لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درد در ناحیه تحتانی شکم یعنی جایی که پا به لگن می‌رسد را درد کشاله ران می‌گویند. کشیدگی عضلات ران شایع‌ترین دلیل درد کشاله ران در بزرگ‌سالان است. افراد مختلف ممکن است به‌صورت متفاوت این درد را تجربه کنند و از طرفی این درد می‌تواند به‌تدریج یا به‌صورت ناگهانی بروز کند.

در پاسخ به سؤال برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم بهترین پزشک یک ارتوپد باتجربه است که می‌تواند بعد از ارزیابی‌های کامل علت درد کشاله ران را مشخص کرده و بهترین روش درمان را به شما توصیه کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با درد کشاله ران آشنا کنیم و برایتان توضیح دهیم که برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم؟

Treatment-severe-knee-pain

 

برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم؟

ساختار ران بسیار پیچیده است و از شبکه‌ای گسترده از انواع بافت‌های نرم و سخت شامل رباط‌ها، تاندون‌ها، عضلات، مفصل‌ها، استخوان‌ها، عروق و … تشکیل شده است که آسیب در هر یک از آن‌ها می‌تواند باعث درد در قسمت‌های مختلف ران ازجمله کشاله ران شود.

با توجه به اینکه دلایل مختلف و منحصربه‌فردی می‌توانند باعث درد کشاله ران در بیماران مختلف شوند، مراجعه به پزشک متخصص جهت تشخیص علت درد در این ناحیه و درمان مناسب آن بسیار مهم است؛ اما برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم؟

باید برای تعیین علت این درد به فردی مراجعه کنید که دانش کافی در مورد ساختار اسکلتی و عضلانی ران و آسیب‌های ایجاد شده در آن داشته باشد و بتواند بعد از تشخیص بهترین درمان را ارائه دهد.

تنها کسی که این ویژگی‌ها را دارد، یک ارتوپد باتجربه و متبحر در یک مرکز تخصصی ارتوپدی می‌باشد؛ بنابراین اگر درد کشاله ران شما به دلیل کار و فعالیت نباشد و بعد از استراحت چند روزه بهبود پیدا نکند، حتماً باید در اسرع وقت به یک ارتوپد خوب مراجعه کنید تا با انجام معاینات و تست‌های لازم علت را تشخیص داده و درمان مناسب صورت پذیرد.

دلایل درد کشاله ران چیست؟

دلایل مختلفی برای درد کشاله ران وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

کشیدگی عضلات

کشیدگی عضلات ران معمولاً یک آسیب ورزشی است که باعث درد در این ناحیه می‌شود؛ اما ممکن است در اثر حرکت نامناسب مفصل ران در افراد غیر ورزشکار نیز کشیدگی و حتی پارگی عضلات داخلی ران اتفاق بیفتد. در این شرایط شما درد شدید و ناگهانی را در کشاله ران خود احساس می‌کنید. همچنین ممکن است دچار اسپاسم عضلات داخلی ران و ضعف پا شوید.

استئوآرتریت هیپ

مفصل ران به نام مفصل هیپ در بالای استخوان ران و لگن قرار می‌گیرد. درصورتی‌که این مفصل به دلایلی مانند افزایش سن، استفاده بیش‌ازحد و … دچار ساییدگی شود، آرتریت مفصل هیپ رخ می‌دهد. این آسیب می‌تواند باعث درد کشاله ران شود و علاوه بر درد می‌تواند سفتی مفصل را ایجاد کند. در این صورت هنگام حرکت صدای ترکیدن شنیده یا احساس می‌شود و درد با فعالیت بدتر خواهد شد.

گیرافتادگی استابولوم فمورال

استابولوم فمورال نوعی مفصل است و گیرافتادگی استابولوم فمورال (FAI) مرحله اولیه آرتریت لگن محسوب می‌شود. در این شرایط توده‌های سختی با نام خار استخوان در اطراف توپ و حفره مفصل ایجاد خواهند شد که در نهایت باعث محدودیت حرکت لگن می‌شوند. این حالت می‌تواند درد کشاله ران یا خارج باسن را نیز ایجاد کند. درد این آسیب می‌تواند از یک درد مبهم تا یک احساس تیز و مانند خنجر زدن متفاوت باشد.

پارگی لابروم هیپ

لابروم لایه‌ای از غضروف در مفصل ران است. این بافت به‌صورت سفت و منعطف به دور توپ مفصل ران می‌پیچد. پارگی این بافت می‌تواند درد کشاله ران یا باسن را ایجاد نماید. گاهی اوقات بیماران مبتلا به این آسیب ممکن است احساس گیرکردن و ترکیدن در لگن داشته باشند.

شکستگی لگن

شکستگی لگن معمولاً به دلیل سقوط از ارتفاع یا تصادف شدید یا حتی پوکی استخوان و ضربات ضعیف رخ می‌دهد. از دیگر دلایل شکستگی لگن می‌توان به آسیب‌های استرسی و سرطان اشاره کرد. درد ناشی از شکستگی لگن به اطراف آن و کشاله ران نیز کشیده می‌شود. اگر بخواهید لگن را خم کنید یا بچرخانید، درد بسیار بدتر می‌شود.

استئونکروز هیپ

استئونکروز یا نکروز آواسکولار وضعیتی است که سلول‌های استخوانی در اثر کمبود خون از بین می‌روند. وقتی این آسیب در مفصل ران ایجاد شود، سلول‌های استخوانی شروع به فروپاشی می‌کنند و مفصل ران کم‌کم از بین می‌رود. اولین علامت این بیماری معمولاً درد مبهم یا ضربان دار در کشاله ران است. بدتر شدن این وضعیت باعث محدودیت حرکتی لگن و لنگیدن فرد می‌شود.

مشکلات عصبی

تحت‌فشار قرار گرفتن عصب‌های مختلف در ناحیه تحتانی ستون فقرات ناشی از آسیب‌هایی مانند فتق دیسک، تنگی کانال نخاع و … می‌توانند باعث درد کشاله ران و علائم پاراستزی مانند بی‌حسی، گزگز، سوزن‌سوزن شدن و … شوند. به این وضعیت رادیکولوپاتی کمری نیز گفته می‌شود.

فتق ورزشی

فتق ورزشی یک آسیب غیرمعمول است که بیشتر در بازیکنان فوتبال و هاکی رخ می‌دهد. فتق ورزشی می‌تواند ناشی از ضعیف شدن دیواره ظریف شکم باشد. این فتق می‌تواند در قسمت جلویی و قسمت تحتانی شکم و کشاله ران درد ایجاد کند. تشخیص این آسیب تنها توسط ارتوپدهای باتجربه امکان‌پذیر است و ممکن است به سادگی تشخیص داده نشود.

شرایط بیضه

برخی از مشکلات بیضه در آقایان می‌تواند باعث درد کشاله ران شود که شامل موارد زیر هستند:

اپیدیدیمیت

این آسیب به معنی التهاب اپیدیدیم یعنی مجرای واقع در پشت بیضه‌ها می‌باشد. درد ناشی از این آسیب ممکن است از کشاله ران شروع شود و به سمت بیضه حرکت کند.

پیچ خوردگی بیضه

این نگرانی زمانی رخ می‌دهد که ساختاری که رشته‌های عصبی را به بیضه می‌کشاند، بپیچد. این حالت باعث درد شدید و ناگهانی کشاله ران و بیضه می‌شود.

شرایط شکم یا لگن

برخی از مشکلات شکمی نیز می‌توانند درد در کشاله ران را ایجاد نمایند که عبارت‌اند از:

  • دیورتیکولیت که یک بیماری التهابی روده است.
  • آنوریسم آئورت شکمی به معنی بزرگ شدن آئورت
  • بیماری‌های لگنی در خانم‌ها مانند کیست تخمدان، عفونت‌های مقاربتی و …
  • اوستیت پوبیس (اوستیت پوبیسیک به وضعیت التهابی گفته می‌شود که روی سمفیز شرمگاهی، مفصلی که دو استخوان شرمگاهی شما را به هم متصل می‌کند، تأثیر می‌گذارد.)

فتق مغبنی

فتق مغبنی زمانی اتفاق می‌افتد که بافت چربی یا روده‌ها به ناحیه‌ای ضعیف یا پاره شده در دیواره شکم فشار وارد کنند. به این آسیب فتق اینگوینال نیز گفته می‌شود که اغلب احساس کشش در ناحیه کشاله ران را ایجاد می‌کند.

همچنین ممکن است افراد مبتلا هنگام سرفه کردن یا بلند کردن وسایل درد بیشتری را در کشاله ران خود احساس کنند. این بیماری گاهی هیچ علامتی ندارد و تنها توسط پزشک تشخیص داده می‌شود و گاهی به‌صورت یک برآمدگی قابل مشاهده در کشاله ران ظاهر می‌شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه به مواد معدنی تجمع یافته در داخل کلیه گفته می‌شود. ممکن است هنگام خروج این سنگ به دلیل فشار زیاد احساس درد در کشاله ران ایجاد شود که می‌تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد.

سایر دلایل احتمالی درد در کشاله ران عبارت‌اند از:

  • آرتریت التهابی
  • بارداری
  • آسیب لگن
  • جراحی لگن
  • عفونت مفصل‌ها
  • نوروپاتی دیابتی
  • نوروپاتی الکلی
  • روماتیسم مفصلی
  • مفصل عفونی
  • وجود تومور

چه زمانی باید برای درد کشاله ران به پزشک مراجعه کرد؟

همان‌طورکه ملاحظه کردید، تشخیص‌های علت درد کشاله ران بسیار متعدد هستند و اگر درد کشاله ران بیش از چند روز طول کشید و یا بدتر شد، حتماً باید به یک ارتوپد خوب مراجعه کنید. ارتوپد بعد از انجام معاینات لازم و تست‌های موردنیاز ممکن است تشخیص دهد که شما به متخصص دیگری مانند متخصص داخلی نیاز دارید و در این صورت شما را ارجاع خواهد داد؛ اما در مرحله اول باید به ارتوپد مراجعه کنید.

در صورت بروز برخی علائم نیز باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید که عبارت‌اند از:

  • تب
  • لرز
  • مشاهده خون در ادرار
  • ناراحتی شکم یا لگن شدید
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ناتوانی در تحمل وزن یا راه رفتن

سخن آخر

پزشکان ارتوپد به‌خوبی می‌توانند علت درد کشاله ران را با معاینات موردنیاز و انجام تست‌هایی مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس، ام آر آی، سی‌تی‌اسکن، آزمایش خون و … تشخیص دهند و درمان مناسبی به شما ارائه نمایند.

با توجه به اینکه برخی از دلایل ایجاد درد کشاله ران بسیار جدی و پیش‌رونده هستند، مهم است که در صورت ادامه‌دار شدن یا بدتر شدن درد کشاله ران حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا علت تشخیص داده شده و بهترین درمان انجام شود. سهل‌انگاری در مراجعه به هنگام به پزشک می‌تواند عواقب بسیار بدی مانند دردهای مزمن و مداوم، آرتروز زودرس، محدودیت حرکتی اندام تحتانی و … را برایتان ایجاد نماید.

 

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید