کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؛ متداول‌ترین سوال افراد مبتلا به این نوع بیماری

عفونت لگن یکی از بیماری‌هایی است که برخی از افراد و به خصوص خانم‌ها با آن درگیر شده و به این صورت سلامتی جسم خود را از دست می‌دهند. مواردی مانند رابطه جنسی، زایمان، سقط جنین و… از جمله اصلی‌ترین علل بروز این مشکل به شمار می‌روند.

به همین علت است که این روزها بسیاری از افراد در جستجوی پاسخی برای این سوال هستند که: چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؟ ما در این مقاله سعی کرده‌ایم اطلاعات جامع و کاملی در اختیار شما قرار داده و به شما کمک کنیم تا به پاسخ این پرسش دست پیدا کنید.

چه قرصی برای عفونت لگن خوبه

 

عفونت لگن چیست و چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؟

قبل از آن که به سوالات “چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؟” و برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم پاسخ دهیم، اجازه دهید ببینیم عفونت لگن چیست و معمولاً چه کسانی به این بیماری دچار می‌شوند؟ در میان افراد جامعه، معمولاً خانم‌ها بیش از آقایان با این بیماری مواجه می‌شوند.

بیماری التهابی لگن، از آن دسته مشکلاتی است که معمولاً در سیستم تولید مثل زنان به وجود می‌آید. پژوهش‌ها نشان دهنده آن است که این نوع عفونت از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا کرده و در بدن فرد شروع به گسترش می‌کند. البته خانم‌هایی که سابقه سقط جنین و زایمان داشته‌اند نیز ممکن است با چنین عفونتی مواجه شوند.

در بیماری‌های التهابی که برای لگن به وجود می‌آید، قسمت‌های مختلفی از جسم ممکن است درگیر شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به رحم، لوله فالوپ و تخمدان‌ها اشاره کرد. کسانی که با چنین عفونتی مواجه می‌شوند، باید در اولین فرصت شروع به درمان آن نمایند.

چرا که در صورت عدم درمان و تداوم عفونت‌های لگن، ممکن است شخص با عوارض جدی مانند ناباروری مواجه شود. چرا که این عفونت، باعث ایجاد چسبندگی در لوله‌های رحم شده و در نهایت آن‌ها را مسدود می‌کند و این موضوع قدرت باروری زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یکی دیگر از مهم‌ترین علت‌های درد و عفونت لگن، سقط‌های فراموش شده، عفونت‌های بعد از سقط یا دستکاری‌های غیر قانونی مادر باردار است که در نهایت منجر به سقط جنین می‌گردد.

معمولاً پزشکان و متخصصان سعی می‌کنند با تجویز انواع قرص مانند داروهای آنتی بیوتیک، به درمان این بیماری کمک کنند. در صورتی که با مصرف قرص برای عفونت‌های لگن، این بیماری بهبود پیدا نکرد، شخص باید در بیمارستان بستری شود تا درمان‌های تخصصی بر روی او انجام شوند.

از کجا بدانیم عفونت لگنی داریم و نشانه این بیماری چیست؟

علاوه بر سوالِ “چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؟” یکی دیگر از اساسی‌ترین سوالاتی که در ذهن برخی از افراد به وجود می‌آید این است که “از کجا بدانیم عفونت لگنی داریم؟” در پاسخ به این سوال باید بگوییم این موضوع به دو شیوه قابل تشخیص است؛ یکی از آن‌ها علائمی است که در جسم شما به وجود می‌آید و باید به آن توجه کنید.

دیگری مراجعه به پزشک متخصص و اعتماد به دانش و تجربه اوست که در تشخیص عفونت‌های لگن به ما کمک فراوانی خواهد نمود. ما در این قسمت، در مورد هر دو پارامتر، نکاتی را به سمع و نظر شما می‌رسانیم تا با توجه به آن‌ها، بتوانید این بیماری را در جسم خود تشخیص داده و به سرعت برای درمان آن اقدام کنید.

در صورتی که به عفونت‌های لگن مبتلا شده باشید، این علائم را در جسم خود مشاهده خواهید کرد:

⦁ درد در قسمت پایین شکم

⦁ خارج شدن ترشحات سبز رنگ و بدبو از واژن

⦁ تب و لرز

⦁ حالت تهوع

⦁ استفراغ

⦁ احساس درد در هنگام برقراری رابطه جنسی

⦁ اسپاسم‌های عضلانی

⦁ کمردرد

⦁ لکه بینی

⦁ سوزش ادرار

و اما پزشکان نیز شیوه‌های مختلفی دارند که از طریق آن‌ها، می‌توانند وجود هر نوع عفونتی را در لگن شما تشخیص دهند؛ از جمله این شیوه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

⦁ معاینه لگن

⦁ آزمایش کشت بافت رحم

⦁ آزمایش ادرار

⦁ سونوگرافی از لگن

⦁ بیوپسی از رحم

⦁ لاپاراسکوپی

به راستی چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؟

اگر هنوز به جواب سوال خود پیرامون این موضوع که “چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؟” دست پیدا نکرده‌اید، پس ادامه مطلب را از دست ندهید. ما در این قسمت به نام برخی از داروهایی که برای درمان این بیماری مفید هستند اشاره می‌کنیم. معمولاً قرص‌هایی که متخصصان برای درمان عفونت‌های لگن تجویز می‌کنند، از نوع داروهای آنتی بیوتیک هستند و تاثیر بسیاری خوبی برای درمان این بیماری دارند.‌

در ابتدا متخصصان این داروها را به صورت قرص برای شما تجویز می‌کنند و باید در خانه و به صورت منظم از آن‌ها استفاده کنید. در صورتی که پس از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی، بهبود حاصل نشد، ممکن است متخصص از شما بخواهد در بیمارستان بستری شوید تا داروهای آنتی بیوتیک را به صورت تزریقی برای شما به کار ببرند.

در ادامه مطلب برخی از این قرص‌ها را به شما عزیزان معرفی کرده و توضیحات مختصری پیرامون هر کدام از آن‌ها برای شما ارائه می‌دهیم:

⦁ کلیندامایسین: این قرص معمولاً برای عفونت‌هایی تجویز می‌شود که در به وجود آمدن آن، یک باکتری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و عفونت لگن نیز یکی از این بیماری‌هاست.

⦁ جنتامایسین: در واقعی که عفونت باکتریایی لگن بیمار بسیار شدید و جدی باشد، متخصص قرص آنتی بیوتیک جنتامایسین را تجویز می‌نماید.

⦁ آمپی سیلین: آمپی سیلینی نیز یکی از بهترین آنتی بیوتیک‌هایی است که از سال‌های بسیار دور تاکنون برای درمان بسیاری از عفونت‌ها، از جمله عفونت لگن کاربرد دارد.

⦁ داکسی سایکلین: اگر بخواهیم به یکی از قدرتمندترین قرص‌هایی که برای مبارزه با عفونت‌های لگن به ما کمک بسیار زیادی می‌کند، بدون شک از داکسی سایکلین نام خواهیم برد.

⦁ مترونیدازول: مترونیدازول از آن دسته قرص‌هایی است که همه ما به خوبی با آن آشنایی داریم. این قرص از توانایی مقابله با طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها را دارد که عفونت‌های لگن نیز یکی از انواع آن‌ها به شمار می‌رود.

⦁ سفوکسیتین: معمولاً پزشکان برای کسانی که به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند و برای جلوگیری از بروز عفونت، این قرص را تجویز می‌کنند. البته سفوکسیتین برای درمان عفونت‌های لگن نیز بسیار مفید و موثر واقع شده است.

⦁ سفتریاکسون: این قرص نیز مانند سایر آنتی بیوتیک هایی که به شما معرفی کردیم، در دسته بندی بهترین قرص‌های درمان کننده عفونت‌های لگن قرار می‌گیرد.

اثرات بی نظیر آزیترومایسین برای عفونت لگن

با مطالعه مطالبی که تا کنون ارائه شده، احتمالاً به پاسخ این سوال که “از کجا بدانیم عفونت لگنی داریم؟” دست پیدا کرده‌اید. همچنین در ادامه مطلب، لیست برخی از آنتی بیوتیک‌هایی که به عنوان بهترین قرص برای درمان عفونت‌های لگن شناخته‌اند اشاره کردیم.‌ اما یکی از بهترین داروهایی که

چند سال است توسط متخصصین تجویز می‌شود، آزیترومایسین برای عفونت‌های لگن است.

همان گونه که می‌دانید، آزیترومایسین برای عفونت لگن یکی از آنتی بیوتیک‌هایی است که معمولاً از آن برای درمان عفونت‌های حاد که در اثر باکتری‌ به وجود آمده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو دارای قدرت بسیار زیادی در از بین بردن باکتری‌ها و کنترل عفونت‌هاست.

شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که باکتری‌ها برای آن که بتوانند در جسم انسان رشد کنند، به پروتئین نیاز دارند. ساختار آزیترومایسین به این صورت است به باکتری متصل شده و باعث مهار شدن سنتز پروتئین می‌گردد. این موضوع سبب می‌شود که باکتری‌ها نتوانند به رشد و تکثیر خود ادامه داده و نابود شوند.‌

البته فراموش نکنید که آزیترومایسین برای عفونت لگن، تنها می‌تواند عفونت‌هایی را درمان نماید که اصلی‌ترین علت به وجود آورنده آن، باکتری است. بنابراین نمی‌توان از آن برای بیماری‌هایی که در اثر ویروس به وجود آمده‌اند استفاده نمود.

چه قرصی برای عفونت لگن خوبه و علت بروز این عفونت چیست؟

تا کنون متوجه شدیم که چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؟ و نام آن‌ها را برای شما عزیزان ذکر کردیم. اما قبل از آن که شما به پزشک مراجعه نموده و از او دستور مصرف داروهایی مانند آزیترومایسین برای عفونت‌های لگن را دریافت کنید، باید علت بروز این بیماری را بدانید. دلایل بسیار زیادی وجود دارند که انسان را در معرض عفونت لگن قرار می‌دهند و ما برای آشنایی شما با اصلی‌ترین علل به وجود آورنده این عفونت، به نکاتی اشاره می‌کنیم:

⦁ کسانی که با بیش از یک نفر رابطه جنسی دارند و همچنین روابط جنسی آن‌ها کنترل نشده است.

⦁ افرادی که در جسم خود یک باکتری به نام کلامیدیا را دارند.

⦁ خانم‌هایی که سقط جنین یا زایمان انجام داده‌اند.

این باکتری معمولاً از طریق ارگان‌های تناسلی خانم‌ها وارد لوله‌های رحمی شده و به قسمت حفره لگن و شکم می‌رسد. همین امر، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که التهاب، عفونت و ورم بسیار زیادی را در قسمت لگن فرد بیمار ایجاد می‌کند.

موثرترین روش های درمان خانگی عفونت لگن

معمولاً کسانی که به بیماری عفونت لگن مبتلا شده‌اند، به پزشک متخصص مراجعه نموده و از او سوال می‌کنند که چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؟ متخصصان معمولاً از آنتی بیوتیک‌هایی مانند آزیترومایسین برای عفونت لگن و درمان مشکلات آن استفاده می‌کنند.‌ اما در کنار تمامی روش‌های مفید و موثر پزشکی، شما می‌توانید از درمان خانگی عفونت لگن نیز برای درمان این بیماری بهره ببرید.

ما در این قسمت، به برخی از موثرترین روش‌های درمان خانگی عفونت لگن اشاره می‌کنیم؛ اما قبل از آن باید به شما بگوییم که حتماً با مشورت پزشک معالج خود، از روش‌های درمان خانگی‌ به عنوان یک راه مکمل برای درمان عفونت‌های لگن استفاده کنید:

1. زردچوبه:

سال‌های بسیار زیادی است که محققان به این نتیجه رسیده‌اند که زردچوبه دارای ترکیبات موثری است که یکی از این ترکیبات، کورکومین نام دارد. وجود کورکومین در ساختار زردچوبه، خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قدرتمندی برای آن به وجود آورده است. به همین سبب شما می‌توانید با مصرف این ادویه ارزشمند، بسیاری از عفونت‌ها و التهاباتی که در لگن شما وجود دارند را درمان کنید.

برای برخورداری از خواص زردچوبه به عنوان درمان خانگی عفونت لگن، حدود 1 قاشق چایخوری از آن را درون یک لیوان شیر و یا آب جوش ریخته و در طول روز از آن میل کنید. پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد که عفونت‌های لگن شما رو به بهبودی گذاشته است.

2. سیر:

در میان انواع روش‌های درمان خانگی عفونت لگن، نباید از سیر غافل شویم. پزشکان سالیان سال است که به ما توصیه می‌کنند در برنامه غذایی روزانه خود از سیر به وفور استفاده کنیم و این موضوع به سبب خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که در ترکیبات سیر وجود دارد.

اگر شما به صورت منظم و مرتب از سیر استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که بسیاری از باکتری‌هایی که علت اصلی عفونت‌های لگن شده‌اند از بین رفته و شما به درمان خواهید رسید.

البته به غیر از میل کردن سیر در بین وعده‌های غذایی، شما می‌توانید از آن به صورت یک داروی موضعی نیز استفاده کنید. به این صورت که ابتدا 2 ال 3 حبه سیر را به همراه 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب نموده و آن‌ها را اندکی تفت دهید. پس از آن که رنگ سیرها به حالت قهوه‌ای درآمد، آن را از درون روغن خارج کرده و صبر کنید تا کاملاً خنک شود.

در ادامه یک پنبه را درون روغن به جا مانده از سیرها خیسانده و آن را درون واژن خود بگذارید. بهتر است چند ساعت اجازه دهید این پنبه در قسمت واژن بماند تا اثربخشی خوب آن را مشاهده نمایید.

اگر این کار را هر روز انجام دهید، مشاهده خواهید کرد که عفونت‌های لگن شما رو به التیام و بهبودی گذاشته است و شما دیگر دردی در این قسمت از جسم خود احساس نخواهید کرد.

3. حمام با آب گرم:

بدون شک استحمام یکی از سادهترین و در عین حال تاثیرگذارترین روشهای درمان خانگی عفونت لگن به شمار میرود. البته شما باید ابتدا دوش آب گرم و سپس دوش آب سرد بگیرید تا بیش از پیش به اثربخشی این روش برای درمان عفونت لگن پی ببرید. در واقع آب گرم باعث آرام شدن ماهیچههای لگن شده و دوش آب سرد، دردی که در این قسمت وجود دارد را تسکین می‌دهد.

برای انجام این روش ابتدا یکی از وانها را از آب گرم و دیگری را با آب سرد پر کنید. برای آن که بتوانید از این روش درمانی بیشترین بهره را ببرید، میتوانید چند قطره از روغن ارزشمند و موثر اسطوخودوس را به آب وان بیفزایید.

سپس برای مدت زمان 3 دقیقه، بدن خود را از قسمت پایینی کمر درون آب گرم قرار داده و در ادامه برای مدت 1 دقیقه در وان آب سر قرار بگیرید. اگر در طول هفته برای چندین و چند بار از این روش استفاده کنید، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی شاهد تسکین درد لگن خود خواهید بود.

4. ماساژ لگن:

حیف است در مورد بهترین روشهای درمان خانگی عفونت لگن صحبت کنیم و اشارهای به ماساژ درمانی نکنیم. اگر شما به صورت اصولی و دقیق اقدام به ماساژ شکم، کمر و پاهای خود نمایید، میتوانید به بهبود عفونت لگن به وجود آمده در جسم خود کمک شایانی کنید.

در واقع ماساژ باعث بهبود جریان خود به اندامهای این قسمت از بدن شده و نقش مهمی در تسکین دردهای لگن دارد. اگر در هنگام ماساژ از روغن اسطوخودوس و زیتون استفاده کنید، اثربخشی ماساژ درمانی را بیش از پیش افزایش خواهید داد.

چه قرصی برای عفونت لگن خوبه و راه های پیشگیری از ابتلا به این عفونت

امیدواریم تا کنون با مطالعه این مقاله، به پاسخ این سوال دست پیدا کرده باشید که “چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؟” اما همواره پزشکان به ما توصیه میکنند که پیشگیری بهتر از درمان است.

هر چند این روزها انواع قرص و درمان خانگی عفونت لگن در دسترس ما وجود دارند، اما شما با رعایت نکات پیشگیرانه، خود را از ابتلا به این بیماری در امان نگه خواهید داشت.

همچنان در ادامه مقاله با ما باشید تا به بعضی از مهم‌ترین نکات پیشگیرانه در زمینه ابتلا به عفونت لگن اشاره کنیم:

⦁ در هنگام برقراری رابطه جنسی، از روابط مقعدی به شدت دوری کنید.

⦁ کاندوم یکی از بهترین وسیلههایی است که شما باید در هنگام برقراری رابطه جنسی از آن استفاده کنید تا از ابتلا به عفونت لگن در امان بمانید.

⦁ اگر تا پیش از این روابط جنسی پر خطر انجام دادهاید، حتماً به پزشک مراجعه نموده و آزمایشهایی مانند ایدز، سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا را انجام دهید.

⦁ یکی از مهمترین نکات برای پیشگیری از عفونت لگن این است که از انجام دوش واژینال خودداری کنید. تجربه نشان دهنده آن است که دوش واژینال میتواند باعث گسترش انواع باکتریها در قسمت بالای دستگاه تناسلی و همچنین لگن گردد.

⦁ سعی کنید یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کرده و از مصرف سیگار و مشروبات الکلی خودداری نمایید.

سخن پایانی

عفونت لگن یکی از دردهای ناخوشایندی است که گاهی برخی از افراد به دلایل مختلف به آن مبتلا میشوند. جای بسی خوشحالی است که علم پزشکی با رشد روزافزون خود، روشهای درمانی بسیار موثری برای رفع این نوع عفونت در اختیار متخصصان و بیماران قرار داده است.

ما در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که “چه قرصی برای عفونت لگن خوبه؟” و انواع داروهای موثر را برای درمان این بیماری به شما عزیزان معرفی کردیم.

همچنین در ادامه مطلب، از علائم و علتهای بروز این بیماری برای شما عزیزان سخن گفتیم و شما را با موثرترین روشهای درمان خانگی عفونت لگن آشنا کردیم. امیدواریم با مطالعه این مطالب، دانش و آگاهی خوبی در این زمینه پیدا کرده باشید و با قدمهای مطمئن، برای درمان خود اقدام کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید