهم­ترین راهکارهای درمان خانگی که باعث تسکین درد لگن در دوران بارداری می­شود اشاره کردیم. امیدواریم با رعایت این موارد، دوران بارداری خود را به سلامت پشت سر گذاشته و یک نوزاد سالم و سرحال به دنیا آورید.

فراموش نکنید که هر نوع درد غیر عادی در قسمت لگن خود را حتماً به پزشک معالج خود اطلاع دهید تا اقدامات درمانی لازم را برای شما در نظر بگیرد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید