متخصص ستون فقرات یکی از فوق تخصص های پزشکی از تخصص ارتوپدی می باشد که به شما می توانند در رفع مشکلات ستون فقرات کمک کنند. شما می توانید برای دریافت مشاوره با کلینیک ما تماس حاصل فرمایید.

ستون فقرات

روند کاری متخصص ستون فقرات

درمان های مطرح برای مشکلات ستون فقرات

بیماری های ستون فقرات

علائم بیماری ستون فقرات

علائم هشدار

جمع بندی

ستون فقرات

ستون فقرات را می توان مهم ترین قسمت بدن و ستون اصلی بدن نامید. ستون فقرات از اجزای مختلفی تشکیل شده. ستون فقرات گردنی، سینه ای، کمری و دنبالچه که باعث می شوند محور بدن در تمام حرکات باشند. فعالیت فیزیکی و زندگی روزمره ی فرد کاملا به ستون فقرات وابسته می باشد. از آنجایی که انتقال نیرو از بالاتنه به پایین تنه توسط ستون فقرات انجام می شود و همچنین محافظ اعصاب مرکزی بدن یعنی نخاع و ریشه های عصبی می باشد. در نتیجه هر گونه مشکلی در ستون فقرات ایجاد شود می تواند در زندگی فرد اختلال ایجاد کند و عملکرد فرد کاهش پیدا کند. همچنین اینکه فرد در ستون فقرات خود احساس درد یا دیگر علائم را داشته باشد می تواند نشان دهنده مشکلات خاصی در ستون فقرات می باشد که این تشخیص توسط متخصص ستون فقرات داده می شود. مشکلات ستون فقرات می تواند از یک کمر درد ساده تا فلج و بی حسی و بی اختیاری باشد. علت هایی اولیه تر مثل بیرون زدگی دیسک و علت های پیچیده تر مانند تومور و اسکولیوز باشد که همه ی این موارد نیاز به بررسی تخصصی توسط متخصص ستون فقرات دارد تا درمان لازم برای شما انجام شود.

متخصص ستون فقرات

متخصص ستون فقرات، پزشک متخصص ارتوپدی می باشد که در حوزه ستون فقرات فعالیت می کند و در این حوزه تبحر بیشتری دارند. پزشکان ارتوپدی که فوق تخصص ستون فقرات دارند نیز متخصص ستون فقرات شناخته می شوند و شما می توانید از بین پزشکان ارتوپد تحقیق کنید و بهترین پزشک را برای مراجعه انتخاب کنید.

روند کاری متخصص ستون فقرات

عموما افراد با درد کمر معمولا به طور مزمن یا به طور حاد با درگیری ناتوان کننده، به متخصص ستون فقرات مراجعه می کند. مانند هر پزشک دیگری، اولین اقدام متخصص ستون فقرات، اخذ شرح حال و انجام معاینه ی فیزیکی می باشد تا بتواند یک تعدادی از تشخیص های افتراقی را مطرح کند. پس از اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی کامل عصبی و جسمی، معمولا پزشک از شما می خواهد که تصویربرداری لازم را انجام دهید. تصویربرداری به تایید تشخیص کمک می کند. با توجه به  تشخیص هایی که مطرح می شود، ممکن است آزمایش خون، MRI، نوار عصب عضله و یا دیگر اقدامات پاراکلینیک نیز درخواست شود.

بیماری های ستون فقرات

بیماری های ستون فقرات بسته به اینکه کدام قسمت به درگیر شود، متخصص ستون فقرات می تواند کمک کند. درگیری های ستون فقرات از قسمت گردنی تا مشکلات سیستمیک می تواند باشد.

۱- مشکلات مهره های گردنی، سینه ای، کمری و دنبالچه

۲- آسیب دیدگی های عضلات و رباط های اطراف ستون فقرات

۳- بیرون زدگی و مشکلات دیسک

۴- دردهای نقطه ای و عضلانی

۵- فیبرومیالژی

۶- آسیب دیدگی نخاع

۷- انحرافات ستون فقرات

۸- لغزش ستون فقرات

۹- اسپوندیلیت انکیلوزان

۱۰- پوکی استخوان

۱۱- آرتروز

قسمت بسیار مهمی از اعصاب بدن، یعنی نخاع، در ستون فقرات جای دارد. در نتیجه درمان ستون فقرات علاوه بر کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی، خطر درگیری اعصاب را کاهش می دهد. شایعترین مشکلی که افراد دچار می شوند، کمر درد کلاسیک می باشد که اکثر افراد آن را تجربه می کنند و بیرون زدگی دیسک و دیسکوپاتی ها نیز از اختلالات شایع در بین مراجعین متخصص ستون فقرات وجود دارد.

علائم بیماری ستون فقرات

در صورتی که شما مشکلات ستون فقرات را تجربه کنید و نیاز به متخصص ستون فقرات داشته باشید، یک سری علائم به وجود می آید که موجب اختلال در روند زندگی شما می شود. در ادامه ی علائم یک سری علائم نیز وجود دارد که بسیار حساس تر و خطرناک تر و مهم می باشند در صورتی که این علائم را تجربه می کنید، باید هر چه زودتر به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.

۱-درد بیشتر از ۴-۶ هفته: بیشتر از ۷۰ درصد جمعیت، کمر درد را تجربه می کند. این کمر درد می تواند از احساس ناخوشی جزئی تا مشکلات و تصادفات ناگهانی و فلج کامل باشد. اگر شما با رعایت و انجام درمان های لازم، بهبود نیافته اید و بیشتر از ۶ هفته کمر درد شما طول کشید، نیاز می باشد که مجددا به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید تا درمان های پیشرفته تر و مشکلات جدی تر بررسی شود.

۲- درد تشدید یافته در شب: دردی که در شب ها شدیدتر می شود علامت بسیار مهمی است. ساییدگی دیسک، آسیب دیدگی رباط یا مشکلات جدی تر معمولا در شب ها تشدید می شود و روزها احساس بهتری دارید. معمولا این کمردرد موجب اختلال در خواب شما می شود.

۳- درد بعد از تصادف: اگر شما تصادفی را تجربه می کنید، حتی در صورتی که خفیف باشد، توصیه می شود که به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. تصادفات ممکن است اثرات جبران ناپذیری و دائمی را بر جای بگذارند در نتیجه برای کاهش این اثرات و درمان آسیب ها توصیه می شود به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.

۴- علائم همراه: علائم همراه با کمر درد بسیار مهم می باشند. زیرا علائم همراه می تواند مطرح کننده ی مشکلات جدی تر باشد. علائمی مانند تب می تواند نشانه ی عفونت باشد. یا علامتی مانند درد نقطه ای می تواند نشانه ی درگیری های بدخیم و یا سل باشد. این بیماری ها خصوصا در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، بسیار مهم تر می باشد.

۵- احساس سوزش و گزگز:‌ احساسات علائم عصبی در کمردرد ناشی از درگیری اعصاب می باشد. درگیری اعصاب در کمردرد می تواند بسیار جدی باشد و درگیری بعضی اعصاب خاص حتی پیش آگهی خوبی ندارند. اگر در قسمتی از بدن خود خصوصا در کمر و پاها احساس گزگز و سوزش را تجربه می کنید، و یا این احساس را هنگام خم شدن و بلند کردن اشیا تجربه می کنید، بهتر است هر چه زودتر به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. این نوع درد معمولا سوزشی، برق آسا و تیر کشنده می باشد. شما می توانید در صورت تجربه ی همچین علائمی با ما تماس بگیرید و زمان ویزیت خود را با متخصص ستون فقرات دریافت کنید.

۶- کاهش وزن: هنگامی که کاهش وزن همراه با کمردرد خود تجربه می کنید، نیاز می باشد که حتما به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید و شرح حال خود را ارائه کنید. کاهش وزن سریع بدون رژیم نشانه ی یک بیماری می باشد. اگر این کاهش وزن همراه با بی اشتهایی و حالت تهوع و استفراغ نیز باشد، بهتر است که به مشکلات جدی تر فکر کنید و هر چه زودتر از متخصص ستون فقرات وقت ویزیت بگیرید.

۷- بی اختیاری ادرار و مدفوع: بی اختیاری به علت فلج ریشه های عصبی در ستون فقرات می تواند رخ دهد. به همین دلیل با علائم عصبی خفیف تر و حتی با بروز کمر درد توصیه می شود که به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید تا از نظر درگیری عصبی بررسی شوید تا از بروز مشکلات جدی تر پیشگیری شود.

علائم هشدار

جدا از علائم همیشگی کمر درد، علائم هشداری نیز وجود دارد در بعضی افراد با شرایط خاص، که نیاز می باشد حتی به صورت چک آپ دوره ای نزد متخصص ستون فقرات خود مراجعه داشته باشند.

۱-سن پایین: اگر کودک یا نوجوانی از کمر درد شاکی می باشد، غیر طبیعی است. معمولا کمر درد تا سن ۳۵ سالگی آغاز نمی شود، در نتیجه اگر فردی با سن پایین، از کمر درد شاکی است نیاز به بررسی های بیشتری نزد متخصص ستون فقرات دارد.

۲- درمان های خاص: افرادی که تحت درمان های خاص قرار دارند، ماند سرطان، ممکن است از کمر درد مداوم شاکی باشند. این افراد به دلیل دریافت داروهای خاص از نظر ستون فقرات در معرض آسیب بیشتری می باشند.

۳- مصرف استرویید: افرادی که استرویید مصرف می کنند، مانند ورزشکاران یا تحت درمان دارویی استرویید می باشند مانند افراد با مشکلات روماتولوژیک نیاز می باشد که از نظر ستون فقرات بررسی شوند. کمر درد یکی از عوارض شناخته شده مصرف استرویید می باشند.

۴- بد شکلی ستون فقرات: بد شکلی آشکار در ستون فقرات، مانند اسکولیوز و کیفوز باید هر چه سریع تر و در سنین پایین تر درمان شود تا پاسخ به درمان بهتری داشته باشد. به صورت کلی بد شکلی های ستون فقرات همراه با کمر درد نیاز به بررسی توسط جراح متخصص ستون فقرات دارد و نباید به تاخیر انداخته شود.

۵- پوکی استخوان: پوکی استخوان به دلایل ژنتیکی و یا متابویک و یا مصرف داروها ممکن است زودتر رخ دهد، اگر دارویی مصرف می کنید که عارضه جانبی پوکی استخوان دارد، توصیه می شود تحت نظر متخصص ستون فقرات باشید.

۶- سیستم ایمنی: در مواردی که فرد سیستم ایمنی ضعیف تری دارد، خطر ابتلا به عفونت ها و درگیری های ستون مهره بیشتر می باشد. این افراد باید از همه ی جهات چون دچار ضعف سیستم ایمنی می باشند، تحت پیگیری باشند.

این علائم، علائم هشداری می باشد که این افراد را در معرض بیشتر کمر درد و نیازمند به متخصص ستون فقرات می کند. اگر یک یا چند ویژگی متن بالا را دارید، بهتر است هر چه زودتر به پزشک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.

درمان های مطرح برای مشکلات ستون فقرات

معمولا متخصص ستون فقرات، پس از تایید تشخیص و تجویز درمان، نیاز به سایر همکاران برای کمک به بیمار نیز می باشد. همکاران فیزیوتراپی، مربیان ورزش، متخصص درد و متخصص کار درمانی در درمان بیماران ستون فقرات، کمک می کنند. افراد با مشکلات ستون فقرات، نیازمند به رعایت همه جانبه ی سبک زندگی می باشد، به همین دلیل تمام این افراد همکاری می کنند تا فرد بهبود یابد و همچنین عود کاهش یابد. روش های درمانی متفاوت می باشد و معمولا برای هر مشکل، چند روش متفاوت انتخاب می شوند تا میزان پاسخ دهی فرد به درمان بیشتر شود. توصیه می شود شما همیشه در زودترین حالت مراجعه کنید تا علائم پیشروی نکنند و بهترین درمان را در زودترین حالت دریافت کنید تا آسیب های پایدار برای ساختارهای ستون فقرات رخ ندهد.

۱-دارو درمانی: دارو درمانی در خطوط اولیه ی مشکلات ستون فقرات قرار دارد. داروها، خصوصا ضد التهاب ها و مسکن ها در تسکین درد و افزایش کیفیت زندگی بسیار تاثیر گذار می باشند اما میزان استفاده از داروها با توجه به نظر می باشد.

۲- فیزیوتراپی فعال: فیزیوتراپی فعال مانند کار درمانی و ورزش می باشد که با توجه به نظر متخصص ستون فقرات به شما توصیه می شود. شما باید ورزش هایی را که مجاز به انجام هستید از پزشک خود بپرسید و آن ها را به روش درستی انجام دهید. همچنین از اقدامات و حرکاتی مانند وزنه های سنگین و هالتر که در مشکلات ستون فقرات ممنوع می باشند، پرهیز کنید.

۳- فیزیوتراپی غیر فعال: روش های درمانی تسکین درد با یخ و یا گرما و همچنین روانشناسی، از روش های فیزیوتراپی غیر فعال می باشد.

۴- ماساژ درمانی: ماساژ با کمک به عضلات بدن، میزان گرفتگی را کاهش می دهد. اگر تحت نظارت فردی با تجربه انجام شود که به درستی با ستون فقرات فرد آسیب دیده، رفتار کند، می تواند در روند درمانی بسیار کمک کننده باشد.

۵- بریس و کمربند طبی: کمربندهای طبی برای مدتی محدود، با کاهش فعالیت و فشار وارده به کمر، می توانند به تسکین درد کمک کنند. میزان و مدت مصرف از کمربندها بسیار مهم می باشد و نیاز به راهنمایی متخصص ستون فقرات دارد. استفاده کوتاه مدت موجب عدم بهبود و استفاده طولانی مدت موجب ضعف عضلات می شود. به صورت میانگین بین ۲۴-۳۶ ساعت استفاده از کمربند طبی توصیه می شود.

۶- تزریق های ستون فقرات: تزریق هایی می باشد که پزشک درون ستون فقرات انجام می دهد، عموما، PRP و یا تزریق استرویید و یا اوزون تراپی انجام می شود.

۷- جراحی: در حالتی که علائم تشدید یافته باشنده و پیگیری های لازم صورت نگرفته باشد، ممکن است متخصص ستون فقرات برای شما تصمیم جراحی بگیرد. هر چه زودتر به پزشک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید، کمتر احتمال اینکه نیاز به جراحی پیدا کنید، می باشد.

جمع بندی

متخصص ستون فقرات، از فوق تخصص های رشته ی ارتوپدی می باشد که با همکاری با سایر همکاران، در درمان بیماری های ستون فقرات موثر می باشد. علامت کمردرد به عنوان اولین علامت آسیب ستون فقرات نیاز به پیگیری دارد و در صورتی که به درمان های اولیه جوابگو نباشد و یا علامت های هشدار نیز داشته باشد، توصیه می شود که هر چه سریع تر به متخصص ستون فقرات مراجعه کند و درمان لازم را دریافت کند. با توجه به مطالب گفته شده و اهمیت مشکلات ستون فقرات و طیف وسیع تشخیص افتراقی هایی که در مشکلات ستون فقرات وجود دارد، شما می توانید برای تعیین وقت ویزیت با متخصص ستون فقرات، با مجموعه ی ما تماس حاصل فرمایید.