کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درد سوزشی با انواع دیگر درد متفاوت است. برخی از افراد این نوع درد را به صورت احساس خارش یا شوک الکتریکی بین شانه تا ستون فقرات توصیف می کنند. این حالت ممکن است در نواحی مختلف بدن از جمله کتف احساس شود.

این که سوزش پشت کتف چپ نشانه چیست سوالی است که موجب نگرانی افراد مبتلا به آن می شود. درد و سوزش کتف حتی می تواند دامنه حرکت و تحرک شما را محدود کند و در انجام فعالیت های روزمره مانند کار و ورزش اختلال ایجاد کند.

این احساس می توان بسیار آزار دهنده باشد و شخص برای یافتن پاسخ این سوال که سوزش پشت کتف چپ نشانه چیست، به تکاپو وا دارد. اما باید توجه داشته باشید که اعضای اسکلت استخوانی از جمله شانه بسیار حساس و مهم هستند و درمان هر گونه اختلال در آن ها، حتما باید به افراد متخصص سپرده شود. در غیر این صورت امکان تشدید علائم و پیچیده تر شدن درمان درد و احساس ایجاد شده وجود دارد.

سوزش پشت کتف چپ نشانه چیست؟

علل احساس سوزش پشت کتف چپ چیست؟

عوامل مختفی می تواند از علل ایجاد سوزش در کتف باشند. در اینجا نگاهی داریم به چند دلیل شایع و متداول احساس سوزش در ناحیه کتف:

  1. استرس: استرس یکی از عواما احساس سوزش در کتف است. عوامل مختلفی می توانند استرس را تحریک کنند. از جمله این عوامل می توان به کار کردن زیاد، مشکلات خانوادگی و فشار مالی اشاره کرد. استرس نه تنها باعث پریشانی عاطفی می شود بلکه می تواند از نظر جسمی نیز بر فرد تأثیر بگذارد. استرس همچنین می تواند باعث تنش عضلانی شود. این امر می تواند منجر به درد مداوم یا احساس سوزش بین تیغه های شانه و اطراف گردن شود. برخی از افراد هنگام استرس دچار سردرد می شوند و افراد دیگر درد یا سوزش کتف را تجربه می کنند.
  2. ضربه یا تروما: هر گونه ضربه یا صدمه ناشی از زمین خوردن، افتادن از ارتفاع، تصادفات رانندگی و مانند اینها، که به شانه یا حتی نواحی اطراف آن وارد می شود، می تواند به بافت عضلانی، عروق و اعصاب آن ناحیه و نواحی مجاور آسیب بزند. در پی این آسیب ها، فرد ممکن است احساس درد یا سوزش در قسمت شانه یا نواحی مرتبط داشته باشد.
  3. کشیدگی عضلات: آسیب کتف یا استفاده بیش از حد از عضلات کتف نیز می تواند باعث احساس سوزش در آن شود. این احساس می تواند در پی بلند کردن اجسام سنگین، حرکات ناگهانی، ورزش شدید یا سایر آسیب های کتف ایجاد شود. کشیدگی عضلانی می تواند در هر نقطه از پشت، مانند بین تیغه های شانه یا سمت راست یا چپ ستون فقرات و کتف، ایجاد شود.
  4. عدم انطباق ستون فقرات: اختلالات ساختاری و عدم انطباق در مهره های ستون فقرات یکی دیگر از دلایل احتمالی احساس سوزش در قسمت کتف است. عوامل موثر در عدم تطابق ستون فقرات شامل آسیب دیدگی مانند سقوط یا تصادفات رانندگی، قرار گیری طولانی مدت در وضعیت نامناسب، خوابیدن در حالت نادرست، انجام مکرر حرکات تکراری، هستند. ممکن است در اثر عدم تطابق ستون فقرات در بین تیغه های شانه،کتف یا گردن خود احساس سوزش یا درد کنید.
  5. بیرون زدگی دیسک: دیسک ها مانند لاستیکی در بین استخوان های مهره ستون فقرات هستند. این دیسک ها وقتی از موقعیت خارج می شوند به اعصاب اطراف فشار وارد می کنند. درد ناشی از این پدیده به طور معمول در قسمت کتف احساس می شود اما ممکن است این حس در قسمت کتف نیز احساس گردد. همچنین ممکن است در سمت راست یا چپ ستون فقرات خود احساس درد کنید و همچنین در اطراف گردن و کتف خود احساس سوزش کنید. بیرون زدگی دیسک می تواند علائم دیگری مانند ضعف عضلانی و اسپاسم عضلانی را هم در پی داشته باشد. برخی از دیسک های بیرون زده پس از آسیب دیدگی و تروما مانند سقوط یا تصادف و یا انجام حرکات اشتباه، افزایش سن رخ و پارگی می توانند بدون دلیل مشخص ایجاد شوند.
  6. بیماری های قلبی-ریوی: سوزش همزمان در قفسه سینه و شانه می تواند دلایل زیادی داشته باشد و ممکن است نشانه این باشد که قلب، ریه ها یا سایر اندام های داخلی شما درگیر هستند. همچنین ممکن است احساس سوزش نوعی احساس ارجاعی باشد. این بدان معنی است که در قفسه سینه و شانه شما احساس می شود اما در واقع دلیل اصلی درد در قسمت دیگری از بدن شما ایجاد می شود. آنژین صدری نام درد قفسه سینه است که در نتیجه گرفتگی و تنگی عروق اطراف قلب شما ایجاد می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، عضله قلب شما قادر به دریافت خون غنی از اکسیژن نیست و نشانه ای از ابتلا به بیماری های قلبی است. فعالیت های بدنی چون که به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، درد را تحریک می کند. استرس عاطفی و روانی نیز می تواند آن را تحریک کند. آنژین می تواند پایدار باشد یعنی از الگوی قابل پیش بینی پیروی می کند و معمولاً هنگام انجام کاری یا استرس رخ می دهد. آنژین همچنین می تواند ناپایدار باشد و به طور ناگهانی یا در حالت استراحت اتفاق افتد. در آنژین ناپایدار، علائم می توانند بیش از 20 دقیقه طول بکشد و ممکن است دوباره برگردند و یا بدتر شود. حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که انسداد شریان قلب شما جریان خون عضله قلب را متوقف یا کاهش دهد. علائم می توانند به طور ناگهانی شروع شوند یا به آرامی ظاهر شوند.

پریکاردیت التهاب پریکارد، کیسه نازکی دو لایه است که قلب شما را احاطه کرده و از آن محافظت می کند و از مایعی پر شده است. تصور می شود که عفونت ویروسی و التهاب پریکارد باعث بیشتر موارد می شود. علامت اصلی احساس درد و سوزش در مرکز قفسه سینه که می تواند به به تیغه شانه منتقل می شود.

پلوریت: التهابی که در لایه نازکی به نام لایه پلور است ( شش ها را از قفسه سینه تفکیک می کند) رخ می دهد، پلوریت نام دارد. شایعترین علت پلوریس عفونت ویروسی در ریه ها است. علائم پلوریت می تواند شامل درد و سوزش قفسه سینه و کتف باشد. که هنگام تنفس، سرفه، خندیدن یا عطسه بیشتر می شود.

اهمیت اندام های قلب و ریه بر کسی پوشیده نیست. در صورت احساس درد هایی که نشانه ای از اختلال قلبی-ریوی است حتما پزشک متخصص را در جریان بگذارید.

  • روماتیسم: انواع مختلف بیماری روماتیسم وجود دارد که برخی ازآن ها مانند لوپوس می توانند موجب درد و سوزش کمر و کتف شوند. سایر بیماری های التهابی و خود ایمنی می توانند از علل این احساس باشند. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی باعث ایجاد شرایط فوق می شود. در این حالت، سیستم ایمنی بدن به اشتباه بافت سالم بدن را هدف قرار می دهد، که باعث پاسخ التهابی مزمن می شود. التهاب می تواند باعث دردهای خنجری، تیز و همچنین احساس سوزش در سمت راست یا چپ قسمت کتف و بین تیغه های شانه شود.
  • خار استخوانی: رشد استخوانی ممکن است به دلیل آسیب دیدگی مفصل در لبه استخوان تشکیل شود. خار استخوان در ستون فقرات می تواند به اعصاب فشار وارد کند. این خارها باعث می شوند که احساس ضعف، بی حسی و سوزش را در گردن، قفسه سینه، کمر و کتف خود تجربه کنید.
  • کیست های التهابی: احساس سوزش به طور بالقوه می تواند نشانه ای از التهاب باشد. این التهاب می تواند ناشی از وجود کیسه های کوچک مملو از مایع در اطراف مفاصل یا همان “کیست های بورسیت” باشد که بین بافت های نرم (مانند عضلات و تاندون ها) و استخوان ها قرار دارد. سوزش پشت کتف چپ همچنین می تواند نشانه ای از التهاب تاندون و وجود پارگی های میکروسکوپی در آن باشد که در نهایت منجر به التهاب و احساس سوزش در کتف می شود..
  • تنگی کانال نخاعی: تنگی کانال نخاعی، باریک شدن کانال نخاعی یا فضای داخل ستون فقرات است. این باریک شدن باعث وارد شدن فشار بر اعصاب و ایجاد احساس درد و سوزش در قسمت گردن و کتف می شود که ممکن است به سینه نیز منتشر شود.
  • تومور ستون فقرات: تومورهایی که روی ستون فقرات ایجاد می شوند می توانند احساس سوزش در قسمت بین تیغه های شانه و کتف ایجاد کنند. بسته به موقعیت تومور، ممکن است در گردن خود نیز احساس درد کنید. تومورهای ستون فقرات می توانند بدخیم یا خوش خیم باشند و علائم دیگری نیز مانند ضعف عضلانی، مشکل در راه رفتن و ناتوانی در احساس گرما یا سرما ایجاد کنند.

چه درمان هایی برای سوزش کتف چپ وجود دارد؟

با توجه به علت ایجاد کننده احساس سوزش در کتف، درمان آن نیز متفاوت خواهد بود. با توجه به پیچیدگی اعصاب، عضلات، تاندون ها و رباط های متصل به ناحیه شانه، تشخیص علت سوزش آن و نوع درمان، حتما باید توسط پزشک متخصص صورت پذیرد. از جمله درمان های موجود و مرسوم برای سوزش کتف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داروها: پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش سوزش و درد شما تجویز کند که این داروها بسته به علت ایجاد کننده درد متفاوت خواهند بود و عملکرد مختلفی خواهند داشت. داروهای تجویزی می تواند شامل کرم های موضعی، شل کننده های عضلانی، مسکن، کورتیکواستروئیدها باشد. پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را از طریق تزریق یا به صورت خوارکی تجویز کند.
  2. فیزیوتراپی: در حالی که دارو می تواند التهاب و احساس سوزش را تسکین دهد، بسته به شرایط زمینه ای بیمار، ممکن است به درمان های دیگر نیز نیاز داشته باشید. به عنوان مثال فیزیوتراپی می تواند به بهبود روند درمان شما کمک کند. فیزیوتراپی با افزایش انعطاف پذیری، افزایش توان ناحیه کتف و شانه و افزایش دامنه حرکت می توان به بیمار کمک کند.
  3. دوری از استرس و ریلکس کردن: هنگامی که استرس باعث سوزش شانه و گردن می شود، آگاهی به عوامل و شرایط استرس زا، یادگیری کاهش و نحوه کنار آمدن با استرس ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. از جمله مواردی که به شما در مدیریت استرس کمک می کند می توان به تنظیم انتظارات واقع بینانه، آگاهی به محدودیت ها و پذیرفتن آن ها، افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم، استراحت ذهنی و استراحت و خواب منظم و کافی اشاره کرد. اگر استرس مزمن دارید و نمی توانید آن را به طور طبیعی کاهش دهید، با متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان در مورد استرس خود صحبت کنید.
  4. عمل جراحی: اگر علت سوزش کتف تومور نخاعی باشد، پزشک احتمالاً روش هایی مانند عمل جراحي، پرتو درمانی و شیمی درمانی را برای کوچک کردن، از بین بردن و برداشتن سلول های سرطانی توصیه می کند. روش جراحی همچنین ممکن است در مواردی که احساس سوزش ناشی از بیرون زدگی دیسک، تنگی کانال نخاعی و خار استخوانی برای تسکین فشار وارده بر عصب و کاهش علائم استفاده شود.

چه مواردی منجر به کاهش ابتلا و بهبود سوزش کتف چپ می شود؟

برخی از فعالیت ها و درمان های خانگی می توانند احساس سوزش در کتف و شانه را تسکین دهند. درمان با کمپرس گرم یا سرد. برای درد و سوزش حاد ناشی از آسیب دیدگی یا کشیدگی عضلات و کاهش التهاب کمک کننده هستند.

یک بسته یخ را در یک حوله بپیچید و سپس حوله را به شانه و گردن خود بمالید. هر بار حدود 20 دقیقه کمپرس سرد را اعمال کنید. گرما درمانی نیز می توند موثر باشد و عضلات شما را آرام و شل کند و گردش خون را افزایش دهد. هر بار حدود 15 تا 20 دقیقه یک پد گرم کننده استفاده کنید.

کمبود خواب می تواند سطح استرس شما را افزایش داده و درد و سوزش شانه را بدتر کند. حداقل خواب در شبانه روز باید 7 تا 9 ساعت باشد. یک محیط خواب راحت ایجاد کنید و از فعالیت هایی مانند ورزش کردن، انجام بازی های ویدیویی و چک کردن فضای مجازی قبل از خواب خودداری کنید.

افزایش فعالیت بدنی می تواند گردش خون را بهبود بخشد، عضلات کتف و شانه شما را تقویت کند و التهاب را کاهش دهد. حداقل 5 روز در هفته 30 دقیقه فعالیت بدنی سبک داشته باشید.

پزشک از چه روش هایی برای یافتن علت سوزش کتف استفاده خواهد کرد؟

برخی از دردها و آسیب های کتف ممکن است به خودی خود با درمان های خانگی و استراحت، ظرف چند روز یا چند هفته بهبود یابد. برای هر دردی که بهبود نیابد یا بدتر شود به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما یک سابقه پزشکی کامل را برای کسب اطلاعات در مورد سایر شرایط سلامتی شما در نظر خواهد گرفت و از آزمایش های تشخیصی مانند اشعه ایکس یا MRI ، نوار قلب، سی تی اسکن قلب، تست ورزش، آنژیوگرافی، آزمایش خون و تست عصب عضله برای تعیین علت اصلی سوزش کتف استفاده کند و سپس روش درمانی موثر را توصیه کند. تمام تست های فوق ضروری نیستند و بسته به تشخیص اولیه پزشک هر کدام از آن ها ممکن تجویز شود.

سخن پایانی

از آنجا که دلایل زیادی برای سوزش شانه وجود دارد، تشخیص علت اصلی آن می تواند چالش برانگیز باشد. از آنجایی که شانه در ارتباط با گردن و قفسه سینه است، پیچیدگی های زیادی دارد و با اندام های حیاتی مانند قلب و ریه به طور مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط است.

در نتیجه سوزش کتف چپ می تواند ناشی از اختلال در عملکرد هر یک از این ارگان های حیاتی باشد. در نیتجه پیگیری و مراجعه به پزشک متخصص در مراحل اولیه احساس سوزش، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با مااستفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید