کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درمان زگیل پا با سیر؛ درمان خانگی تاثیرگذار برای رفع زگیل‌های کف پا

زگیل از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که توسط ویروس پاپیلومیای انسانی و میخچه به دلیل فشار دائم بر روی قسمتي از پوست به وجود می‌آیند. سیر برای زگیل پا مفید است و به عنوان یک درمان اثرگذار برای ناراحتی‌های پوستی مانند جوش، عفونت قارچی، ترک خوردن بین انگشتان پا و آنفولانزا عمل می‌کند و این به علت خواص ضد باکتریایی، ضد قارچ و ضد ویروس آن می‌باشد. با این حال بهتر است برای درمان این بیماری به دکتر متخصص زگیل کف پا مراجعه کنید.

درمان زگیل پا با سیر

 سیر برای درمان زگیل پا

زگیل‌های غده‌های پوستی مزاحمی هستند که در برخي مواقع به آساني درمان نمی‌شوند و يا حتی بارها پس از درمان به طور مجدد رشد می‌کنند. با یک سوزاننده طبیعی و خانگی زگیل را خيلي سريع درمان کنید. زگیل‌ها یکی از شایع‌ترین مشكل‌هاي پوستی هستند که می‌توانند در هر كجا از بدن مشاهده شوند اما اكثر آن‌ها بر روی دست و پا ظاهر می‌شوند.

آن‌ها اين توانايي را دارند كه به طرز گروهی و یا به روش جداگانه رشد کنند و سطح پوست خشنی دارند؛ برخي اوقات یک نقطه سیاه در وسط آن ديده مي‌شود. زگیل غده‌ای گوشتی است که انواع مختلف آن بر روی دست و پا رشد می‌کند، اما اين امكان را دارد كه روی تمام قسمت‌هاي بدن انسان ايجاد شوند، و این غده‌ها با داروهای سوزاننده از بين مي‌رود.

زگیل‌ها از آن دسته از مشکلات پوستی هستند که بسیار خجالت آور و ناراحت کننده هستند مخصوصا كه در بخشي از بدن و صورت ايجاد شوند که بسیار معلوم باشد. در صورتی که زگیل در قسمتی از بدن به طور مداوم رشد كرد، فرد باید به پزشک مراجعه کند تا علت آن را بفهمد.

همچنین اثبات شده است که سیر از سرطان جلوگيري كرده و مانع رشد آن مي‌شود. محققان باور دارند كه این به دلیل ترکیبات آلی گوگرد آن است و احتمال بروز سرطان را تا ۴۴ درصد کاهش می‌دهد. زگیل پا یک نوع خاصي از زگیل است که در قسمت کف پا تشكيل می‌شود.

این نوع از زگیل‌ها معمولا در نواحی خاصي از پا ایجاد می‌شوند که به آن‌ها در هنگام ایستادن یا راه رفتن فشار وارد می‌شود. به دليل این فشار، زگیل‌های کف پا بيشتر به صورت مسطح تشکیل شده و از داخل رشد می‌کنند.

زگیل‌های زیر پا می‌توانند به تنهایی یا به شكل خوشه‌ای (زگیل‌های موزاییکی) در افراد ديده شوند. زگیل‌های کف پا به طور معمول کوچک هستند. این زگیل‌ها معمولا به آهستگي رشد می‌کنند و قادرند به لایه‌های عمیق تر پوست نفوذ كرده و باعث ایجاد ناراحتی یا درد برای فرد شوند.

استفاده از هیچ گونه درمان‌های خانگی مثل درمان زگیل پا با سیر برای زنان باردار، اطفال زیر 2 سال و افرادی که دچار دیابت هستند، افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند مانند بیمارانی که شیمی درمانی و رادیوتراپی دریافت کردند، افرادی که بیماری‌های ضعف ایمنی مادرزادی دارند، افرادی که داروهای تضعیف کننده ایمنی مصرف می‌کنند مانند افرادی که داروهای ضد رفع پیوند یا داروهای روماتولوژیک مصرف می‌کنند و افرادی که دچار اختلال ترمیم زخم هستند توصیه نمی‌شود.

بهترین درمان برای زگیل مراجعه به متخصص و کرایوتراپی یا درمان‌های موضعی است که توسط پزشک توصیه می‌شود. در صورت سوزش یا تحریک پوست در اثر استفاده از سیر فورا به پزشک مراجعه شود.

 علت ایجاد و درمان زگیل پا با سیر

زگیل کف پا، بافتی اضافی کوچکی است که عموما در پاشنه پا یا دیگری بخش‌هاي پا که وزن انسان به آن تحميل مي‌شود تشكيل می‌‌شود. هم چنین اين امكان وجود دارد كه فشار ناشی از وزن انسان باعث تشكيل زگیل پا شود.

اغلب زگیل‌‌ها خطر آفرين نیستند و حتي بدون درمان هم از بین می‌روند. درمان زگیل‌های پا کار پر رنجي است زیرا اغلب زگیل‌‌ها در زیر لایه سطحی پوست قرار دارند. حتی اگر زگیل با موفقیت درمان شود، امكان تشكيل دوباره زگيل وجود دارد. برای درمان زگيل و برطرف كردن آن راه حل اين است كه به پزشك مراجعه كنيم.

باید توجه داشت که ویروس ایجاد زگیل به طور كلي در هر قسمت بدن ویروس اچ پی وی است ولی نوع ویروسی که باعث ایجاد زگیل در دست و پا می‌شود، با نوع ویروسی که باعث ایجاد زائده‌ها در دستگاه تناسلی می‌شود فرق دارد.

یکی از شرايط مناسب انتقال زگیل پا محیط‌های مرطوب و خيس می باشد. بنابراين در استخرها احتمال منتقل شدن این ویروس بالاست. همچنین در هنگام دست دادن با فردي که زگیل فعال یا سرباز بر روي دستش وجود دارد، امكان انتقال ویروس اچ پی وی (  (HPVوجود دارد.

از آنجايي که زگیل کف پا در یک منطقه فشار هست، آن‌ها به سوي داخل رشد می‌کنند و اغلب آن‌ها دردناك و حساس هستند. مثل بقيه زگیل‌ها، آن‌ها زائده‌های پوستی بدون ضرر هستند که به واسطه یک ویروس ایجاد می‌شود.

زگیل‌های کف پایی به طور معمول به علت عفونت ویروسی پوست کف پا به وجود می‌آیند؛ این زگیل‌ها به دليل راه رفتن با پای برهنه در اماكني مثل دوش‌‌های عمومی یا رختکن به افراد انتقال مي‌يابند؛ در برخورد نخست ممکن است مانند پینه به نظر آيد اما دانه‌‌های سیاهی ديده مي‌شود كه مویرگ‌های خونی هستند.

این زگیل‌‌ها شخص را هنگام راه رفتن اذيت مي‌كند و با درد همراه است. پزشکان این نوع زگیل‌‌ها را با جراحی برطرف مي‌كنند و یا به تجويز آن‌ها فرد بايد از اسید سالیسیلیک که به صورت مایع یا برچسب است، استفاده کند اما در درمان زگیل پا با سیر احتياجي به عمل جراحی و ریختن اسید روی زگیل ندارد و به طور كامل مقرون به صرفه و طبيعي است.

اگر قصد داريد از سیر به عنوان برطرف كننده زگیل به صورت كاملا طبيعي استفاده کنید، اول باید قسمت آلوده به زگيل را با آب و صابون شست و شو دهيد یک عدد حبه سیر را طوري خرد کنید تا آب سیر خارج شود سیر له شده را به صورت مستقیم به  HPVبمالید و پس از آن از یک باند استفاده کنید تا آب سیر به قسمت آلوده وارد شود.

هر روز به مدت چند هفته اين كار انجام شود. سیر برای درمان زگیل های معمولی بسیار اثر گذار است. سیر تازه بهترین كارايي را دارد و از آب آن هم می‌توان بهره برد. سیر را بر روی قسمت کوچکی از پوست بگذاريد تا مشاهده كنيد كه آيا پوست‌تان به سیر حساسیت دارد یا خیر.

بعضي از اشخاص ممکن است در معرض سیر تازه جوش بزنند. با این که برای پوست ضرری ندارد اما اندكي سوزش احساس خواهید داشت.

اگر به سیر آلرژي دارید، هنوز هم می‌توانید از این روش استفاده کنید. اگر هر دفعه  آن را فقط به مدت یک ساعت استفاده کنید، از بین بردن HPV ممکن است بیشتر از دیگران طول بکشد. پس مجدد زخم را بشویید و خشک کنید. سیر تازه یا خرد شده را روی HPV قرار داده و باند جدید بر روي آن بگذاريد یا اینکه HPV را با نوار پارچه‌ای باند پيچ كنيد تا زگیل كاملا خشک شود.

 سیر برای زگیل پا

برای دستیابی به بهترین نتیجه درمان زگیل پا با سیر، استفاده از سیر خام خرد شده و یا روغن سیر تازه به طور مستقیم روی محل زگیل می‌تواند کمک کننده باشد. سیر تازه ممکن است سبب سوزش و حساسیت موقت پوست گردد.

اما به سلول‌های اپیتلیال آسیبی نخواهد رساند. در طب گیاهی توصیه‌های معمول شامل استفاده از سیر تا زمانی است که زگیل شروع به چروک شدن و خشک شدن می‌کند. از حبه‌ها یا کپسول‌های سیر نیز می‌توان به صورت خوراکی استفاده نمود.

سیر به عنوان ضد ویروس سیستمیک عمل می‌نماید. کپسول سیر  بی بو معمولا برای کسانی که به بوی سیر حساس هستند، در دسترس است.

برای درمان زگیل پا با سیر می‌توان محل زگیل را با آب و صابون شسته و خوب خشک نمایید؛ سپس برش باریکی از سیر را روی آن قرار داده و با استفاده از چسب زخم ثابت نگه شود. بهتر است سیر شب تا صبح روی زگیل قرار داده شود. این عمل را به مدت دو هفته، هر شب تکرار نمایید.

 درمان زگیل کف پا با سیر

طبق مطالعات انجام شده، سیر هر زگیلی را که با آن برخورد كند از بین می‌برد و ۸۰ درصد میخچه‌ها را نیز درمان می‌کند و این قابل فهم است چون که سیر ضد ویروس است. در یک آزمايش، ۲۳ بیمار که ۲ الي ۹۶ زگیل داشتند، شروع به درمان زگيل کردند و از عصاره سیر قابل حل در چربی و موضعی استفاده کردند و مستقیم برروی آن ناحیه مالیدند.

بعد از یکي دو هفته بعد از درمان زگیل پا با سیر، سلامت کامل در تمام موارد دیده شد. زگیل‌ها بدون هيچ رد و اثری به صورت كامل از بين رفته بودند. همچنين  در ۹ بیماری که از درد میخچه آزار مي‌ديدند از درمان زگیل پا با سیر استفاده شد، ۷ نفر به مدت ۱۰ الي ۲۰ روز به طور كامل بهبود يافتند.

در 2 مورد باقی مانده هم نشانه‌هاي بهبود دیده شد اما مدت زمان بیشتر برای درمان کامل آن‌ها، میخچه ها را به طور کامل از بين نبرد، در حالی که بسیار به بهبودی کامل نزدیک بودند. با توجه به توضیحات بالا مشخص گردید که درمان زگیل پا با سیر بسیار رایج است و توصیه می‌شود از سیر برای درمان زگیل پا استفاده شود تا با کمترین هزینه بهترین نتیجه حاصل گردد.

 درمان زگیل پا با سیر و سایر روش‌ها

زگیل‌ها از فردي به فرد دیگر منتقل مي‌شوند. احتمال انتقال زگیل‌‌های مسطح و زگیل‌های روی دست و پا کمتر از ساير است اما به نظر می‌رسد زگیل تناسلی از بقيه زگیل‌‌ها، مسری ‌تر هستند. به همين دليل بسیار مهم است که در صورت ابتلا به زگیل‌‌های آلت تناسلی، برای جلوگیری از انتقال آن به شریک جنسی خود، بسیار احتیاط کنید.

گاهي مشاهده مي‌شود که برخی از افراد خيلي راحت‌تر از دیگران به ویروس زگیل ابتلا مي‌يابند، درست همان طور که بعضي افراد آسان‌تر از دیگران سرما می‌خورند. در صورتی که روی پوست، بریدگی یا خراشیدگی وجود داشته باشد یا ریشه‌‌ی ناخن‌ها کنده شده باشد، ویروس‌های زگیل(HPV) بسیار راحت ‌تر به پوست نفوذ می‌کنند. در بالا به توصيف درمان زگیل پا با سیر پرداختیم. در ادامه به بيان سایر روش‌های درمانی این عارضه می‌پردازیم.

  • درمان سیستم ایمنی

در این روش از درمان با استفاده از داروها یا محلول‌‌هایی، سیستم ایمنی بیمار را تحریک می‌کنند تا با زگیل ویروسی مبارزه نمايد. ممکن است پزشک یک آنتی ژن به زگیل تزریق کند یا محلول یا پمادی بر روی زگیل بمالد.

  • داروهای فریز کننده

سرما درمانی توسط پزشک متخصص در مطب انجام مي‌گيرد، به این روش که نیتروژن مایع به واسطه اسپری یا سوآب پنبه‌‌ای به زگیل پا ماليده شود. این نوع روش دردناک است، در نتيجه پزشک اول از داروی بی حسی روی موضع استفاده مي‌نمايد.

نیتروژن مایع باعث ایجاد یک تاول دور زگیل می‌‌شود و بافت مرده به مدت یک هفته یا بیشتر به صورت پوسته پوسته نمايان مي‌شود. همين طور سرما درمانی سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا با ویروس‌ها درگير شود.

بیمار باید هر 2 الي 4 هفته یک بار برای تكرر درمان ويزيت شود، تا وقتي که زگیل كاملا از بین برود. بعضي از مطالعات اثبات کرده‌اند که درمان ترکیبی سرما درمانی و اسید سالیسیلیک تاثير گذارتر از سرما درمانی است اما تحقيقات بیشتری نیاز است تا مورد بررسي قرار گيرد.

  • جراحی کوچک

پزشک با استفاده از یک سوزن الکتریکی (الکترودسیکاسیون- بی‌آب کردن بافت به ‌وسیله جریان پرفرکانس یک قطبی از راه یک الکترود سوزنی‌ شکل)، زگیل کف پا را بر طرف مي‌كند و یا آن را تخریب می‌کند. این روش دردناک است، در نتيجه پزشک معالج اول از یک داروی بی حسی بر روی موضع استفاده مي‌نمايد. از آنجا که جراحی لازمه ایجاد شکاف و زخم است، معمولا استفاده از این روش توصیه نمي‌گردد مگر كه ساير روش‌های درمان موثر واقع نباشد.

  • درمان با لیزر

لیزر، رگ‌های خونی ريز بسته شده را می‌سوزاند. با سوزاندن رگ‌ها، بافت عفونی از بین رفته و زگیل کف پا درمان مي‌شود. در این روش، درمان باید هر 3 الي 4 هفته یک بار مداومت يابد. شواهد موجود برای تایید اثر این روش کم هستند و این روش همراه با درد و ایجاد زخم است.

  • طبیعت

علاوه بر درمان زگیل پا با سیر، درمان‌های خانگی دیگری هم برای این بیماری وجود دارد. گیاه گشنیز نوع دیگر از گیاهان کمک کننده به درمان زگیل است. برای این مقصود گشنیز خشک شده را بايد در آب بسابید و هر روز به طور مرتب چندین بار زگیل را به آن آغشته نمایید. همچنین می توانید  گوش‌ ماهی و صدف کنار دریا را پودر كنيد و با سرکه آن را آغشته كنيد و روی زگیل بمالید.

زاج  یکی دیگر از مواد تاثير گذار بر زگیل است که به ‌راحتی پيدا می‌شود. این ماده همانند سنگ نمک است كه می‌توان چند شب آن را پشت سر هم روی زگیل قرار داد تا سرانجام اندازه ضایعه کوچک شود و از بین برود.

کمک گرفتن از روغن حلتیت و روغن جوانه گندم روی ضایعه نیز می‌تواند مفید باشد. این روغن‌ها را می‌توان از عطاری‌ها تهیه نمود. راه دیگر، ضماد کردن مغز انجیر خشک ترکیب با مقداری سقز روی زگیل است.

آب برگ انجیر به‌ صورت موضعی مي‌تواند ياري دهنده باشد. برای این منظور آن را بکوبید و درون دستمال قرار دهید و پس از آن دستمال را آن قدر فشار دهید تا آب آن درآيد.

  • زرد چوبه

در طب سنتی از جمله موارد اثر گذار بر زگیل می‌توان انزروت و زنگار را نام برد. باید این مواد را در محلول آب و صابون حل کرد و سپس از آن‌ها پماد تهیه کرد. سپس آن را هر روز بین 2 تا 3 بار بر روی ضایعه  بگذارید. برخي افراد هم  برای درمان از زردچوبه استفاده مي‌كنند.

به این روش که زردچوبه را همانند سیگار بين پاره‌اي از کاغذ قرار مي دهند و آن را به آتش مي‌كشند. سپس آن را بر روی زگیل قرار می‌دهند تا گرم شود. در آخر زگیل را از روی پوست کنده می‌کنند. قابل توجه است که این روش همراه با اندکی درد است و امکان ميزان كمي از خون ریزی را به همراه دارد.

  • بادمجان کبابی

در حال حاضر می‌توان به‌ راحتی مقداری چغندر تهیه کرد و زگیل را به‌ طور مداوم با آب آن آغشته كرد. کندر را نيز می‌توان در سرکه و یا روغن ‌زیتون حل کرد و روی زگیل قرار داد. برگ یا پوست درخت بید که آسپیرین از آن تهیه می‌شود نیز مي‌تواند به اين موضوع كمك كند.

برای این كار باید ابتدا آن‌ها را سوزانده و خاکستر آن‌ها را روی زگیل قرار داد. حتی اسید سالیسیلیک داروخانه‌ها هم از این گیاه به ‌دست می‌‌آید. اسید سالیسیلیک ماده سوزاننده‌اي است که برای رفع زگیل توصيه می‌شود. علاوه بر اين موارد، مي‌توان تركيب سرکه با خاکستر به دست آمده از سوزاندن شاخه درخت انگور و یا خاکستر بادمجان نیز زگیل را به ‌صورت موضعی درمان كرد.

 سخن پایانی

سیر حاوی خاصیت ضد ویروس، ضد‌باکتری و ضد قارچ است که با عفونت‌های ویروسی مقابله می‌کند. برای درمان زگیل پا با سیر، یک حبه از آن را خرد کنید و بر روی زگیل بگذارید و با باند روی آن را بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه روی آن باقی بماند و سپس آن را به طور کامل بشویید.

این روش را 2 مرتبه در روز تقریبا یک هفته انجام دهید. اثر سوزاننده سیر باعث می‌شود که زگیل به تاول تبدیل شود و از بین برود به همین جهت درمان زگیل کف پا با سیر توصیه می‌شود.

زگیل‌هایی با اندازه  بزرگتر شاید زمان بیشتری را طی کنند تا خوب شوند؛ اگر شما به بوی سیر علاقه ندارید, می‌توانید کپسول‌های سیر را 3 مرتبه در روز به مدت یک هفته مصرف کنید. سعی کنید سیر در نقاطی از بدن که سالم هست قرا نگیرد. برای این دلیل می‌توانید به نواحی اطراف زگیل کرم یا ژل بزنید تا سیر به آن برخورد نکند.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید