لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

کاهش درد شکستگی استخوان؛ استفاده از کیسه یخ، استراحت کردن و بالا بردن ناحیه آسیب دیده

کاهش درد شکستگی استخوان از جمله مواردی است که اگر به تازگی دچار شکستگی شده باشید، به شدت به دنبال آن خواهید بود دلیل آن هم بسیار مشخص و منطقی است. شکستگی درد بسیار شدیدی برای فرد ایجاد می کند که تحمل آن به صورت طولانی مدت واقعاً سخت است.

به طور کلی توجه داشته باشید که اگر دچار شکستگی شده اید، مهم است که در سریع ترین حالت ممکن به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا پس از مراجعه تشخیص به طور قطعی داده شود و اقدامات لازم برای جا اندازی استخوان انجام شود. در ادامه در مورد راه های کاهش درد شکستگی استخوان در ابتدا هر آن چه را که نیاز است را توضیح دادیم.

کاهش درد شکستگی استخوان

آنچه در این مقاله می خوانید :

راه هایی برای کاهش درد شکستگی استخوان

بدون جااندازی و درمان اصلی، هیچ کاری نمی تواند درد شکستگی را رفع کند.اما به هر حال راه هایی وجود دارد که اگر به تازگی دچار شکستگی شده اید و می خواهید درد را تا زمانی که می خواهید به پزشک مراجعه کنید کاهش دهید و یا این که جا اندازی استخوان انجام شده اما باز هم درد شما زیاد است، به شما کمک می کند تا به کاهش درد شکستگی استخوان بپردازید.

باز هم تاکید می شود که اگر دچار شکستگی شده اید، اولین اقدامی که باید انجام دهید مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد و یا بیمارستان است تا سریعا شکستگی جااندازی شود و اقدامات لازم انجام شود.

این راه کار ها تنها برای زمانی کار خواهد کرد که شما پس از شکستگی می خواهید خود را به پزشک برسانید و یا پس از جااندازی شکستگی می خواهید درد را کاهش دهید. همچنین اگر شکستگی را جااندازی کرده اید اما فکر می کنید که درد بسیار بیشتر از حالت معمول است، می توانید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا او با معاینه شما بتواند مشکل را تشخیص دهد و سریعا به درمان آن بپردازد.

 

استفاده از کیسه یخ

یکی از اولیه ترین کار هایی که می توانید برای کاهش درد شکستگی استخوان انجام دهید، استفاده از کیسه یخ است. استفاده از کیسه یخ خصوصا در ساعات اولیه آسیب بسیار کارساز خواهد بود.

توجه داشته باشید که برای این کار بهتر است که از کیسه یخ های طبی و استاندارد استفاده کنید و اگر آن ها در دسترس شما نیستند، هرگز یخ را به صورت مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده نگذارید. ابتدا یخ را درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید و محکم آن را ببندید. سپس یک پارچه تمیز را به دور کیسه یخ بپیچید و بعد آن را بر روی ناحیه آسیب دیده بگذارید.

شما می توانید به مدت 30 دقیقه و در هر روز 5 بار از کیسه یخ برای کاهش درد شکستگی استخوان استفاده کنید.

 

استفاده مسکن قوی برای درد شکستگی استخوان برای کاهش درد شکستگی استخوان

مسکن قوی برای درد شکستگی استخوان و دارو های مسکن که نیاز به نسخه ندارند: مانند ایبوپروفن، استامینوفن معمولی، استامینوفن کدئین و یا ویکودین، می توانند سریعا عمل کنند و درد را از بین ببرند. البته اثر گذاری آن ها بسیار موقتی است اما برای زمان هایی که درد بسیار زیاد است، گزینه های بسیار خوبی هستند.

توجه داشته باشید که تا جای ممکن بهتر است که از دارو های مسکن قوی برای درد شکستگی استخوان استفاده نکنید و یا اگر مجبور به استفاده از این دارو ها هستید، حتما دوز های توصیه شده را مصرف کنید. استفاده بیش از حد از دارو های مسکن خطرناک است و می تواند مشکلاتی مانند نارسایی کلیه و یا مشکلات گوارشی مانند زخم معده ایجاد کند.

 

استراحت کردن و بالا بردن ناحیه آسیب دیده

استراحت کردن و بی حرکت نگه داشتن ناحیه آسیب دیده، تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد دارد که هر هیچ کسی پوشیده نیست. بالا بردن ناحیه آسیب دیده نیز می تواند درد را به مقدار چشمگیری کاهش دهد. سعی کنید که حتی در خواب هم با استفاده از یک بالش ناحیه آسیب دیده را بالا نگه دارید.

 

ماساژ درمانی و حرکت درمانی

ماساژ درمانی، حرکت درمانی و فیزیوتراپی در مراحل پس از جااندازی و درمان شکستگی برای کاهش درد بسیار مفید است. البته این موارد باید کاملا به صورت اصولی انجام شوند زیرا انجام این موارد به صورت اشتباه نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت، بلکه می تواند به صورت معکوس عمل کرده و درد را افزایش دهد.

از دیگر درمان هایی که در فیزیوتراپی برای کاهش درد شکستگی انجام می شود، الکتروتراپی است که در طی آن موج های مشخص و کنترل شده ای از نیروی الکتریکی به ناحیه آسیب دیده وارد می شود.

سالم سازی رژیم غذایی

برای این که بدن بتواند آسیب دیدگی ناشی از شکستگی را ترمیم کند، به انرژی و مواد مغذی نیاز دارد. شما می توانید با سالم سازی رژیم غذایی این موارد را برای بدنتان فراهم کنید تا فرایند بهبود آسیب دیدگی با سرعت بیشتری انجام شود. هر چه که بهبودی بیشتر شود، درد شکستگی هم کمتر خواهد شد.

توصیه می شود که مصرف لبنیات، سبزیجات، میوه ها و غذاهایی دریایی را افزایش دهید تا بتوانید به خوبی بدن خود را تامین کنید.

از طرفی سعی کنید تا جایی که امکان دارد از غذاهای سرخ شده، پر چرب، خیلی شیرین، نوشیدنی های گازدار و فست فود ها جلوگیری کنید. این دسته از مواد غذایی برخلاف مواد غذایی سالم عمل می کنند و روند ترمیم را کند می کنند.

به طور مثال، این ثابت شده است که نوشابه و دیگر نوشیدنی های گازدار باعث از بین رفتن کلسیم و کاهش تراکم استخوان ها می شوند.

 

توصیه هایی برای افزایش سرعت بهبودی شکستگی استخوان و کاهش درد شکستگی استخوان

تا به حال روش هایی برای کاهش درد ناشی از شکستگی برای شما قرار دادیم که می توانید با استفاده از آن ها درد را به میزان چشمگیری کاهش دهید. در ادامه برای شما مواردی را قرار داده ایم که می توانید با رعایت کردن آن ها سرعت بهبودی آسیب دیدگی را افزایش دهید تا به کاهش درد شکستگی استخوان هم به شکل مستقیم کمک کنید و هرچه سریع تر درد شما تمام شود.

 

داشتن خواب کافی و خودداری از مصرف دخانیات

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، برای این که بدن بتواند آسیب دیدگی های ناشی از شکستگی را ترمیم کند، به انرژی نیاز دارد. انرژی از دست رفته انسان در طول روز با خواب کافی در شب جبران خواهد شد و به همین دلیل داشتن خواب کافی به صورت مستقیم به افزایش سرعت روند بهبود و کاهش درد شکستگی استخوان کمک خواهد کرد.

همچنین استعمال سیگار و سایر دخانیات به دلیل این که اکسیژن خون را کاهش می دهد می تواند روند بهبودی را به شدت کند تر کند.

 

خودداری از بی تحرکی

پس از این که بهبودی اولیه ایجاد شد و می توانستید که به راحتی حرکت را آغاز کنید، با مشورت با پزشکتان می توانید به آرامی ورزش و تحرک را آغاز کنید. داشتن تحرک باعث افزایش گردش خون در بدن می شود و به همین دلیل روند بهبودی سرعت بیشتری میگیرد.

باز هم تاکید می کنم که ورزش و تحرک کاملا باید با مشورت با پزشک ارتوپد آغاز شود تا پزشک به شما نحوه انجام ورزش و میزان مناسب آن را با توجه به مکان و میزان شکستگی توضیح دهد.

در ورزش کردن و تحرک در نظر داشته باشید که هر گاه ورزشی باعث ایجاد و یا افزایش درد در ناحیه آسیب دیده شما شد، باید سریعا ورزش را قطع کنید.

 

عدم مصرف الکل

الکل به صورت مستقیم می تواند بر روند بهبودی آسیب دیدگی ها تاثیر بگذارد و این روند را با مشکل رو به رو کند. پس در دوران بهبود خود از مصرف مواد الکلی خودداری کنید تا سرعت بهبودی افزایش یابد.

کاهش درد شکستگی استخوان  و جوش خوردن استخوان چقدر طول خواهد کشید؟

اصلا نمی توان جواب این سوال را داد! جواب به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شدت شکستگی
  • مکان ایجاد شکستگی
  • آسیب های ایجاد شده به همراه شکستگی
  • سن بیمار
  • سلامت کلی
  • بیماری های زمینه ای
  • رژیم غذایی بیمار
  • جنسیت بیمار

همچنین مواردی مانند مصرف دخانیات و الکل هم به شدت بر روی افزایش مدت زمان بهبودی اثر گذار هستند. به دلیل تمامی این موارد هستند که نمی توان مشخص کرد دقیقا ترمیم شکستگی چقدر طول خواهد کشید. این میزان ممکن است که چند هفته و یا حتی چند ماه باشد.

حتی برخی از بیماری های زمینه ای مانند دیابت نیز وجود دارند که به طور کلی می توانند روند بهبودی را قطع کنند و استخوان جوش نخورد!

 

زمان مراجعه برای کاهش درد شکستگی استخوان و درمان فوری شکستگی استخوان

اگر به تازگی دچار شکستگی شده اید و برای جااندازی و گچ گرفتن شکستگی هنوز اقدام نکرده اید، بهتر است که هرچه سریع به پزشک ارتوپد و یا نزدیک ترین بیمارستان جهت درمان فوری شکستگی استخوان مراجعه نمایید.

پس از جااندازی هم ممکن است پزشک به شما توصیه کند که جلسات خاصی را برای بررسی وضعیت دوباره به او مراجعه کنید.

همچنین در برخی از شرایط هم ممکن است که علائم و نشانه هایی پدید بیایند که نشان دهنده یک مشکل و یا اخلال باشند که در صورت مشاهده آن ها نیز باید برای کنترل وضعیت و تشخیص به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید که از جمله این موارد می توان به نشانه ها و علائم زیر اشاره کرد:

  • عدم کاهش درد و یا افزایش آن با گذشت زمان
  • ایجاد و یا افزایش کبودی در ناحیه آسیب دیده
  • تب
  • نفس تنگی

 

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا هر آن چه را که نیاز است در رابطه با کاهش درد شکستگی استخوان بدانید را در اختیار شما بگذاریم. همان طور که خواندید، شما می توانید با استفاده از راه کار هایی درد خود از جمله مسکن قوی برای درد شکستگی استخوان را کاهش دهید.

همچنین می توانید با سالم سازی زندگی خود روند بهبودی آسیب دیدگی ها را نیز افزایش دهید تا درد هرچه سریع تر تمام شود و بتوانید به زندگی روزمره خود بازگردید.

اگر در طول دوره بهبود خود درد شما با گذشت زمان کاهش نمی یافت و یا این که دائما درحال افزایش بود و یا این که دوران بهبود شما بیش از حد طول کشیده بود، بهتر است که به یک پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا مشکلات احتمالی هرچه سریع تر آغاز شوند و درمان فوری شکستگی استخوان آغاز شود.

شما می توانید همین الان با مراجعه به کلینیک تخصصی ارتوپدی ما، اگر دچار شکستگی شده اید در سریع ترین زمان ممکن به جا اندازی و درمان شکستگی خود بپردازید و یا این که اگر فکر می کنید مشکلی در مورد بهبودی شکستگی خود دارید آن را با پزشکان حاذق و با تجربه مجموعه در میان بگذارید تا مشکل احتمالی در سریع ترین حالت ممکن شناسایی شود و سپس در همین کلینیک به درمان اصولی، تخصصی و کامل مشکل خود بپردازید.

گاهی اوقات مشکلاتی برای جوش خوردن استخوان پیش می آید که می تواند به طور کلی روند را قطع کند که از جمله آن ها می توان به عفونت های مختلف و یا بیماری دیابت اشاره کرد. در این موارد بهتر است که هرچه سریع تر تشخیص و درمان فوری شکستگی استخوان انجام شود زیرا این بیماری ها مشکلات حتی می توانند تهدید کننده جان بیمار باشند.

پس در صورتی که حس می کنید مشکلی در روند بهبودی شما ایجاد شده است، بهتر است که هرچه سریع تر برای تشخیص و درمان فوری شکستگی استخوان مشکل احتمالی به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید