کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درمان درد سیاتیک ساق پا؛ رسیدگی فوری به لخته شدن خون و کاهش ریسک آمبولی ریوی یا سکته مغزی

 

برنامه‌ریزی موثر درمان درد سیاتیک ساق پا اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که بدون داشتن برنامه‌ریزی دقیق احتمالاً روند درمان آن‌طور که باید سپری نشود.

با وجود این‌که درمان‌های مدرن بدون نیاز به جراحی و در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند درد سیاتیک را تسکین داده و شما را از شر این درد برای همیشه خلاص بکنند، اما آگاه باشید که تمامی مشکلات درد ساق پا به راحتی درمان نمی‌شود و گاهی دلیل آن لختگی خون می‌باشد که عدم رسیدگی فوری به آن می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود و باعث آمبولی‌های کشنده ریه شود.

درمان درد سیاتیک ساق پا

آنچه در این مقاله می خوانید :

چه زمانی باید برای درمان درد سیاتیک ساق پا اقدام کرد؟

سیاتیک معمولا نقاط پایین تنه بدن را درگیر خواهد نمود که شامل لگن، کمر، ساق پا، انگشتان پا و مچ پا می‌شود. در موارد شدید، درد و ناراحتی در تمامی بخش‌های پایین تنه بدن احساس خواهد شد و در شرایطی نیز تنها یک نقطه از بدن دچار مشکلاتی همچون درد و بی‌حسی می‌شود.

یک خبر خوبی که ما می‌توانیم برای شما مخاطبین عزیز داشته باشیم این است که اگر شما دچار درد ساق پا شده‌اید، تکنیک‌های مدرن و به‌روز بدون نیاز به جراحی شما را در طول زمان کوتاهی از شر این درد خلاص می‌کند که ما سعی داریم به مهم‌ترین آن در این مقاله بپردازیم.

پروسه درمانی در حالت عادی شامل استراحت کردن، فیزیوتراپی، ماساژ، استفاده از داروهای موضعی و خوراکی، روش‌های تزریقی، لیزر و یا جراحی و… است که همگی جزو روش‌های درمانی رایج برای کاستن درد ساق پا ناشی از سیاتیک هستند و دکتر برای رگ سیاتیک با در نظر گرفتن نوع و شدت سیاتیک، بهترین درمان را به بیماران توصیه خواهد کرد.

ما در این مبحث قصد داریم مفصلا به موضوع روش‌های درمان درد ناشی از سیاتیک در ناحیه ساق پا بپردازیم و به شما مخاطبین عزیز بگوییم که در صورت عدم درمان مخصوصا اگر مشکل لختگی خون وجود داشته باشد چه مشکلات و خطراتی پیش روی شماست.

سیاتیک نیز همانند سایر بیماری‌ها بهتر است در زمان اولیه بروز بیماری مورد درمان قرار گیرد تا شاهد مشکلات جدی در آینده نباشیم. توصیه ما به شما این است که به محض بروز اولین علائم از درد سیاتیک در ساق پا، درمان را تحت نظر یک پزشک مجرب ارتوپد آغاز کنید.

با مراجعه اولیه به پزشک برای درمان درد سیاتیک ساق پا، متخصص مربوطه معاینه بالینی انجام خواهد داد تا علت و شدت درد مشخص شود. گاهی برای ارزیابی دقیق علت بروز سیاتیک، نیاز به آزمایش‌های تصویر برداری همچون ام آر آی، سی‌تی‌اسکن و یا آزمایش خون است که در صورت نیاز پزشک از بیمار می‌خواهد این آزمایشات را در اختیار پزشک قرار دهد.

ما در این‌جا ۴ وضعیت را مشخص کرده‌ایم که اگر شامل حال شما می‌شد، بهتر است  درمان عصب سیاتیک ساق پا  را به تأخیر نیندازید.

⦁ وضعیت اول، علائم حاد:

درد سیاتیک اگر به صورت ناگهانی رخ داده باشد و درد آن شدت بالایی داشته باشد به گونه‌ای که فعالیت‌های روزانه شما را تحت تأثیر قرار داده باشد، باید اقدامات درمانی را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید.

⦁ وضعیت دوم، علائم مزمن:

زمانی که درد سیاتیک در ناحیه ساق پا طی چند هفته و یا حتی چند ماه ادامه داشته و با روش‌های درمانی رایج بهبود پیدا نکرده باشد، این‌جاست که باید مراجعه به پزشک و آغاز درمان را جدی بگیرید.

⦁ وضعیت سوم، بروز علائم تشدید شونده:

در حالت سوم درد سیاتیک در ابتدا کم است و رفته رفته با گذشت زمان شدت می‌گیرد به‌نحوی که شما قادر به انجام برخی کارها نیستید و یا با تغییر وضعیت احساس درد بیشتری دارید که در این شرایط نیز بهتر است پروسه درمانی را تحت نظر پزشک آغاز کنید.

⦁ وضعیت چهارم، دیگر علائم همراه:

اگر به جز درد ساق پا ناشی از سیاتیک، علائم دیگری همچون بی‌حسی، ضعف عضلانی، عدم کنترل روده و مثانه، سوءتغذیه، مشکلاتی در خواب، استرس، کاهش وزن و… دارید نیز حتما باید اقدامات درمانی را سریعا انجام دهید.

گاهی دردهای عضلانی دیگر با درد سیاتیک اشتباه گرفته می‌شود و به همین خاطر بهتر است برای تشخیص صحیح آن اقدامات اولیه را نزد متخصصین این حوزه انجام دهید. معمولا درد سیاتیک با استراحت کردن، تغییر در سبک زندگی، فیزیوتراپی، برخی حرکات کششی و تقویتی و مصرف داروها تسکین پیدا می‌کند و اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها کمکی به کاهش درد سیاتیک ساق پا نکرد، بهتر است روند درمانی دیگری انتخاب شده و یا از درمان‌های جایگزین دیگر استفاده شود.

عدم درمان عصب سیاتیک ساق پا و مشکلات همراه آن

متاسفانه با وجود این‌که بارها گفته شده در صورت بروز مشکلات عصب سیاتیکی باید پروسه درمانی از همان ابتدا آغاز شود، بسیاری از افراد از آغاز درمان امتناع ورزیده و همین امر باعث طولانی شدت بیماری و یا شدت گرفتن آن می‌شود.

شما اگر قبلا دچار مشکلات سیاتیکی بوده‌اید و حالا دوباره دچار مشکلات مشابه شده‌اید و یا احساس می‌کنید که درد و ناراحتی به سیاتیک مربوط می‌شود، بهتر است درمان مناسب را انجام دهید و اگر بعد از طی یکی یا چند هفته نتیجه مثبتی حاصل نشد، بهتر است برای درمان‌های پیشرفته‌تر آمادگی کسب کنید.

در کل عدم  درمان عصب سیاتیک ساق پا  باعث بروز مشکلات زیر می‌شود. نکته مهم این‌که درد ساق پایی که همراه با تورم، قرمزی پوست، التهاب و گرمی پوست و یک‌طرفه باشد و فرد نیز قبلا سابقه بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد، یا وزن بالایی داشته و تحرک کمی دارد، مبتلا به بیماری‌های سرطان است یا جراحی شکم، لگن و استخوان‌های اندام تحتانی انجام داده باشد، چنانچه دچار علائمی فوق شود، بایستی با اورژانس تماس بگیرید زیرا احتمال لختگی خون وجود دارد.

⦁ دردهای مزمن

عدم درمان عصب سیاتیک ساق پا و درد حاصل از آن باعث بروز دردهای مزمن‌تر می‌شود به‌گونه‌ای که درد غیر قابل تحمل شده و برای تسکین آن باید از داروهای مسکن استفاده کرد و یا در صورت شدت زیاد، از مسکن‌های تزریقی استفاده خواهد شد. دردهای ناشی از عصب سیاتیک باید نهایناً تا ۳ ماه درمان شوند در غیر این صورت تاثیرات منفی بر روی زندگی روزمره خواهند گذاشت.

⦁ ضعف‌های عضلانی

مورد دیگری که در صورت عدم درمان مشکلات عصب سیاتیک ساق پا شاهد آن خواهیم بود ضعف‌های عضلانی است.فشار وارد شده بر روی عصب سیاتیک و گرفتگی آن گاهی با عدم توانایی حرکتی مخصوصاً در ناحیه پایین تنه بدن همراه خواهد بود.

⦁ مشکلات حسی

اختلالات حسی معمولا به‌خاطر فشار زیاد بر روی عصب سیاتیک در نواحی مختلف پا از جمله ساق پا رخ می‌دهند که گاهی با سوزش و مشکلات دیگر همراه خواهد بود. بی‌حسی پاها می‌تواند برای کوتاه مدت یا بلند مدت رخ دهد.

⦁ مشکلات جنسی

مشکلات جنسی در صورت بروز مشکلات سیاتیکی نه برای همه افراد بلکه برای برخی رخ می‌دهد که شاهد کاهش میل جنسی و ضعف جنسی خواهیم بود. افرادی که برای درمان مشکلات عصب سیاتیک هیچ‌ اقدامی انجام نمی‌دهند بیشتر دچار چنین مشکلاتی می‌شوند.

⦁ شدیدتر شدن علائم

معمولاً مشکلات عصب سیاتیک در ابتدا با علائم کم و کوتاهی همراه خواهد بود و در صورتی که درمان به موقع آن انجام نگیرد، علائم به مراتب شدت گرفته و علاوه بر کاهش کیفیت زندگی افراد، پروسه درمانی را نیز سخت و پیچیده می‌کند.

⦁ عدم کنترل ادرار و مدفوع

افرادی که برای درمان عصب سیاتیک ساق پا اقدامات دیر هنگام انجام می‌دهند، شاهد مشکلاتی روده‌ای و مثانه خواهند شد که از مهم‌ترین آن اختلال در کنترل مدفوع و یا ادرار است.

⦁ استرس و اضطراب

با شدت گرفتن علائم ناشی از مشکلات عصب سیاتیک ساق پا و عدم درمان آن، گاهی شاهد بروز استرس و اضطراب نیز هستیم که قطعا اثرات منفی در زندگی افراد خواهد داشت.

راهنمای کامل درمان درد سیاتیک ساق پا

قبل از هر صحبتی باید گفت که درمان درد سیاتیک ساق پا شامل مجموعه‌ای روش‌های مختلفی آیت که با در نظر گرفتن شدت بیماری می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. درد سیاتیک که در ساق پا ایجاد شده باشد، باعث کاهش فعالیت بدنی در افراد شده و در موارد متوسط و شدید، فرد حتی نمی‌تواند کارهای ساده روزمره خود را انجام دهد، پیاده روی کند، از پله بالا و پایین برود و گاهی حتی در هنگام نشستن و برخاستن یا خوابیدن نیز تجربه درد در ساق پا را خواهد داشت که برای تسکین آن از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده نمود که چند مورد از رایج‌تر ین آن در ادامه ذکر شده است.

⦁ استراحت

استراحت کردن ساده‌ترین و البته مهم‌ترین کاری است که برای درمان سیاتیک ساق پا باید به آن توجه کرد. اگر در ناحیه ساق پا احساس درد و ناراحتی دارید، سعی کنید استراحت کافی داشته باشید و اگر مجبور به انجام برخی امور روزمره هستید، از انجام کارهایی که فشار مستقیم بر روی کمر و پاها وارد می‌کنند خودداری کنید تا علائم بیماری تشدید نشود.

⦁ بهره‌گیری از گرما و سرما

اگرچه پک سرما و گرما جزو روش‌های موقتی به‌شمار می‌آید اما برای تسکین درد سیاتیک که در ساق پا ایجاد شده بسیار مؤثر خواهد بود. اگر احساس درد به‌واسطه سیاتیک در هر بخش از پایین تنه بدن خود می‌کنید، سعی کنید از بطری آب سرد یا گرم، کمپرس سرد و یا گرم به‌طور غیر مستقیم در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

⦁ فیزیوتراپی

معمولا هرجا که صحبتی از دردهای عضلانی و یا دردهای ایجاد شده به‌واسطه سیاتیک در میان باشد، روش درمانی فیزیوتراپی یکی از روش‌های توصیه شده از جانب پزشکان است. فیزیوتراپی می‌تواند درد سیاتیک ساق پا را به حداقل ممکن برساند که طی چند جلسه باید انجام گیرد.

⦁ مصرف دارو

مصرف دارو در کنار سایر روش‌های درمانی برای تسکین علائم سیاتیک در ساق پا گزینه درمانی عالی است البته به شرطی که پزشک توصیه به مصرف داروها کرده باشد. از داروهایی همچون ناپروکسن، دیکلوفناک و ایبوپروفن گرفته تا سایر داروهای استروئیدی که با مشورت از پزشک ارتوپد باید مصرف شود.

⦁ تزریقات موضعی

در اکثر مواقع، زمانی که روش‌های درمانی توسط داروهای مسکن برای تسکین علائم سیاتیک در ساق پا نتیجه مثبتی نداشته باشند، پزشک روش‌های تزریقی را تجویز خواهد کرد که شامل تزریق ضد التهاب‌های و یا داروهایی همچون لیدوکائین به محل درد است.

سایر روش‌های درمان درد سیاتیک ساق پا شامل بهره‌گیری از تکنیک‌های ماساژ، استفاده از پد‌های مخصوص، تمرینات تنفسی، آب درمانی، درمان‌های گیاهی و مواردی از این قبیل است که در منزل می‌توان از آن بهره برد. زمانی که شکستگی استخوان، بیرون زدگی دیسک و یا بیماری‌های دیگر موجب بروز درد سیاتیک در ساق پا شده باشند و درد به صورت پیش رونده باشد و با هیچ روش درمانی بهبود پیدا نکرده باشد، این‌جاست که باید از روش جراحی برای برداشتن فشار و رفع گرفتگی سیاتیک استفاده کرد.

آیا برای درمان سیاتیک ساق پا از تجهیزات خاصی استفاده می‌شود؟

بهتر است بدانید برای درمان سیاتیک ساق پا گاهی نیاز به برخی تجهیزات خاصی است و گاهی هم بدون هیچ‌گونه تجهیزات پزشکی می‌توان اقدام به برطرف کردن درد و مشکلات به‌وجود آمده کرد.

در اکثر مواقع و در شرایطی که وضعیت سیاتیک و مشکل به‌وجود آمده برای ساق پا در وضعیت خفیف باشد، با درمان‌های دارویی، فیزیوتراپی و یا روش‌های تزریقی می‌توان درد بیماری را کنترل نمود اما زمانی که شرایط جدی باعث به‌وجود آمده درد و ناراحتی در ساق پا به‌خاطر بروز سیاتیک شده باشند، این‌جاست که شاید استفاده از تجهیزات پزشکی تنها راه درمانی باشد.

برخی از تجهیزات مورد نیاز برای درمان سیاتیک ساق پا در منزل قابل استفاده است و برخی از آن‌ها نیز در کلینیک‌های پزشکی و یا بیمارستان‌ها وجود دارد که به تمامی آن‌ها اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

⦁ ساق‌بند‌های طبی

ساده‌ترین ابزارها و تجهیزاتی که گاهی برای تسکین علائم سیاتیک در ساق پا مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع ساق‌بند‌های طبی هستند که در محل درد مورد استفاده قرار می‌گیرند. به جز ساق‌بند‌های، محصولات دیگری نیز برای پشتیبانی از ستون فقرات و کاهش درد سیاتیک طراحی شده است که در صورت تایید پزشک می‌توانید آن‌ها را تهیه و استفاده کنید.

⦁ استفاده از پشتی و بالشتک

معمولا زمان نشستن و یا برخاستن، بیشترین فشار بر ناحیه پا، کمر و لگن وارد می‌شود و اگر درد سیاتیک ساق پا به‌خاطر بیرون زدگی دیسک و یا مشکلات ناحیه پایینی ستون فقرات باشد، شدت آن زیاد می‌شود و به همین خاطر بهتر است از تجهیزات پشتیبانی از ستون فقرات و کمر و همچنین انواع بالشت‌ها و پشتی مخصوص هنگام نشستن استفاده شود.

⦁ تجهیزات الکترونیکی

اگر مشکل سیاتیک ساق پا به مشکلات عصبی مربوط شود، معمولا پزشکان توصیه به استفاده از تراپی‌های الکترونیکی برای تحریک عصب و کاهش درد و علائم می‌کنند. این روش درمانی جزو روش‌های غیرجراحی شناخته می‌شود که با استفاده از جریان الکتریکی، پزشک سعی می‌کند درد ساق پا را کاهش دهد.

به‌جز چند مورد عنوان شده در رابطه با تجهیزات مخصوص برای درمان سیاتیک ساق پا، از تجهیزات دیگری در این زمینه نیز استفاده می‌شود که شامل دستگاه‌های تقویت عضلانی، ماساژورهای الکتریکی، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، انواع کمربندهای حمایتی و مواردی از این قبیل است. استفاده از هرگونه تجهیزاتی برای بهبودی علائم سیاتیک ساق پا منوط به تجویز پزشک است در غیر این صورت می‌تواند علائم سیاتیک را شدیدتر نماید.

درمان درد سیاتیک ساق پا با داروهای رایج در این زمینه

دارو درمانی برای سیاتیک اگرچه برای برخی از افراد عوارضی هرچند کوتاه مدت ایجاد می‌کند اما جزو روش‌های رایج درمان است که هم برای کاهش درد و هم کاهش التهابات در ناحیه ساق پا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته نکته مهم این‌که شاید فکر کنید تنها برای درمان درد سیاتیک ساق پا از داروها استفاده می‌شود در صورتی که این‌طور نیست بلکه برای درمان بیماری‌های به‌وجود آورنده سیاتیک، کاهش استرس و اضطراب و کنترل این بیماری نیز از انواع داروها استفاده می‌شود.
داروهای که برای درمان درد سیاتیک ساق پا استفاده می‌شوند شامل چند دسته هستند که از رایج‌ترین آن‌ها داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی هم‌چون ناپروکسن، دیکلوفناک، ایبوپروفن و مواردی از این قبیل است. دسته دوم شامل داروهای ضدالتهابی قوی هستند که در صورت التهاب استفاده می‌شود که شامل متیل‌پردنیزولون و پردنیزولون است.

گروه سوم از داروها نیز جهت تسکین دردهای عصبی موثر هستند که شامل آنتی‌دپرسان‌هاست. دسته دیگری از داروها نیز برای جلوگیری از مشکلات روحی روانی به‌واسطه بروز بیماری‌های سیاتیکی در ساق پا ممکن است توسط پزشک تجویز شود که در مدت مشخص شده باید مورد استفاده قرار گیرد.

سیاتیک در ساق پا در چه شرایطی ایجاد شده و عود پیدا می‌کند؟

احتمالا نسبت به این موضوع آگاه هستید که عصب سیاتیک جزو بزرگ‌ترین عصب‌های بدن است که از بخش لگن تا نوک انگشتان پا امتداد پیدا می‌کند.

این عصب تحت هر شرایطی که دچار التهاب، فشار و یا گرفتگی شود، ما شاهد بروز درد در نواحی مختلف پایین تنه بدن خواهیم بود که گاهی به همراه آن، افراد دچار بی‌حسی، تورم، سوزش، ضعف عضلانی و یا احساس سرما و گرما در عضلات خواهند کرد که در این شرایط باید هرچه سریع‌تر اقدامات درمانی انجام شود.

شرایطی که می‌تواند باعث عود کردن مشکلات سیاتیک ساق پا شود:

⦁ رانندگی کردن

⦁ انجام دادن فعالیت‌های شدید بدنی

⦁ بلند کردن اشیاء سنگین

⦁ بیماری‌های دیگری همچون آرتریت روماتوئید، عفونت و التهاب

⦁ درست نخوابیدن

⦁ خم و راست شدن و یا نشستن ناگهانی

⦁ ایستادن طولانی مدت در یک وضعیت

به‌جز تمامی این موارد، افرادی که اهمیتی به درمان سیاتیک ساق پا نمی‌دهند و با تشدید علائم، به پزشک مراجعه نمی‌کنند، بیشتر شاهد عود علائم سیاتیک ساق می‌شوند که چنین شرایطی روند درمان سخت و پیچیده خواهد شد به نحوی که شاید جراحی تنها گزینه باقی مانده باشد.
برای جلوگیری از عود علائم سیاتیکی، سعی کنید در همان مراحل اولیه که شاهد علائم سیاتیک در ساق پا و یا هر بخش دیگری از پایین تنه شدید، اقدامات درمانی را تحت نظر متخصصین ارتوپد انجام دهید.

درمان درد سیاتیک ساق پا به وسیله روش‌های غیر دارویی

نکته مهمی که باید بدانید این است که درمان درد سیاتیک ساق پا تنها به مصرف دارو محدود نمی‌شود بلکه شما با روش‌های غیر دا ویی نیز می‌توانید اقدام به تسکین درد این بیماری کنید.

معمولا کسانی که نسبت به درمان‌های دارویی حساسیت نشان می‌دهند و یا به‌خاطر سایر بیماری‌ها قادر به مصرف دارو نیستند، می‌توانند از روش‌های جایگزینی همچون روش طب سنتی و داروهای گیاهی مشابه استفاده کنند. در هر حال شما اگر دچار هرگونه علائمی از سیاتیک در ساق پا شدید، بهتر است برای آغاز روند درمان، دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید و درمان خودسرانه در این زمینه توصیه نمی‌شود.

درمان‌های غیر دارویی برای سیاتیک ساق پا شامل استراحت کردن، پرهیز از فعالیت‌های سنگین، درمان‌های فیزیکی، ماساژ ناحیه، استفاده از پک یخ یا گرم، آب درمانی، مصرف دمنوش‌های گیاهی و یا استفاده از کرم‌های گیاهی موضعی و مواردی از این قبیل است که در شرایط مختلف و با در نظر گرفتن شدت و نوع درد می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. درمان‌های غیر دارویی شامل لیزر، الکتروتراپی، جراحی و مواردی از این قبیل نیز می‌شود که در صورت داشتن شرایط لازم، پزشک یکی از آن‌ها و یا ترکیبی از آن‌ها را تجویز خواهد نمود.

اگر بعد از پروسه درمان درد سیاتیک نتیجه حاصل نشود باید چه کرد؟

همیشه در آغاز بروز بیماری‌های سیاتیکی، پزشک سعی می‌کند از روش‌های ساده و کم‌عاذضه درمانی برای بهبود وضعیت استفاده کند که گاهی بیمار پاسخ مثبتی از این روش‌ها نمی‌گیرد و همچنان درد و ناراحتی در ناحیه ساق پا وجود خواهد داشت که معمولا در چنین شرایطی از درمان‌های پیچیده‌تر استفاده خواهد شد.

احتمالا این سوال در ذهنتان به‌وجود آمده که چقدر باید از درمان‌های ساده گذشته باشد تا ما روش‌های درمانی دیگری را جایگزین کنیم؟ معمولا طی چیزی در حدود ۱ هفته تا ۳ ماه باید علائم سیاتیک ساق پا درمان شده باشد و یا حداقل کاهش پیدا کرده باشد در غیر این صورت باید روش درمانی دیگری را تحت نظر پزشک انتخاب کرد.

معمولا اشخاصی که به‌جای مراجعه به پزشک برای درمان درد سیاتیک ساق پا اقدام به خوددرمانی می‌کنند، نتیجه مثبتی از روند درمان نمی‌گیرند و گاهی حتی شاهد عود بیماری نیز خواهند شد چرا که بیماری بدون ارزیابی و معاینه توسط پزشک درمان شده است. اگر احساس می‌کنید هیچ‌یک از روش‌های رایج درمانی برای تسکین علائم سیاتیک ساق مفید واقع نشده، بهتر است نزد متخصصین باتجربه و حرفه‌ای بروید تا پروسه درمانی به بهترین شکل ممکن طی شود.

آیا بعد از درمان درد سیاتیک ساق پا مراقبت‌های خاصی نیاز است؟

در پاسخ به این سوال که آیا بعد از طی کردن پروسه درمانی درد سیاتیک ناحیه ساق پا، نیاز به مراقبت خاصی است؟ باید گفت بله تا زمانی که تمامی علائم سیاتیک ساق پا اعم از درد، بی‌حسی سوزش و مواردی از این قبیل از بین برود، شما باید مراقبت‌های لازم را در این خصوص انجام دهید.
زمانی دیگر نیاز به مراقبت خاصی در این زمینه نیست که با حرکت دادن ساق پا، هیچ‌ علائمی از درد را شاهد نباشید در غیر این صورت شما باید دستورالعمل‌های ارائه شده از جانب پزشک را دنبال کنید تا دچار مشکلات دیگری نشوید.

مراقبت‌های خاص طی مرحله درمان و بعد از پروسه درمانی سیاتیک ساق پا شامل محدود کردن فعالیت‌ها و استراحت کردن، مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک متخصص، انجام دادن برخی حرکات کششی و انعطاف‌پذیری، دنبال کردن تغذیه سالم که شامل غذاهای دارای فیبر، ویتامین D، کلسیم و پروتئین است و همین‌طور دنبال کردن تکنیک‌های کاهش استرس همچون یوگا و عدم قرار گیری در موقعیت‌های استرس زا می‌تواند کمک زیادی به پروسه درمانی درد و مشکلات سیاتیک در ساق پا کند.در چنین شرایطی باید سریعا اقدام به درمان درد سیاتیک ساق پا نمود

در برخی شرایط درمان سیاتیک ساق پا باید فوراً انجام گیرد و نیاید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. در مواقعی که درد سیاتیک ساق پا به‌طور ناگهانی ایجاد شده باشد، زمانی که درد ساق پا باعث محدودیت‌های حرکتی شده باشد، به همراه درد، بی‌حسی و سوزش وجود داشته باشد، با گذشت زمان و پس از چند روز، به‌جای بهبودی شاید شدیدتر شدن درد و علائم دیگر در این زمینه باشیم، فرد دچار تب، التهاب و مشکلات دیگر شده باشد، این‌جاست که باید فورا به پزشک مراجعه شود تا پروکسی درمانی طی شود.

اگر پزشک داروی خاصی برایتان تجویز کرده تا برای درمان درد سیاتیک ناحیه ساق پا مصرف کنید و با مصرف آن دچار عوارض جدی شده‌اید نیز بهتر است با متوقف سازی مصرف دارو، پزشک را از این مسئله آگاه سازید. هرگونه علائم غیر عادی در درمان درد‌های سیاتیکی ساق پا باید جدی گرفته شده زیرا ممکن است ناشی از بیماری‌های دیگر باشد که برای اطمینان از این موضوع، شاید نیاز به انجام مجدد تست‌های آزمایشی از جمله آزمایش سی‌تی‌اسکن، ام آر آی و یا آزمایش خون است.

سخن پایانی

درد سیاتیک ساق پا ممکن است یک بخش خاصی از ساق پا را در بر گرفته و یا به صورت تیرکشنده تمامی بخش‌های پا را در بربگیرد که اغلب باعث محدودیت‌های حرکتی و مشکلات دیگر خواهد شد. در صورت مواجهه با چنین شرایطی بهتر است در همان مراحل ابتدایی به پزشک ارتوپد برای ارزیابی دقیق بیماری مراجعه کنید.

شایان ذکر است که کاهش درد سیاتیکی ساق پا با مصرف دارو، فیزیوتراپی، تغذیه درست، روش‌های درمانی خانگی، لیزر و یا جراحی درمان خواهد شد و این پزشک متخصص است که نوع درمان را با توجه به شرایط بیمار و شدت علائم تجویز می‌کند. در این مبحث ما به شما مخاطبین عزیز گفتیم که چه زمانی باید برای درمان درد سیاتیک ساق پا اقدام کرد.

به جز این مورد، شما با عدم درمان عصب سیاتیک ساق پا و مشکلات همراه آن، درمان‌های رایج برای تسکین درد سیاتیک در ساق پا، تجهیزات مورد استفاده در پروسه درمانی سیاتیک ساق پا، درمان درد و مشکلات سیاتیک در ساق پا با استفاده از داروها، زمان‌هایی که سیاتیک ساق عود پیدا می‌کند، درمان دردهای سیاتیکی ساق پا با روش‌های غیر دارویی، اقدامات لازم در صورت عدم نتیجه‌گیری از پروسه درمانی درد سیاتیک ساق در پا، مراقبت‌های لازم و مهم که بعد از درمان درد سیاتیک ناحیه ساق پا باید انجام گیرد و شرایطی که باید سریعا اقدام به درمان درد و ناراحتی‌های سیاتیک ساق پا نمود آشنا شدید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید