کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است؛ تسکین و التیام درد سیاتیک با تغذیه سالم

بسیاری از ما با مواجه شدن با دردهای سیاتیکی، به فکر درمان‌های خانگی می‌افتیم. ما دوست داریم با تغذیه مناسب، استراحت و استفاده از دمنوش‌های گیاهی، این درد را کاهش داده و التیام بخشیم.

به شما پیشنهاد می‌کنیم هرگز درد سیاتیک را (به خصوص اگر شدید و ادامه دار شده است) پشت گوش نیندازید و حتماً از یک متخصص ارتوپد برای درمان آن کمک بگیرید.

ما نیز در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که: چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است و چگونه با تغذیه سالم به تسکین و التیام این درد با توجه به تشخیص و تجویز دکتر برای رگ سیاتیک کمک کنیم؟ خوشحال می‌شویم اگر امروز نیز مانند همیشه ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است

 

چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است و نقش تغذیه سالم در این زمینه

ما هرگز نمی‌توانیم نقش مواد غذایی را در سلامت جسم خود نادیده بگیریم. چه بسا بسیاری از ناراحتی‌ها و مشکلاتی که در جسم ما وجود دارند و تنها به سبب تغذیه ناسالم به وجود آمده‌اند. درد سیاتیک نیز از این قاعده مستثنی نیست و مصرف مواد غذایی سالم و مناسب، می‌تواند تا حدود بسیار زیادی به تسکین و درمان این درد کمک کند.

البته فراموش نکنید که اگر با وجود رعایت یک برنامه غذایی سالم و درمان‌های خانگی، این درد همچنان ادامه داشت و هر روز بیشتر شد، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.

بدون شک یک متخصص با تجربه و حاذق، علاوه بر تجویز دارو، فیزیوتراپی و سایر روش‌های درمانی، از شما خواهد خواست که تغذیه خود را سالم نموده و از مواد غذایی مفید استفاده کنید.

در صورتی که به درد سیاتیک مبتلا شده‌اید، باید از مواد غذایی که دارای منیزیم، ویتامین D و کلسیم هستند به صورت منظم استفاده کنید. مصرف مواد غذایی که حاوی این ترکیبات هستند، نه تنها به تقویت و تحکیم استخوان‌های شما کمک می‌کنند، بلکه از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری به عمل خواهند آورد.

در ادامه مطلب، بیشتر برای شما از نقش تغذیه سالم در دردهای سیاتیکی خواهیم گفت و به یک پاسخ کامل به این سوال خواهیم رسید که: چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است؟

چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است و معرفی بهترین نوع این غذاها

عصب سیاتیک هیچ‌گاه خود به خود تحت فشار قرار نمی‌گیرد و درد فراوانی را برای شما به همراه نمی‌آورد. بلکه برخی از مشکلات و بیماری‌های جسمی و روانی وجود دارند که بر روی این عصب تاثیر گذاشته و آن را بیش از پیش آسیب پذیر می‌نمایند.‌

به عنوان مثال دیسک کمر، یکی از متداول‌ترین مشکلاتی است که با ابتلا به آن، به دردهای سیاتیکی نیز دچار خواهید شد. چرا که بیرون زدگی دیسک‌ بین مهره‌ای، فشار مضاعفی را بر روی عصب سیاتیک وارد نموده و درد بسیار زیادی با خود به همراه می‌آورد.

بنابراین شما باید در تغذیه خود، از مواد غذایی استفاده کنید که برای استخوان‌ها، عضلات و حتی سیستم عصبی شما مفید هستند. ما در ادامه مطلب، لیست بهترین مواد خوراکی برای درمان سیاتیک را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد:

1. اسیدهای چرب امگا 3:

اگر هنوز در ذهن شما این سوال وجود دارد که برای سیاتیک چه غذایی بخوریم؟ ما به شما مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 را معرفی می‌کنیم.‌

تمامی غضروف‌ها، دیسک‌ها و سایر قسمت‌های بدن ما، برای سلامتی خود نیاز به کلاژن دارند. ترکیباتی که دارای این اسیدهای چرب هستند ( که در غذاهای دریایی و آجیل‌ها و دانه‌های روغن یافت می‌شوند) به جسم ما برای کلاژن سازی کمک می‌کنند.

2. سبزیجات:

به طور کلی سبزیجات برای بدن ما بسیار مفید هستند و ما را از قرار گرفتن در معرض انواع بیماری‌ها در امان نگه می‌دارند. بنابراین اگر به دنبال راهی برای تغذیه مناسب برای درد سیاتیک هستید، مصرف سبزیجات را فراموش نکنید.

برخی از این سبزیجات مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و… نه تنها خواص ضد التهابی دارند، بلکه باعث تقویت ستون فقرات می‌شوند. بنابراین با مصرف منظم و همیشگی این سبزیجات، از قرار گرفتن در معرض بیماری‌هایی مانند دیسک کمر و دردهای سیاتیکی در امان خواهید ماند.

3. پروتئین‌ها:

همان گونه که اشاره شد، دیسک کمر یکی از ریشه‌های اصلی دردهای سیاتیکی به شمار می‌رود.‌ بدن ما برای ترمیم قسمت‌های آسیب دیده دیسک‌ها، به اسیدهای امینه‌ و پروتئین نیاز دارد.

بنابراین شما باید در برنامه غذایی خود، از چربی‌های سالم و اشباع شده و همچنین پروتئین به اندازه کافی استفاده کنید. پروتئین‌ها در گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات به وفور یافت می‌شود. بنابراین مصرف این دسته از مواد غذایی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

4. آبگوشت استخوان:

کلاژنی که در پروتئین‌های آبگوشت استخوان وجود دارند، تاثیر بسیار زیادی بر ترمیم بافت‌های آسیب دیده و التیام دیسک کمر دارد. اگر شما به صورت هفتگی از این غذای مقوی و خوشمزه استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که دردهای سیاتیکی شما رو به بهبود گذاشته و دیگر مانند قبل ناخوشایند و آزار دهنده نیست.

شما می‌توانید سبزیجاتی مانند هویج، پیاز و… را با آبگوشت استخوان ترکیب نموده و یک غذای مقوی و سالم برای درمان دیسک کمر خود تهیه کنید.

5. ماهی سالمون:

اگر بخواهیم به یک تغذیه مناسب برای دردهای سیاتیکی اشاره کنیم، بدون شک از ماهی سالمون نام خواهیم برد. تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است که ماهی سالمون، یکی از منابع غنی پروتئین و انواع اسیدهای چرب امگا 3 است.

مصرف منظم و همیشگی ماهی سالمون، درد سیاتیک شما را کاهش داده و بسیاری از التهاباتی که در این قسمت از بدن شما وجود دارند را از بین می‌برد.

6. پروتئین‌های گیاهی:

یکی دیگر از بهترین مواد خوراکی برای درمان سیاتیک، پروتئین‌های گیاهی هستند. این روزها در اطراف ما افراد زیادی وجود دارند که از یک رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می‌کنند. برای این دسته از افراد، مصرف پروتئین‌های حیوانی سخت و دشوار است. خوشبختانه آن‌ها می‌توانند با جایگزین کردن پروتئین‌های گیاهی به جای حیوانی، بسیاری از نیازهای تغذیه‌ای جسم خود را برآورده نمایند.

7. ادویه‌جات:

اگر هنوز به پاسخ این سوال نرسیده‌اید که برای سیاتیک چه غذایی بخوریم؟ ما به شما مصرف برخی از ادویه جات را پیشنهاد می‌کنیم. به عنوان مثال یکی از بهترین و متداول‌ترین ادویه‌هایی که بسیاری از ما برای پخت اکثر غذاهای خود از آن استفاده می‌کنیم، زردچوبه است.

این ادویه ارزشمند تاثیر شگفت انگیزی در ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمر دارد و تسکین بسیار خوبی برای دردهای سیاتیکی به شمار می‌رود. علاوه بر آن شما می‌توانید از ادویه‌جات دیگری مانند دارچین، رزماری، زنجبیل و ریحان نیز استفاده کنید. این ادویه جات، بسیاری از التهاباتی که در جسم شما وجود دارند را درمان نموده و از بین می‌برند.‌

8. لبنیات:

لبنیات برای درمان مشکلاتی مانند دیسک کمر و درد سیاتیک، بسیار مفید هستند. البته لبنیاتی مانند ماست و کشک، به سبب طبیعت سردی که دارند، ممکن است درد شما را تشدید نمایند. بنابراین شما باید حتماً آن‌ها را با مواد غذایی که طبع گرمی دارند استفاده کنید. از جمله این ترکیبات می‌توان به خرما، عسل، پسته و… اشاره نمود.

نحوه نشستن درد سیاتیک باید چگونه باشد؟

در قسمت قبل سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که: چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است؟ حال در این قسمت می‌خواهیم به یک مقوله مهم و حیاتی بپردازیم که نحوه نشستن درد سیاتیک است.

پزشکان همواره به کسانی که از درد سیاتیک رنج می‌برند توصیه می‌کنند که باید بیش از دیگران مراقبت نشستن خود باشند. به طور کلی نشستن طولانی مدت برای درد سیاتیک مضرات بسیار زیادی به همراه دارد.

اما اگر کار و فعالیت شما به گونه‌ای است که در طول روز مجبور هستید برای ساعت‌های طولانی در حالت نشسته به سر ببرید، به نکات زیر دقت کنید:

⦁ نحوه نشستن درد سیاتیک شما باید به گونه‌ای باشد که شانه‌های شما به سمت عقب کشیده شده باشند. همچنین ستون مهره‌های شما باید کاملاً صاف بوده و باسن شما در قسمت انتهایی صندلی قرار گیرد.

⦁ در هنگام نشستن، در قسمت انحنای کمر خود، یک حوله تا شده و یا بالش مناسب قرار دهید.

⦁ سعی کنید وزن شما به صورت یکسان در تمامی قسمت‌های بدن شما توزیع شود. اگر وزن شما تنها بر روی یکی از عضلات لگن قرار گیرد، ممکن است درد سیاتیک شما تشدید شود.

⦁ در نحوه نشستن درد سیاتیک، حتماً به این موضوع توجه کنید که زانوهای شما باید در حالت 90 درجه قرار گیرند. همچنین کف پاهای شما باید به صورت مستقیم بر روی زمین قرار داشته باشد.

⦁ پس از گذشت هر 30 دقیقه که بر روی صندلی نشسته‌اید، از جای خود برخاسته و چند قدم راه بروید. انجام حرکات کششی نیز تاثیر بسیار خوبی در رفع خستگی جسم و رها سازی عضلات شما دارد.

⦁ در نحوه نشستن درد سیاتیک، حتماً به ارتفاع صندلی خود دقت کنید. ارتفاع صندلی شما باید در حالت کاملاً استاندارد قرار داشته باشد تا شانه‌ها و آرنج شما در حالت کاملاً ریلکس قرار گیرند.

ایا کیسه اب گرم برای سیاتیک خوب است و درد آن را کاهش می دهد؟

برخی از بیماران، با احساس درد در قسمت عصب سیاتیک خود، سعی می‌کنند با استفاده از درمان‌های خانگی آن را تسکین داده و درمان نمایند.

به همین سبب است که با سوالات متعددی در ذهن خود مواجه می‌شوند که یکی از آن‌ها این است: ایا کیسه اب گرم برای سیاتیک خوب است؟ در پاسخ به این سوال بگوییم خوشبختانه کمپرس آبگرم تاثیر بسیار خوبی برای کاهش درد سیاتیک دارد. (حتی اگر این تاثیر به صورت موقت باشد و شما را برای چند ساعت از درد ناخوشایند سیاتیک خلاص کند)

به طور کلی گرما جریان خون را در قسمتی که دچار درد شده است بهبود می‌بخشد. این موضوع به کاهش اسپاسم‌های عضلانی، از بین رفتن التهاب و تسکین درد سیاتیک کمک فراوانی می‌نماید.

برای برخوردار شدن از تاثیرات کمپرس آبگرم، می‌توانید در طول روز چندین بار و هر بار به مدت 15 دقیقه، کیسه ابگرم را بر روی قسمت دردناک کمر یا پاهای خود قرار دهید.

پزشکان عقیده دارند که گرما رگ‌های خونی را گشاده نموده و موجب می‌شود که اکسیژن و مواد مغذی فراوانی از طریق خون به ناحیه آسیب دیده برسد و این موضوع به تسکین و درمان درد سیاتیک کمک فراوانی می‌نماید.

معرفی بهترین و مفیدترین دمنوش برای سیاتیک

امیدواریم تا اینجای مقاله، به پاسخ سوالات خود مبنی بر این که: “چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است” و همچنین این سوال که “ایا کیسه اب گرم برای سیاتیک خوب است یا خیر” دست یافته باشید.‌

در این قسمت قصد داریم شما را با برخی از بهترین و موثرین نوع دمنوش برای سیاتیک آشنا کنیم. بدون شک با نوشیدن منظم این دمنوش‌ها در طول روز، التیام و تسکین درد سیاتیک را برای خود به ارمغان خواهید آورد:

دمنوش سنبل الطیب:

اگر بخواهیم به بهترین دمنوش برای سیاتیک اشاره کنیم، بدون شک از دمنوش سنبل الطیب نام خواهیم برد. این گیاه ارزشمند از سال‌ها و قرن‌های بسیار دور تاکنون برای تسکین بسیاری از دردهای عصبی مورد استفاده قرار می‌گرفت و این روند هنوز هم ادامه دارد.

در واقع سنبل الطیب دارای خواص آرامش بخشی و تسکین دهندگی فراوانی است. به خصوص اگر درد سیاتیک شما به علت استرس و فشارهای عصبی به وجود آمده باشد، می‌توانید با استفاده از این دمنوش، آن را تا حدود زیادی التیام ببخشید. شما می‌توانید در طول روز 3 بار از این دمنوش استفاده کرده و از خواص شفابخش آن برخوردار شوید.

دمنوش گل گاو زبان:

در میان لیست بهترین دمنوش برای سیاتیک، باید از دمنوش گل گاو زبان نیز نام ببریم. همان گونه که در قسمت قبل اشاره کردیم، گاهی اوقات درد سیاتیک ما به سبب استرس و فشار‌های عصبی که در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شویم رخ می‌دهد. در چنین شرایطی نوشیدن یک دمنوش خوش عطر و طعم گل گاو زبان، تسکینی است بر درد ناخوشایند سیاتیک.

دمنوش علف گربه:

یکی دیگر از انواع مفید دمنوش برای سیاتیک، علف گربه است که در واقع ریشه گیاه والریان می‌باشد. این دمنوش نیز مانند سایر دمنوش هایی که به شما معرفی کردیم، از خواص آرام بخش و تسکین دهندگی برخوردار است. همچنین در ترکیبات این گیاه ارزشمند روغن‌هایی وجود دارد که عضلات شما را منبسط کرده و گرفتگی آن‌ها را برطرف می‌کند.

دمنوش گل بابونه:

بسیاری از پزشکان طب سنتی، چای بابونه را به عنوان یکی از بهترین نوع دمنوش برای سیاتیک به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند. به خصوص اگر درد سیاتیک شما بسیار شدید است، در طول روز می‌توانید 3 بار از چای بابونه استفاده نموده و از تاثیرات شگفت انگیز آن برای کاهش درد سیاتیک برخوردار شوید.

چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است و چه غذایی ضرر دارد؟

در قسمت‌های قبل سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که: چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است و بهترین نوع این غذاها را به شما

عزیزان معرفی نمودیم. اما بدون شک غذاهایی نیز وجود دارند که برای درد سیاتیک شما مضر هستند و مصرف هر کدام از آن‌ها، می‌تواند درد و التهاب عصب سیاتیک شما را افزایش دهد. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که اگر به درد سیاتیک مبتلا هستید، از مصرف چه مواد غذایی خودداری کنید:

⦁ سعی کنید در برنامه غذایی روزانه خود، کمتر از مواد غذایی تصفیه شده و فرآوری شده استفاده کنید. در ترکیبات این غذاها، موادی وجود دارند که التهاب عصب سیاتیک شما را افزایش می‌دهند.

⦁ تا آن‌جایی که می‌توانید از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده که درون نان سفید و ماکارونی سفید یافت می‌شوند، خودداری کنید.

⦁ اگر با درد سیاتیک دست و پنجه نرم می‌کنید، مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، آبمیوه‌های صنعتی و… را محدود کنید.

⦁ پزشکان همواره به کسانی که با درد سیاتیک مواجه هستند توصیه می‌کنند که مصرف غذاهایی که حاوی روغن‌های نیمه هیدروژنه هستند را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنند. این روغن در چیپس، کره مارگارین و بسیاری از غذاهای فست فود یافت می‌شود.

⦁ سعی کنید مصرف غذاهای فراوری شده و آماده مانند سوسیس و کالباس را به حداقل خود برسانید و به جای آن، غذاهای سالم و مقوی را جایگزین نمایید.

سخن پایانی

هر چند سیاتیک بیماری خطرناک و کشنده‌ای نیست، اما در صورتی که به آن مبتلا هستید، باید بیش از پیش از جسم خود مراقبت نمایید. با وجود چنین درد و بیماری، شما نمی‌توانید مانند قبل زندگی کنید و به روندی که در گذشته داشتید ادامه دهید. در واقع شما باید تغییرات عمده ای در نحوه غذا خوردن، نحوه نشستن، ورزش کردن و به طور کلی سبک زندگی خود به وجود آورید.

ما با ارائه این مطلب تلاش کردیم پاسخ مناسبی به این سوال بدهیم که “چه غذاهایی برای درد سیاتیک مفید است” همچنین شما را با نحوه نشستن درد سیاتیک و بهترین نوع دمنوش برای سیاتیک آشنا کردیم.

اگر با رعایت این موارد درد سیاتیک شما همچنان ادامه داشت، بهتر است به یک متخصص ارتوپد مراجعه نموده و در مورد این مشکل با او مشورت نمایید. بدون شک علم پزشکی درمان‌های موثر و کارآمدی برای تسکین و درمان درد سیاتیک در اختیار شما قرار خواهد داد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید