کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

به یک حالت به شدت دردناک که سبب کشیده شدن و صدمه به عصب سیاتیک می‌شود، سیاتیک می‌گویند. درد و التهاب سیاتیک از ناحیه ستون فقرات آغاز شده و در نهایت از قسمت پشت پا رد می‌شود.

هنگامی که پوشش سلولی دچار آسیب شود، یک آنزیم مخصوص با نام سیکلواکسیژناز فعال یا به اصطلاح پرکار شده که در نهایت التهاب به وجود می‌آید. التهاب سیاتیک نیز در صورت فعال شدن آنزیم سیکلواکسیژناز ایجاد می‌گردد. برای جلوگیری از پیشرفت سیاتیک یا مدیریت درد آن ضروری است به دکتر برای رگ سیاتیک مراجعه شود.

التهاب سیاتیک؛ فعال شدن آنزیم سیکلواکسیژناز و ایجاد درد و ناراحتی برای بیمار

علت درد و التهاب سیاتیک چیست؟

در این مقاله قصد داریم در رابطه با موضوعات مختلف اعم از: علت التهاب سیاتیک، روش‌های درمان التهاب سیاتیک، برای درد سیاتیک چه بخوریم، بهترین دارو برای گرفتگی رگ سیاتیک و رهایی از درد سیاتیک مطالب مفیدی را برای شما عزیزان بیان کنیم. در صورتی که از درد سیاتیک رنج می‌برید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

از جمله دردهای بسیار سخت و آزار دهنده که از ناحیه کمر آغاز شده و تا قسمت باسن و سپس پشت ران و همچنین گاهی اوقات تا ساق پا کشیده و حس می‌شود، درد سیاتیک است.

بد نیست بدانید که این درد آزار دهنده در این عصب به صورت اتفاقی آغاز شده که در برخی مواقع به آرامی و با گذشت زمان و استراحت و مراقبت‌های اصولی کاهش می‌یابد. همچنین گاهی اوقات ممکن است که درد سیاتیک و البته التهاب سیاتیک به حدی زیاد و غیر قابل تحمل است که برای درمان باید جراحی شود.

سیاتیک خود دارای عصب است که از ناحیه نخاع شروع و سپس از لگن و حتی باسن نیز رد شده و پس از این دچار انشعاب شده و به هر دو پا نفوذ می‌کند. عصب سیاتیک اغلب به شکل درد متوسط تا بسیار شدید در ناحیه کمر، پا و باسن خود را نشان می‌دهد.

در بسیاری از مواقع افراد در این نواحی ذکر شده مانند کمر، باسن و پاها دچار ضعف و حتی بی‌حسی می‌شوند. در صورتی که به عصب سیاتیک صدمه‌های شدید و جدی وارد شود، درد آن را به آسانی حس می‌کنید.

علت درد سیاتیک در افراد یکسان نبوده و تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارد. در واقع می‌توان گفت که علت و علائم التهاب سیاتیک در افراد مختلف به شرایطی که باعث ایجاد آن شده، مربوط است. عوامل و شرایط بسیار زیادی وجود دارد که باعث درگیر شدن ستون فقرات شما شده و همچنین به اعصاب‌هایی که در پشت شما یعنی کمرتان امتداد دارند، صدمه وارد کند.

از جمله این عوامل می‌توان به پریدن از ارتفاع زیاد یا وجود انواع تومورهای عصب که در نخاع قرار دارند، اشاره کرد. تمامی این عوامل باعث ایجاد سیاتیک در ستون فقرات و دیگر نواحی ذکر شده در بدن شما می‌شود.

از جمله عواملی که باعث ابتلا شما به درد و البته التهاب سیاتیک می‌شود، عبارت است از:

  • التهاب سیاتیک به دلیل انواع دیسک‌های خارج شده

در ابتدا آگاه باشید که نخاع از انواع مهره و استخوان‌های مختلف تشکیل شده که به واسطه غضروف از یکدیگر جدا شده‌اند که در واقع نوعی ماده درخشان با ضخامت زیاد است و وظیفه اصلی آن فراهم کردن انعطاف لازم هنگام حرکت برای شما است.

هنگامی که به این غضروف صدمه جدی وارد شود، دیسک کمر دچار بیرون زدگی شده و این قابلیت را دارد که عصب سیاتیک را به حرکت درآورد و فشرده نماید که در نهایت سبب ایجاد درد و بی‌حسی در قسمت کمر شما می‌گردد. با توجه به تحقیقات انجام شده می‌توان نتیجه گرفت که به صورت حدودی ۱ الی ۵ درصد از انسان‌ها در کشورهای مختلف به علت بیرون زدگی دیسک و حتی لیز خوردن به درد کمر مبتلا می‌شوند.

  • التهاب سیاتیک به علت تنگ بودن کانال نخاعی

مهمترین علت ایجاد سیاتیک و البته التهاب سیاتیک در بدن شما، تنگ بودن غیر طبیعی کانال زیرین نخاع است. از آنجایی که این کانال بسیار باریک و تنگ است، به ریشه‌های عصب سیاتیک و البته نخاع، فشار بسیار زیادی وارد می‌شود که در نتیجه باعث ایجاد درد فراوان در کمر شما خواهد شد.

  • التهاب سیاتیک و اسپوندیلولیستیزیس

هنگامی که یکی از مهره‌های نخاع به یک طرف دیگر کشیده می‌شود، باعث زیاد شدن استخوان نخاعی و همچنین صدمه جدی به این نوع عصب می‌گردد. در صورتی که از درد سیاتیک در این مورد ذکر شده رنج می‌برید، می‌بایست در اولین فرصت به متخصص ارتوپد یا استخوان و مفاصل رجوع نمایید تا هرچه سریع‌تر درمان شوید.

 

  • التهاب سیاتیک به دلیل سندرم Piriformis

سندرم Piriformis از جمله اختلال‌های عضلانی محسوب می‌شود که در این نوع سندرم، یک عضله گلابی مانند وجود دارد که به صورت کاملا ناآگاه دچار انقباض شده و باعث تحریک عصب سیاتیک می‌گردد و باعث ایجاد درد در بدن شما می‌شود.

بد نیست بدانید که عضله گلابی مانند بخش زیرین ستون فقرات شما را به استخوان ران وصل کرده که در نهایت به علت منقبض و سفت شدن شدید، فشار زیادی را به عصب وارد می‌نماید. هنگامی که شما برای مدت زمان طولانی می‌نشینید و یا دچار تصادف جدی شده و به زمین برخورد کنید، سندرم Piriformis را تحریک و البته تشدید می‌کنید.

انواع روش‌های درمان التهاب سیاتیک کدام است؟

در قسمت قبل مواردی را در رابطه با سیاتیک و علت درد و التهاب سیاتیک ذکر کردیم و در ادامه قصد داریم شما را با واژه التهاب بهتر آشنا کنیم و همچنین روش‌های درمان التهاب سیاتیک را نیز ذکر نماییم. در ابتدا بهتر است با اصطلاح التهاب یا ورم آشنا شوید.

التهاب یا ورم به معنای ورم میکروسکوپی است. در صورتی که در قسمتی از بدن مانند عصب سیاتیک اتفاق خاصی به وجود آید، پوشش سلولی دچار آسیب شده و شروع به ترشح برخی مواد می‌کند که پس از این گلبول‌های سفید بدن که وظیفه محافظت از بدن را بر عهده دارند را فرا می‌خواند.

منتقل شدن گلبول‌های سفید به این ناحیه آسیب دیده از بدن بسیار سریع رخ می‌دهد و خارج شدن گلبول‌های سفید از رگ و منتقل شدن به محل آسیب دیده با کمی آب همراه است که در نهایت ناحیه آسیب دیده دچار تورم می‌شود.

از این رو می‌توان گفت هنگامی که پوشش سلولی دچار آسیب می‌شود، یک آنزیم به نام آنزیم سیکلواکسیژناز شروع به فعالیت کرده که به دلیل فعال شدن این آنزیم، محل صدمه دیده ورم می‌کند.

برای درمان التهاب سیاتیک داروهای بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به شدت التهاب و درد توسط پزشک متخصص برای بیمار تجویز می‌شود. این داروها با نام داروهای ضد ورم و به اصطلاح ضد التهاب شناخته می‌شوند که وظیفه اصلی آن‌ها، نابود کردن آنزیم سیکلواکسیژناز است.

با مصرف داروهای ضد ورم، ورم بدن به مرور زمان کاهش یافته و به اندازه‌ای می‌رسد که دیگر شخص ناراحتی و دردی را حس نمی‌کند. از این رو در همین زمان گلبول‌های سفید بهتر وظیفه خود را برای از بین بردن سلول‌های آسیب دیده انجام دهند.

داروهای ضد ورم برای درمان التهاب سیاتیک به دو گروه استروئیدی و غیر استروئیدی یا کورتونی و غیر کورتونی دسته‌بندی می‌شوند. مهمترین و ابتدایی‌ترین گام برای درمان التهاب سیاتیک مصرف داروهای غیر استروئیدی یا غیر کورتونی می‌باشد.

توجه داشته باشید که این دسته از داروهای ضد ورم غیر استروئیدی با وجود تاثیرات بسیار کم نسبت به داروهای ضد ورم کورتونی یا استروئیدی، از عوارض و معایب کمتری نیز برخوردار می‌باشند. این دسته از داروهای ضد ورم در زبان خارجی به صورت اختصار NSAIM نام دارند.

از مهمترین خواص و ویژگی‌های داروهای ضد ورم غیر کورتونی می‌توان به کم شدن ورم، کم شدن تب و تسکین و کاهش درد اشاره کرد. از جمله این داروهای ضد ورم می‌توان داروهای سالیسیلات که خود انواع مختلفی دارند، را نام برد.

برای درد و درمان التهاب سیاتیک چه بخوریم؟

از جمله سوال‌هایی که بسیاری از افراد مبتلا به سیاتیک از متخصص خود می‌پرسند، این است که برای درد سیاتیک چه بخوریم؟ ما در ادامه این مطلب قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم. در ابتدا توجه داشته باشید که به منظور درمان التهاب سیاتیک روش‌های بسیاری وجود دارد که از ساده‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها استفاده از انواع داروهای طب نوین و طب سنتی است.

در طب سنتی به منظور رهایی از درد سیاتیک و پاسخ بسیاری از افراد به این سوال که برای درد سیاتیک چه بخوریم؟ مواد غذایی و راهکارهای بسیاری مطرح شده است که به بیان برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

بهترین خوراکی‌های طب سنتی برای درمان درد سیاتیک عبارت است:

  • سیر

از آنجایی که سیر خواص تصفیه‌کنندگی خون و بدن را بر عهده دارد، تنها با مصرف یک حبه سیر در صبح به طور ناشتا، می‌توانید درد سیاتیک خود را به صورت قابل توجهی کاهش دهید.

  • آبلیمو

از دیگر خوراکی‌های مناسب برای کاهش درد و التهاب سیاتیک، آبلیمو است. در واقع شما باید از رژیم آبلیمو استفاده نمایید. بر اساس این مدل رژیم شما باید برای ۷ روز به طور کاملا ناشتا آب یک لیموی تازه را گرفته و نوش جان کنید.

این اقدام را برای هفته‌های متوالی انجام دهید و هر هفته یک لیمو به تعداد لیموهای مصرفی خود بیفزایید. بدین صورت که در هفته ششم باید آب شش لیمو را گرفته و نوش جان کنید. همچنین توجه داشته باشید که در طول این رژیم تنها باید از انواع سبزیجات و میوه‌های مختلف استفاده نمایید و مصرف گوشت و چربی را به حداقل برسانید.

بهترین داروهای طب نوین برای کاهش درد سیاتیک که باید مصرف شود، عبارت است از:

  • گلوکوکورتیکوئیدها

از جمله داروهایی که باید در پاسخ به کسانی که می‌گویند: برای درد سیاتیک چه بخوریم؟ داروهای گلوکوکورتیکوئید است. مصرف گروهی از دارو و قرص‌های هورمونی که در درمان درد و التهاب سیاتیک تاثیر بسیار زیادی دارند، به افراد مبتلا به التهاب سیاتیک پیشنهاد می‌شود که این دسته از داروها گلوکوکورتیکوئیدها نام دارند.

از آنجایی که این داروها بر ستون فقرات تاثیر قابل توجهی دارند، درد در ناحیه کمر و البته ناراحتی‌های دیگر مانند مشکل مربوط به التهاب سیاتیک شما را کاهش می‌دهند و با مصرف منظم این درد تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

  • انواع داروهای ضد افسردگی و شل کننده عضلات

با توجه به آزمایش‌ها و تحقیقات صورت گرفته در چند سال اخیر، اینطور نتیجه گیری می شود که به منظور کاهش درد و التهاب سیاتیک می‌توان از انواع قرص‌های ضد افسردگی و همچنین داروهای مربوط به شل کننده عضلات استفاده کرد.

بد نیست بدانید که در صورت دچار شدن افراد به درد سیاتیک و طولانی شدن این درد، ممکن است که این افراد به افسردگی مبتلا شوند و در نتیجه عضلات آن‌ها نیز کم کم منقبض و سفت خواهد شد.

از این رو گفته می‌شود که مصرف داروهای ضد افسردگی و شل کننده عضلات تاثیر بسیاری در کاهش درد و التهاب سیاتیک دارد و حتی مانع از ابتلا به این بیماری می‌شود. بسیاری از افراد به دلیل عوارض بسیار داروهای ضد افسردگی از مصرف آن خودداری می‌کنند، که از این رو باید بدانند که داروهای جدید ضد افسردگی نسبت به داروهای قدیمی عوارض و معایب بسیار کمتری دارند.

مناسب‌ترین و بهترین دارو برای گرفتگی رگ سیاتیک کدامند؟

عصب سیاتیک موظف است که اطلاعات را از مغز به نواحی مختلف بدن و همچنین از دیگر نقاط به مغز ارسال نماید. عصب سیاتیک به عنوان بزرگترین عصب بدن شناخته شده که از قسمت انتهایی نخاع تولید شده است.

در برخی مواقع به دلیل انجام برخی از حرکات ورزشی به صورت نامناسب، انجام کارهای سنگین، افتادن از ارتفاع و… عصب سیاتیک دچار درد و گرفتگی شدید شده که باید برای کاهش درد و درمان به پزشک متخصص مراجعه کرد، تا پزشک بهترین دارو برای گرفتگی رگ سیاتیک را برای شما تجویز نماید.

برای رفع التهاب سیاتیک و همچنین درمان گرفتگی رگ سیاتیک داروهای متفاوتی وجود دارد که متخصص ارتوپد با توجه به وضعیت بیمار، بهترین دارو را برای او تجویز خواهد کرد. در ابتدا بهتر است بدانید که گرفتگی رگ سیاتیک به چه معناست.

در واقع گرفتگی رگ سیاتیک به معنای این می‌باشد که عصب سیاتیک به شدت ورم کرده است. البته در صورتی که درد گرفتگی و التهاب سیاتیک شما کم است، می‌توانید از برخی داروهای مسکن که عوارضی ندارند، استفاده نمایید.

از بهترین دارو برای گرفتگی رگ سیاتیک می‌توان به داروهای مسکن از جمله قرص آسپرین، استامینوفن و داروهای غیر کورتونی ضد ورم مانند ناپروکسن و کتوپروفن، انواع داروهای شل کننده عضلات مانند تیزانیدین و باکلوفن به منظور برطرف کردن انقباض ناگهانی عضلات و… اشاره کرد.

علاوه بر مصرف بهترین دارو برای گرفتگی رگ سیاتیک، می‌توان از برخی روش‌های درمان مانند طب سوزنی، تحریک کردن الکتریکی عصب با استفاده از دستگاه مخصوص به کمک پوست، فیزیوتراپی، ماساژ دادن عمیق و اصولی بافت‌ها و… نیز استفاده کرد.

روش رهایی از درد و التهاب عصب سیاتیک کدام است؟

به منظور رهایی از درد سیاتیک علاوه بر جراحی، روش‌های بسیاری وجود دارد که با انجام دادن آن‌ها درد و التهاب سیاتیک کاهش می‌یابد. البته در برخی مواقع درد و التهاب سیاتیک به اندازه‌ای زیاد است که تنها با جراحی رفع می‌شود. البته در ادامه این مطلب برخی از روش‌های رهایی از درد و التهاب سیاتیک را بیان خواهیم کرد.

امروزه بسیاری از افراد به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت دارد و انواع حرکت‌های کششی را برای تقویت کشسانی بافت و از بین رفتن سستی و ضعف بدن به افراد مبتلا به این درد آموزش می‌دهند. سیستم تمرینی این حرکات به گونه‌ای است که نه تنها درد و التهاب سیاتیک کاهش یافته، بلکه مشکلات دیگر مانند چسبندگی مفصل‌ها نیز برطرف شده و در نتیجه دامنه حرکتی افراد گسترش می‌یابد.

دیگر روش‌های رهایی از درد و التهاب سیاتیک عبارت است از:

  • تمرینات ورزشی

ورزش یک روش‌های عالی برای رها شدن از درد سیاتیک است. برخی از حرکت‌های ورزشی که توسط متخصصین مربوطه به بیماران ارائه می‌شود، تاثیر بسیار زیادی در کاهش این درد دارد، البته در صورتی که این تمرینات ورزشی مرتب و صحیح انجام شوند. بهتر است انواع تمرینات ورزشی مناسب برای کاهش درد سیاتیک را به همراه پیاده روی ملایم در طول روز انجام دهید.

  • IDD تراپی

هنگامی که استفاده از روش‌های درمان ساده برای رفع درد سیاتیک مفید و کارساز نباشد، از روش IDD تراپی استفاده می‌شود. در این روش با کمک یک دستگاه پیشرفته، فشاری که به دیسک وارد می‌شود، برداشته شده و در نهایت سبب حرکت بسیار آرام ستون فقرات می‌گردد.

  • تزریقات اپیدورال

از دیگر روش‌های معمول که برای کاهش درد سیاتیک استفاده می‌شود، تزریق اپیدورال است که باید توسط متخصص صورت گیرد. توجه داشته باشید که تزریق اپیدورال از طریق اشعه ایکس انجام شده؛ زیرا تزریق با کمک اشعه ایکس امکان لازم برای پزشک متخصص را فراهم کرده تا با تمرکز، توجه و دقت کامل تزریق را در نقطه مناسب انجام دهد. با انجام این تزریق، تمامی التهاب‌هایی که باعث ایجاد درد شده به صورت چشمگیری کم می‌شوند.

سخن پایانی

التهاب سیاتیک از جمله دردهایی است که اکثر افراد در طول عمر خود حتی برای یکبار به آن دچار می‌شوند که دلایل بسیاری باعث به وجود آمدن آن می‌گردد.

ما در این مطب سعی کردیم مطالبی را در رابطه با التهاب سیاتیک، علت و علائم آن، روش‌های درمان درد سیاتیک، بهترین دارو برای گرفتگی رگ سیاتیک از نظر طب سنتی و طب نوین، برای درد سیاتیک چه بخوریم، روش رهایی از درد سیاتیک را بیان کنیم تا شما با مطالعه این مقاله با این بیماری و روش‌های درمان آن آشنا شوید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و با مطالعه آن بتوانید پاسخ برخی از سوال‌های خود را دریافت کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید