لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

علاوه بر درمان‌های پزشکی و تخصصی، شیوه‌های موثری نیز برای درمان خانگی ارتروز زانو وجود دارند. روش‌هایی که اگر به خوبی اتخاذ شوند، می‌توانند شما را از درد زانو رهایی ‌بخشند. آرتروز یکی از مشکلاتی است که نه تنها افراد پیر و سالخورده، بلکه افراد مبتلا به اضافه وزن و یا ورزشکاران مشغول به ورزش‌های سخت و نفس گیر را نیز درگیر می‌نماید و آنها مستلزم پیگیری برای درمان آرتروز زانو می‌باشند.

 

با وجود این که آرتروز، بیماری خطرناکی به شمار نمی‌رود، اما راه رفتن و انجام کارهای ساده را برای افراد با سختی مواجه می‌کند. بسیاری از افرادی که به این بیماری دچار هستند، آرزوی برداشتن یک قدم کوچک، بدون درد و ناراحتی را دارند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان درگیر این بیماری هستید، بدانید که جایی برای نگرانی وجود ندارد! شما می‌توانید علاوه بر درمان‌های کامل پزشکی، از درمان خانگی ارتروز زانو نیز استفاده کرده و تا حدود زیادی درد خود را تسکین دهید. با ما در ادامه متن همراه باشید تا به برخی از اصولی‌ترین شیوه‌های این درمان اشاره کنیم.

درمان خانگی ارتروز زانو

درمان خانگی آرتروز زانو از نظر طب سنتی

طب سنتی، دانش کهن و دیرینه‌ای است که انسان‌ها از سال‌ها و قرن‌های بسیار دور تاکنون، از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های خود استفاده می‌کردند. با وجود این که امروزه شاهد پیشرفت‌های گسترده در علم نوین پزشکی هستیم، اما همچنان طب سنتی به عنوان یک روش مکمل و کارآمد برای درمان برخی از بیماری‌ها به شمار می‌رود.

طب سنتی برای درمان آرتروز نیز شیوه‌های منحصر به فرد و موثری دارد. در ادامه مطلب، به برخی از بهترین روش‌های درمان خانگی آرتروز زانو از نظر طب سنتی اشاره می‌کنیم.

  • برگ قاصدک

برگ قاصدک یکی از گیاهانی است که خواص فراوانی برای تسکین و کاهش درد زانو دارد. برای استفاده از این روش، باید 3 قاشق غذا خوری برگ تازه قاصدک و یا 1 قاشق غذا خوری برگ خشک قاصدک را درون یک فنجان آب جوش ریخته و برای مدت زمان 10 دقیقه، اجازه دهید تا به آرامی بجوشد. سپس آن را از صافی گذرانده و در طول روز میل کنید.

همچنین برخی از افراد، برگ‌های خشک قاصدک را به سالاد خود اضافه کرده و به همراه آن میل می‌نمایند. بررسی‌ها نشان دهنده آن است که در ترکیبات برگ قاصدک، مقدار فراوانی ویتامین C و A یافت می‌شود. علاوه بر آن، ماده فعالی که در برگ قاصدک وجود دارد، اسید چرب لینوئیک نام دارد که یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش التهاب در بدن به شمار می‌رود.

  • روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس، یکی از روغن‌های مفید و ارزشمندی است که از درختی به همین نام به دست می‌آید. این روغن یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی آرتروز زانو از نظر طب سنتی به شمار می‌رود. بهترین شیوه استفاده از این روغن عبارت است از:

  • 6 قطره از روغن اکالیپتوس را به همراه 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون فرابکر و یا 2 قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط نمایید.
  • این روغن را برای چند دقیقه بر روی زانوی خود که از درد آرتروز رنج می‌برد ماساژ دهید.
  • شما می‌توانید در طول روز چندین و چند بار از ماساژ روغن اکالیپتوس بر روی زانوی خود استفاده نمایید. (به خصوص هنگامی که درد زانوی شما شدید است.)
  • پس از استعمال این روغن، زانوی خود را با زانوبند یا یک پارچه نرم ببندید.

از زمان‌های قدیم روغن اکالیپتوس را به عنوان یک روغن ضد درد می‌شناختند و برای تسکین بسیاری از دردهای خود از آن استفاده می‌نمودند. بنابراین این روغن، برای کاهش درد و التهاب زانو نیز تاثیرات بسیار خوبی به همراه دارد.

  • ماساژ زانو با روغن خردل

روغن خردل یکی از روغن‌های گیاهی است که از نظر طب سنتی، تاثیر بسزایی در درمان التهاب و درد زانو دارد. تجربه نشان دهنده آن است که روغن خردل باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها شده و به این صورت درد را کاهش می‌دهد.

شیوه استفاده از روغن خردل برای درمان آرتروز زانو، به این صورت است که ابتدا روغن خردل را به دمای محیط برسانید و یا آن را کمی گرم کنید. سپس زانوی خود و اطراف آن را به آرامی با این روغن ماساژ داده و روی آن را یک کیسه پلاستیکی و یک حوله گرم قرار دهید. اگر هر روز و قبل از خواب از این روغن استفاده کنید، به نتایج بسیار خوبی دست خواهید یافت.

خواص چای سبز برای درمان خانگی ارتروز زانو

همان گونه که می‌دانید چای سبز سرشار از مواد آنتی اکسیدانی است که برای درمان التهاب زانو موثر هستند. این مواد آنتی اکسیدانی موجب بهبود واکنش سیستم ایمنی در مواجه با درد و التهاب ناشی از آرتروز می‌شوند.

در نتیجه پس از گذشت مدت زمانی که به صورت منظم و متعادل از چای سبز استفاده کردید، متوجه خواهید شد که آسیب دیدگی غضروف زانوی شما کاهش پیدا کرده و درد کمتری را احساس می‌کنید.

مطالعات جدیدی که این روزها از سوی مجله‌های معتبر پزشکی منتشر شده‌اند، نشان دهنده آن است که چای سبز با خواص آنتی اکسیدانی خویش، تاثیر بسزایی بر روی بیماری‌های آرتروز و مفاصل دارد. بنابراین می‌توان از آن به عنوان یکی از موثرترین روش‌های درمان آرتروز زانو به روش خانگی نام برد.

 این نکته را فراموش نکنید که برای مصرف چای سبز، اعتدال را رعایت نمایید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه آن در طول روز ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی مانند یبوست، کم خونی، مشکلات کبدی و خستگی گردد.

درمان خانگی ارتروز زانو با چای زنجبیل

زنجبیل از زمان‌های قدیم به عنوان یک داروی ضد التهاب مورد استفاده قرار می‌گرفت و این روزها نیز چای زنجبیل یا ضماد زنجبیل، به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی ارتروز زانو در طب سنتی به شمار می‌روند.

این روزها تحقیقات پزشکی نشان دهنده آن است که عملکرد زنجبیل شباهت فراوانی به داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب دارد و می‌توان از آن برای کاهش درد زانو استفاده نمود. زنجبیل بدون هیچ عارضه جانبی، از فعالیت مواد شیمیایی به وجود آورنده درد زانو، جلوگیری به عمل می‌آورد.

شما می‌توانید زنجبیل تازه را به مدت 15 دقیقه در آب جوشانده و آن را میل کنید. همچنین می‌توانید از پودر زنجبیل در هنگام نوشیدن چای استفاده کنید. به مرور زمان مشاهده خواهید کرد که درد زانوی شما کاهش پیدا کرده است؛ البته فراموش نکنید که در کنار مصرف چای زنجبیل و سایر روش‌های طب سنتی، برای درمان کامل و قطعی آرتروز زانو، به یک متخصص یا ارتوپد نیز مراجعه کنید.

مصرف زردچوبه و نقش آن در درمان خانگی ارتروز زانو

زردچوبه از آن دسته ادویه‌هایی است که در آشپزخانه مردم قاره آسیا به وفور یافت می‌شود و ما ایرانیان نیز از آن برای عطر و رنگ بخشیدن به بسیاری از غذاهای خود استفاده می‌کنیم. در ترکیبات زردچوبه موادی وجود دارند که از فعالیت آنزیم‌های به وجود آورنده التهاب جلوگیری به عمل می‌آورند. بنابراین می‌توان زردچوبه را نیز در لیست موادی که برای درمان خانگی ارتروز زانو مورد استفاده قرار می‌گیرند، قرار داد.

  برخی از شیوه‌های مصرف زردچوبه برای کاهش التهاب زانو عبارتند از:

  1. شما می‌توانید زردچوبه را به عنوان یک ادویه همیشگی به غذاهای خود اضافه کنید. مصرف مداوم زردچوبه به مرور زمان، باعث تسکین و کاهش درد زانو می‌گردد.
  2. نصف قاشق غذا خوری زردچوبه و به همین میزان زنجبیل را با همدیگر ترکیب نموده و درون یک فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. سپس آن را از صافی عبور داده و پس از آن که ولرم شد، مقداری عسل به آن اضافه نموده و میل کنید. شما می‌توانید از این عصاره در طول روز، یک بار استفاده کنید.
  3. برای کاهش درد و التهاب زانوی خود، می‌توانید از کپسول‌های زردچوبه استفاده نمایید؛ البته فراموش نکنید که قبل از مصرف این کپسول‌ها، حتماً با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید.

یکی از نکات بسیار مهمی که در هنگام مصرف زردچوبه باید به آن توجه کنید این است که زردچوبه می‌تواند باعث رقیق شدن خون گردد؛ بنابراین اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، زردچوبه برای شما مناسب نیست.

کاهش التهاب زانو با مصرف رازیانه

رازیانه یکی از ادویه‌هایی است که در ترکیبات آن فیبر و مواد آنتی اکسیدانی بسیار زیادی یافت می‌شود. همچنین در روغن رازیانه می‌توان به مقادیر فراوانی از آنتول دست یافت که یک داروی ضد التهاب و بی نظیر است.

 علاوه بر تمامی این موارد، رازیانه سرشار از ویتامین C است که باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد جسم می‌گردد. ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در رازیانه، از تحلیل رفتن و درد مفاصل زانو جلوگیری به عمل می‌آورند. شما می‌توانید رازیانه را به عنوان یک ادویه در غذاهای خود مصرف کنید و یا آن را به صورت دمنوش تهیه کرده و در طول روز میل نمایید.

درمان خانگی آرتروز زانو با ورزش

یکی از مهم‌ترین علل بروز آرتروز برای افراد جوان و ورزشکار، کشش نامناسب بدن، انجام ورزش‌های سنگین و غیر اصولی و همچنین گرم و سرد نکردن بدن در هنگام ورزش است. در چنین شرایطی می‌توان با انجام حرکات صحیح، اقدام به درمان و کاهش درد زانو نمود.

به غیر از جوانان و ورزشکاران، افراد میانسال و سالمندان نیز می‌توانند در خانه و با انجام حرکات مناسب ورزشی، درد زانوی خود را درمان نمایند. همچنان با ما همراه باشید تا برخی از روش‌های متداول درمان خانگی آرتروز زانو با ورزش را برای شما عزیزان بیان کنیم.

  • کشیدن پا به سمت خود

ابتدا بر روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را به صورت صاف و کشیده در آورید. سپس زانویی که دچار درد آرتروز است را خم نموده و کمی نگه دارید. یک طناب یا پارچه باریک را از کف پایی که جمع کرده‌اید عبور داده و دو سر آن را با دست خود بگیرید.

 سپس طناب را به آرامی به سمت بدن خود بکشید و تا جایی که در پای خود کشش احساس کنید، این حرکت را ادامه دهید. سپس 20 ثانیه در همان حالت بمانید و پای خود را به حالت اولیه خود برگردانید.

این عمل را برای پای دیگر خود نیز انجام دهید؛ تکرار این حرکت به میزان 10 بار برای هر کدام از پاهای شما توصیه می‌شود. تجربه نشان دهنده آن است که کشیدن پا به سمت خود، یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی ارتروز زانو به شمار می‌رود.

  • تقویت عضلات چهار سر ران

یکی دیگر از موثرترین روش‌های درمان خانگی آرتروز زانو با ورزش، تقویت عضلات چهار سر ران به حالت خوابیده است. برای انجام این حرکت بر روی زمین دراز کشیده و یک حوله زیر زانویی که درد دارد، قرار دهید.

در همان حالتی که بر روی زمین دراز کشیده‌اید، سعی کنید حوله را با کمک زانوی خود به سمت زمین فشار دهید. پس از انجام این کار، فشار زانو را تا مدت 5 ثانیه نگه داشته و سپس آن را رها کنید. شما می‌توانید این حرکت را در 2 ست و با 10 تکرار برای هر پا انجام دهید.

  • بلند کردن پای آسیب دیده از پهلو به صورت خوابیده

برای انجام این حرکت، بر روی زمین دراز کشیده و پای آسیب دیده خود را بر روی پای دیگر قرار دهید. برای این که تعادل شما به خوبی حفظ شود، پای سالم خود را از قسمت زانو خم کنید. سپس پایی که آسیب دیده است را از قسمت لگن حرکت دهید؛ شما باید این پا را به همان ترتیب صاف، از روی پای دیگر خود بلند کرده و به سمت بالا حرکت دهید. پای خود را برای مدت کوتاهی در همان حالت نگه داشته و سپس آن را به آرامی به حالت قبل برگردانید. برای تقویت زانوی آسیب دیده خود، باید این کار را در 2 ست با 10 حرکت انجام دهید.

آیا درمان آرتروز در خانه بدون دارو امکان پذیر است؟

آرتروز یکی از بیماری‌هایی است که در اثر التهاب مفاصل ایجاد شده و فرد را به مرور زمان خانه نشین می‌کند. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا هستید، حتماً به خوبی می‌دانید که آرتروز، به مرور زمان انسان را بی تحرک نموده و او را از انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌اش باز می‌دارد.

 این موضوع نه تنها از نظر جسمی، درد و ناراحتی فراوانی به همراه دارد، بلکه تاثیرات روانی مخربی نیز بر روی روحیه فرد بر جای می‌گذارد. در چنین شرایطی ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که آیا درمان آرتروز در خانه بدون دارو امکان پذیر است؟

در پاسخ باید بگوییم این موضوع به شدت و سابقه درد، بستگی فراوانی دارد. ممکن است شما برای مدت‌های طولانی با درد در مفاصل خود مواجه باشید؛ یا شدت درد زانوی شما، به قدری زیاد باشد که نتوان با درمان‌های خانگی آن را برطرف نمود. در چنین شرایطی، بهترین راه حل ممکن، مراجعه به یک دکتر زانو درد معتبر است.

با وجود این که درمان آرتروز زانو با ورزش یا طب سنتی، نقش بسیار مهمی در تسکین درد و کاهش التهاب مفاصل زانو به همراه دارد، اما اگر درد شما مزمن و پیشرفته است، برای مراجعه به پزشک درنگ نکنید.

در برخی از مواقع، برای درمان درد زانو باید از روش‌های پزشکی و پیشرفته بهره گرفت. بنابراین بهترین کاری که باید انجام دهید این است که، علاوه بر درمان‌های خانگی، با پزشک خود برای درمان‌های پزشکی و استفاده از دارو، مشورت نمایید.

سایر روش‌های موثر درمان خانگی ارتروز زانو

علاوه بر مواد غذایی و شیوه‌های موثری که تاکنون از آن‌ها نام بردیم، شما می‌توانید با انجام برخی دیگر از اقدامات در خانه، از شدت درد آرتروز زانوی خود بکاهید و آن را به مرور زمان درمان کنید. در این قسمت به برخی از این شیوه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کاهش وزن: یکی از مهم‌ترین عواملی که درد و التهاب زانو را تشدید نموده و باعث پیشرفت بیماری آرتروز می‌گردد، اضافه وزن است.

همان‌گونه که می‌دانید فشار اصلی وزن ما بر روی پاهاست و هر میزان اضافه وزنی در بدن، باعث فشار و درد در قسمت زانو می‌شود. بنابراین باید با کاهش وزن از طریق روش‌های اصولی، به درمان آرتروز زانو کمک کرد.

  • ماساژ: ماساژ باعث تنظیم ماهیچه‌ها و مفاصل شده و در نهایت موجب کاهش درد و التهاب زانو می‌گردد. ماساژ منظم و اصولی، درد را کاهش داده و قدرت مفاصل زانو را بالا می‌برد.
  • پیروی از رژیم غذایی سالم: افرادی که در برنامه غذایی خود از مواد سالم و سرشار از ویتامین و پروتئین مانند تخم مرغ، شیر، مغزها، سبزی، میوه و ماهی استفاده می‌کنند، نسبت به سایرین، کمتر در معرض مشکلات آرتروز زانو قرار می‌گیرند.

 این مواد غذایی در طولانی مدت، علائم التهاب و درد در زانو را کاهش داده و به عنوان یک روش موثر برای درمان خانگی ارتروز زانو به شمار می‌روند.

  • مصرف غذاهای سرشار از امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3 که معمولاً در غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو به وفور یافت می‌شوند، نقش مهمی در کاهش درد زانو در اثر آرتروز ایفا می‌کنند.

همچنین شما می‌توانید برای طبخ غذاهای خود از روغن زیتون استفاده کنید، زیرا این روغن دارای مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم بهترین روش‌های درمان خانگی ارتروز زانو را برای شما عزیزان بیان کنیم. با وجود این که آرتروز یکی از بیماری‌هایی است که درد ناخوشایندی در جسم ایجاد کرده و انسان را از انجام فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد، اما می‌توان با روش‌های صحیح و اصولی، باعث کاهش درد آن شد و در نهایت آن را درمان نمود.

شما می‌توانید با استفاده از ورزش، ماساژ، استفاده از غذاهای سالم، پیروی از روش‌های پیشنهاد شده در طب سنتی و… از گسترش بیماری آرتروز جلوگیری نموده و مانند قبل به انجام فعالیت‌های خود بپردازید. فراموش نکنید که در صورت برطرف نشدن مشکل آرتروز زانو با درمان‌های خانگی، حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه نموده و از سایر روش‌ها برای درمان قطعی و کامل آن استفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید