عفونت لگن؛ عفونت های اندام‌های تولید مثلی در بانوان

در پزشکی اصطلاحی داریم تحت عنوان pid که به معنی بیماری التهابی و عفونت لگن می باشد. این عنوان یک عبارت کلی است که تعداد بسیاری از عفونت لگن در زنان را شامل می‌شود و به زبان ساده معادله عفونت های اندام­های تولید مثلی در بانوان است که با دردهای مزمن پایین شکم و لگن و ترشحات غیرعادی واژن تظاهر می‌کند.

عفونت لگن اگر درمان نشود می تواند به سایر اندام ها و اعضای لگن فرد مبتلا گسترش یابد؛ باعث عفونت منتشره خونی و عفونی و حتی مرگ شود و در موارد طول کشیده می تواند با نازایی همراه شود.

عفونت لگن

عفونت لگن بر اثر چیست؟

بیماری های التهابی و عفونت‌های لگن زمانی ایجاد می شوند، که عوامل عفونی بخصوص باکتری ها از طریق واژن، گردن رحم حرکت کنند و به رحم، لوله های رحمی و تخمدان ها برسند. باکتری های صعود کننده شایع ترین و مهمترین دلیل عفونت لگن محسوب می‌شوند. سه دسته عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت لگن در زنان می شوند، عبارتند از:

روابط جنسی محافظت نشده، داشتن شریک جنسی مشکوک به بیماری های مقاربتی، استفاده از AUD ،زنانی که بعد از زایمان ناحیه واژن به علت خروج جفت و یا کنترل خونریزی دستکاری شده است، سقط های عمدی و شستشوی بیش از حد ناحیه تناسلی با صابون، شامپو و شوینده های معطر و استفاده مکرر از دوش­های واژینال.

در ادامه مهمترین عوامل مسبب عفونت‌های لگن، راه‌های اصلی پیشگیری و درمان خانگی عفونت‌های لگن و بهترین انتی بیوتیک برای عفونت‌های لگن را با شما در میان می گذاریم. در ادامه خواهیم گفت برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علائم عفونت لگن

تعدادی از زنان مبتلا به بیماری التهابی و عفونت‌های لگن فاقد علامت هستند، اما در اکثر مبتلایان یک یا چند مورد از علائم زیر را می توانیم مشاهده کنیم. این علائم عبارتند از:

-درد و احساس ناراحتی مبهم در قسمت پایین شکم و لگن که با فشار دادن تشدید می شود.

-غیر طبیعی بودن خونریزی­های ماهانه

-ترشحات زیاد واژینال که سبب شده است فرد مبتلا مکرر لباس زیر خود را تعویض کند.

-درد هنگام دخول

-درد و سوزش به هنگام ادرار کردن

-در مواردی که عفونت وارد خون شود، تب، بی حالی و استفراغ و بی اشتهایی و غش کردن از دیگر علائم خواهند بود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق از درمان خودسرانه پرهیز کنید و حتماً برای بررسی، حضوری به متخصص زنان یا ماما مراجعه نمایید.

علت عفونت لگن

دو گروه عمده برای تشریح علل عفونت لگن وجود دارد که ما در ادامه به شرح آن می پردازیم. گروه اول عبارتند از؛ بیماری های عفونی منتقله از راه جنسی و در راس آنها عفونت­های باکتریال به ویژه کلامیدیا و گونوره آ یا سوزاک. گروه دوم عبارتند از؛ عوامل غیر مرتبط با بیماری های منتقله از راه جنسی که عموماً به دنبال مصرف بیش از حد شوینده ها و یا استفاده زیاد از دوش های واژینال ایجاد می شود.

با مصرف بیش از حد موارد فوق، محیط واژن تغییر می کند، این تغییرات سبب می‌شود که باکتری های نرمال واژن صعود کنند و خود را به رحم و لوله های رحم و تخمدان­ها برسانند و در آن ها التهاب و عفونت ایجاد کنند.

عفونت لگن

خطرات عفونت لگن

خطرات عفونت‌های‌ لگن عبارتند از:

• ایجاد چسبندگی در اطراف لوله های رحمی
      • افزایش ریسک بروز حاملگی های خارج رحمی
      • ایجاد مشکلات باروری و نازایی
      • به اعضای داخل لگن و گسترش عفونت جریان خون که می تواند باعث شوک عفونی و مرگ فرد مبتلا شود.

جلوگیری از عفونت لگن

اصلی‌ترین، مهمترین و اولین علت مسبب عفونت‌های لگن، عفونت های منتقله از راه جنسی است. پس اگر شما خواهان جلوگیری از ابتلا به عفونت لگن هستید؛ باید بهداشت روابط جنسی را رعایت کنید تا مبتلا به عفونت های جنسی نشوید. راه‌های پیشگیری عبارتند از:

• از برقراری رابطه جنسی با شریک جنسی که از بیماری­های مبتلا شده به آن آگاه نیست خودداری کنید.
      • حتماً از کاندوم استفاده کنید.
      • ناحیه تناسلی را هم قبل و هم بعد از رابطه جنسی با آب تمیز بشویید.
      • مصرف عادتی و خودسرانه دوش های واژینال را ترک کنید.
      • از داشتن شرکای جنسی متعدد بپرهیزید.
      • اگر از لحاظ جنسی فعال هستید، معاینات و آزمایشات دوره‌ای را جدی بگیرید.
      • از برقراری رابطه جنسی در محل آلوده پرهیز کنید.

شیوه درمان

بعد از بررسی های دقیق و تشخیص عفونت‌های لگن که توسط متخصص زنان یا ماما انجام می شود؛ راهکار صحیح درمان برای شما تعیین می‌شود. تجویز آنتی بیوتیک، راهکار درمان اصلی برای رفع عفونت­‌های لگن است.

بعضی از آنتی بیوتیک ها که به این منظور نسخه می شوند، عبارتند از: داکسی سایکلین، مترونیدازول، سیپروفلوکساسین، افلوکساسین، سفیکسیم، سفتریاکسون و انواع دیگر. از خود درمانی و مصرف خودسرانه این داروها جدا پرهیز کنید.

درمان خانگی عفونت لگن

درمان خانگی عفونت‌های لگن و التهاب در زنان به شرح زیر است.

• مصرف دوش واژینال را قطع کنید.
      • برای تسکین ناراحتی و کاهش التهاب، روزانه چند نوبت نشیمنگاه خود را داخل لگن تمیز که از آب ولرم پر شده است، قرار دهید.
      • از حوله گرم برای کاهش درد به روی شکم و لگن استفاده کنید.
      • مصرف قند و شکر و شیرینی جات را بسیار محدود نمایید.
      • آب فراوان بنوشید.
      • سبزیجات و میوه های تازه را حداقل چهار وعده در طول روز مصرف کنید.
      • از داروهای خوراکی ضد درد و ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ژلوفن یا ناپروکسن برای کاهش درد استفاده کنید.
      • مصرف سر وقت آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک تان را فراموش نکنید.
      • خوراکی­های غنی از کلسیم و غنی از آنتی اکسیدان را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
      • مصرف غذاهای سرخ شده و نان های سفید نان های صنعتی، ماکارونی و پاستا را محدود کنید.
      • بهترین خوراکی ها برای مصرف جهت درمان خانگی عفونت‌های لگن عبارتند از: دانه های لوبیا، سبزیجاتی که برگ های سبز دارند، انواع توت، لبنیات پاستوریزه کم چرب، پروبیوتیک ها بخصوص ماست پروبیوتیک و سیر.

موارد فوق باید در خوراکی های روزانه گنجانده شوند. همچنین ماساژ شکم و لگن با بعضی از عصاره‌ها و روغن‌های طبیعی خالص مانند روغن اسطوخودوس، روغن زیتون و روغن کرچک می تواند اثرات آرامش بخشی داشته و جزء درمان خانگی عفونت‌های لگن باشد.

بهترین انتی بیوتیک برای عفونت لگن

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان قطعی عفونت‌های لگن شما دارویی است که پزشک یا ماما بعد از بررسی و معاینه نسخه خواهد کرد. مصرف خودسرانه هیچ کدام از آنتی بیوتیک ها مناسب نیست. بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت‌های لگن عبارتند از: سفوکسیتین و سفتریاکسون که به صورت تزریقی وریدی تجویز می‌شوند.

گفته می­شود در مقایسه با سفتریاکسون بهترین انتی بیوتیک برای عفونت‌های لگن ،مصرف سفوکسیتین می‌تواند با موفقیت بیشتر درمانی همراه باشد؛ زیرا سفوکسیتین به خوبی باکتریهای بی هوازی را نیز پوشش می‌دهد. عوامل درمانی نام برده شده در ترکیب با داکسی سایکلین و پروبنسید یا تک­دوزی آزیترومایسین می توانند تاثیرات مطلوبی در درمان قطعی عفونت‌های لگن داشته باشند.

عملکرد آزیترومایسین برای عفونت لگن

اگر بخواهیم عملکرد آزیترومایسین برای عفونت‌های لگن را توضیح دهیم، یکی از عوامل باکتریال مسبب عفونت‌های­ لگن،کلامیدیا نام دارد. ثابت شده است در زنانی که در آنها عفونت و بیماری التهابی لگن تشخیص داده میشود، تجویز تک دوز آزیترومایسین برای عفونت‌های لگن ۵۰۰ میلی گرم بسیار عالی می تواند این باکتری را از بین ببرد.

لذا معمولاً در افراد با بیماری عفونت لگن حتما از آزیترومایسین برای غلبه بر کلامیدیا استفاده می­شود. قبل از به بازار آمدن آزیترومایسین برای عفونت‌های لگن و درمان کلامیدیا، پزشکان و ماماها از ترکیب چند دارو جهت درمان عفونت‌های لگن استفاده می کردند، که امروزه با وجود آزیترومایسین برای عفونت‌های لگن معمولاً کمتر نسخه‌های چند دارویی و ترکیبی را در درمان عفونت لگن مشاهده می­کنیم.

بیماری­های التهابی عفونی لگن که به اختصار پی آی دی نام دارند، از شکایات شایع زنان در سنین باروری و اوج فعالیت جنسی محسوب می‌شوند. درد و ناراحتی مزمن و مبهم پایین شکم و لگن، ترشحات غیرعادی از علائم شایع عفونت‌های لگن در زنان است که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می‌تواند عوارض ناگواری مانند نازایی و گسترش عفونت در خون، شوک عفونی و مرگ را به همراه داشته باشد.

درمان اصلی و قطعی و درمان خانگی عفونت‌های لگن برای عفونت‌های لگن استفاده از بهترین انتی بیوتیک برای عفونت‌های لگن مناسب است. لذا پیش از مراجعه به ماما یا پزشک متخصص زنان از درمان های خودسرانه جدا پرهیز کنید.