لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

علت درد لگن هنگام نشستن؛ مشکلات دنبالچه، شکستگی
استخوان لگن، بورسیت لگن، التهاب تاندون‌ها، سیاتیک، آرتروز و…

برخی از ما ممکن است در هنگام نشستن و برخاستن، با دردهای آزار دهنده‌ای در قسمت لگن خود مواجه شویم. در بسیاری از مواقع درد سیاتیک و یا مشکلاتی مانند عفونت لگن، از جمله اصلی‌ترین علت بروز این درد به شمار می‌روند.

در صورتی که با چنین مشکلی مواجه هستید، باید از یک متخصص حاذق و با تجربه، برای پیدا کردن علت درد لگن هنگام نشستن و همچنین درمان آن کمک بگیرید. ما نیز در ادامه مطلب، برخی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه برای شما مفید است را به سمع و نظر شما عزیزان می‌رسانیم؛ پس همچنان با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

 

قرص برای درد استخوان لگن

با 7 علت درد لگن هنگام نشستن آشنا شوید.

اگر بخواهیم به یکی از مشکلات دردناک و آزار دهنده‌ای که ممکن است برای سیستم حرکتی هر انسانی به وجود آید اشاره کنیم، بدون شک از درد لگن نام خواهیم برد. این درد معمولاً از قسمت زیر کمر آغاز شده و گاهی اوقات تا ران پا نیز امتداد پیدا می‌کند. البته برخی از بیماران، این درد را در قسمت پایین ناف خود نیز احساس می‌نمایند.

از جمله ویژگی‌های چنین دردی این است که به آرامی شروع شده و با گذشت زمان، بدتر و بدتر می‌شود. همچنین برخی از بیماران ممکن است علاوه بر درد لگن، حالت‌هایی مانند بی حسی و احساس تیر کشیدن را نیز در این قسمت از جسم خود تجربه نمایند.

ما در این قسمت قصد داریم شما را با مهم‌ترین علت درد لگن هنگام نشستن آشنا کنیم و به شما بگوییم بهتر است برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم پس برای آن که اطلاعات شما در زمینه چنین درد آزار دهنده‌ای تکمیل شود، ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید:

  1. مشکلات دنبالچه:

یکی از مهم‌ترین استخوان‌هایی که در قسمت انتهایی ستون فقرات قرار دارد، استخوان دنبالچه است. این استخوان در اصل یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل دهنده لگن است که در پایین‌ترین قسمت لگن قرار دارد.

در ساختار دنبالچه نیز تاندون‌ها و عضلاتی وجود دارند که به ما برای ایجاد تعادل در هنگام نشستن یا ایستادن کمک فراوانی می‌نمایند. هر گونه مشکلی در این قسمت، می‌تواند علت درد لگن هنگام نشستن به شمار رود.

  1. شکستگی استخوان لگن:

در برخی از مواقع ممکن است با رخ دادن حوادثی مانند تصادفات رانندگی، سقوط از ارتفاع یا آسیب‌های ورزشی، با آسیب دیدگی استخوان لگن روبرو شوید. معمولاً چنین دردی در هنگام نشستن بسیار شده و تجربه ناخوشایندی را برای بیمار به وجود می‌آورد. تنها راه درمان آن، مراجعه به یک ارتوپد و پیگیری درمان شکستگی استخوان لگن از طریق اوست.

  1. بورسیت لگن:

در تمامی مفاصلی که در بدن ما انسان‌ها قرار گرفته‌اند، کیسه‌های کوچکی شبیه ژل و پر از مایع وجود دارند که ما آن‌ها را به نام بوریس می‌شناسیم. این کیسه‌ها که در مفاصل لگن نیز وجود دارند، اصطکاک میان استخوان‌ها را کاهش می‌دهند.

اگر هر مشکلی برای این کیسه‌ها به وجود آید، فرد با درد لگن سمت چپ هنگام نشستن و یا درد لگن در سمت راست خود مواجه می‌شوند.

  1. التهاب تاندون‌ها:

در برخی از مواقع، با بروز آسیب‌های ورزشی، تصادفات رانندگی و یا آسیب‌های شغلی، تاندون‌هایی که در قسمت لگن وجود دارند پاره شده و آسیب فراوانی برای آن‌ها به وجود می‌آید. گاهی اوقات علت درد لگن هنگام نشستن، التهابی است که در یکی از تاندون‌های لگن به وجود آمده است.

  1. سیاتیک:

همان گونه که می‌دانید عصب سیاتیک، بزرگ‌ترین رگ عصبی است که در بدن ما انسان‌ها وجود دارد. این رگ از قسمت کمر آغاز شده و تا انتهای پاها ادامه دارد. در صورتی که عصب سیاتیک شما با درد و التهاب مواجه شود، شما اثرات ناخوشایند آن را ممکن است با درد لگن در هنگام ایستادن یا نشستن تجربه کنید.

  1. آرتروز:

کسانی که به بیماری آرتروز به خصوص در قسمت لگن خود مبتلا هستند، ممکن است در هنگام نشستن یا ایستادن، درد شدیدی را در قسمت لگن خود تجربه نمایند.

بسیاری از افرادی که پا به سن می‌گذارند یا کارهای تکراری فراوانی در طول روز انجام می‌دهند، بیش از دیگران در معرض ساییدگی مفاصل لگن و در نهایت ابتلا به آرتروز قرار دارند. آرتروز لگن ممکن است سایر مفاصل و عضلات لگن را نیز درگیر نموده و درد شدیدی با خود به همراه آورد.

  1. سندرم پیریفورمیس:

یکی از کوچک‌ترین عضلاتی که در قسمت انتهایی باسن قرار دارد، عضله‌ای به نام پیریفورمیس است. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که عصب سیاتیک جسم ما، در مسیر خود از این عضله نیز عبور می کند. در صورتی که این عضله با درد و التهاب مواجه شود، باعث ایجاد فشار بر روی عصب سیاتیک می‌گردد.

این موضوع عضلات و مفاصل لگن شما را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد درد در این قسمت از جسم شما می‌شود. علاوه بر این، عضله پرفورمیس ممکن است با اسپاسم‌هایی مواجه شود که باعث ایجاد علائمی شبیه درد سیاتیک شده و درد لگن را به همراه آورد.

  1. مشکلات ستون فقرات:

یکی دیگر از مهم‌ترین علت درد لگن هنگام نشستن، مشکلات ستون فقرات مانند دیسکوپاتی‌ها یا مشکلات دیسک است. این بیماری در واقع زمانی رخ می‌دهد که برای یکی از دیسک‌های بین مهره‌ای، مشکل یا اختلالی به وجود آید. این بیماری نه تنها درد فراوانی در کمر و لگن به وجود می‌آورد، بلکه کارایی فرد را در هنگام انجام امور روزانه کاهش می‌دهد.

  1. تومورها:

این تومورها ممکن است در اعضای داخلی لگن و شکم به وجود آمده باشند. به عنوان مثال زمانی که تومورهای تخمدان بیش از اندازه بزرگ شوند، همچنین سرطان دهانه رحم و سرطان‌های روده نیز می‌توانند باعث ایجاد چنین دردی شوند.

علاوه بر این، گاهی اوقات استخوان لگن به خاطر تومور درگیر می‌شود. به عنوان مثال متاستاز از پستان باعث دردهای لگنی بسیار شدید می‌شود که در برابر درمان مقاومت می‌کنند.

  1. سیاه شدن سر استخوان ران:

نکروز آواز کولر سر استخوان ران نیز یکی دیگر از علت‌های درد لگن در هنگام نشستن به شمار می‌رود. این بیماری در میان مردم به سیاه شدن سر استخوان ران معروف است. این بیماری در تمامی سنین ممکن است رخ دهد و حتی شیرخواران و کودکان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. یکی از دلایل بروز این بیماری به سبب اختلال در خونرسانی به استخوان سر ران است که به نوعی باعث مرگ استخوان می‌شود.

البته به این لیست، ناهنجاری‌های سر مفصل ران را نیز اضافه کنید که گاهی اوقات ممکن است به صورت مادرزادی به وجود آید.

  1. استفاده خودسرانه از کورتون:

تزریق داروهای کورتونی و استفاده سر خود از این داروها، می‌تواند به عنوان علت درد لگن هنگان نشستن به شمار رود. داروهای کورتوی بسیار قدرتمند هستند و معمولاً پزشکان آن‌ها را برای رفع التهاب، آسیب‌های عضلانی، آسیب‌های اسکلتی و… تجویز می‌کنند. این داروها هرگز نباید به صورت خودسرانه مصرف شوند، چرا که عوارض ناخوشایندی مانند درد لگن به همراه خواهند داشت.

چه زمانی برای پیدا کردن علت درد لگن هنگام نشستن و درمان آن به پزشک مراجعه کنیم؟

حال که با مهم‌ترین علت درد استخوان لگن هنگام نشستن آشنا شدید، ممکن است سوال مهم دیگری نیز در ذهن شما مطرح شود مبنی بر این که: چه زمانی برای تشخیص دقیق و همچنین درمان درد لگن خود به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟ قبل از پاسخ به این سوال باید بگوییم معمولاً بسیاری از بیماران، با احساس درد در قسمت لگن خویش، سعی می‌کنند با درمان‌های خانگی مانند استراحت، کمپرس سرد و گرم و یا مصرف داروهای مسکن بدون نسخه، این درد را تسکین دهند.

اما فراموش نکنید که اگر درد لگن شما پس از یک هفته همچنان ادامه داشت و اوضاع جسمی شما بدتر شد، در اولین فرصتی که به دست آوردید، به یک پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نموده و در مورد این درد با او صحبت کنید. با مشاهده علائمی که در ادامه برای شما خواهیم گفت، در مراجعه به یک متخصص حاذق و با تجربه، هیچ تردید به قلب خود راه ندهید:

  • اگر لگن شما علاوه بر درد، متورم نیز شده است.
  • اگر در هنگام نشستن یا حرکت دادن پاها، درد پای شما شدید می‌شود.
  • اگر احساس می‌کنید ران و باسن شما حالت غیر معمولی پیدا کرده است.
  • اگر در قسمت باسن خود، درد شدیدی را احساس می‌کنید.
  • اگر به تازگی از جایی سقوط کرده‌اید و در لحظه سقوط، صدای ترک خوردن استخوان لگن خود را شنیده‌اید.
  • اگر در هنگام خوابیدن، درد لگن شما شدیدتر از همیشه می‌شود.
  • اگر با وجود استراحت و مصرف مسکن‌های‌ بدون نسخه، هنوز هم درد شما بهبود پیدا نکرده است.

آیا می ‌دانید علت درد لگن هنگام نشستن در بارداری چیست؟

در میان افراد مختلفی که ممکن است با درد لگن مواجه شوند، خانم‌های باردار نیز وجود دارند. در واقع خانم‌های باردار، بیش از سایر افراد با چنین دردی در لگن خود مواجه می‌شوند و این موضوع می‌تواند به علل مختلفی رخ دهد. ما در ادامه مطلب، تلاش می‌کنیم تا مهم‌ترین علت درد لگن هنگام نشستن در بارداری را به شما عزیزان معرفی کنیم:

1) افزایش وزن:

همان گونه که می‌دانید، برخی از مادران باردار در این دوره از زندگی خود با افزایش وزن مواجه می‌شوند. این وزن اضافه، فشار مضاعفی بر روی رباط‌ها و عضلات لگن به وجود می‌آورد. به همین سبب، مادران باردار در هنگام نشستن، بالا رفتن از پله و یا انجام فعالیت‌های روزانه با درد لگن مواجه می‌شوند.

2) تغییرات هورمونی:

بدن زنان در دوران بارداری، بیش از هر زمان دیگری با تغییرات هورمونی مواجه می‌شود. زمانی که ترشح هورمونی به نام ریلاکسین زیاد شود، رباط‌های لگن شل می‌شوند تا مادر بتواند زایمان راحت‌تری داشته باشد.‌

هر چند ترشح این هورمون و تاثیر آن بر روی رباط‌های لگن، سختی و درد زایمان را کاهش می‌دهد، اما با ایجاد بی ثباتی برای رباط‌ها، درد شدیدی را در قسمت لگن و در هنگام بارداری به وجود می آورد.

3) مشکلات گوارشی:

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توانیم به عنوان علت درد لگن هنگام نشستن در بارداری به آن اشاره کنیم، مشکلات سیستم گوارش است. یکی از هورمون‌هایی که در این دوران بیش از پیش ترشح می‌شود، هورمون پروژسترون است که قدرت معده برای گوارش و هضم غذا را کاهش می‌دهد. به همین سبب مادران باردار در این دوران با مشکلاتی مانند نفخ، یبوست و.. مواجه می‌شوند. تمامی این موارد بر روی لگن و عضلات آن نیز تاثیر گذاشته و درد فراوانی در این قسمت به وجود می‌آورد.

4) کیست تخمدان:

اگر یک خانم با کیست تخمدان مواجه باشد و باردار شود، ممکن است در دوران بارداری خویش با دردهای فراوانی مواجه شود. گاهی اوقات علت درد لگن هنگام نشستن در بارداری، به سبب وجود چنین کیست‌هایی در تخمدان است.

در این گونه مواقع ممکن است علاوه بر درد لگن، مشکلات دیگری مانند حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه کنید. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، در اولین فرصت به یک متخصص زنان و زایمان با تجربه مراجعه کنید.

5) عفونت مجاری ادرار:

یکی از مشکلات شایعی که ممکن است برای هر مادر بارداری در این دوره از زندگی رخ دهد، عفونت مجاری ادرار است. اگر شما به عنوان یک زن باردار با چنین عفونت‌هایی مواجه شوید، علامت آن را با درد در قسمت لگن و پایین شکم خود احساس خواهید کرد.

همچنین ممکن است رنگ ادرار شما تغییر کرده و یا خونی شود. برخی از افراد نیز در هنگام دفع ادرار خود، با مشکلاتی مواجه هستند و تمامی این موارد، نشان دهنده عفونت مجاری ادرار است که باید به سرعت توسط پزشک متخصص بررسی و درمان شود.

6)عفونت‌های تناسلی:

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که به عنوان علت درد لگن هنگام نشستن در بارداری مطرح شده است، عفونت‌های تناسلی می‌باشد. از جمله این عفونت‌ها می‌توان به گونورها ، کلامیدیا و تریکومونیا اشاره نمود. البته بیماری‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که درد شدیدی را در لگن به وجود می‌آورند که شامل آمیبیازی، سیفیلیس و هرپس هستند.

7) بیماری‌های مقاربتی:

بیماری‌های مقاربتی نیز جزو اصلی‌ترین علت درد لگن هنگام نشستن در بارداری به شمار می‌روند. این بیماری‌ها در واقع از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌شوند. از جمله شایع‌ترین نوع این بیماری‌ها می‌توان به سیفیلیس، هپاتیت و ایدز اشاره نمود.

 

درد لگن هنگام چهار زانو نشستن و سبب های اصلی آن

برخی از افراد با ناراحتی و درد لگن هنگام چهار زانو نشستن مواجه می‌شوند؛ در این گونه مواقع اولین سوالی که به ذهن آن‌ها خطور می‌کند این است که: علت درد استخوان لگن هنگام نشستن به صورت چهار زانو، چیست؟ در پاسخ به این سوال، می‌توانیم به علل زیر اشاره کنیم:

  • التهاب مفصل لگن: در برخی از مواقع، ممکن است مفصل شما با التهاباتی مواجه شود که ما آن را به نام آرتروز می‌شناسیم. این التهاب باعث ایجاد درد شدیدی در قسمت لگن به خصوص هنگام نشستن به صورت چهار زانو می‌شود.
  • کوتاه بودن عضلات:‌ معمولاً افرادی که عضلات لگن یا پاهای آن‌ها بیش از اندازه کوتاه است، درد لگن هنگام چهار زانو نشستن را تجربه می‌کنند.‌
  • آسیب‌ دیدگی عضلات یا استخوان‌ها: اگر استخوان یا عضلات لگن شما به هر علتی دچار آسیب شده باشند، درد لگن سمت راست هنگام نشستن و یا درد لگن در سمت چپ خود را احساس خواهید نمود.
  • ضعف عضلانی: برخی از افراد به سبب ضعف شدیدی که در قسمت عضلات لگن آن‌ها به وجود آمده است، با درد لگن هنگام چهار زانو نشستن مواجه می‌شوند.‌ شما باید با مشورت پزشک خویش و راهنمایی‌های یک مربی ورزشی، اقدام به تقویت عضلات خود نمایید تا در هنگام نشستن، بیش از این درد نکشید.

 

علت درد لگن هنگام نشستن و بهترین راهکارهای درمانی آن

گاهی اوقات درد لگن هنگام نشستن، بسیار اندک بوده و به راحتی می‌توان آن را تحمل کرد. اما در صورتی که به مرور زمان این درد تشدید شد و با استراحت و درمان‌های خانگی نیز برطرف نشد، باید برای برطرف کردن آن به یک متخصص ارتوپد حاذق و با تجربه مراجعه نمایید.

چنین پزشکی ابتدا آزمایشات و بررسی‌های بسیار دقیقی را از لگن بیمار به عمل آورده و سپس بهترین راه درمان را برای آن در نظر می‌گیرد. ما نیز در ادامه مطلب، به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که به شما برای برطرف شدن علت درد لگن هنگام نشستن کمک زیادی خواهد نمود؛ پس همچنان با ما همراه باشید:

 دارو درمانی:

یکی از مهم‌ترین شیوه‌هایی که پزشکان برای رفع درد لگن هنگام نشستن از آن بهره می‌برند، تجویز دارو است. معمولاً داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، التهاب و دردی که در قسمت لگن خود تجربه می‌کنید را برطرف می‌کنند.

البته این داروها تنها تسکین دهنده هستند و اگر درد شما ادامه پیدا کرد، باید از سایر روش های درمانی برای رفع این درد ناخوشایند استفاده کنید.

 فیزیوتراپی:

اگر بخواهیم به یکی از بهترین روش‌های درمانی برای کاهش درد لگن اشاره کنیم، بدون شک از فیزیوتراپی نام خواهیم برد. در این روش درمانی، پزشک متخصص حرکات اصلاحی را برای شما در نظر می‌گیرد.

شما با انجام مستمر و منظم این حرکات، نه تنها درد لگن خود را بهبود می‌دهید، بلکه دامنه حرکتی آن را نیز گسترده‌تر می‌کنید. همچنین فیزیوتراپی عضلات لگن شما را تقویت نموده و فرایند خونرسانی به عضلات لگن را بهبود خواهد بخشید.

 طب سوزنی:

گاهی اوقات متخصص برای رفع علت درد لگن هنگام نشستن، طب سوزنی را برای شما در نظر می‌گیرد. در این روش سوزن‌های بسیار کوچک و باریک را به قسمت‌های خاصی از لگن و ران وارد می‌نمایند. به این صورت اگر علت درد لگن شما به سبب نقاط ماشه‌ای با درد مواجه شده است، کاملاً برطرف خواهد شد.

 ماساژ درمانی:

تجربه نشان دهنده آن است که ماساژ درمانی، باعث بهبود فرایند خونرسانی در عضلات و مفاصل لگن می‌شود. این موضوع سبب می‌شود عضلات لگن به تمامی مواد مغذی که برای ادامه فعالیت خود به آن نیاز دارند را دریافت نمایند. بنابراین با استفاده از ماساژ مناسب و منظم، می‌توان تا حدود بسیار زیادی، درد لگن در هنگام نشستن را تسکین داد.

 اصلاح سبک زندگی:

هر چند یک متخصص ارتوپد تا حدود زیادی می‌تواند برای تسکین و درمان درد لگن به شما کمک کند، اما شما نیز می‌توانید با اصلاح سبک زندگی، تا حدود زیادی به خود کمک کنید.

به عنوان مثال اگر وزن شما زیاد است، باید با روش‌های اصولی آن را کاهش دهید. این موضوع سبب می‌شود تا فشار مضاعفی که بر روی استخوان و عضلات لگن وجود دارند برداشته شود. همچنین سعی کنید در طول شبانه روز به اندازه کافی بخوابید و ورزش را فراموش نکنید.

همچنین اگر در موقعیت‌های استرس زا قرار گرفتید، خود را آرام کرده و دوباره آرامش را در روح و جان خود برقرار کنید. هیچ چیز به اندازه استرس نمی‌تواند برای جسم و به خصوص عضلات لگن انسان مضر باشد.

فعالیت‌های ورزشی:

برای رهایی از درد ناخوشایند لگن در هنگام نشستن، حتماً با پزشک خود مشورت نموده و یک فعالیت ورزشی مناسب و استاندارد برای خود در نظر بگیرید. فعالیت‌های ورزشی اصولی، عضلات لگن شما را تقویت نموده و آن‌ها را در برابر هر نوع فشار و التهابی مقاوم می‌کند.

 

سخن پایانی

از شما همراهان عزیز بسیار سپاسگزاریم که با ما تا انتهای این مقاله که به مهم‌ترین علت درد لگن هنگام نشستن اشاره داشت، همراه بودید. ما علاوه بر بررسی علل این موضوع، به علت این درد در زنان باردار نیز پرداختیم و پیرامون تجربه چنین دردی در هنگام چهار زانو نشستن صحبت‌هایی ارائه نمودیم.

در پایان نیز شما را با راهکارهای درمانی برای رفع درد لگن سمت راست هنگام نشستن و یا درد لگن سمت چپ هنگام نشستن آشنا کردیم. فراموش نکنید که هرگز به صورت خودسرانه، برای درمان این درد کاری انجام ندهید، چرا که ممکن است اوضاع و شرایط خود را بدتر کنید. در این گونه مواقع، بهترین کاری که می‌توان انجام داد، مراجعه به یک متخصص ارتوپد با تجربه و ماهر است.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید