کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

پماد برای درد سیاتیک؛ راهکاری ساده و ایمن برای رفع التهابات ناشی از تحریک عصب سیاتیک

بیماری‌های مربوط به سیاتیک از جمله مشکلاتی هستند که در صورت بروز در میان افراد می‌تواند باعث تداخل در انجام فعالیت‌های عادی روزانه شده و در برخی موارد فرد را دچار محدودیت‌های حرکتی کند.

زمانی که سیاتیک در وضعیت ابتدایی و خفیفی باشد معمولا پزشکان روش‌های درمانی ساده همچون دارو و پماد را توصیه خواهند کرد. استفاده از پماد برای درد سیاتیک برای افرادی که دچار التهاب شده‌اند نیز توصیه شده است چرا که این داروها عوارض کمی دارند کمتر کسی نسبت به استفاده از آن مقاومت دارد.

پماد برای درد سیاتیک

پماد برای درد سیاتیک از نوع طبیعی بهتر است یا شیمیایی؟

اگر به جز درد و التهاب اگر احساس می‌کنید بخشی از بافت‌ها لگن و پاها دچار ورم شده نیز می‌توانید از پمادهای موجود استفاده نمایید. استفاده کردن از پماد برای درمان سیاتیک توسط دکتر برای رگ سیاتیک توصیه شده چرا که این روش درمانی جزو روش‌های بسیار کم عارضه بوده و تنها افرادی که دچار حساسیت‌های پوستی می‌شوند باید در استفاده از آن احتیاط لازم را داشته باشند.

در این مطلب شما با پمادهای شیمیایی و طبیعی برای دردهای سیاتیک، پمادهای خنک کننده پوستی در سیاتیک، چند مورد از بهترین پمادهایی که برای بیماری‌های سیاتیک استفاده می‌شود و روش‌های جایگزین این روش درمانی آشنا خواهید شد.

در رابطه با سوال این‌که پماد برای درد سیاتیک از نوع طبیعی استفاده شود و یا شیمیایی باید گفت همه چیز وابسته به شرایط فرد و نوع مشکل سیاتیکی دارد. برخی از درد و ناراحتی‌های سیاتیکی با استفاده از پمادهای کاملا گیاهی و طبیعی قابل درمان هستند و برای درمان برخی از مشکلات سیاتیکی نیز نیاز به پمادهای شیمیایی است.

در رابطه با این که کدام‌یک از این دو نوع پماد برای کاستن درد سیاتیکی مناسب‌تر است مسئله‌ای است که باید توسط پزشک و بعد از معاینه فیزیکی بیمار مشخص شود. امروزه ده‌ها نوع پماد برای درد و ناراحتی‌های سیاتیکی وجود دارد که هر کدام خاصیت و مزایای خاص خود را دارند.

پمادهای شیمیایی برای دردهای سیاتیکی از ترکیبات ضد التهابی و تسکین بخش تولید شده‌اند. اگرچه شاید نمونه‌های شیمیایی پماد درد سیاتیک بتوانند مشکلات به‌وجود آمده همچون درد و التهاب را سریع‌تر از نمونه‌های طبیعی درمان کنند اما عوارض آن‌ها در مقایسه با پمادهای طبیعی بیشتر است.

کسانی که بیماری خاصی دارند و یا دارو مصرف می‌کنند، در استفاده از پماد شیمیایی برای درد سیاتیک باید احتیاط داشته باشند تا مشکلی برایشان به‌وجود نیاید. در کل بهتر است تنها زمانی اقدام به استفاده از پمادهای شیمیایی برای درد سیاتیک کنید که متخصص ارتوپد آن را برایتان تجویز کرده باشد.

پمادهای طبیعی برای سیاتیک همان‌طور که از نام آن پیداست از ترکیبات کاملا طبیعی و گیاهی تولید شده‌اند. در ساخت این نوع پمادها از گیاهانی استفاده شده که خاصیت ضد درد و التهاب داشته و می‌توانند به عنوان یک مسکن عالی عمل نمایند.

در برخی از پمادهای طبیعی از عصاره‌های فلفل سیاه، رزماری، زنجبیل و سایر گیاهانی که خاصیت مسکن دارند استفاده شده است. معمولا کسانی که حساسیت‌های پوستی دارند و یا به هر علتی امکان استفاده از پماد‌های شیمیایی برای درد سیاتیک را ندارند، بهتر است از نمونه‌های طبیعی آن تهیه و استفاده کنند چرا که این نوع پمادها کمترین عوارض را دارند.

آیا پمادهای خنک کننده می‌توانند برای کاهش درد سیاتیک استفاده شوند؟

احتمالا نسبت به این موضوع آگاه هستید که سیاتیک از آن دسته بیماری‌هایی است که بخش‌های پایینی بدن را درگیر می‌کند و می‌تواند در حالت خفیف، متوسط و شدید باشد. معمولا کسانی که به هر علتی عصب سیاتیکشان دچار فشردگی و التهاب شده باشد، در مسیر عصب سیاتیک احساس درد و ناراحتی خواهند داشت که در این صورت باید برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنند.

با مراجعه به متخصص ارتوپد، در برخی مواقع پمادهای خنک کننده برای افراد تجویز می‌شود. این نوع پمادها اگرچه نمی‌توانند مشکلات سیاتیک را به‌طور قطعی درمان کنند اما در کاهش درد و التهاب بسیار کمک کننده خواهند بود.

معمولا روش‌هایی که برای کاستن درد سیاتیک استفاده می‌شود شامل فیزیوتراپی، استفاده از انواع قرص و دارو، روش‌های تزریقاتی، تغییر در نوع فعالیت و تغذیه یا حتی جراحی می‌باشد که در کنار آن از روش غیر دارویی دیگری همچون پماد خنک کننده نیز می‌توان استفاده کرد.

اگر بخواهیم چند مورد از پمادهای خنک کننده موثر در کاهش مشکلات سیاتیک را برایتان عنوان کنیم، می‌توانیم به لیدوکائین، بنزوکائین، کامفر و منتول اشاره کنیم که استفاده از آن‌ها باعث ایجاد سرما بر روی پوست و ناحیه دردناک خواند شد که علاوه بر کاهش درد، شبکه عصبی را نیز تحریک کرده و فرد برای مدتی درد کمتری را احساس خواهد کرد.

همان‌طور که گفته شد پمادهای خنک کننده تنها یک روش درمانی ساده برای کاهش دردهای جزئی سیاتیکی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و بهتر است قبل از اعمال آن‌ها بر روی پوست، مطمئن شوید که نسبت به پماد حساسیت ندارید و قبل از آن با پزشک ارتوپد و یا پوست مشورت کنید.

اگر به جز درد سیاتیک، علائم دیگری دارید و یا شدت درد به قدری بالاست که با هیچ یک از روش‌های ذکر شده از جمله پمادهای خنک کننده تسکین پیدا نمی‌کند، بهتر است نزد متخصصین ارتوپد بروید تا از روش‌های درمانی مؤثرتری در این زمینه استفاده شود.

پماد برای درد سیاتیک و کاهش التهابات ناشی از آن

اگر قبلا تجربه درد سیاتیک داشته باشید، حتما می‌دانید که دردهای ناشی از این بیماری بسیار کلافه‌کننده هستند حتی گاهی موجب اختلال در

خواب و فعالیت‌های افراد می‌شوند که برای درمان آن باید اقدامات مناسب انجام گیرد.
افراد مبتلا به مشکلات سیاتیکی به جز درد، تجربه سوزش، بی‌حسی و یا احساس گز گز شدن پوست را در بخش‌های مختلف پا، ران و لگن خود دارند که در این صورت و در کنار روش‌های درمانی اصلی، پزشک ممکن است برخی داروهای ضد التهابی همچون ناپروکسن، ترامادول و ایبوپروفن یا پمادهای مسکن را تجویز نماید.

از پمادهای دیکلوفناک گرفته تا پمادهایی نظیر ناپروکسن، کپسایسین و بتامتازون همگی در جهت کاهش التهاب و درد ناشی از سیاتیک مورد استفاده قرار گرفته که پزشک متخصص نحوه استفاده و میزان استفاده از آن‌ها را برای بیمار بازگو خواهد کرد.

پماد برای کمتر شدن درد سیاتیک معمولا دو بار در روز و یا بیشتر باید در محل درد استفاده شود تا نتایج مثبتی از آن را شاهد باشیم. کسانی که پس از استفاده پماد برای درد سیاتیک دچار عوارضی همچون خارش‌های پوستی، قرمزی و یا تحریکات پوستی دیگر شده‌اند بهتر است استفاده از پماد را متوقف کرده و برای تغییر نحوه درمان درد سیاتیک نزد پزشک بروند.

اثرگذاری انواع مختلف پماد برای کاهش درد سیاتیک تقریبا مشابه است و همگی آن‌ها با هدف کاهش درد و التهابات سیاتیک تولید شده‌اند. برای آن‌که نتایج مثبت و رضایت بخشی را از بهترین پماد برای درد سیاتیک شاهد باشیم بهتر است آن‌ها را به صورت مداوم استفاده کنیم.

برخی از بیماران انتظار دارند که با یکبار استفاده از پماد برای کاستن درد سیاتیک، شاهد برطرف شدن درد و التهاب شوند در صورتی که این‌طور نیست بلکه برای تسکین درد به‌طور کامل، شاید نیاز به استفاده بیش از یک هفته از برخی پمادهای ضد درد سیاتیک است.

بررسی چند مورد از بهترین پماد برای درد سیاتیک

شاید تصور کنید که تنها یک نمونه پماد برای درد سیاتیک وجود دارد در صورتی که این‌طور نیست بلکه نمونه‌های مختلفی از انواع پمادهای تسکین بخش برای کاهش مشکلات سیاتیکی وجود دارد که مکانیسم اثر آن‌ها تقریبا با یکدیگر متفاوت است.

این‌که کدام نمونه از پماد برای درمان سیاتیک بهتر است، مسئله‌ای است که باید توسط متخصص ارتوپد مشخص شود. پمادهای مسکن برای سیاتیک نیز همانند داروهای مسکن در این زمینه نباید به صورت خودسرانه استفا ه شوند زیرا گاهی ممکن است حساسیت‌های جدی پوستی ایجاد کنند.

بهترین پماد برای درد سیاتیک:

⦁ پماد منتول

یک نمونه از پمادهای مخصوص درد سیاتیک است که گاهی توسط پزشک تجویز می‌شود. این نوع پماد علاوه بر کاهش درد، برای کاهش التهاب ناشی از َیاتیک نیز بسیار مؤثر بوده و استفاده از آن موجب خنکی پوست می‌شود.

⦁ پماد کاپسایسین

معمولا برای بهبود بخشی جریان خون و همین‌طور کاستن درد سیاتیک، از این نمونه پماد که از فلفل قرمز تهیه شده است استفاده می‌شود. استفاده از این پماد موجب بستن عصب‌های درد خواهد شد.

⦁ پماد کانابیدیول

یک نمونه دیگر از انواع پماد برای درمان سیاتیک، پماد کانابیدیول است که خاصیت تسکین بخشی داشته و به‌خاطر ترکیبات موثری که در تولید آن استفاده شده، می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات سیاتیکی را برطرف کند.

⦁ پماد متیل سالیسیلات

متیل سالیسیلات از آن ترکیباتی است که نه فقط در بهترین پماد برای درد سیاتیک بلکه در اغلب پمادهای مسکن مورد استفاده قرار گرفته که باعث می‌شود این محصول خاصیت ضد التهابی نیز داشته باشد.

⦁ پماد ترولامین سالیسیلات

یک نمونه از ترکیبات دیگری که برای تسکین درد و ناراحتی سیاتیک مؤثر واقع شده، ترولامین سالیسیلات است که در پمادهای تسکین بخش سیاتیک نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

⦁ پماد ایبوپروفن

همه شما با داروی مسکن ایبوپروفن آشنایی دارید و احتمالا از آن برای کاهش انواع درد استفاده کرده‌اید. نمونه پماد این دارو برای تسهیل جریان خون و همچنین کاهش درد سیاتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

⦁ پماد دیکلوفناک

از جمله داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی می‌توان به دیکلوفناک اشاره داشت که نمونه پماد آن برای مشکلات سیاتیکی بسیار مفید و موثر خواهد بود.

⦁ پماد لیدوکائین

لیدوکائین از آن دسته ماده‌های فعالی است که از آن به عنوان یک مسکن قوی نه فقط برای کاهش درد و التهاب سیاتیک بلکه برای سایر درد و ناراحتی‌ها نیز مفید می‌باشد.

⦁ پماد ناپروکسن

ناپروکسن نیز از آن ماده‌های فعالی است مه هم به صورت خوراکی و هم موضعی در دسترس قرار دارد و برای کاهش التهاب و دردهای ناشی از سیاتیک نیز می‌تواند گزینه عالی به حساب بیاید.

⦁ پماد فلوربینوفر

برای افزایش و تسهیل جریان خون و همچنین کاهش درد و التهاب سیاتیک، می‌توان از پماد فلوربینوفر نیز تحت نظر پزشک استفاده کرد که اثرگذاری عالی در این زمینه دارد.

استفاده از پماد برای درد سیاتیک با ترکیبات موثر آلوئه‌ورا

کسانی که به دنبال یافتن روش‌های طبیعی و بدون عارضه برای درد سیاتیک هستند، می‌توانند از پمادهای مسکن گیاهی در این زمینه استفاده کنند که شامل پمادهایی با ترکیبات فعال آلوئه‌ورا می‌باشد.

روغن و یا عصاره آلوئه‌ورا نیز گاهی به صورت ماساژ برای دردهای سیاتیکی استفاده شده چرا که خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. پماد حاوی آلوئه‌ورا به عنوان یک داروی ضدالتهاب و مسکن درد نه فقط برای درد و ناراحتی‌های سیاتیک بلکه برای دردهای عضلانی دیگر نیز می‌تواند موثر واقع شود.
در رابطه با این‌که چه مقدار از پماد آلوئه‌ورا برای تسکین درد سیاتیک استفاده شود، باید با متخصصین این حوزه صحبت کنید زیرا اگرچه این نوع پماد جزو پمادهای کاملا طبیعی و کم عارضه می‌باشد اما گاهی بروز برخی از عوارض به‌خاطر استفاده بیش از حد پماد آلوئه‌ورا همچون حساسیت‌های پوستی، قرمزی و خارش دور از انتظار نیست.

پمادهای حاوی آلوئه‌ورا هم به شکل پماد و هم ژل و لوسیون قابل تهیه هستند که نه به عنوان یک روش درمان قطعی برای درد سیاتیک بلکه به عنوان روشی تکمیلی و در کنار سایر روش‌های درمانی دیگر می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات سیاتیکی از جمله درد و التهاب را تسکین بخشد.

روش‌های جایگزین پماد برای درمان سیاتیک

بسیاری از بیمارانی که از مشکلات سیاتیک رنج می‌برند، با بارها استفاده از انواع مختلف پماد برای درد سیاتیک، نتیجه خوبی از این روش درمانی نگرفته‌اند که در این شرایط بهتر است از روش‌های جایگزین درمانی تحت نظر پزشک استفاده کنند.

یک روش ساده و جایگزین به جای پماد برای درمان سیاتیک، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی است. مواد غذایی که دارای ویتامین گروه D و همچنین B12 هستند گزینه عالی برای درمان درد و التهاب سیاتیک به شمار می‌روند که شامل انواع سبزیجات، سیر، پیاز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و گوشت قرمز می‌باشد.

روش‌های جایگزین پماد برای درمان سیاتیک شامل انجام دادن ورزش‌های خاص، یوگا، شنا، پیاده‌روی، ماساژ و مواردی از این قبیل است که در کنار پمادهای مخصوص درد سیاتیک نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

شایان ذکر است تمامی روش‌های ذکر شده برای درمان مشکلات سیاتیک، جزو روش‌های ساده درمانی محسوب می‌شوند و در صورتی که مشکل جدی برای عصب سیاتیک به‌وجود آمده باشد، شاید هیچ‌کدام از روش‌های جایگزین ذکر شده نتوانند موثر واقع شوند که در این صورت احتمالا جراحی تنها گزینه درمانی برای کاهش درد سیاتیک باشد.

اگر پماد پماد برای درد سیاتیک اثری نداشت چه‌کار باید کرد؟

بهره‌گیری از پماد برای درد سیاتیک در برخی مواقع اثرگذاری خوبی ندارد زیرا مشکل سیاتیکی شدید برای فرد به‌وجود آمده است که در این صورت بهتر است روش‌های درمانی دیگری در این زمینه به کار گرفته شود که شامل مصرف انواع تسکین بخش تحت نظر پزشک، ماساژ ناحیه‌ای که دچار درد شده، انجام دادن تمرینات فیزیوتراپی و یا جراحی است. این‌که چه نوع راه‌کار درمانی برای کاهش درد سیاتیک برای ما مفیدتر است، موردی است که باید حتما توسط پزشک ارتوپد تشخیص داده شود.

گاهی اوقات نحوه نادرست استفاده از پماد برای درد سیاتیک موجب اثرگذاری کم آن خواهد شد. بیمار دقیقا باید طبق دستور پزشک و در اندازه تجویز شده از پماد برای درمان سیاتیک استفاده کند. قبل از استفاده پماد بر روی پوست به منظور کاهش درد سیاتیک بهتر است محل مورد نظر را شستشو داده و خشک نمایید تا پماد به راحتی از طریق پوست جذب شده و باعث کمتر شدن درد شود.

اگر پماد برای ناراحتی و درد سیاتیک اثری نداشت و حتی شما با استفاده از راه‌کارهای خانگی و همچنین مصرف دارو نتوانستید درد سیاتیک را کنترل کنید، این‌جاست که مراجعه به پزشک الزامی است تا ابتدا از روش‌های تشخیصی برای یافتن علت دقیق درد سیاتیک استفاده و بهترین راه‌کار درمانی ارائه شود.

سخن پایانی

اهمیت استفاده از پماد برای درد سیاتیک مهم‌ترین مسئله‌ای بود که ما سعی کردیم آن را به‌طور جامع برایتان شرح دهیم.
اگر بخواهیم چکیده‌ای از مطالب گفته شده را در اختیارتان قرار دهیم باید بگوییم در هنگام درد سیاتیک شما قادر به استفاده از انواع پمادهای فلوربینوفر، ناپروکسن، لیدوکائین، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ترولامین سالیسیلات، متیل سالیسیلات، کانابیدیول، کپسایسین و منتول البته تحت نظر پزشک هستید که تمامی آن‌ها به عنوان یک مسکن و برای کاهش التهابات و درد ناشی از سیاتیک می‌توانند مفید واقع شوند.

در این بخش از مطالب ما به شما گفتیم پماد برای کاهش درد سیاتیک از نوع طبیعی بهتر است یا شیمیایی، به جز این شما با پمادهای خنک کننده برای کاهش درد سیاتیک، اثرگذاری پماد برای رفع درد سیاتیک و کاهش التهابات ناشی از آن، چند نمونه از بهترین پمادها برای درد سیاتیک، استفاده از پماد جهت کمتر شدن درد سیاتیک با ترکیبات موثر آلوئه‌ورا، روش‌های جایگزین پماد برای درمان سیاتیک آشنا شدید.

به جز تمامی این‌ها، در نهایت به شما گفتم که اگر پماد برای درمان درد سیاتیک اثری نداشت چه‌کار باید کرد که امیدواریم بهره کافی از آن را برده و برایتان سودمند بوده باشد.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید