کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

شیوه های درمانی درد سیاتیک و درد کشاله ران

سیاتیک و درد کشاله ران از مشکلاتی هستند که افراد زیادی را به‌خود درگیر کرده اند. این درد از کمر شروع شده و تا باسن، پشت ران و ساق پا انتشار می یابد. درد در این قسمت به طور ناگهانی آغاز می‌ شود اما در موارد خفیف تر با گذشت زمان و مراقبت صحیح بهبود پیدا می کند.

عصب سیاتیک از نخاع آغاز میشود و از لگن و باسن عبور کرده و در نهایت به هر دو پا خواهدرسید. نزدیک به نیمی از افراد در برخی از دوره‌ های زندگی خود دچار این بیماری می‌ گردند که با افزایش سن خطر ابتلا به آن نیز افزایش می یابد.

برای درمان مشکلات سیاتیک و درد کشاله ران توصیه می شود به دکتر برای رگ سیاتیک در کلینیک های تخصصی مراجعه شود تا از بروز مشکلات و عوارض جدی در آینده جلوگیری شود.

سیاتیک و درد کشاله ران

عصب سیاتیک کشاله ران

لازم به ذکراست که رگ سیاتیک واژه‌اشتباهی است و عصب سیاتیک صحیح است زیرا کارکرد رگ و عصب با هم متفاوت است و سیاتیک یک عصب می باشد. عصب و رگ برعکس هم بوده و عصب توپر می باشد و وظیفه انتقال پیام عصبی از مغز به اندام‌ ها یا برعکس را دارد.

چنان چه رگ سیاتیک تحت فشار قرار داشته باشد، علائمی همچون ضعف عضلانی و بی‌ حسی، احساس سوزش در کف پا و کمر را به همراه دارد که در بیشتر موارد زندگی عادی فرد را با اختلال مواجه می‌ نماید.

ممکن است افراد درد ناشی از دیسک کمر را درد سیاتیک بنامند، احتمال دارد خود عصب سیاتیک در ناحیه لگن نیز به  دلیل تومور های لگن و یا ضایعات دیگر دچار آسیب گردد.

از آن جایی که فتق دیسک کمر تنها درد ناحیه سیاتیک و پشت ران ایجاد نمی شود، ممکن است درد به ناحیه کشاله ران یا جلوی ران نیز انتشار پیدا کند. البته در برخی موارد فرد به قدری از سیاتیک و درد کشاله ران آزار میبیند که پزشک انجام جراحی را تجویز میکند.

سیاتیک کشاله ران

علائم شایع ابتلا به سیاتیک با درد در پایین کمر آغاز شده و تا باسن ادامه پیدا می کند و سبب بروز درد کف پا و انگشتان می گردد. در این شرایط علائم درد سیاتیک می تواند در هر نقطه از این مسیر احساس گردد.

اما این درد از کمر شروع و به سمت باسن و پشت ران یا ماهیچه ساق پا کشیده خواهدشد. ممکن است میزان درد عصب سیاتیک در افراد مختلف از ملایم تا شدید متغیر باشد و معمولا این درد ساق پا تا کشاله ران با احساس تیر کشیدن بروز می‌یابد.

این درد با نشستن های طولانی، خم شدن و یا حتی سرفه و عطسه تشدید می گردد. همچنین سیاتیک می تواند با بی حسی در ناحیه پایین تنه  همراه باشد.

سیاتیک شامل دردی است که از عصب سیاتیک ناشی شده  و از یک عصب بزرگ کشیده شده در قسمت پایین کمر به  پشت پاها و درد رگ پشت زانو می باشد. دردهای سیاتیک ممکن است نشانه وجود تنگی کانال نخاعی، التهاب عصب در قسمت پایین کمر و بزرگ شدن بیش از حد مفصل فاست بوده که تنگ شدن حفره های بین مهره ای در محل انتقال اعصاب را به همراه خواهد داشت.

در برخی موارد تشکیل تومور نیز ممکن است علت ناهنجاری ایجاد شده در ارتباط با وارد شدن فشار به عصب سیاتیک باشد که این شرایط با اسکن ام آر آی قابل تشخیص است. همچنین ابتلا به بیماری دیابت نیز ممکن است سبب وارد شدن آسیب عصبی و مشاهده علائم بالا گردد. در هر صورت از علل درد سیاتیک، گیر افتادن عصب سیاتیک است.

علت سیاتیک و درد کشاله ران

عواملی که سبب ایجاد سیاتیک و درد کشاله ران می شوند در گروه‌ های مختلف زیر دسته بندی شده و در هر قسمت در مورد آن ها توضیح داده می شود.

گروه اول عواملی هستند که به سیستم عضلانی اسکلتی وابسته بوده و یا مشکلات ایجاد شده در آن با درد پایین کمر و ناحیه کشاله ران همراه هستند.

1- آرتروز:

از عواملی است که می‌ تواند با درد پایین کمر و ناحیه کشاله همراه باشد و از اصلی‌ ترین و شایع ترین عللی که می‌ تواند درد کمر و کشاله ران را به همراه داشته باشد، ساییدگی مفصل ران یا آرتروز  مفصل ران می باشد.

آرتروز در اثر  استفاده بیش از حد از مفصل در طول عمر که سبب خرابی  غضروف مفصل شده ایجاد می‌ گردد. اما افراد در سنین جوانی و میانسالی نیز بعد از شکستگی ‌ها یا افراد احتمال دارد پس از سیاه شدن استخوان ران و یا در رفتگی‌ های ران به آرتروز زودرس مفصل ران مبتلا گردند و درد پایین کمر، سیاتیک و درد کشاله ران را تجربه می نمایند.

افرادی که در اثر آرتروز مفصل ران دچار درد پایین کمر و ناحیه کشاله می‌ گردند در بیشتر موارد دچار محدودیت حرکتی مفصل ران و لنگش و اختلاف طول دو اندام تحتانی نیز می گردند.

2- روماتیسم:

احتمال دارد اگر مشکلات روماتولوژیک در مفصل ران ایجاد شده باشد با التهاب مفصل ران یا آرتریت همراه باشد و فرد درد پایین کمر و ناحیه کشاله را تجربه نماید از جمله بیماری‌ های روماتولوژیک می‌ توان آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان را نام برد. همچنین درد کمر و کشاله ران فرد ممکن است دچار لنگش و محدودیت بارز حرکت در ناحیه مفصل ران گردد.

بیماری‌ های روماتولوژیک مفصل ران باید با درمان‌ های استاندارد که توسط پزشک متخصص روماتولوژیست صورت می گیرد بهبود یابد. افرادی که دیر نسبت به درمان بیماری خود اقدام کرده اند و اکنون مفصل تخریب شده دارند ممکن است پزشک به آن ها جراحی تعویض مفصل را توصیه نماید.

3- سیاه شدن سر استخوان ران:

معمولا عارضه سیاه شدن سر استخوان ران در افرادی که برای مدت طولانی داروهای حاوی کورتیکواستروئید مصرف کرده‌اند، رخ می دهد. این افراد به اختلال و ‌قطع خونرسانی به سر استخوان ران دچار می گردند و به دنبال این عدم خون رسانی مرگ ‌یا نکروز سلول‌ ها در مفصل ران ایجاد خواهد شد.

این بیماران علاوه بر درد در کشاله با محدودیت های حرکتی در مفصل مواجه خواهند شد. در بیشتر موارد این اختلال خود به خود برطرف می گردد اما مواردی وجود دارد که این اختلال پیشرفت کرده و می‌ تواند زمینه ساز بروز آرتروز زودرس در مفصل گردد.

4- پوکی مفصل ران یا هیپ:

مورد دیگری که سبب سیاتیک و درد کشاله ران می شود پوکی استخوان گذرای مفصل ران می باشد. هر چند می توان گفت که این پوکی استخوان با پوکی‌ های استخوان رایج در بین افراد متفاوت خواهد بود. پوکی استخوان تنها در استخوان‌ های اطراف مفصل ران رخ می دهد.

این عارضه معمولا بدون نیاز به درمان خاصی برطرف می‌شود و تنها دربرخی موارد با سیاه شدن سر استخوان ران و آرتروز زودرس مفصل ران همراه خواهد بود.

5- ایمپینچمنت‌ های سر و‌ گردن استخوان ران:

اصطلاح ایمپینچمنت به معنای تغییراتی است که در شکل و ظاهر و حفره هایی که مفصل ران در آن وجود دارد، ایجاد می‌ گردد یا خود استخوان سر و گردن ران دچار تغییر شکل می شود. این تغییرات سبب گردیده که استخوان ‌های این ناحیه به هم گیر نمایند.

ایمپینجمنت سبب می‌ شود که فرد در کشاله ران خود درد احساس نماید و حتی در موارد شدیدتر پارگی بافت اطراف مفصل ایجاد گردیده که با پارگی‌ های اطراف مفصل شدت درد کشاله تشدید می شود. در صورتی که این مشکلات به موقع درمان نشوند سبب بروز آرتروز زودرس مفصل ران و مشکلات جدی در این مفصل می‌ گردند که جراحی تعویض مفصل ضروری می باشد.

6- شکستگی و دررفتگی ‌ها:

از جمله مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی که با درد کمر و کشاله ران همراه است می‌ توان شکستگی‌ های لگن یا دررفتگی‌ ها نام برد. شکستگی‌ های حاد در حفره مفصل ران یا سر و گردن استخوان ران درد شدیدی را برای فرد ایجاد می کنند.

درد می تواند به قدری شدید باشد که بیمار نتواند راه برود و نیازمند مراجعه سریع به اورژانس است. در مواردی که شکستگی استرسی نام دارد، درد مزمن در کشاله فرد برای مدت طولانی وجود خواهد داشت. این مشکل در افرادی که ورزش‌ های شدید انجام می دهند یا استخوان های کم قدرتی دارند رخ می دهد. محل این شکستگی‌ ها، گردن استخوان ران یا سمفیز پوبیس (محل اتصال لگن در قسمت جلوی بدن) خواهد بود.

چگونگی تشخیص سیاتیک و درد کشاله ران

علائم سیاتیک و درد کشاله ران در فرد به شرایط او بستگی خواهدداشت. برای تشخیص علت درد پزشک متخصص ارتوپدی سابقه خانوادگی بیمار را بررسی خواهد کرد. همچنین درباره اینکه درد از کجا آغاز شده سؤالاتی را از بیمار می پرسد.

پزشک جهت تشخیص علت درد بیماران معاینات فیزیکی نیز انجام می دهد.

پزشک احتمال دارد از بیمار درخواست کند تا برخی حرکات کششی را انجام دهد تا تشخیص دهد که با انجام کدام فعالیت درد تشدید می شود. برای همین متخصص ارتوپدی انجام حرکات زیر را درخواست میکند.

بیمار به پشت روی تخت دراز کشیده و پزشک یکی از پاهای او را بلند نماید.

بعد از انجام معاینات فیزیکی بیمار، به منظو تشخیص دقیقتر متخصص توصیه می کند آزمایش‌ های تشخیصی از جمله تصویربرداری انجام شود.

آزمایش تصویربرداری این امکان به پزشک متخصص ارتوپدی میدهد که با مشاهده ستون فقرات علت سیاتیک را تشخیص و شیوه های درمانی براساس شرایط فردی را توصیه نماید. اشعه ایکس ستون فقرات، ام آر آی و سی تی اسکن از انواع روش های تصویربرداری است که جهت تشخیص آسیب این عصب انجام می گیرند.

پزشک متخصص ممکن است روش میلوگرام که در اثر آن یک رنگ خاص به ستون فقرات فرد تزریق میگردد را توصیه نماید. با استفاده از این روش پزشک میتواند

تصاویر واضح‌ تری از نخاع و اعصاب مشاهده نماید.

شیوه های درمانی درد سیاتیک و درد کشاله ران

هدف از درمان سیاتیک و درد کشاله ران کاهش درد فرد خواهد بود که شیوه ‌های متفاوتی برای درمان سیاتیک توسط پزشک متخصص تجویز خواهدشد.

با تشخیص علت آسیب‌ دیدگی این عصب، پزشک شیوه های درمانی مناسب را برای بیمار در نظر می گیرد و نکاتی را برای تسکین درد و درمان این بیماری به بیمار توصیه می کند. بیمار باید تلاش کند و به فعالیت‌ های روزمره خود بپردازد و از دراز کشیدن در رختخواب و عدم انجام فعالیت‌ های روزانه پرهیز نماید زیرا این کارها سبب تشدید درد می گردند.

باید توجه داشت درصورتی که فرد سریع نسبت به درمان اقدام کند، با دارودرمانی و درمانهای سبک عارضه برطرف میگردد. روش های درمانی برای سیاتیک و درد کشاله ران شامل:

۱. دارو درمانی برای درد سیاتیک

داروهایی که برای درمان عصب سیاتیک و درد کشاله ران توصیه می شوند شامل داروهای غیر استروئیدی و شل کننده‌ های عضلانی می باشند. داروهای غیر استروئیدی به میزان قابل توجهی تورم و التهاب را کاهش می دهند.

بهترین دارو برای گرفتگی سیاتیک مسکن های ضد التهاب و غیر استروئیدی مانند آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن می باشد. در برخی موارد افراد از این داروها بدون نسخه استفاده می‌ کنند که توصیه می‌ شود این داروها زیر نظر پزشک مصرف شوند، زیرا احتمال دارد داروی آسپرین در برخی افراد سبب بروز زخم و خونریزی گردد.

داروهای شل کننده عضلانی شامل متوکاربامول باکلوفن و تیزانیدین یم‌شوند که با کاهش میزان فشاری که عضلات به عصب سیاتیک وارد می‌ کنند، درد و ناراحتی را کاهش می‌دهند.

در مواردی که داروهای غیر استروئیدی درد را تسکین نمی دهند، پزشک از مسکن های قوی برای سیاتیک و درد کشاله ران استفاده می‌ نماید. داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین و پرگابالین سبب کاهش انتقال درد به نخاع شده و در درمان درد سیاتیک نیز موثر می باشند.

اما باید توجه داشت که این داروها باید زیر نظر پزشک استفاده شوند، زیرا مصرف خودسرانه آن ها ممکن است عوارضی مانند فلج را به همراه داشته باشد.

آمپول برای درد سیاتیک

برای سیاتیک و درد کشاله ران تزریق کورتیکواستروئید‌ها در اطراف ریشه عصبی می‌ تواند کمک کننده باشد و درد اعصاب تحریک شده را از بین خواهد برد. البته باید توجه داشت که کورتون‌ ها عوارض جانبی زیادی داشته و لازم است تزریق‌ ها پشت سر هم و در یک بازه ‌ی زمانی طولانی استفاده نشوند.

پماد

استفاده از پمادهای موضعی مانند متیل سالیسیلات، منتول، سالاسیلات ترولامین، کپسایسین و کانابیدیل جهت تسکین درد توصیه می شود. اما بهتراست پیش از استفاده از پماد یا هر دارویی با پزشک خود مشورت نمایید.

۲. جا انداختن

از متدهای فیزیوتراپی که برای درمان سیاتیک و درد کشاله ران توصیه می شود جا انداختن عصب سیاتیک است. البته این روش برای همه افراد مورد استفاده قرار نیمگیرد و حتی در برخی موارد ممکن است این روش با ایجاد فشار مضاعف درد را تشدید کند. بنابراین نباید از این روش بدون مشورت با پزشک  استفاده شود.

  1. درمان خانگی سیاتیک و درد کشاله ران

تسکین درد سیاتیک با کمپرس سرد: برای تسکین درد می توان از کمپرس سرد استفاده نمود. کیسه یخ یا بسته سبزیجات منجمد شده را در حوله‌ ای پیچیده و چندبار در روز روی محل آسیب‌ دیده قرار داده تا تورم کاهش یافته و سبب تسکین درد شود.

کمپرس گرم: استفاده از کمپرس گرم نیز می‌ تواند برای کاهش تورم موثر واقع شود. توصیه می شود ابتدا در چند روز اول از یخ و بعد از دو یا سه روز از کمپرس گرم استفاده شود.

ورزش های منظم: هر چه فعالیتهای فرد بیشتر باشد، اندورفین بیشتری در بدن آزاد شده که با کاهش درد همراه است. پزشکان توصیه میکنند فعالیت‌ های سبک و بدون خطر مانند شنا و دوچرخه ثابت، را جهت تسکین دردهای سیاتیک موثر است.

پس از کاهش درد انجام ورزش منظم که شامل ورزش‌ های هوازی میشود کمک کننده بوده و سبب کاهش خطر ابتلا به مشکلات و درد کمر در آینده میگردد. همچنین یوگا و پیلاتس برای سیاتیک بسیار توصیه می شوند.

سرکه سیب: پیش از خواب برای تسکین درد توصیه میشود، در یک سطل آب گرم، مقداری سرکه سیب و نمک ریخته و پاها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این ظرف قرار داده شود. همچنین در تمام طول شب پاها گرم بمانند. با تکرار ۳ تا ۴ مرتبه در هفته این روش کاهش چشمگیری در درد خواهد داشت.

  1. طب مکمل برای درمان سیاتیک

در طب مکمل چندین روش‌ درمانی برای مشکلات سیاتیک وجود دارد که شامل:

طب سوزنی یکی از روش های درمانی است که متخصص طب مکمل برای درمان سیاتیک و درد کشاله ران با وارد کردن سوزن در نقاط اصلی بدن انجام می دهد.

یکی از درمانهیا طب مکمل، ماساژ درمانی است که برای کاهش فشار و درد بسیار توصیه شده است.

۵. فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی یک برنامه ‌ی منظم حرکات ورزشی طبق شرایط فردی بیمار توصیه می نماید که سبب کاهش میزان فشار عصب سیاتیک شده و عضلات را قوی می‌ نماید و در نتیجه درد  سیاتیک درمان می شود.

  1. عمل جراحی

جراحی از درمانهای قطعی سیاتیک و درد کشاله ران بوده و در مواردی که سیاتیک مزمن باشد و فرد نسبت به درمان این عارضه دیر اقدام کرده باشد توصیه می شود. در واقع پزشک متخصص ابتدا روش‌ های دارویی و غیر تهاجمی را تجویز می کند و چنان چه با این روش‌ ها درد درمان نشود، جراحی به عنوان آخرین گزینه‌ ی درمانی استفاده می شود.

به عنوان مثال در مواردی که درد سیاتیک سبب از دست رفتن کنترل روده و معده گردد، باید در اولین فرصت نسبت به جراحی انجام شود.

شرایط بیمار در انتخاب نوع روش جراحی موثر است. جراحیهای عصب سیاتیک شامل:

جراحی دیسککتومی

در شرایطی که علت درد سیاتیک بیرون‌ زدگی دیسک یا خار استخوان باشد، پزشک متخصص برای از بین بردن درد و کاهش فشار از روی عصب سیاتیک دیسک را از محل خود خارج میکند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی با انجام تمرین های حرکتی مشخص برای تسکین و درمان درد سیاتیک با کاهش فشار بر عصب سبب درمان سیاتیک و درد کشاله ران می گردد.

انجام یک برنامه حرکتی شامل تمرین های کششی برای افزایش انعطاف پذیری در عضلات سفت شده و تمرین های ایروبیک مثل راه رفتن می تواند کمک کننده باشد. همچنین متخصص فیزیوتراپی ممکن است به فرد توصیه نماید تمرین هایی را جهت تقویت عضلات کمر، شکم و پاها انجام دهد.

ماساژ عمیق بافت: این روش برای از بین بردن گرفتگی عضلات کمر و گردن و سایر قسمت های بدن انجام می شود که می تواند سلب وارد شدن فشار به عصب سیاتیک و ریشه های عصب مربوط به آن گردد.

گرما و سرما درمانی: با استفاده از گرما درمانی، خون رسانی به نواحی آسیب دیده افزایش می یابد. به همین دلیل با افزایش جریان خون اکسیژن و مواد مغذی لازم به نواحی مورد نظر بدن می رسد. به عنوان مثال، قرار دادن کمپرس آب گرم روی عضله پیریفورمیس در کاهش اسپاسم عضلاتکه سبب ایجاد درد سیاتیک شده اند موثر خواهد بود.

سرما درمانی فرآیند گردش خون در بدن را آهسته کرده و به این ترتیب در کاهش التهاب، اسپاسم عضلات و درد موثر می باشد. متخصص فیزیوتراپی در برخی موارد این روش های درمانی را برای بیمار استفاده کرده یا جایگزین آن ها را پیشنهاد می دهد.

تحریک الکتریکی عصب: در این روش عضلات از روی پوست تحریک می شوند. دستگاه های بزرگتر نیز توسط متخصصان درمان دستی، فیزیوتراپی و متخصصان توان بخشی برای درمان درد سیاتیک مورد استفاده قرار می گیرند.

امواج مافوق صوت: در این روش با تابش امواج مافوق صوت جهت دسترسی به بافت های عمیق عضلانی بدن و ایجاد گرمای لازم برای بهبود فرآیند چرخش خون درد بیمار مبتلا به سیاتیک کاهش یافته و درمان می شود. افزایش گردش خون در بدن در کاهش اسپاسم، گرفتگی، ورم، سفتی و درد عضلات می تواند موثر باشد.

آیا سیاتیک و درد کشاله ران با روشهای خانگی درمان میگردد

برای درمان دردهای سیاتیک و کشاله ران روشهای خانگی مختلفی وجوددارد. روشهای زیر توسط متخصصان ارتوپدی تایید شده و این موارد باید زیر نظر پزشک انجام گیرند تا تاثیرگذار باشند. درصورت انجام مواردزیر نباید درمانهای دارویی و سایر روشهای درمانی تجویزشده کنارگذاشته شوند.

۱- انجام تمرینات خانگی و ورزش

انجام ورزشهایی مانند شنا، یوگا و پیاده روی برای درمان مشکلات سیاتیک بسیار توصیه شده‌است. همچنین به‌منظور درمان سیاتیک با ورزش انجام برخی حرکات کششی نیز کمک‌کننده خواهدبود.

اما تمامی این حرکات باید زیر نظارت متخصص انجام شوند. همچنین باید توجه داشت تا زمانی که درد به خوبی درمان نشده ازهرگونه ورزش سنگین مانند برداشتن وزنه و کشش شدید همسترینگ جدا پرهیز نمایید.

۲- استفاده از کمپرس‌های گرم و سرد در منزل

بعضی از شیوه‎‌های درمان خانگی سیاتیک را میتوان به سادگی در منزل انجام داد. یکی از این شیوه‎‌ها استفاده از کمپرس سرد یا گرم است. برای اینکار یک کیسه آب گرم یا آب سرد یا یخ درمانی در کاهش درد موثر خواهدبود.

استفاده از کمپرس سرد سبب کاهش التهاب و استفاده از کمپرس گرم سبب افزایش جریان خون در ناحیه دردناک میگردد. هردو مورد در کاهش اسپاسم موثر هستند.

۳- تغییر در حالت قرارگیری بدن

از دیگر روشهای درمانی توصیه شده برای دردهای سیاتیک و کشاله ران ایجاد تغییر در وضعیت یکنواخت بدن میباشد. لازم به ذکراست نباید برای مدت طولانی در یک وضعیت یکسان قرارگیرید.

برای این منظور باید هر ۲۰ دقیقه یکبار حالت قرارگیری خود را تغییر دهید. به طورمثال اگر د حالت خوابیده هستید، هر 20 دقیقه یکبار  حالت خود را عوض کنید یا اگر نشسته هستید باید کمی تغییر در وضعیت نشستن خود ایجاد نمایید. این موضوع سبب کاهش درد و برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک میگردد.

۴- داشتن استراحت کافی

از دیگر راهکارهای خانگی برای بهبود دردهای سیاتیکی کمر استراحت کافی میباشد. این به معنی افزایش ساعت خواب در شبانه‌روز نیست. بلکه به این معنی است که نباید برای مدت طولانی روی صندلی نشسته و از بلندکردن وسایل سنگین و انجام کارهای سنگین پرهیزشود. این کارها در تشدید علائم بیماری و درد نقش داشته و روند درمانی را کند میکنند. همچنین لازم به ذکراست بی‌تحرکی نیز در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

سخن پایانی

علت سیاتیک و درد کشاله ران به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان سیاه شدن سر استخوان ران، آرتروز، تاندونیت، شکستگی استخوان و دیسک کمر را نام برد.

توصیه می شود نسبت به درمان این مشکل به سرعت اقدام گردد زیرا عدم درمان به موقع مشکلات کمر درد و درد کشاله ممکن است سبب ناتوانی فرد در حرکت، مشکل در دفع ادرار و مدفوع و پایداری درد گردد.

معمولا افراد به دردهای پایین کمر و ناحیه کشاله دچار شده و از درد شکایت دارند. علت ایجاد درد و میزان درد در افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

برای تشخیص علت اصلی این عارضه توصیه می شود به پزشک متخصص ارتوپدی در کلینیک های تخصصی مراجعه شود تا تشخیص به درستی صورت گیرد و درمان مناسب تجویز شود. کشیدگی دراثر بد نشستن و بد خوابیدن و یا مشکلات جدی‌ تری مانند تومور ایجاد می‌شوند.

با توجه به تمام موارد بالا و اهمیت درمان زودهنگام مشکلات سیاتیک توصیه میشود درصورت داشتن هرگونه علادم و دردسیایتک در سریعترین زمان ممکن به کلینیکهای تخصصی ارتوپدی مراجعه کرده و نسبت درمان سیاتیک و درد کشاله ران اقدام نمایید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید