لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

علت درد زانو هنگام خواب؛ احتمال ابتلا به آرتروز، رماتسیم مفصلی و یا سیاه شدن سر استخوان

علت درد زانو هنگام خواب، موضوعی است که می‌خواهیم درباره آن حرف بزنیم. زانو، بزرگترین مفصل است که از کل بدن پشتیبانی می‌کند. پایداری و انعطاف‌پذیری پاها، نتیجه وجود این مفصل است. به لطف وجود زانو می‌توانید راه بروید، بپرید، بایستید، بدوید و خم شوید.

علت درد زانو در شب، آرتروز، رماتیسم مفصلی، نقرس، سیاه شدن سر استخوان و… است. اگر شما نیز با درد پشت زانو در شب مواجه شدید و این عارضه، آسایش را از شما سلب کرد، حتماً برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید و مطمئن باشید روش‌های متعددی برای درمان وجود دارد.

علت درد کنار زانو

علت درد زانو هنگام خواب؛ چرا درد زانو شب‌ها بیشتر است؟

حس کلافه کننده‌ای است وقتی که خسته و کوفته از سر کار برمی گردید و می‌خواهید برای استراحت به رختخواب بروید، اما دچار درد شدیدی در ناحیه زانو می‌شوید.

درد زانو هنگام خواب، پیر و جوان نمی‌شناسد و این روزها بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. زانودردی که روزها به سراغ‌تان می‌آید، قابل تحمل‌تر از زانو دردی است که شب‌ها با آن مواجه می‌شوید؛ دلیل آن هم ساده است.

در طول روز کارهای مختلفی انجام می‌دهید و ذهن‌تان سرگرم است. پس اگر دردی هم باشد، کمتر احساس می‌شود. در مقابل وقتی به رختخواب می‌روید، کار خاصی ندارید که ذهن‌تان را درگیر کند و برای لحظاتی هم که شده حواستان از درد پرت شود. اینجاست که زانو درد به یک حس مهم تبدیل می‌شود و هیچ چیز قادر به پاک کردن آن از ذهن نیست.

فرقی نمی‌کند که علت درد زانو هنگام خواب چه باشد، در هر صورت ممکن است آن قدر شدت بگیرد که شما را از خواب بیدار کند. حتی احتمال دارد وقتی وارد مراحل عمیق خواب شده‌اید به سراغتان بیاید و لذت یک خواب آرام را از شما بگیرد.

درد زانو هنگام خوابیدن، بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد و آرامش و راحتی شما را به هم می‌زند. برای برطرف کردن این درد، باید اول دید که علت درد زانو در هنگام خواب چیست؟ اگر علت آن را بدانید، می‌توانید مشکل را از ریشه حل کنید.

مهمترین علت درد زانو هنگام خواب

آرتروز یا ساییدگی زانو یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی است که بسیاری از افراد در سنین بالا به آن مبتلا می‌شوند. در واقع این بیماری، اغلب سالمندان را درگیر می‌کند. البته این بدان معنا نیست که آرتروز، جوانان را تهدید نمی‌کند! اگرچه سالمندان با ریسک بالاتری از ابتلا به آن مواجه اند، اما اینکه افراد در سنین جوانی به آن مبتلا شوند نیز دور از انتظار نیست.

علت آرتروز زانو، از بین رفتن غضروف مفصل است که به دنبال نازک شدن غضروف‌ها و ساییده شدن استخوان‌ها به یکدیگر ایجاد می‌شود و نتیجه آن، دردهای شدید در ناحیه زانو است. علت درد زانو هنگام خواب در اغلب مواقع، آرتروز و ساییدگی زانو است. زانو درد ناشی از آرتروز، زمانی به اوج می‌رسد که بیمار فعالیت‌های بسیاری در طول روز انجام داده باشد.

بورسیت زانو، علت درد زانو هنگام خواب

وقتی از بورس‌ها صحبت می‌کنیم، منظورمان کیسه‌های حاوی مایع است که میان تاندون، استخوان و غضروف‌ها قرار دارند. وظیفه بورس‌ها، تسهیل حرکت تاندون‌ها است.

در واقع این کیسه‌ها باعث می‌شوند که تاندون‌ها به راحتی بر روی مفاصل حرکت کنند. گاهی ممکن است این کیسه‌ها یا به عبارت دیگر بالشتک ها، دچار التهاب و آسیب‌های مشابه شوند که در این صورت بیماری بوریست زانو رخ خواهد داد.

در این مواقع اگر مفصل را حرکت دهید، درد شدیدی را در زانو احساس خواهید کرد. این درد در طول روز همراه شما خواهد بود اما شب‌ها به ویژه هنگام خواب اوج می‌گیرد. پس بورسیت شانه هم یک علت مهم و اساسی درد زانو هنگام خوابیدن است.

علت درد زانو هنگام خوابیدن، استئونکروز (سیاه شدن سر استخوان)

استئونکروز زانو یا سیاه شدن سر استخوان، شایع‌ترین علت درد زانو در هنگام خواب است؛ البته این بیماری بعد از آرتروز، شای‌عترین علت تجربه درد زانو در هنگام خواب به شمار می‌رود. استئونکروز، زمانی ایجاد می‌شود که خونرسانی به استخوان دچار اختلال گردد. در بیانی ساده تر، زمانی که خون کافی به استخوان‌ها نرسد، شروع به مردن می‌کنند.

بی‌دلیل نیست که استئونکروز را بیماری مرگ استخوان‌ها نامیده اند. علت درد زانو هنگام خواب (منظور دردی است که منشاء آن بیماری استئونکروز است) اختلال در گردش خون و کم شدن اکسیژن خون را به همراه دارد که فرد را متحمل درد و ناراحتی بسیار شدیدی خواهد کرد.

علت درد زانو هنگام خواب در کودکان چیست؟

شاید فکر کنید درد زانو هنگام خوابیدن، تنها بزرگسالان را گرفتار می‌کند و تهدیدی برای کودکان نیست. در حالی که اینطور نیست و زانو درد، گاهی به سراغ کودکان نیز آمده و تعادل خواب‌شان را به هم می‌زند. علت درد زانو هنگام خواب در کودکان، با رشد استخوان در آن‌ها بی‌ارتباط نیست. در واقع درد زانو در کودکان می‌تواند نشانه‌ای از رشد آن‌ها باشد. البته نه همیشه!

چنانچه علت درد زانو در کودکان رشد استخوان‌ها باشد، انتظار می‌رود که این درد، تا پایان دوران نوجوانی فروکش کند. معمولاً کودکان از سنین ۳ تا ۱۲ سالگی با این نوع از زانو درد مواجه‌اند و با گذشت این مدت زمان، بهبود می‌یابند.

همانطور که گفتیم همیشه قرار نیست علت درد زانو در کودکان و هنگام خواب، رشد استخوان‌ها باشد. بعید نیست که این درد به دلیل وجود برخی از آسیب‌ها و بیماری‌ها در زانو ایجاد شود که در این صورت کوتاهی در پیگیری و درمان آن، خطرات بسیاری برای آینده آن‌ها دارد.

یکی دیگر از علت‌های درد زانو هنگام خواب در کودکان، جنب و جوش بسیار زیاد و تحرک بیش از حد آن‌ها است. بالا و پایین پریدن‌ها که تفریح کودکان محسوب می‌شود و آن‌ها را سرگرم می‌کند، با بروز درد زانو هنگام خواب در کودکان بی‌ارتباط نیست.

کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود

ویتامین‌ها جزو عناصر حیاتی بدن ما هستند که برای ادامه زندگی به آن‌ها نیاز داریم. کمبود هر ویتامینی در بدن، عوارض خاصی را به دنبال دارد. آیا می‌دانید کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود؟

کمبود ویتامینهای زیر، درد زانو در هنگام خواب را به همراه دارد:

  • ویتامین آ: ویتامین آ جزو ویتامین‌های محلول در چربی است که ضمن محافظت از عملکرد دستگاه عصبی و تقویت بینایی، التهابات در بدن را کاهش می‌دهد. جلوگیری از التهابات مفاصل، از مهمترین تاثیراتی است که ویتامین آ بر بدن شما دارد. وقتی بدن ویتامین آ را جذب می‌کند، آن را به اسید رتینوئیک تبدیل خواهد کرد.

این ماده برای سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است. ویتامین آ رشد سلول‌های سفید را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به بدن در مقابله با انواع عفونت نیز کمک می‌کند. در نتیجه ریسک ابتلا به عفونت استخوان و آرتریت کاهش می‌یابد.

  1. ویتامین ب: یکی از مهمترین انواع ویتامین ب، اسید فولیک است که وجود آن نه تنها برای سوخت و ساز بدن مفید است، بلکه رشد سلول‌ها نیز متاثر از آن می‌باشد. اگر علت درد زانو هنگام خواب در شما ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید باشد، می‌توانید با گنجاندن مکمل‌های اسید فولیک به رژیم غذایی تان، درد و ناراحتی ناشی از آن را تسکین دهید. این مکمل برای درمان دردهای ناشی از آرتروز نیز کاربرد دارد.
  2. ویتامین ث: ویتامین ث، از جمله ویتامین‌های محلول در آب است که تاثیر شگرفی بر سلامت شما دارد. همانطور که می‌دانید کلاژن به عنوان یک پروتئین موجود در تاندون ها، استخوان ها، غضروف ها، فیبرهای سفید پوست و بافت‌های رابط، در حفاظت از سلامت استخوان‌ها نقش دارد.

ویتامین ث، ضایعات استخوانی را به حداقل می‌رساند که متعاقب با آن، خطر ابتلا به آرتروز زانو و ساییدگی کاهش می‌یابد. مرکباتی مثل پرتقال و کیوی، سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی، چغندر، اسفناج، گل کلم، بادمجان و… منابع سرشار از ویتامین ث‌ هستند که با استفاده از آن ها، سلامت مفاصل در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.

  1. ویتامین دی: تاثیر ویتامین دی در سلامت استخوان‌ها بر کسی پوشیده نیست. گاهی اوقات علل درد زانو هنگام خواب می‌تواند کمبود ویتامین دی باشد. اگر اینطور است به راحتی می‌توانید از طریق منابع کاملاً در دسترس ویتامین دی، این کمبود را جبران کنید. شاید استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین دی، اولین فکری باشد که به ذهن‌تان می‌رسد؛ در حالی که ۸۰ تا ۹۰ درصد ویتامین دی مورد نیاز بدن شما، از طریق تابش خورشید به پوست تامین خواهد شد.

برای ضعف زانوها چه بخوریم؟

ضعف زانو نتیجه اعمال فشار بیش از اندازه بر روی زانوها، آسیب دیدگی، کمبود مواد مغذی، مصرف بیش از اندازه نمک، کم تحرکی، نوشیدن الکل و مصرف سیگار باشد. البته ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آرتروز نیز زمینه را برای تضعیف زانوها فراهم می‌کند.

با توجه به اینکه تغذیه سالم، نقش مهمی در سلامت مفاصل زانو و تقویت آن دارد، بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که کدامین مواد غذایی در جلوگیری از تضعیف استخوان‌های زانو نقش دارند و با مصرف چه غذاهایی می‌توان جلوی ضعف زانوها را گرفت؟ برای ضعف زانوها چه بخوریم سوال مهمی است که در این قسمت به آن پاسخ می‌دهیم:

برای ضعف زانوها چه بخوریم:

1- روغن ماهی: روغن ماهی از ماهی‌های چربی مثل تن، سالمون و خالمخالی به دست می‌آید. روغن ماهی با داشتن مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب امگا ۳، می‌تواند به بهبود تراکم استخوانی و تقویت مفاصل زانوهای شما کمک کند. روغن ماهی از خواص ضد التهابی برخوردار است و خشکی مفاصل و درد زانو هنگام خواب را کاهش می‌دهد.

 

2

ویتامین ث: ویتامین ث خطر شکستگی استخوان‌های زانو را کاهش می‌دهد. تاثیر ویتامین ث در سلامت استخوان ها، به دلیل نقشی است که این ویتامین در سنتز کلاژن و بهبود تراکم استخوانی دارد. انواع توت از جمله توت فرنگی، مرکباتی مثل پرتقال و لیمو، کلم بروکلی، گل کلم، اسفناج و پاپایا از منابع خوب ویتامین ث محسوب می‌شوند.

 

3

کلسیم: کلسیم از مواد مغذی ضروری برای سلامت استخوان‌ها است که کمبود آن نازکی و ضعیف شدن استخوان‌ها را به دنبال دارد. کسانی که کمبود کلسیم دارند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. لبنیات، سبزیجات برگ دار تیره، بادام، شیر بادام، ماهی ساردین، آب پرتقال و… سرشار از کلسیم و برای تقویت استخوان‌ها مفید هستند.

 

4- ویتامین دی: کمبود ویتامین دی در بدن، موجب از دست رفتن بافت‌های استخوانی شده و شما را در معرض شکستگی قرار می‌دهد. ویتامین دی، ارتباط نزدیکی با کلسیم دارد؛ بدن‌تان بدون جذب مقدار کافی از ویتامین دی، قادر به جذب کلسیم نخواهد بود. برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن، دراز کشیدن در معرض نور آفتاب کافی نیست. پس حتماً مصرف ماهی، لبنیات، روغن جگر ماهی، زرده تخم مرغ و… را فراموش نکنید.

 

5- مواد غذایی ضد التهاب: التهاب زانو، موجب دردناک شدن و تضعیف زانوها می‌شود. برای مقابله با زانو درد هنگام خواب، باید آن دسته از مواد غذایی که التهابات بدن را افزایش می‌دهند از رژیم غذایی خود حذف کنید.

در عوض آن غذاهایی که دارای ویژگی ضد التهابی هستند را در این لیست بگنجانید. روغن زیتون، ماهی سالمون، زنجبیل، دانه کتان، زردچوبه و بلوبری، گردو، آووکادو، اسفناج، سیب زمینی شیرین و… از جمله مواد غذایی حاوی ترکیبات ضد التهاب‌ هستند که اگر به طور منظم از آن‌ها استفاده کنید، نتیجه خوبی می‌گیرید.

از علت درد پشت زانو در شب چه می‌دانید؟

پیش‌تر درباره علت درد زانو هنگام خواب صحبت کردیم. همانطور که می‌دانید زانو از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که درد در هر قسمت از آن، علت مشخصی دارد. در این قسمت به مهم‌ترین دلایل درد پشت زانوها در شب اشاره کوتاهی می‌نماییم:

علت درد پشت زانوها در شب:

  • کیست بیکر: شایع‌ترین علت درد پشت زانوها در شب، کیست بیکر است. کیست بیکر، یک توده پر از مایع در پشت زانوها است که به دلیل التهابات زانو ایجاد شده است.
  • التهاب تاندونیت عضله ساق پا: تاندونیت عضله ساق پا، نوع دیگری از التهاب تاندون‌ها است که علت درد پشت زانو در شب نیز هست. چنین دردی در سطوح درونی و بیرونی پشت زانو احساس می‌شود.
  • آنوریسم سرخرگ پشت زانو: آنوریسم پشت زانو وقتی ایجاد می‌شود که دیواره سرخرگ سست شده و خاصیت کشسانی خود را از دست داده باشد. بیرون زندگی آنوریسم، فشار و درد موضعی را در پشت زانو افزایش می‌دهد.
  • آسیب گوشه خارجی پشت زانو: آسیب‌های شدید زانو، باعث می‌شود گوشه خلفی پشت زانو صدمه ببیند و درد و ناراحتی در پشت زانو احساس شود.
  • آرتروز: آرتروز یا التهاب سطوح داخل مفصلی، یکی از مهم‌ترین علل درد پشت زانو در شب است. آرتروز روماتوئید یا روماتیسم مفصلی و نیز استئوآرتریت، دو مورد از مهمترین انواع آرتروزاند که در صورت ابتلا به آن، باید درد پشت زانو در شب را انتظار داشته باشید.
  • تاندونیت پشت زانو: منظور از تاندونیت پشت زانو، التهاب تاندون ماهیچه‌ی پشت زانو است. تاندون پشت زانو، نسبت به فعالیت شدید حساس است و گاهی دچار درد می‌شود. علت درد پشت زانوها در شب، گاهی التهاب تاندون است که معمولاً با چمباتمه زدن بدتر خواهد شد.
  • التهاب تاندونیت همسترینگ: التهاب تاندون ماهیچه‌های دو سر ران، درد در این ناحیه را افزایش می‌دهد. تاندون ماهیچه دو سر ران، از جمله تاندون‌های همسترینگ به شمار می‌رود که در اثر ساییدگی و استفاده بیش از حد آسیب می‌بیند و درد ناشی از آن در بخش خارجی زانو و پشت آن احساس خواهد شد.
  • آسیب دیدگی رباط ها: ورزشکاران و همه کسانی که فعالیت بیش از حد دارند، به دلیل پارگی رباط زانو، پیچ خوردگی رباط اصلی زانو و… دچار درد پشت زانو در شب می‌شوند. از مهمترین رباط‌هایی که آسیب دیدگی آن ها، باعث درد پشت زانو در شب است، می‌توان به رباط جانبی، متقاطع قدامی و متقاطع خلفی اشاره کرد.
  • آسیب دیدگی شاخ عقبی مینیسک: دیگر علت درد پشت زانو در شب، تنشی است که در قسمت پشتی مینیسک کناری زانو ایجاد شده و زمینه را برای ظهور درد و ناپایداری در زانو فراهم کرده است. این آسیب، احتمالاً یک پارگی در درون مینیسک است. همچنین اختلال در بافت‌های متصل کننده دیواره شاخ خلفی به تاندون پشت زانو، می‌تواند تنش شاخ عقبی مینیسک باشد.

سخن پایانی

به پایان این مقاله رسیدیم؛ در اینجا از علت درد زانو هنگام خواب مفصلاً صحبت کردیم و در ادامه از علت درد پشت زانوها در شب گفتیم. برای ضعف زانوها چه بخوریم؟ و کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود؟ دو سوال مهمی بود که به آن پاسخ داده شد. امیدواریم آنچه در اینجا گفته شد، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشد.

در آخر توصیه می‌کنیم که اگر روزی به این عارضه مبتلا شدید و درد زانو در شب، خواب آسوده را از چشمان شما ربود، حتماً به پزشک مراجعه کنید و درمان خود را آغاز نمایید. کلینیک ما که در این زمینه فعالیت دارد، آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان است؛ پس هم اکنون با ما تماس بگیرید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید