کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

درد مفصل ران، منجر به آسیبهای عضلانی واختلالات مفصلی ، عفونت ها ،بیماری های عروقی

درد مفصل ران میتواند به دلیل آسیبهای عضلانی واختلالات مفصلی ، عفونت ها ،بیماری های عروقی و یا فشار اعصاب باشد.آسیب به عضله های عقب ران می تواند باعث درد مفاصل ران وضعف در مفصل با درد ران همراه هستند.

برای جلوگیری از ایجاد، درد مفاصل ران می توانید با انجام تمرینات و کشیدن عضلات ،عضلات ران خود را تقویت کنید.همچنین ،میتوانید با انجام تمرینات گرم کننده وخنک کننده ،درد راکاهش دهید. درد مفصل ران گروه سنی مختلف را درگیر می کند .کودکان وجوانان وحتی مسن ها می توانند دچار این درد مفاصل ران شوند. علل درد مفاصل ران در سنین مختلف متنوع است.

درد مفصل ران

التهاب مفصل ران ولگن

گاهی لایه غضروفی بنا به عللی از بین می رود . مثلا یک علت آن،عفونت است .عفونت مفصل می تواند بافت غضروف را نابود کند. علت دیگر از بین رفتن غضروف،تغییر شکل پیدا کردن سطح مفصل است .

اگر به هر دلیلی شکل یکی از استخوان ها در محل مفصل ها تغییر کند.،حرکت استخوان هایی که شکل آنها عوض شده در کنار هم،موجب می شود فشار بیش از حد ی به غضروف وارد شود. و در نتیجه آن ،خردگی و نازک شدن و خرابی تدریجی غضروف استکه در این صورت باید بدانیم برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم.

انواع مختلفی از التهاب مفاصل ران یا آرتریت وجود دارد مانند: آرتروز یا استئوآرتریت مفاصل ران ، درگیری مفصل ران در بیماری های خود ایمنی، آرتریت التهابی  ناشی از بیماری های خود ایمنی ،آرتریت پسوریازیس ،آرتریت عفونی ،آرتریت تخریبی ،نقرس،روماتیسم مفصلی و یا آرتریت کودکان و نوجوانان است. همچنین بیماری آرتریت به انواع مختلفی تقسیم می شود.که در تمام علائم انواع آن، ورم مفاصل ران مشاهده میشود..

یکی از دردهای مبهم در ناحیه کشاله ران،قسمت خارجی ران،زانو و باسن می شود ،آرتریت التهابی است. برای تشخیص دقیق و درمان درست ،بهتر است با پزشک متبحر و کارامد خود مشورت کنید.

التهاب مفاصل ران یا آرتریت انواع مختلفی دارد. (بیشتر از صد نوع). بیماری که با درد مفصل ران و سفتی مفصل همراه است و مانع از انجام بسیاری از کارها و فعالیت ها می شود. آرتریت التهابی زمانی ظاهر می شودکه سیستم ایمنی بدن بافت سالم را هدف قرار دهد .

این نوع آرتریت می تواند چندین مفصل و هم چنین سایر ارگان ها ،مانند پوست،چشم ها و قلب را همزمان درگیر کند. آرتریت التهابی منجر به بروز علائم کلی در تمامی قسمت های بدن می شود. علائمی مانند تب،خستگی،و کاهش اشتها.

سفتی و درد مفاصل ران از جمله علائمی هستند که در ناحیه درگیر مشاهده می شود. و همچنین دردی که صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب، نشستن و یا استراحت طولانی تشدید ،و با شروع فعالیت تسکین می یابد. ما در این مقاله به شایعترین ورایجترین این عوامل اشاره می کنیم .با ما همراه باشید تا نظرات متخصصین ارتوپد را بدانیم.تا راحت تر بتوانید به درمان درد مفاصل ران بپردازید.وازبروز ترین درمان های قطعی درد مفاصل ران آشنا شوید

درد مفصل ران و زانو

یکی از عواملی که باعث ایجاد درد مفصل ران و زانو می شود سائیدگی مفصل  یا آرتروزاست . یعنی خراب شدن غضروف مفصل.

و اینکه یک نقطه در همه ساییدگی هم مشترک است و آن آسیب غضروف مفصلی است. ساییدگی همیشه از آسیب غضروف شروع می شود . البته به آن محدود نمی شود.

در شروع هر ساییدگی مفصلی  مهم ترین چیز ،خراب شدن غضروف است و این خرابی می تواند به علت های متفاوتی به وجود بیاید. وقتی یک مفصل شروع به ساییده شدن می کند ،اولین اتفاقی که می افتد ،این است که کلفتی غضروف کم می شود. و به تدریج نازک می شود. و این نازک شدن،آن قدر ادامه پیدا می کند که بعد از مدتی کاملا از بین می رود.

یعنی مفصل به جایی می رسد که غضروفی ندارد.وبا درد مفصل ران همراه است. اگر غضروف خراب شود استخوان های مفصل مستقیما با هم در تماس قرار می گیرند و حالا به جای غضروف ها،این استخوان ها هستند که روی هم حرکت می کنند و سایش پیدا می کنند . این ساییده شدن استخوان ها،روی هم به تدریج موجب از بین رفتن آنها می شود. به همین علت، استخوان های مفصل شروع به تغییر شکل شدیدی پیدا می کنند ؛یا اگر از قبل تغییر شکل داشتن، این تغییر بیشتر می شود.

مثلا؛ در زانو می تواند باعث کج شدن و زانو ها پرانتزی شکل می شوند. گاهی اوقات تغییر شکل مفصل ها،به صورت تشکیل استخوان اضافه در اطراف مفصل ،خود را نشان می دهد. و مفصل بزرگتر به نظر می رسد .

درد مفصل ران سمت راست

مفصل ران سمت راست در ناحیه اتصال استخوان ران به استخوان لگن قرار دارد.این مفصل در ناحیه کشاله ران ودر نزدیکی باسن قرار دارد.درد مفاصل ران سمت راست، به علت مشکلاتی دراستخوان یا عضلات ران، به علت اختلال در عملکرد عروق یا اعصاب ران یا به علت بروز مشکل در مفاصل ران بوجود آید. که برای تشخیص دقیق علت درد مفصل سمت راست و درمان مناسب آن، بهتر است به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

درد مفصل ران هنگام راه رفتن

اگر هنگام راه رفتن از درد مفصل ران رنج میبرید ، به نکات زیر توجه کنید .

  1. مراقب وزنتان باشید.
  2. کفش مناسب بپوشید
  3. اگر از پیاده روی طولانی لذت می برید ،از عصا استفاده کنید
  4. هنگام خوابیدن یک بالش بین زانوها قرار دهید.
  5. حتی اگر دچار  آرتروز هستید می توانید با انجام تمرینات ورزشی مناسب عضلات خود را تقویت کنید.
  6. با حرکات کششی انعطاف پذیری مفصل ران را تقویت و حفظ کنید.

علائم ساییدگی

ناحیه ای که دو استخوان در تماس با هم هستند، و روی همدیگر می لغزند و حرکت می کنند مفصل نامیده می شود . مفاصل ران از نوع ،گوی و کاسه ای است. و این خاصیت به آن اجازه می دهد تا دامنه حرکتی بسیار زیادی داشته باشد. و به ما اجازه می دهد تا به راحتی حرکت هایی مانند ،بالا رفتن و نشستن را انجام دهیم. در انتهای هر استخوان که مفصل را درست می کند غضروف مفصلی قرار گرفته است

مهمترین مشکلی که ساییدگی مفصل ایجاد می کند، درد مفصل ران است. حرکت مفصلی که غضروف آن از بین رفته ،درد ایجاد می کند. درد مفاصل ران معمولا در همان مفصلی است که غضروفش از بین رفته حس می شود، ولی همیشه اینطور نیست .

ممکن است درد مفاصل ران را احساس کند . مثلا کسی که ساییدگی مفصل لگن دارد ،ممکن است درد زانو داشته باشد. یا کسی که ساییدگی مهره کمر دارد، ممکن است درد لگن داشته باشد. این البته عجیب است .ولی این به عصب گیری مشترو بر می گردد.

مشکل دیگر این است که حرکت مفصل ساییده شده، هم کم می شود . فرد احساس می کند که مفصلش، روانی سابق را ندارد و خشک شده است . علت خشکی ممکن است به حدی برسدکه حرکت آن کاملا از بین برود. ودرد مفاصل ران به همراه دارد.

علائم دیگر ساییدگی مفصل، ورم کردن مفصل است. استخوان در مفصل ساییده شده باشد وکه به علت زیاد شدن مایع مفصلی است و به اصطلاح آب آوردن مفصل است .

علامت دیگر ،تغییر شکل ظاهری اندام است . مثلا یک مفصل زانوی تغییر شکل پیدا کرده ،ممکن است به صورت پرانتزی در آید.

علامت دیگر ساییدگی ،کوتاه شدن اندام است .مثلا اگر ساییدگی در مفصل ران یا زانو باشد ،می تواندموجب کوتاهی کل پا شود. علت کوتاهی، معمولا  خرد شدن استخوان ها در خود مفصل  است .

علامت دیگر ساییدگی مفصل: ضعف عضلانی است. بیمار به علت درد مفصل ران ،حرکت نمی کند در نتیجه باعث ضعیف شدن عضلات اطراف آن شده و بعد از مدتی، لاغر شدن اندام است. مثلا ساییدگی طولانی مدت مفصل لگن، موجب لاغری ران می شود.

دومین عاملی که باعث ایجاد درد مفصل ران و زانو می شود ،بیماری به نام استئوآرتریت است . وضعیتی که به مرور زمان و عمدتا بعد از میانسالی ظاهر می شود. استئوآرتریت مفاصل ران،اختلالی است که با درد و خشکی همراه است و می تواند انجام بسیاری از فعالیت های روزانه فرد را مانند بلند شدن از روی صندلی و یا حتی راه رفتن را نیز تحت الشعاع قرار دهد. علائم و نشانه های آن :

۱. درد مفصل ران

۲. تشدید در روزهای بارانی

۳. کاهش دامنه حرکتی مفاصل ران

۴. درد مفاصل ران ،که با انجام فعالیت ها بیشتر می شود.

۵. درد اطراف کشاله ران که زانو را نیز درگیر می کند.

۶. خشکی مفصل به گونه ای است که حتی راه رفتن را برای فرد دشوار می سازد.

۷. قفل شدن مفصل به هنگام حرکت ،به دلیل سست شدن غضروف و بافت های اطراف که حرکت مفصل را مختل می کند.

بیماری هایی که مفصل ران را درگیر می کند

بیماری پرتس: از جمله اختلالات نادری است که در کودکان مشاهده می شودو مفاصل ران را درگیر می کند. این بیماری زمانی اتفاق می افتدکه خونرسانی به سر استخوان فمور ،بطور موقت مختل می شود. در چنین شرایطی شاهد مرگ سلول های استخوانی خواهیم بود.

به مرور زمان روند خونرسانی به حالت طبیعی خود بر می گردد. بیماری پرتس ،که با عنوان بیماری لگ کالو،نیز شناخته می شود ،اختلالی است که عمدتا در میان کودکان سنین ۴ تا ۱۰ سال دیده می شود. ودر پسران ۵ برابر دختران شایع می باشد.

علائم و نشانه های بیماری پرتس :تغییر در نحوه راه رفتن و یا دویدن کودک جزء اولین علائم بیماری پرتس می باشد. این مورد هنگام انجام فعالیت های ورزشی به خوبی مشاهده می شود. برخی علائم این بیماری: عبارتند از ۱. احساس درد مفصل ران و کشاله ران و یا سایر قسمت های پا مانند زانو ۲. دردی که به هنگام انجام فعالیت تشدید و با استراحت بهبود می یابد. ۳. اسپاسم و درد عضلانی

۲. TOH ،پوکی استخوان گذرای لگن

این بیماری منجر به ازبین رفتن موقت استخوان در قسمت فوقانی ران می شود. افراد مبتلا به چنین اختلالی هنگام راه رفتن و یا انجام فعالیت های سنگین احساس درد تشدید می یابد. در بسیاری از موارد این درد مفصل ران ،با گذشت زمان زیادمی شود. پوکی استخوان گذرا متفاوت از پوکی استخوانی است که با افزایش سنی ظاهر می شود. پوکی استخوان ناشی از افزایش سن،فاقد درد است و اختلال پیشرونده ای است با ضعف استخوان های بدن همراه می باشد. و فرد بیشتر در معرض آسیب های استخوانی مانند ،شکستگی قرار خواهد گرفت. علائم و نشانه ی این بیماری:

۱. احساس دردمفصل ران به طور ناگهانی در قسمت جلویی ران ،کشاله ران،کناره های مفاصل ران

۲. درد مفاصل ران، که به هنگام فعالیت تشدید و با استراحت بهبود می یابد.

۳. محدود شدن دامنه حرکتی

۴. دردی که به مرور و طی چند هفته تا چند ماه تشدید می یابد‌.

۵. لنگیدن فرد هنگام راه رفتن

۴.‌بیماری نکروزاواسکولار: (یا سیاه شدن سر استخوان ران)

در صورتی که به دلیل نکرورو بد شکلی استخوان های درگیر ،یک عصب تحت فشار قرار گرفته باشد ،ممکن است ضعف عصبی بوجود بیاید.  این عارضه در مراحل اولیه ی خود می تواند بدون هیچ علایمی وجود داشته باشد.

درد خفیف و ملایم در استخوان لگن که می تواند چند هفته طول بکشد . احتمال وجود درد در کشاله ران و قسمت جلوی ران . درد که به هنگام تحمل وزن، شدید شده و حتی امکان دارد در وقت استراحت هم این درد ظاهر شود (متناوب) .. محدودیت درد دامنه ی حرکتی مفصل ران. لمس ناحیه ی مفصل ران ،موجب درد مفصل ران و ناراحتی می شود.

روش های غیر جراحی برای تسکین درد مفصل ران و زانو

۱. مصرف دارو:مسکن ها مانند استامینوفن از جمله داروهایی هستند وه به تسکین درد ناشی از آرتروز زانو و درد مفصل ران کمک می کند.

آسپرین،ایبوپروفن و ناپروکسن نیز به کاهش درد مفاصل ران و کاهش تورم مفصل ران کمک کرده و این داروها از سوی پزشک تجویز می شود.

۲. تزریق کورتون می تواند برای تورم مفید باشد ،اما زمانی که آرتریت دامنه حرکت را محدود کند چندان موثر نخواهد بود.

– تزریق در این ناحیه کمی پیچیده تر است و به همین خاطر کمتر تجویز می شود.

۳. کاهش وزن: بسیاری از افراد مبتلا به استئو آرتریت از چاقی و اضافه وزن رنج می برند. به همین خاطر کاهش وزن شاهد می تواند، از فشار وارده به مفصل درگیر کم کند. با توجه به آناتومی مفصل زانو و ران،۳ تا ۵ برابر وزن بدن، در طول روز ،به این مفاصل وارد می شود. به خصوص هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها و بلند شدن از روی صندلی .

۴. ورزش و تمرین بدنی :از جمله اقداماتی است که بهبود قوا و دامنه  حرکتی مفصل و در نهایت تسکین درد ،کمک می کند. ورزش در صورت بروز آرتریت پیشرفته می تواند باعث تشدید درد مفصل ران و زانو شود.

۵. فیزیوتراپی : به تقویت عضلات و مفاصل کمک می کند. و باعث می شود تا ضربات وارده به مفصل کمتر شود. از دیگر مزایای این روش درمانی،می توان به تسکین درد ،تورمو سفتی ناشی از استئوآرتریت و هم چنین بهبود درد مفصل ران اشاره کرد.

۶. استفاده از عصا و واکر: هنگام راه رفتن ،از جمله روش های غیر جراحی موثر است. برای افرادی که آرتریت دارند بسیار موثر است. استفاده از عصا برای بیمارانی که قادر به کنترل آن نیستند توصیه نمی شود.

۷. طب سوزنی: که از سوزن های ظریفی به تحریک نواحی مختلف بدن و تسکین درد مفاصل ران و بی حسی موقتی کمک می کند.

درمان درد مفصل ران در طب سنتی

v. جا انداختن پا؛آرتروز اگر در لگن باشد یعنی در رفتگی در لگن و ران بوجود آمده است. بیمار را به صورت خوابانده  و دست هایش را کنار بدنش بگذارید . اگر پاها کوتاه وبلند باشد ،پای کوتاه را بکشید.

۲. داروی شیطرج

۳. پماد مفاصل

۴. مرکب یک مفاصل (دوقوطی)

۵. سنجد تسکین دهنده درد استخوان است. ودرد مفصل ران را کاهش می دهد.

۶. به سیر پخته شده داخل آبلیمو ،عسل اضافه کرده و هر ۱۲ ساعت یک قاشق خورده شود ،درد مفاصل ران واستخوان وعضلانی را درمان می کند.

۷. اسموتی دارچین ،آناناس،و آب پرتقال است زیرا این نوشیدنی مواد ضدالتهاب،منیزیم؛سیلیسیم ویتامین سی بروملیلن دارد.

ویتامین سی موجود در آناناس برای سیستم اسکلتی قوی بدن ضروری است و آناناس سرشار از برومیلین است که یک عامل ضد التهاب است از سوی دیگر پرتقال ویتامین سی فراوانی دارد که به تقویت رباط های استخوان ها و تاندون ها کمک می کند . دارچین با افزایش جریان خون سبب ترمیم سریع مفاصل می شود. ودر درمان درد مفصل ران موثر است.

مواد لازم برای این ترکیب عبارتند از یک فنجان آناناس خرد شده،یک فنجان جو پرک،دو فنجان آب،یک فنجان آب پرتقال،یک چوب دارچین؛و عسل طبیعی و بادام است.

سخن پایانی

همانطورکه اشاره شد درد مفصل ران در همه گروه سنی ممکن است اتفاق بیفتد.درد مفاصل ران در کودکان ممکن است به دلیل دردهای رشدی،عفونت ها، آسیب های عضلانی و یا ازبیش فعالی کودک باشد .

برای تشخیص  دقیق و درمان درست ،بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.ویکی ازکارهایی که یک پزشک ارتوپد می تواند در درمان درد مفاصل ران انجام دهد، تعویض مفصل ران است .علیرغم این اطلاعات داده شده ،به علت خطرات ناشی از خود درمانی یا بی خیالی و احتمال پیشرفت بیماری، ازپزشک حاذق  ومجرب در مجموعه ما می توانید  مشورت گرفته . بنابراین در اسرع وقت به مراکزدرمانی مورد نظر مراجعه کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید