کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درمان قطعی زگیل کف پا؛ جلوگیری از عود بیماری و رفع به موقع و دائمی زائده‌های گوشتی زگیل

فرد مبتلا به زگیل زیر پا برای اینکه بهبودی کامل حاصل نماید و از درمان قطعی زگیل کف پا برخوردار باشد، باید از پزشک و کلینیک مجهز استفاده کند. تا از عود بیماری در امان بماند. کسانی که دیر به دکتر متخصص زگیل کف پا مراجعه می کنند یا افرادی که زگیل دستکاری می کنند معمولا درمان برای آنها خوب جواب نمیدهد و باید از درمان حقیقی زگیل در کف پا تهاجمی استفاده کنند.

درمان قطعی زگیل کف پا

چه زمانی به پزشک برای درمان قطعی زگیل کف پا مراجعه کنیم؟

دیدن پزشک در صورت وجود این موارد برای درمان حقیقی زگیل در زیر پا ضروری است:

۱.در صورتی که باعث درد شود

۲.به راحتی خونریزی کند.

۳.تغییر ظاهری داشته باشد .

۴. به راحتی به قسمتهای دیگر بدن سرایت کند و بعد از برداشتن ناحیه زگیل مجدد برگردد.

در ضمن افرادی که می خواهند زگیل ها را به دلایل زیبایی بردارند باید به پزشک متخصص برای درمان حقیقی زگیل در کف پا مراجعه کنند .

در فازهای پیشرفته زگیل های زیر پا، درمان حقیقی زگیل در کف پا دشوار می شود.چون زائده هایی که خود مریض میببیند و قابل دیدن است خیلی کوچک است اما چون تحت تاثیر فشار بدن بوده زائده در زیر پوست خیلی بزرگ شده پس درمان حقیقی زگیل در زیر پا در فازهای پیشرفته خیلی دشوار خواهد بود .

پس پزشکان از ترکیب چند روش درمان قطعی زگیل کف پا مجبورند استفاده کنند و معمولا درمان حقیقی زگیل در زیر پا طولانی مدت خواهد بود.لطفا از دست زدن و کارهایی همچون سنگ پا زدن جدا خوداری کنید و به پزشک مربوطه زودتر مراجعه کنید .

شناخت راه های انتقال ویروس برای درمان قطعی زگیل کف پا

ویروس زگیل از طریق تماس نزدیک پوست به پوست و تماس با حوله یا کفش بیمار منتقل می شود ویروس می تواند  به بخش های دیگر  سرایت کند .

خارش و گاز گرفتن زگیل ، مکیدن انگشتان ،جویدن ناخن ها ،اصلاح صورت و پاها ،داشتن پوست آسیب دیده و تماس با سطوح ناهموار؛خطر ابتلا به عفونت ها را افزایش می دهد.

به عنوان مثال : خراش های کف پا ها احتمال بیشتری دارد که در داخل و اطراف استخر ها ی عمومی به زگیل مبتلا شوند.

علائم زگیل کف پا

  • خارش قسمت زگیل
  • قرمزی
  • احساس سوزش
  • برآمدگی گوشتی و سفت و درموارد جدی تر خونریزی بر اثر خارش زیاد است .

نحوه پیشگیری از مبتلا شدن به زگیل کف پا

  • به زگیل افراد نباید دست زد .
  • از حوله و لوازم بهداشتی شخصی افراد نباید استفاده کرد .
  • کفش و دمپایی شخصی ، در استخر استفاده شود.
  • از کندن زگیل ها خودداری شود .
  • هنگام ورود و خروج از حمام عمومی و یا استخر ها ،دمپایی پوشیده شود.
  • هنگام گرفتن ناخن هایتان از ،ناخن گیر آلوده استفاده نکنید .
  • از جویدن ناخن هایی که نزدیک زگیل است خودداری گردد.
  • دستهایتان را مرتب شستشو کنید.
  • پوست خود را سالم نگه دارید و بدون بریدگی باشد.

انواع درمان قطعی زگیل کف پا شامل چه مواردی است؟

به طور خلاصه انواع درمان حقیقی زگیل کف پا ها عبارتند از :

سالسیلیک اسید ،نوار مجرا، سرما درمانی(کرایوتراپی) ،درمان شیمیایی، جراحی، درمان لیزری، کرم های موضعی، لیزر درمانی ، روش سوزاندن (RF)، درمان با تزریق بلئومایسین

  • درمان قطعی زگیل زیر پا بوسیله اسید سالسیلیک:

زگیل زیر پا در فازهای اولیه درمان قطعی زگیل کف پا آن خیلی راحت است متاسفانه خیلی از عزیزان فراموش میکنند و یا دست کاری میکنند.

در فازهای اولیه ،پزشک با ترکیبات اسید سالیسیلیک ،اسید لاکتیک روی زائده فرد بیمار  گذاشته و باید هر شب با نوک گوش پاک کن روی ان را از این ترکیب بگذارد تا  حداکثر  تا ۴ هفته این کار را انجام دهد تا رفع شود.

چون این ترکیب اسیدی است پوست سالم را نیز از بین میبرد.پس باید حتما دور آن ناحیه را که زگیل وجود دارد را با محافظ همچون وازلین زده تا پوست سالم اسیب نبیند .

در زائده های بزرگتر و کسانی که دیر به پزشک مراجعه می کنند یا افرادی که دستکاری می کنند معمولا دیگر این ترکیبات خوب جواب نمیدهد و باید از درمانهای تهاجمی استفاده کنیم.

یا باید فریز ،یا سوزانده شدن،لیزر ،جراحی و یا روشهای ایمونو تراپی استفاده شود .

در فازهای پیشرفته زگیل های کف پا درمان قطعی زگیل کف پا دشوار می شود .چون زائده‌هایی که خود مریض میببند و قابل دیدن است خیلی کوچک است اما چون تحت تاثیر فشار بدن بوده زائده در زیر پوست خیلی بزرگ شده پس درمان حقیقی زگیل در زیر پا در فازهای پیشرفته خیلی دشوار خواهد بود .

پس پزشکان از ترکیب چند روش مجبورند استفاده کنند و معمولا کنند و معمولا درمان حقیقی زگیل در کف پا طولانی مدت خواهد بود.لطفا از دست زدن و کارهایی همچون سنگ پا زدن جدا خوداری کنید و به پزشک مربوطه زودتر مراجعه کنید .

استفاده از چسب های ضد زگیل که روی زخم زگیل حاوی ترکیبات اسید سالسیلیک است که ۶ تا ۸ هفته طول میکشد تا این زگیل ها را رفع کنند. این چسب ها اسید سالسیلیک ۴۰%دارند.

  • درمان قطعی زگیل کف پا با روش نوار مجرا:

برای استفاده از نوار مجرا یک تکه کوچکی از آن را روی زگیل چسبانده و هر سه تا شس روز آن را بردارید و سپس آنرا در اب خیس کرده و آن را با سنگ پا بساوید . این روند را تکرار کنید ممکن است باعث قرمزی ،سوزش و خونریزی می گردد. از مزیت های این درمان حقیقی زگیل در زیر پا :ارزان و اسان بودن آن است.

  • درمان قطعی زگیل کف پا بوسیله کرایو تراپی (سرما درمانی)

از نقاط حائز اهمیت در این روش بی خطر و حتی در کودکان و خانم های باردار انجام می شود. چند جلسه انجام شود و بدون درد است ،زخم و یا لک ایجاد نمی شود ،تاول انجام نمی شود .

در روش کرایو تراپی زگیل ها را تحت تاثیر انجماد قرار میدهند . ولی در این روش درمان حقیقی زگیل در زیر پاها به صورت مقطعی از بین میبرند. و چون منشا بیماری ویروس است همچنان در بدن شخص باقی میمانند . شخص مبتلا چون ناقل ویروس هست حتی با وجود کرایو تراپی به راحتی عفونت را انتقال میدهد.

در روش کرایو تراپی نیتروژن مایع را خیلی سرد است ۱۵تا۳۰ ثانیه روی زگیل گذاشته می شود و دوباره این کار با فاصله انجام داده می شود که بعد از انجام این کار ،تاولی در روی زخم زده می شود که این تاول یکی از مشکلاتی است که برای فرد ایجاد میکند و درمان آن دردناک است.

  • درمان قطعی زگیل کف پا با روش لیزر :

لیزر کربن دی اکسید یا  pdlنیز بسیار خوب است . ولی از درمان حقیقی زگیل در زیر پا گران قیمت است و برای بیماران هزینه بالایی را به همراه دارد و مورد استقبال قرار نمیگیرد

چرا با وجود لیزر، درمان حقیقی زگیل در کف پاها، مجددا عود میکند؟ باید بگم که لیزر درمانی و کرایو و درمانهای دارویی موجود فقط ظاهر زائده را از بین میبرد ،بعد مدتی با تضعیف  سیستم ایمنی بدن ،بیماری با شدت بیشتری عود میکند.

  • درمان قطعی زگیل کف پا با روش تزریق بلئومایسین:

زگیل عامل ویروسی است . یکی از بهترین روش درمان حقیقی زگیل در کف پا، تزریق داروهاست که با غلظت خاص درمان حقیقی زگیل در زیر پا صورت میگیرد . بسته به نوع زگیل زیر پا در نوبت اول خیلی خوب جواب می دهد . در صورت جواب ندادن درمان با روش های دیگر ، این تزریق به بافت های زگیلی صورت می گیرد .  این درمان حقیقی زگیل در کف پا عوارض جانبی ندارد و به همان منطقه درمان صورت میگیرد.

سوزاندن زگیل کف پا

در این روش که با سوزاندن زگیل کف پا (electrodesiccation) یا rfصورت میگیرد . ولی ریسک بالایی دارد . درمان زگیل زیر پا با سوزاندن کار خطرناکی است زیرا ان قسمت بافت را تبخیر می کند . در این روش با تبخیر ویروس ها در فضاهای اتاق منتشر می شود و ممکن است در ریه های  فرد داخل اتاق وارد شود پس باید با در انجام آن دقت گیرد . و باید از ماسک در صورت ،چشم و دهان استفاده شود.

همانطور که گفته شد فریز و لیزر و پماد ها ظاهر زگیل را از روی پوست بر می دارد و ویروس داخل مخاط بدن هست.

درمان قطعی زگیل کف پا با روش جراحی یا برش  دادن

درمان حقیقی زگیل در زیر پا با روش جراحی یا برش دادن که به عنوان(dissection) شناخته می‌شود. این روش حدود ۹۰%درمان قطعی دارد.

جراحی زگیل کف پا یک راه حل اصولی برای درمان زگیل زیر پا می باشد، در این روش با کمک جراحی زگیل از پوست برداشته شده و با حذف زگیل، پوست سالم و بیمار جایگزین می‌شود. این روش ممکن است نیاز به بستری شدن بیش از چند روز داشته باشد و در بعضی از موارد، زیر پا را هم متورم می‌کند.

گاهی نیز برای رفع زگیل از برش استفاده می شود که در آن زگیل برش داده می‌شود تا به ظاهر کوچکتر و نرم‌تر شود. این روش می‌تواند در طول چند جلسه در یک مطب پزشکی انجام شود. اگرچه این روش دردی به مراتب کمتر دارد و معمولاً آسیبی به پوست پا وارد نمی‌کند، اما ممکن است نتیجه نهایی پس از چند جلسه ایجاد شود.

مراقبت های بعد از فریز زگیل کف پا

در ادامه قصد داریم به برخی از مراقبت های بعد از فریز زگیل کف پا اشاره کنیم:

۱. در جهت ارتقای روند درمان حقیقی زگیل در زیر پا و جلوگیری از انتقال بیماری بهتر است تماس پوست به پوست رخ ندهد.

۲. همچنین از مواد شوینده اعم از صابون و یا شامپو بطور مستقیم در محل زگیل استفاده نشود.

۳. ایجاد زخم مختصر یا حتی بروز تاول در محل زگیل ها قابل انتظار است که در این صورت استفاده از پماد زینک اکساید برای چند روز توصیه می شود.

درمان زگیل پا در خانه

۱. سرکه سیب به عنوان یک اسید سالسیلیک در درمان حقیقی زگیل در زیر پا گرفته می شود. اسید سالسیلیک به عنوان یک روش معمول درمان قطعی زگیل کف پا است که پوست الوده را لایه برداری می کند.

سرکه همچنین یک ویژگی های ضد میکروبی طبیعی دارد و در مبارزه بر این ویروس کمک می کند. اما مطالعات بیشتری لازم است برای امتحان آن،دو نسبت از سرکه سیب و یک نسبت آب را مخلوط کنید. یک تکه پنبه را به این مخلوط خیس کنید و روی زگیل بگذارید و بپوانید . به مدت ۳ تا ۴ ساعت بگذارید بماند . همیشه سرکه سیب را با آب رقیق کنید . اسیدیته بالای آن باعث ایجاد سوزش و سوختگی های شدید شیمیایی شود و همچنین آن را بر روی زخم های باز اعمال نکنید.

۲. درمان قطعی زگیل کف پا با پوست موز:

گفته می شود پتاسیم بالای در پوست موز با ویروس زگیل مبازره می کند. برای این منظور بهتر است پوست موز را بر روی زگیل بمالید و این کار را روزانه تکرار کنید .

۳. تاثیر سیر بر درمان قطعی زگیل کف پا :

آلیسین جزء اصلی سیر اثرات ضد ویروسی دارد که این اثر برای از بین بردن آنزیم های موجود در بافت های پوست کار می کند. برای درمان حقیقی زگیل در زیر پا با سیر یک حبه،سیر را با آب مخلوط کرده و روی زگیل بمالید و به اندازه بپوشانید این را سه تا چهار هفته انجام دهید همچنین می توانید عصاره سیر را روی زگیل بمالید.

۴. تاثیر پوست پرتقال در درمان قطعی زگیل کف پا:

این درمان شامل مالیدن پوست پرتقال برروی زگیل در یک روز می شود. انتظار می رود  زگیل تغییر و تیره شود و سپس از بین برود. این ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد.

۵. تاثیر شگفت انگیز ید در درمان قطعی زگیل کف پا:

در یک مطالعه استفاده از ید ۷۷%موفقیت امیز بوده اما ۷۷ رقم مناسبی نیست و مابه دنبال نتیجه ۱۰۰%هستیم به همین دلیل از سیر استفاده می کنیم .سیر نه تنها برای ویروس ها بلکه برای سلول های سرطانی هم کشنده است.

فیتونوترینیت یا ریز مغذی آلیسین موجود در سیر حمله ویروس به قسمت های مختلف بدن را سرکوب می کند.

در یک تحقیق سعی کردند استفاده از ید به صورت موضعی را برای سرکوب ویروس و غیر فعال کردن آن را به عنوان یک اختراع ثبت کنند.

این درمان حقیقی زگیل در کف پا خانگی شامل دو ماده است:بتادین که تقریبا نسبت به دیگر شکل های ید سمیت کمتری دارد و به راحتی حل می شودو به خوبی جذب پوست می شود و اثر خود را می گذارد . این شکل از ید یعنی بتادین برای درمان سوختگی و عفونت ها نیز استفاده می شود. همچنین به نظر می رسد میکروب ها نسبت به آن مقاومت پیدا نمی کنند در واقع مانند آنتی بیوتیک عمل می کند .

بنابراین ید برای سرکوب ویروس ها،باکتری ها،قارچ ها و انگل ها بسیار خوب است . سیر هم همین اثر را دارد و یک ماده ضد میکروب است. بنابراین ترکیب این دو ماده برای درمان حقیقی زگیل در زیر پاها عالی است.برای درست کردن این معجون مقداری سیر را در یک ظرف کوچک له می کنیم تا جایی که آب آن خارج شود سپس در ظرف دیگر چند قطره بتادین می ریزیم مقدار بسیار کم حدودا یک هشتم قاشق چای خوری از سیر و آب در بتادین به خوبی ترکیب می کنین و توسط یک چسب زخم آن را می پوشانیم این محلول را دوبار در روز روی زگیل ها بمالید این کار را دوبار در روز ،هر روز تا زمانی که زگیل کاملا از بین برود انجام می دهید .

عامل از بین کننده سرعت از بین رفتن زائده ها احتمالا به سلامت شما بستگی دارد. ممکن است دیابتی و پره دیابتی باشید یا مقاومت شدیدی به انسولین داشته باشید.

بوجود آمدن زگیل ها ی کف پا در افراد دیابتی یا افراد با قند خون بالا بیشتر است . همچنین توصیه میکنیم در طول مدت درمان سیر را به صورت خوراکی در غذا یا پودر سیر را به عنوان مکمل هم مصرف کنید.و علاوه بر همه اینها استفاده از مکمل روی zincرا هم شروع کنید روی جهت مقابله با ویروس بسیار موثر است.پس مصرف روزانه حدود ۵۰ میلی گرم از روی در ترکیب با موادمعدنی کمیاب توصیه می شود.

کف پا و میخچه:

زگیل زیر پا و میخچه جزء بیماری های مربوط به عضو پا هستند . که افراد غیر متخصص خیلی مواقع به جای هم اشتباه می گیرند. این دو عارضه پوستی ممکن است علائم ظاهری یکی داشته باشند. زگیل ها تنها در ناحیه پا ظاهر می شوند. بلکه ممکن است در قسمتهای دیگر بدن نیز پیدا باشند. درحالی که میخچه فقط بر روی پا بوجود می آید.

میخچه ویروسی نیست ،پس میری نمی باشد. و زمینه ژنتیکی دارد و در صورتی که کفش مناسب نداشته باشید ،پیاده روی شدید داشته باشید،درست را نروید و ناحیه کف پا را تحت فشار قرار دهید ،نمایان می شود.

هردو دردناک هستند و تشخیص آنها مشکل است. اگر برجستگی دردناک و سختی در ناحیه تحتانی کف پا  داشته باشید حتما به پزشک مراجعه کنید. میخچه نسبت به زگیل کوچکتر و دایره ای شکل است. آنها معمولا زرد رنگ و سفید یه شاخه شفاف در مرکز آنها قرار دارد. میخچه به لایه های عمیقتری از پوست فشار وارد می کند که باعث آسیب می شود و می تواند آن را بسیار دردناک کند در مواردی میخچه پا باعث زخم می شود.
ولی زگیل عامل اصلی ایجاد آن ویروس hpvاست . زگیل یک عفونت پوستی محسوب می شود که در خارجی ترین لایه پوست در کف پا بوجود می آید. ویروس از طریق بریدگی یا شکاف در کف پا وارد بدن می شود. و از خون و عصب آن ناحیه تغذیه می کند. از نشانه های زگیل می توان به :

1- ضخیم و سخت شدن در آن ناحیه

2- در صورت فشردن اطراف زگیل،با درد همراه خواهد بود

3- وجود نقاط سیاه درون زگیل که مویرگ هایی هستند که زگیل را تغذیه می کنند.

4- بعضی میخچه را با زگیل اشتباه میگیرند که میخچه علت بیو مکانیکی دارد ولی زگیل علت عفونی دارد.
روی سطح زگیل ،نقاط سیاه دیده می شود . که در میخچه وجود ندارد . نظم خطوط پوستی در زگیل از بین رفته ولی در میخچه خطوط پوستی حفظ شده است . در صورت فشار عمودی و افقی به ضایعه در زگیل از هر طرف درد داریم ولی در میخچه فقط در صورت فشار عمودی درد داریم.

و مورد آخر اینکه زگیل علاوه بر کف پا در قسمتهای دیگر بدن قابل سرایت است زگیل ساده common wartکه در در کف پا و دست رخ می دهد با زگیل تناسلی فرق دارد.

درمان قطعی زگیل کف پا و میخچه

درمان قطعی زگیل کف پا اصلا جراحی نیست و ممکن است پخش شود . حتی میخچه نیز گاهی اوقات نیاز به جراحی ندارد. در میخچه ،باید کفش طبی و حتی صندل طبی ،پوشید . و مراقبت لازم است. و فشار اضافی به ناحیه پا نیاورید.

زگیل منفرد می تواند خود به خود خوب شود. ۸۰%کودکان ممکن است به این نوع زگیل مبتلا شوند. و توسط سیستم ایمنی بدن مهار شود. ولی اگر زگیل بزرگ شود و یا پخش گردد باید به پزشک مراجعه شود. تشخیص این دو ،کار متخصص پوست است. کرایو تراپی درمان مشترک است.

برای درمان قطعی میخچه کف پا ،یکی از بهترین درمان ها ،تغییر لایف استایل است . یعنی از کفش های طبی و اصلاح توسط اورتوپد انجام سود. و برداشتن سطح میخچه یا هسته اصلی میخچه استفاده می شود. برداشتن توسط لیزر یا تیغ ممکن است صورت گیرد.

کرم های حاوی توره جلوی میخچه را می گیرد. چرب کردن مرتب دست و پا با وازلین مناسب است.
ولی زگیل ها دو نوع اندکه در کف پا و دست،که براثر استخر رفتن،کفش آلوده،رخ می دهد. کاریوتراپی معمولا زائده های مسطح را خوب می کند. که  ۲ تا ۴ جلسه  کاریو ترامی کافی است . برای درمان حقیقی زگیل در کف پا،هم از لیزر(کرایو تراپی)،فریز،و الکتروکوتراستفاده می گردد.

تشخیص زگیل پا و میخچه پا فقط توسط پزشک متخصص پوست و از طریق مشاهده زخم صورت می گیرد. ولی گاهی اوقات پزشک ممکن است نمونه ای از زخم را به آزمایشگاه بفرستد. تا تشخیص دقیقی بدهد

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر احتمال گرفتن به زگیل را دارند و زگیل ها ی کف پا مقاوم به درمان حقیقی زگیل در کف پا هستند . و چون کف پا بیشتر در معرض تماس با عوامل بیرونی هستند مستعد زگیل هستند و به همین راحتی به درمان زگیل پا در خانه و درمان قطعی زگیل کف پا مانند، کرایوتراپی و لیزر  پاسخ خوبی نشان نمی دهند .

پس علاوه بر عوامل پیشگیری که در بالا به آن اشاره شد باید با مشاهده زگیل در کف پا زودتر به پزشک مراجعه گردید تا با تشخیص درست توسط پزشک و از روش  درمان حقیقی زگیل در کف پا مربوط به آن زودتر بهبودی حاصل گردد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید