کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

علل درد لگن سمت راست و چند راهکار برای بهبود آن

درد لگن سمت راست، یکی از رایج‌ترین مشکلات زنان و مردان است. درد گرفتن لگن سمت راست ممکن است گاهی به دلایل ساده‌ای مانند نشستن طولانی بر روی جسم سخت، ضربه خوردن و غیره و گاهی به دلیل بیماری‌های جدی مانند: دیسک کمر، عفونت، پوکی استخوان، سیاه شدن سر استخوان ران و غیره ایجاد شود.

توجه داشته باشید درد شدید لگن سمت راست در زنان اکثراً به اندام تولید مثل (رحم، تخمدان و غیره) آنها مربوط است و عدم درمان درد در ناحیه لگن سمت راست می‌تواند به مشکلاتی مانند: تشدید درد شدید کمر و پا درد، اختلال در حرکت، ناتوانی جنسی، تحلیل و ضعف عضلانی، بی‌اختیاری مدفوع و ادرار و حتی فلج شدن شخص منجر شود. حال به نظر شما برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درد لگن سمت راست

درد لگن سمت راست

 

درد گرفتن لگن سمت راست ممکن است به دلیل مشکلات ساده و همچنین بیماری‌های پیچیده رخ دهد. در ادامه دربارة دلایل شایع درد در لگن سمت راست صحبت می‌کنیم:

شایع‌ترین دلایل درد در لگن سمت راست:

⦁ نشستن بر روی شیء سخت یا نشستن‌های طولانی به صورت غیر اصولی

⦁ برای زنان درد لگن سمت راست در دوران قاعدگی طبیعی است؛ اما اگر درد شدید لگن سمت راست و غیر طبیعی برای شما رخ دهد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

⦁ اگر فردی مهره کمرش بیرون زده باشد دچار درد گرفتن لگن سمت راست می‌شود.

⦁ کشیده شدن عضلات در ناحیه کف لگن نیز از دلایل درد در ناحیه لگن سمت راست است.

⦁ دچار شدن مفصل لگن به اختلال هم از این دلایل است.

⦁ دردی که از سوی مفصل هیپ رخ می‌دهد.

⦁ ضربه خوردن و التهاب مفصل‌ها و عضلات این نواحی

⦁ بیماری سیاتیک باعث درد شدید لگن سمت راست می‌شود.

⦁ آرتروز لگن

⦁ ضربه محکم و شکستن استخوان لگن

⦁ آپاندیسیت هم از دلایل شایع درد لگن سمت راست است.

⦁ درد در لگن سمت راست در زنان که دلایل زیادی از جمله موارد زیر را دارد:

⦁ حاملگی به صورت خارج از رحم

⦁ سقط جنین

⦁ تخمک‌گذاری

⦁ اختلالات تخمدان

⦁ سرطان رحم و …

⦁ مشکل تنگی نخاعی و همچنین اسکولیوز هم باعث درد استخوان لگن سمت راست می‌شود.

⦁ بورسیت و تاندولیت هم موجب درد استخوان لگن سمت راست می‌شود.

برخی داروهای ضد درد ممکن است در برخی موارد برای کنترل درد مناسب باشند؛ اما در موارد بسیاری، باید برای تشخیص دقیق‌تر به یک متخصص مراجعه کرد. وقتی برای درد لگن سمت راست تشخیص قطعی گرفته نشده است از ورزش‌های سنگین، بلند کردن اشیاء سنگین و فعالیت‌های دیگری که ممکن است به لگن ضربه وارد کنند، پرهیز کنید.

درد لگن سمت راست نشانه چیست؟

 

در این قسمت درباره درد لگن سمت راست نشانه چیست؟ بحث خواهیم کرد؛ درد در لگن سمت راست نشانه‌های گوناگونی دارد که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

⦁ آپاندیسیت

⦁ مشکلات و اختلالات مثانه

⦁ بیماری از راه تماس جنسی (بیماری‌های منتقله)

⦁ عفونت کلیه

⦁ سنگ کلیه

⦁ مشکلات عصبی

⦁ فتق

⦁ مشکلات و اختلالات بیضه

⦁ اختلال روده‌ای

⦁ شکستگی لگن

⦁ اختلال در پلویس

⦁ پروستاتیت

روش‌های تشخیص علت درد لگن سمت راست

 

در مطالب قبلی، درباره علل‌های درد در لگن سمت راست صحبت کردیم؛ دانستید که این درد بستگی به دلایل مختلفی همچون بیماری‌های جدی مانند، دیسک کمر و فعالیت‌های ساده مانند نشستن‌های غیر اصولی مربوط است. حال می‌خواهیم درباره روش‌های تشخیص علت درد لگن سمت راست صحبت کنیم؛ در ابتدا بدانید که تشخیص این علل‌ها بر عهده پزشک ارتوپد است. او با توجه به معاینات، یک سری آزمایش و تصویربرداری‌ها و سوابق بیماری‌های دیگر بیمار، تشخیص می‌دهد که علت درد استخوان بالای لگن سمت راست بیمار چیست.

تصویربرداری و آزمایشاتی که پزشک تعیین می‌کند عبارت‌اند از:

⦁ اشعه ایکس

⦁ MRI

⦁ دیسکوگرافی

⦁ اسکن کمر
⦁ میلوگرام

⦁ الکترومیوگرافی

چگونه می‌توان درد لگن سمت راست را بهبود بخشید؟

 

درد استخوان لگن سمت راست یکی از مشکلات شایع در بین افراد است که ممکن است باعث ناراحتی و اختلال در روزمرگی شما شود. علت درد استخوان بالای لگن سمت راست به عوامل بسیاری بستگی دارد. در این مقاله به برخی روش‌هایی که می‌تواند در بهبود درد لگن سمت راست کمک کند، اشاره خواهیم کرد.

پزشک متخصص از ابتدا روش‌های درمانی غیر جراحی را تعیین و تجویز می‌کند، این روش‌ها عبارت‌اند از:

⦁ کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن زیاد بیمار

⦁ فیزیوتراپی از روش‌های رایج درمان درد مفصل ران سمت راست است.

⦁ تزریق استروئید

⦁ توانبخشی

⦁ طب سوزنی

⦁ دوری و انجام ندادن فعالیت‌های سنگین

⦁ ورزش‌های فیزیکی مربوطه

⦁ داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب

چه زمانی برای درمان درد لگن سمت راست نیاز به جراحی است؟

 

هنگامی که روش‌های غیر جراحی برای درمان درد پشت لگن سمت راست کار‌ساز و تأثیرگذار نباشد؛ همچنین اگر با این مشکلات مواجه باشید معمولاً پزشک متخصص روش‌های جراحی را تجویز و پیشنهاد می‌کند:

⦁ مشکل و اختلال در راه رفتن یا ایستادن

⦁ اگر مصرف دارو و دوره‌های درمانی فیزیوتراپی کار‌ساز نباشد.

⦁ مشکل و اختلال در روده و مثانه

⦁ درد شما باعث مشکل در فعالیت‌های روزانه شود.

⦁ باعث بروز مشکلات عصبی مانند: گزگز، بی‌حسی، ضعف شود.

نکته بسیار مهمی که در درمان درد لگن سمت راست با جراحی وجود دارد این است که این نوع جراحی بسیار حساس است؛ اگر توسط پزشک با تجربه و مجرب انجام نشود، امکان دارد عوارض و اثرات بد و غیر قابل درمانی را بر جای گذارد. در نهایت، باید به یاد داشته باشد، در صورتی که درد شما پایدار است و با انجام هرگونه روش درمانی بهبود نمی‌یابد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا به شما برنامه درمانی مناسب‌تری پیشنهاد دهد.

راهکارهایی برای کاهش درد لگن سمت راست در خانه

 

برخی اختلالات هستند که در صورت رخ دادن‌شان باعث به وجود آمدن درد در ناحیه لگن سمت راست می‌شوند. آن اختلالات مربوط به عضلات، استخوان‌ها، عصب‌ها و در بعضی موارد به علت ابتلا به بیماری‌های مختلفی نظیر دیسک کمر، سیاتیک، شکستگی و غیره رخ دهد.

اما خوشبختانه، می‌توانید با رعایت چندین راهکار ساده درد لگن سمت راست خود را کاهش دهید:

⦁ استراحت: اگر درد در لگن سمت راست به دلیل فشار روی عضلات است و مشکل حادی نیست، استراحت کافی می‌تواند درد را کاهش دهد. اگر هنگام پیاده‌روی و دویدن احساس درد مفصل لگن سمت راست دارید، استراحت به کاهش درد شما کمک می‌کند.

⦁ خوردن دارو برای کاهش درد: خوردن داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، استامینوفن می‌تواند درد لگن سمت راست را کاهش دهد. توجه داشته باشید که خودسرانه داروی مسکن مصرف نکنید و به پزشک مراجعه کنید تا او داروی مناسب را تجویز کند.

⦁ کمپرس: استفاده از یک کمپرس یخ یا گرم در منطقه دردناک نیز می‌تواند در کاهش درد مفصل لگن سمت راست مفید باشد.

⦁ ماساژ و ریلکسیشن: ماساژ منطقه دردناک می‌تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد عضلات کمک کند؛ بنابراین موجب برطرف شدن گرفتگی عصب‌ها و عضله‌ها می‌شود.

برای درد لگن سمت راست چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 

درد مفصل لگن سمت راست یکی از مشکلات شایع در بین افراد است. برای اینکه بدانید در چه زمانی باید حتماً به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید، موارد زیر را چک و در صورت وجود هر کدام از موارد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

⦁ درد شدید: در صورتی که درد شدیدی در لگن سمت راست دارید و با استراحت بهبود نمی‌یابید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. درد شدید می‌تواند نشانه بیماری جدی باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.

⦁ درد دائمی: هنگاهی که درد شما بعد از دو الی سه هفته بهبود نیافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

⦁ بی‌حسی، گزگز و ضعف: در صورتی که بی‌حسی، گزگز و ضعف را در نواحی کمر و لگن خود مشاهده می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

⦁ ناتوانی در انجام فعالیت‌های حرکتی: اگر درد لگن سمت راست شما باعث مشکل و اختلال در حرکت شما و انجام فعالیت‌های روزانه شما شده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

⦁ اختلالات در روده و مثانه: اگر درد شما منجر به اختلال در روده و مثانه شما شده است، سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان درد لگن سمت راست با استفاده از تمرینات کششی

 

یکی از روش‌هایی که می‌تواند به شما در کاهش درد لگن کمک کند، تمرینات کششی است. این تمرینات می‌توانند به شما کمک کنند تا با ایجاد کشش در عضلات و شل کردن ماهیچه‌های این نواحی، درد را کاهش دهید. توجه داشته باشید در هنگام انجام حرکات تا حدی فشار وارد کنید که احساس درد نکنید و فقط احساس کشش و فشار آرامی را در عضلات خود حس کنید.

هر حرکت را به مدت بیست الی سی ثانیه نگه دارید و سعی کنید به صورت مرتب این حرکات را سی بار در روز تکرار کنید. در زمان انجام حرکات، نفس عمیق بکشید. اگر به طور مداوم هر روز این ورزش‌ها را انجام دهید تأثیر زیادی بر کاهش درد لگن سمت راست شما خواهد داشت.
تمریناتی که برای درمان درد استخوان لگن سمت راست مفید هستند شامل:

⦁ حرکت زانو تا سینه: رو به پشت دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید، یکی از زانوها را به سمت قفسه سینه خم کنید. با هر دو سمت از پشت زانوی خود بگیرید.

⦁ حرکت زانو تا سینه هر دو پا: مانند حرکت قبل دراز بکشید، با این تفاوت که هر دو زانو را به سمت قفسه سینه خم کنید، از هر دو دست‌تان از زیر زانوها بگیرید و بکشید.

چرخش به دو طرف مفصل ران: مانند حرکت قبل دراز بکشید و هر دو زانوی پاهای‌تان را خم کنید. بالاتنه را از زمین جدا نکنید. سعی کنید پاهای‌تان را به سمت چپ و راست بچرخانید.

⦁ حرکت زانو به شانه مخالف: به صورت قبل به پشت دراز بکشید، زانو را به طرف مخالف قفسه سینه خم کنید. همین کار را با پای مخالف‌تان تکرار کنید.

⦁ حرکت خم کردن پا به کمک زانو: دراز بکشید رو به پشت هر دو زانو را خم کنید، مچ پای راست را روی زانوی چپ بگذارید. حال با کمک دست‌های‌تان از زیر زانوی چپ بگیرید و به سمت قفسه سینه خم کنید.

⦁ ژست کشش کودکانه: به صورت چهار دست و پا به سمت زمین بنشینید. باسن را به سمت پاشنه پا خم کنید، زانوها با این کار از هم فاصله می‌گیرند اما پاهای‌تان به هم نزدیک می‌شوند. هر دو دست را به سمت جلو بکشید این حرکت برای درمان درد لگن سمت راست مفید است.

⦁ نشستن به شکل پروانه: روی زمین بنشینید، پاهای‌تان را از زانو خم کنید و سعی کنید پاشنه پای‌تان را به هم بچسبانید. هر دست را بر روی زانوی همان سمت بگذارید، با فشار آرام و متوسط به کمک دست‌های‌تان پای‌تان را به سمت زمین فشار دهید.

⦁ قورباغه صاف: دراز بکشید به سمت پشت و زانوهای‌تان را خم کنید به طوری که کف پاها به هم بچسبند، در این حرکت زانوها از هم دور می‌شوند. زانوها را به آرامی به سمت زمین نزدیک کنید و بعد سعی کنید پاشنه‌های‌تان را به باسن نزدیک کنید.

⦁ اکستنشن هیپ: در این حرکت می‌توانید از صندلی یا دیوار کمک بگیرید. به طور صاف بایستید، پاهای‌تان را صاف کنید و به اندازه عرض شانه‌های‌تان باز کنید. بدون اینکه زانو را خم کنید پای چپ را ثابت نگه دارید و پای راست را به سمت عقب ببرید توجه کنید زانو نباید خم شود و تا حدی به که می‌توانید به عقب ببرید که باعث درد یا ناراحتی نشود.

⦁ ابداکشن هیپ: مانند حرکت قبلی باستید و به همان عرض شانه پاها را باز کنید. با این تفاوت که در این حرکت پای متحرک را به سمت پهلوی راست‌تان ببرید. توجه کنید که نباید مفصل ران بچرخد و باید ثابت باشد.

⦁ حرکت بالا آوردن پاشنه تا باسن: این حرکت نیز مانند حرکت بالا است، همان ژست را بگیرید؛ اما زانوی راست را خم کنید و پاشنه پا را به پشت ببرید و با دست بگیرید. توجه کنید که پای ثابت را صاف نگه دارید و زانوها در یک ارتفاع باشند.

سخن پایانی

 

ما درباره درد لگن سمت راست نشانه چیست و درد مفصل ران سمت راست صحبت کردیم. به صورت خلاصه درد گرفتن لگن سمت راست ممکن است ناشی از علل مختلفی مانند آسیب‌های عضلانی و استخوانی، عفونت‌ها، التهاب‌ها یا بیماری‌های داخلی باشد. برای تشخیص دقیق علت درد لگن به بررسی تاریخچه بیماری، انجام آزمایش‌های لازم و معاینه تخصصی نیاز داریم. در صورتی که با درد در لگن سمت راست مواجه هستید به کلینیک پزشکی ما مراجعه کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید