لودر سایت
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8
تماس با ما
آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

به عنوان شخصی که این عارضه را تجربه کرده است، باید بگویم که اولین گام برای حل این مشکل، شناخت چگونگی بروز آن است. درد پاشنه پا ممکن است از تروما، التهاب­ها، فشردگی عصب و یا تغییرات استخوانی نشات بگیرد. من در پی مراجعه به کلینیک تخصصی ارتوپدی، به این نتیجه رسیدم که برای جلوگیری از این دردها، باید از تمرینات تقویتی مناسب و استراحت کافی برخوردار بود.

همچنین استفاده از کفش‌های مناسب می‌تواند به کاهش درد پاشنه پا کمک کند. به یاد داشته باشید که هرگز نباید درد پاشنه پا را نادیده گرفت و در زمان مناسب به دکتر پاشنه پا مراجعه کرده تا از درمان صحیح آن بهره­مند شویم.

بنابراین اگر به دنبال راهی برای کنترل و کاهش درد پاشنه پا هستید، کلینیک تخصصی ما می­تواند در این مسیر به شما کمک کند. در ادامه به بررسی دلایل اینکه درد پاشنه پا نشانه چیست ؟ می‌پردازیم.

درد پاشنه پا نشانه چیست ؟

به راستی درد پاشنه پا نشانه چیست ؟

درد پاشنه پا را می‌توان به ‌عنوان احساس ناراحتی یا درد در پشت یا زیر پاشنه تعریف کرد. این اتفاق اغلب زمانی‌ اتفاق می‌افتد که وزن بدن در موقعیتی مانند ایستادن، راه رفتن، دویدن به روی سطوح سخت و ناهموار بر روی پاشنه پا قرار می‌گیرد.

احساس درد پاشنه پا نیز در افراد متفاوت است. برخی از افراد آن را به ‌عنوان درد شدید یا کوبنده توصیف می‌کنند و برخی دیگر آن را به ‌صورت یک درد مبهم و یا یک حس سوزش تجربه می‌کنند. شدت و ماهیت درد می‌تواند به شرایط زمینه‌ای و شدت آن بستگی داشته باشد.

این درد می‌تواند منشا زمینه‌ای داشته باشد. شرایطی مانند فاشیای کف پا، خار پاشنه، التهاب تاندون آشیل یا شکستگی، می‌تواند منجر به این ناراحتی شود. این درد معمولاً در ناحیه پاشنه پا موضعی است، اما گاهی اوقات می‌تواند به قوس یا پشت پاشنه پا نیز سرایت کند.

یکی از علت‌های درد پاشنه یا درد کف پا که ممکن است مردم کمتر از آن اطلاع داشته باشند این است که این دردها (چه به تنهایی رخ دهند و چه انگشت شست پا هم تیر بکشند) از علائم بیماری سیاتیک هستند. سایر عللی که ممکن است درد پاشنه پا را تجربه کنید عبارتند از فرو رفتن جسم خارجی در پا، گزیدگی حشره و نوروپاتی‌های محیطی که باید توسط پزشک متخصص بررسی و سپس درمان شوند.

درد پاشنه پا در پی خار پاشنه

خار پاشنه پا بدون شک یکی از ده‌ها پاسخ وجود این عارضه است. خار پاشنه که به ‌عنوان سندرم خار پاشنه نیز شناخته می‌شود، زائده استخوانی در زیر استخوان پاشنه پا است که تنها توسط تصویر برداری با اشعه ایکس قابل شناسایی است. این زائده می‌تواند تا یک سانتیمتر به سمت بیرون پاشنه پیشروی کند که همین اتفاق منجر به بروز دردهای شدید در آن قسمت می‌شود.

البته اکثر افرادی که به سبب خار پاشنه پا تحت عمل جراحی قرار گرفتند، به هیچ زائده استخوانی دچار نبودند! بلکه در واقع آن قسمت غلاف کف پایی زیر پاشنه، بر اثر فشار مداوم، بسیار ضخیم شده و در نهایت باعث ایجاد فشار بر روی عصب های مجاور می‌شده است.

معمولاً این عارضه در اوایل دوره بیماری، علائمی ندارد؛ اما به مرور زمان موجب بروز ورم و التهاب در ناحیه پاشنه پا و درد در زیر پاشنه پا می‌شود. این زائده‌های استخوانی با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند و باید با عکس برداری با اشعه ایکس شناسایی شوند. زمانی ‌که رسوبات کلسیم در قسمت زیرین استخوان پاشنه پا جمع شوند، خار پاشنه اتفاق می‌افتد. این فرآیند معمولاً چند ماه طول می­کشد.

از دیگر دلایل اصلی ایجاد خار پاشنه می‌توان به کشیدگی عضلات و رباط‌های پا، کشیدگی فاشیای کف پا و پارگی غشای پوشاننده استخوان پاشنه اشاره کرد. خار پاشنه معمولاً در ورزشکارانی که فعالیت بدنی از جمله دویدن و پریدن دارند، بسیار رایج است.

دویدن به خصوص روی سطوح سخت، کفش‌های نامناسب، به ‌ویژه آن‌هایی که فاقد پشتیبان مناسب قوس هستند، اضافه وزن و چاقی و ناهنجاری های راه رفتن، فشار بیش از حد بر استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب نزدیک پاشنه پا وارد می‌کند، از جمله عوامل خطر برای خار پاشنه پا به‌حساب می‌آیند.

اطلاعاتی در مورد التهاب تاندون آشیل

درد پاشنه پا می‌تواند نشانگر تاندونیت آشیل یا التهاب تاندون آشیل باشد. تاندون آشیل در واقع یک نوار در قسمت پشت ساق پا است که ماهیچه ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند. تاندون آشیل طولانی ترین و قوی ترین تاندون در بدن انسان است. دلیل آن هم ساده است، زیرا نقش اصلی این تاندون در راه رفتن، دویدن و پریدن است. بنابراین باید به حدی قدرت داشته باشد تا بتواند وزن کل بدن را در شرایط گفته شده تحمل کند.

التهاب تاندون آشیل بیشتر در دوندگانی رخ می‌دهد که به طور ناگهانی سرعت یا مدت زمان دویدن خود را افزایش داده‌اند. همچنین در افراد میانسال که ورزش‌هایی مانند تنیس یا بسکتبال را انجام می‌دهند، رایج است. علاوه‌ بر آن افرادی که زیاد راه می‌روند و یا زیاد می‌دوند نیز بسیار شایع است.

درد التهاب تاندون آشیل معمولاً به صورت درد خفیف در پشت ساق یا بالای پاشنه پس از دویدن یا سایر فعالیت‌های ورزشی شروع می‌شود. دوره‌های درد شدیدتر ممکن است پس از دویدن طولانی مدت، بالا رفتن از پله یا دوی سرعت رخ دهد. بی‌اعتنایی به التهاب تاندون آشیل می‌تواند موجب پارگی آن شود که آسیب‌های جبران ناپذیری را به ‌دنبال دارد. درد فراوان و ناگهانی از نشانه‌های احتمالی پارگی تاندون آشیل است. ساختار تاندون آشیل با افزایش سن ضعیف می‌شود، که می‌تواند آن را مستعد آسیب‌ دیدگی کند.

در ادامه عواملی که ممکن است خطر ابتلا به تاندونیت آشیل را افزایش دهد گفته شده‌است:

  • مردان بیشتر از زنان دچار تاندونیت آشیل می‌شوند.
  • احتمال ابتلا به تاندونیت آشیل با افزایش سن رابطه مستقیم دارد.
  • معمولاً افراد دارای کف پای صاف مستعد ابتلا به تاندونیت آشیل هستند.
  • چاقی باعث سفت شدن عضلات ساق پا می‌شود که این می‌تواند منجر به بروز تاندونیت آشیل شود.
  • بعضی بیماری‌های خاص مانند پسوزیاریس خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

تاندونیت آشیل را می‌توان با مراقبت‌های نسبتاً ساده، تحت نظارت پزشک درمان کرد. در موارد حاد، تاندونیت آشیل می‌تواند موجب پارگی تاندون شود که نیازمند عمل جراحی است.

راه‌های پیشگیری از تاندونیت آشیل

اگرچه ممکن است پیشگیری از التهاب تاندون آشیل امکان پذیر نباشد، اما می‌توانید اقداماتی را برای کاهش خطر انجام دهید:

  • سطح فعالیت خود را به تدریج افزایش دهید. اگر به تازگی یک برنامه ورزشی را شروع کرده‌اید، به آرامی شروع کنید و به تدریج مدت و شدت تمرین را افزایش دهید.
  • از انجام ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که فشار زیادی به تاندون شما وارد می‌کند به شدت اجتناب کنید. ورزش‌هایی مانند کوهنوردی و دومیدانی نمونه‌هایی از این ورزش‌ها هستند. اگر ورزش‌های سبک انجام می‌دهید، باید توجه داشته باشید که اگر در طول ورزش کردن درد شدیدی را تجربه کردید، نیاز به توقف و استراحت کردن دارید.
  • در انتخاب کفش‌های خود دقت فراوان به خرج دهید. کفشی که در حین ورزش می‌پوشید باید بالشتک مناسبی برای پاشنه پا داشته باشد و باید دارای یک قوس محکم باشد تا به کاهش تنش در تاندون آشیل کمک کند. کفش‌های فرسوده خود را تعویض کنید.
  • روزانه حرکات کششی انجام دهید. زمانی را به کشش عضلات ساق پا و تاندون آشیل خود در صبح، قبل از ورزش و بعد از ورزش اختصاص دهید تا انعطاف پذیری خود را حفظ کنید. این کار به‌خصوص برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت تاندونیت آشیل مهم است.
  • عضلات ساق پا را تقویت کنید. ماهیچه‌های قوی به ساق پا و تاندون آشیل این امکان را می‌دهد که فشارهایی را که در فعالیت و ورزش با آن مواجه می‌شوند بهتر تحمل کنند.

التهاب کف پا، شایع ترین نشانه درد پاشنه پا

درد پشت پاشنه هر دو پا پا نشانه چیست؟ فاشئیت کف پا یا التهاب کف پا، شایع ترین علت درد پاشنه پا است. فاشیای کف پا یک نوار ضخیم از بافت فیبری است که در امتداد کف پای شما کشیده شده و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می‌کند.

نقش مهمی در حمایت از قوس پای شما و جذب ضربه هنگام راه رفتن یا دویدن دارد. فاشیای کف پا همچنین به حفظ ثبات قوس پای شما در طول فعالیت‌های مختلف کمک می‌کند.

عملکرد اصلی فاشیای کف پا، حمایت از قوس پا و حفظ شکل پا است. به عنوان یک ضربه گیر طبیعی عمل می‌کند و به توزیع نیروهای وارد شده به پای شما در هنگام راه رفتن، دویدن و ایستادن کمک می‌کند. فاشیای کف پا می‌تواند ملتهب و تحریک شود، که منجر به وضعیتی به نام فاشئیت کف پا می‌شود.

این یکی از شایع‌ترین علل درد پاشنه پا است. فاشئیت کف پا معمولاً باعث درد شدید در پایین پاشنه پا می‌شود. فاشئیت کف پا می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله استفاده بیش از حد، کفش نامناسب، فعالیت‌های با ضربه زیاد، چاقی و مسائل زیست‌مکانیک مانند صافی کف پا یا قوس کف پا ایجاد شود. همچنین می‌تواند به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری رخ دهد.

شما می‌توانید با کمک فیزیوتراپی، کاهش وزن و استفاده از کفش‌‌های مناسب، فاشئیت کف پا را درمان کنید. همچنین مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم، می‌تواند درد و التهاب فاشیای کف پا را کاهش دهد. اضافه وزن، راه رفتن و یا ایستادن طولانی مدت فشار زیادی به کف پا ورد می‌کند که باعث ایجاد فاشئیت کف پا شده و درد در ناحیه پاشنه را به همراه دارد.

برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به بیماری فاشئیت کف پا را افزایش دهند. عبارت‌اند از:

  • سن: فاشئیت کف پا در افراد 40 تا 60 ساله بیشتر دیده می‌شود.
  • انواع خاصی از ورزش: فعالیت‌هایی که فشار زیادی را روی پاشنه پا و بافت‌های متصل به آن وارد می‌کنند. مانند دویدن در مسافت طولانی می‌تواند به شروع فاشئیت کف پا کمک کنند.
  • آناتومی پا: صافی کف پا، قوس بلند یا حتی الگوی غیر معمول راه رفتن می‌تواند بر نحوه توزیع وزن در حالت ایستاده تأثیر بگذارد و فشار بیشتری را بر روی فاشیای کف پا وارد کند.
  • چاقی: اضافه وزن، فشار بیشتری بر فاشیای کف پا وارد می‌کند.
  • مشاغلی که شما را روی پا نگه می‌دارد: کارگران کارخانه، معلمان و سایرین که بیشتر ساعات کار خود را به راه رفتن یا ایستادن روی سطوح سخت می‌گذرانند، می‌توانند در معرض خطر فاشئیت کف پا باشند.

بیماری سیور در کودکان

بیماری سیور یک بیماری شایع است که باعث درد پاشنه در کودکان می‌شود. درد در طول ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که بر صفحه رشد پاشنه پا فشار می‌آورد، بدتر می‌شود. صفحه رشد، تکه‌های غضروف بین استخوان‌های کودکان و نوجوانان هستند که با افزایش سن، صفحات رشد سخت و به استخوان تبدیل می‌شوند. بیماری سیور که آپوفیزیت کالکانه پاشنه‌ای نیز نامیده می‌شود، در واقع یک آسیب است، نه یک بیماری.

در این بین، علائم معمولاً با استراحت، داروهای مسکن و کفش مناسب بهتر می‌شوند. برای تسکین درد، پزشکان تمریناتی را برای کشش تاندون آشیل که به پاشنه پا متصل می‌شود توصیه می‌کنند. بیماری سیور اغلب کودکان 7 تا 15 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بین پسرها بیشتر از دخترها به این بیماری مبتلا می‌شوند. کودکانی که فعالیت بالایی دارند و بطور مکرر می‌دوند و می‌پرند، اضافه وزن یا چاقی دارند و یا حتی کفش‌های نامناسب می‌پوشند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

روش‌های درمان بیماری سیور

علائم بیماری سیور اغلب با درمان‌های خانگی مانند استراحت و مسکن‌های بدون نسخه بهبود می‌یابد، اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا علائم به طور کامل ناپدید شوند. درمان بیماری سیور شامل موارد زیر است:

  • استراحت: کودک شما باید چند روز یا هفته از فعالیت‌های شدید دست بکشد و استراحت کند. برای مثال با تشویق کردن کودک خود به آغاز تدریجی فعالیت‌های خود، از بازگشت درد جلوگیری شود.
  • استفاده از یخ و مسکن‌ها: کمپرس سرد را چند بار در روز به مدت چهار یا پنج روز روی پاشنه پا قرار دهید. همچنین استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه می‌توانند درد و تورم ناشی از بیماری سیور را تسکین دهد.
  • کفش‌های حمایتی: مطمئن شوید که کودکتان کفش‌هایی بپوشد که قوس‌ها را نگه می‌دارد و از پا محافظت می‌کند.
  • تمرینات کششی: از پزشک یا فیزیوتراپ خود بخواهید تمریناتی را انجام دهد که تاندون آشیل را کشیده و فشار روی صفحه رشد را کاهش دهد. کشش و تقویت پاشنه‌ها، ساق پا و همسترینگ باعث می‌شود عضلات قوی‌تر و بهتر از پاها و پاشنه‌ها حمایت کنند.
  • بی‌حرکتی: اگر کودک شما پس از چند هفته استراحت همچنان درد پاشنه پا دارد، ممکن است پزشک شما گچ گرفتن یا آتل را برای محافظت از صفحه رشد توصیه کند و به آن زمان برای بهبودی بدهد.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می‌تواند برای درمان بیماری سیور بسیار مفید باشد. متخصص فیزیوتراپ تمرینات خاصی مانند کشش را برای کمک به بهبود علائم تنظیم می‌کند.

سندرم تونل تارسال بیماری پنهان پاشنه پا

تونل تارسال یک مسیر باریک است که در قسمت داخلی مچ پا قرار دارد. این مسیر توسط استخوان‌های مچ و به کمک یک رباط ضخیم به نام فلکسور رتیناکولوم تشکیل می‌شود. در داخل تونل تارسال، چندین ساختار مهم از جمله رگ‌های خونی، تاندون‌ها و اعصاب عبور می‌کنند.

مهم‌ترین عصبی که از این تونل عبور می‌کند عصب تیبیال است. عصب تیبیال ساختار اولیه تونل تارسال است که شاخه‌ای از عصب سیاتیک است که عملکردهای حسی و حرکتی را در پایین پا و انگشتان پا فراهم می‌کند. درد، بی‌حسی و گزگز پاها از نشانه‌های سندرم تونل تارسال است. این‌ها ناشی از التهاب در عصب تیبیال خلفی است که در امتداد داخل مچ پا و پا قرار دارد. التهاب ناشی از آسیب عصبی است.

علائم سندرم تونل تارسال به نحوه تأثیر آن بر پا بستگی دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید و تیراندازی که به قوس و کف پا می‌رسد
  • احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش
  • بی حسی در کف پا
  • ضعف عضلانی
  • قسمت خاصی از پا را تحت تاثیر قرار دهد
  • در هنگام شب بدتر و شدیدتر می‌شود
  • با ایستادن یا ورزش بدتر می‌شود
  • با استراحت بهبود یابد

راه‌های درمانی سندرم تونل تارسال

بهتر است پزشک علائم سندرم تونل تارسال را در مراحل اولیه ارزیابی و درمان کند، این کار نتایج بهتری را به همراه دارد.
راه‌های گفته شده زیر برای درمان سندرم تونل تارسال توصیه می‌شود:

  • استراحت
  • یخ
  • داروهای ضد درد و ضد التهاب بدون نسخه
  • بی‌حرکتی کامل
  • درمان تزریقی
  • دستگاه‌های ارتوپدی و کفش‌های اصلاحی
  • کاهش فشار پا
  • فیزیوتراپی

درباره بیماری بورسیت چه میدانید؟

بورسیت ناشی از تورم دردناک در یک کیسه کوچک پر از مایع است که به نام بورس شناخته می‌شود. وظیفه بورس‌ها ایجاد فضاهای بالشتکی در اطراف استخوان‌ها و سایر بافت‌ها است. آنها مانند یک سپر حبابی عمل می‌کنند که از ساختارهای مختلف سراسر بدن شما محافظت می‌کنند.

زمانی که بورس ها تحریک می‌شوند، متورم شده که موجب ایجاد وضعیت بورسیت می‌شوند. شایع‌ترین علل تحریک بورس‌ها، استفاده و فشار بیش از حد به بورس‌ها است. زمانی که بورس ملتهب می‌شود ممکن است به‌طور ناگهانی باعث ایجاد درد و ناراحتی  در بیمار شود.

بیش از 150 بورس در بدن شما وجود دارد. بورسیت می‌تواند هر یک از آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به احتمال زیاد در مفاصلی که برای حرکات تکراری استفاده می‌کنید یا در مکان‌هایی که فشار زیادی وارد می‌کنید دچار بورسیت می‌شوید، از جمله:

  • شانه‌ها
  • آرنج‌ها
  • زانوها
  • پاها

سخن پایانی:

من در این مقاله به مهم‌ترین دلایل و پاسخ های این سوال که درد پاشنه پا نشانه چیست ؟ پرداختم. پاسخ‌های این سوال بسیار متفاوت از همدیگر هستند. شناسایی علت وجود درد پاشنه برای تعیین مناسب‌ترین راهکار درمانی و یا پیشگیری از آن بسیار ضروری است.

اگر درد پاشنه پا را بطور مداوم تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود برای تشخیص و مراقبت مناسب از آن، به دنبال متخصص ارتوپدی باشید که بررسی و راهنمایی­های او بسیار بسیار برای شما کمک کننده باشد. درمان درد پاشنه پا را جدی بگیرید، زیرا ممکن است در درازمدت دچار عوارض شدیدتری شوید که نیاز به عمل جراحی پیدا کنید و یا حتی دچار آسیب دیدگی عصب در آن ناحیه شوید که عواقب جبران ناپذیری برای شما داشته باشد.

پس اگر دچار درد پاشنه پا هستید، می­توانید از کمک­ها و درمان­های کلینیک تخصصی ارتوپدی ما برای تشخیص زودهنگام بهره­مند شوید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید