کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

ران از سه گروه ماهیچه شامل عضلات همسترینگ در پشت، عضلات چهار سر در جلو و عضلات ادکور در قسمت داخلی و همچنین استخوان‌های متفاوت تشکیل شده است. بیشتر درد‌های ران به دلیل کشیدگی‌های ایجاد شده در عضلات هستند، زیرا این عضلات نقش زیادی در صاف و خم کردن پا دارند و می‌توانند درحرکت‌های مکرر یا ورزش‌های مختلف دچار آسیب شوند؛ اما برای درد ران چه باید کرد؟

What-do-hip-pain

آنچه در این مقاله می خوانید :

ران از چه بخش‌هایی تشکیل شده و برای درد ران چه باید کرد

ران قسمتی از اندام تحتانی می‌باشد که بین لگن و زانو قرار گرفته است. این قسمت از اندام تحتانی حاوی یک استخوان بلند در مرکز خود است که به آن استخوان ران یا فمور Femur گفته می‌شود؛ در اطراف این استخوان عضلات بسیار قوی وجود دارند.

رگ‌های خونی مهمی تغذیه ران را انجام می‌دهند و اعصاب مهمی نیز حس و حرکت آن را تامین می‌کنند.

عضلات ناحیه خلفی ران ( همسترینگ) شامل عضلات نیم‌غشائی، نیم‌وتری  و دو سر رانی می‌شوند و عضلات ناحیه داخلی ران نیز شامل عضلات شانه‌ای، نزدیک‌کننده طویل، نزدیک‌کننده کوتاه، نزدیک‌کننده بزرگ و راست داخلی می‌باشند.

هرکدام از این اجزا ( عضله، استخوان، …) دچار آسیب شود می‌تواند سبب ساز درد در کشاله ران بشود. علاوه بر اینکه خود این اجزا می‌توانند سبب ایجاد درد بشوند ران قسمتی از بدن می‌باشد که می‌تواند دردهای ارجاعی از سیستم ادراری، سیستم تناسلی و دستگاه گوارش رو هم داشته باشد.

با توجه به آسیب‌های مختلفی که ممکن است در ران ایجاد شوند و اینکه برخی از آن‌ها حتی می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای جدی مانند فتق دیسک کمر باشند، شما نباید درد ران را نادیده گرفته و درمان‌های خودسرانه انجام دهید چرا که فرآیند تشخیص معمولاً با معاینه فیزیکی ناحیه آغاز می‌شود و بهتر است به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا علت اصلی مشخص و درمان لازم انجام شود تا از ابتلا به درد ران بصورت حاد یا مزمن و در زمان طولانی خودداری کنیم و همچنین از آسیب‌های جدی پیشگیری شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم برای درد ران چه باید کرد؟ توجه داشته باشید که مطالب این مقاله صرفاً جهت افزایش آگاهی شماست و با توجه به متفاوت بودن شرایط هر بیمار روش درمان مناسب شما حتماً باید توسط متخصص ارتوپدی مشخص شود.

برای درد ران چه باید کرد چه عللی باعث ایجاد درد کشاله ران می‌شود؟

مهمترین دلایل ایجاد کننده درد ران عبارتند از:

  1. علل عضلانی اسکلتی( کشیدگی و رگ به رگ شدن عضله)

  2. مشکلات ادراری و سیستم ادرار

  3. عفونت‌های ادراری

  4. سنگ‌های کلیه و مجاری ادرار

  5. سیستم تناسلی در زنان و مردان ( مشکلات تناسلی)

در مردان: مشکلات بیضه‌ها و التهاب‌های پروستات

در زنان: مشکلات تخمدان، تورشن تخمدان، کیست‌های تخمدان، عفونت‌های رحمی و لگنی می‌تواند درد را به ران ارجاع دهد.

  • مشکلات گوارشی نفخ، سوءهاضمه، یبوست‌های طول کشیده، بیماری‌هایی مثل سندروم روده تحریک‌پذیر، بیماری‌های التهابی روده مثل کرون، بیماری کولیت زخمی شونده می‌تواند در فاز حاد آن با ارجاع درد به کشاله ران همراه باشد.

  • فتق‌ها

  • تومورهای سیستم عضلانی اسکلتی که از مفصل ران تا زانو را درگیر کند.

  • مشکلات مربوط به بافت پوست ( عفونت‌های پوستی)

 

درمان درد ران پا در اثر ورزش

در پاسخ به سؤال برای درمان درد ران پا در اثر ورزش چه باید کرد می‌توان گفت اولین کاری که باید انجام دهید این است که هر فعالیتی را که باعث درد می‌شود، متوقف کنید. درصورتی‌که در هنگام ورزش دچار کشیدگی و درد شدید، ادامه تمرین یا استفاده از عضله ران کشیده شده ممکن است باعث آسیب بیشتر شود.

 به همین دلیل باید حداقل یک یا دو روز به عضله آسیب دیده استراحت دهید. سعی کنید بنشینید یا دراز بکشید و وزن اضافی بر روی ران و پا را کاهش دهید

برای درمان درد ران پا در خانه و به روش پزشکی چه باید کرد؟

روش‌های مختلفی برای کاهش علائم درد ران وجود دارد که می‌توانید بعد از مراجعه به پزشک و صلاح‌دیدشان آن‌ها را در خانه نیز انجام دهید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  1. درمان‌های خانگی

  2. روش RICE را امتحان کنید

در صورتی که در ران خود احساس درد داشتید، می‌توانید در روز‌های اول و بلافاصله بعد از ایجاد درد از روش RICE استفاده کنید. روش RICE به‌عنوان روش‌ کمک‌های اولیه محسوب می‌شود که می‌تواند به کاهش التهاب و درد سریع کمک کند. این روش بیشتر برای کشیدگی عضلانی، رگ به رگ شدن، کبودی و برخی آسیب‌های دیگر استفاده می‌شود. شما از این روش در دو روز اول می‌توانید استفاده کنید که شامل مراحل زیر خواهد بود:

  • با استراحت مناسب از پای خود محافظت کنید.

  •  از بسته‌های یخ استفاده کنید.

قدم بعدی قرار دادن کیسه یخ روی ناحیه آسیب دیده است. استفاده از سرما جریان خون را کاهش داده و با بی‌حس کردن ناحیه درد را کم می‌کند.

این روش همچنین تورم و التهاب حاد را کاهش خواهد داد. کافیست بسته یخ را به‌صورت غیرمستقیم بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در هر ساعت در ۲۴ ساعت اول به جز زمانی که خواب هستید، روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. بعد از ۲۴ ساعت اول، این کار را به ۴ تا ۵ بار در روز کاهش دهید.

می‌توانید برای این کار از بسته‌های یخ تجاری یا کیسه‌های سبزیجات منجمد مانند نخودفرنگی منجمد نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

  • از فشرده‌سازی کمک بگیرید.

می‌توانید ناحیه آسیب دیده را با یک باند مخصوص فشاری بپیچید یا از لباس‌های فشاری استفاده کنید. بانداژ فشاری یا لباس فشاری با محدود کردن تورم در ناحیه آسیب دیده درد را کاهش خواهد داد و از ناحیه آسیب دیده پشتیبانی می‌کند. این باند باید به اندازه‌ای محکم بسته شود که فشار متوسطی ایجاد کند، اما نباید به‌قدری محکم بسته شود که باعث برآمدگی اطراف باند یا توقف جریان خون شود.

با توجه به اینکه فشرده‌سازی نیاز به مهارت کافی دارد و یک کار تخصصی است، در صورت انجام اشتباه ممکن است خطرات دیگری مانند از بین رفتن بافت را برای خود ایجاد کنید. پس حتماً باید با تجویز پزشک و طبق دستورالعمل مشخص انجام شود.

  • پای خودتان را در ارتفاعی بالاتر نسبت به بدن نگه دارید.

در پاسخی دیگر به سؤال برای درد ران چه باید کرد می‌توان گفت باید پای خود را تا جایی که می‌توانید با استفاده از ابزار مختلف مانند بالشت بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. این امر باعث می‌شود تورم و درد سریع‌تر کاهش پیدا کند. اگر نمی‌توانید پا را بالاتر از قلب قرار دهید، حداقل آن را موازی با زمین نگه دارید.

بعد از روز اول یا دوم، کمی حرکات ملایم و آرام را شروع کنید و زیاد خودتان را خسته نکنید. زیاده‌روی کردن در حرکت در روز‌های اولیه باعث آسیب رساندن مجدد به عضلات ران شده و شرایط را سخت‌تر می‌کند.

  • کاهش درد به روش‌های دیگر

روش‌های دیگری که برای کاهش درد ران توصیه می‌شوند، عبارت‌اند از:

از عوامل HARM اجتناب کنید. در طول نقاهت، در طی ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول پس از آسیب، از عوامل HARM یا تشدید التهاب و درد اجتناب کنید. این موارد عبارت‌اند از:

گرما

باید از گرم شدن ناحیه اجتناب شود، زیرا گرما می‌تواند تورم و خونریزی در محل آسیب دیده را افزایش دهد.

الکل

مصرف زیاد الکل در روز‌های اول آسیب باعث افزایش خونریزی، تورم و تأخیر در بهبودی می‌شود.

دویدن یا ورزش

هرگونه فعالیتی در روز‌های اول باعث تشدید آسیب و افزایش تورم و خونریزی خواهد شد.

ماساژ

برخلاف تصور برخی افراد بااینکه ماساژ بعد از دوره نقاهت اولیه می‌تواند بسیار مفید باشد، اما در طول ۷۲ ساعت اول به‌هیچ‌وجه نباید ماساژ انجام دهید.

بعد از ۴۸ تا ۷۲ ساعت می‌توانید برخی از این روش‌ها را امتحان کنید:

استفاده از مسکن‌های بدون نیاز به نسخه

برای کاهش درد ران خود می‌توانید در چند روز اول از دارو‌های بدون نسخه(OTC) مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. این دارو‌ها همچنین می‌توانند التهاب را کاهش دهند.

از گرما استفاده کنید.

بعد از ۷۲ ساعت اولیه گرما می‌تواند با کمک به شل شدن عضله دردناک و سفت درد را کاهش دهد. همچنین به افزایش گردش خون در عضله کمک می‌کند. پس از سپری شدن زمان مناسب، سه تا چهار بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه روی محل جراحت سه بار در روز از پد‌های گرمایشی یا یک حوله گرم استفاده کنید. گرما در کمک به درد‌های ران مزمن عضلانی یا درد همراه با آرتریت نتایج خوبی را ایجاد خواهد کرد.

ران خود را در حمام نمک اپسوم خیس کنید.

اعتقاد بر این است که نمک اپسوم به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، می‌تواند به کاهش درد در عضلات دردناک کمک کند. خیساندن ران در یک حمام اپسوم گرم هر دو مزیت نمک اپسوم و گرمای آب را برایتان ایجاد می‌کند. برای این کار وان خود را با آبی پر کنید که گرم‌تر از آب ولرم باشد، اما پوست شما را نسوزاند. حداقل یک فنجان نمک اپسوم بریزید، اگرچه می‌توانید کمی مقدار بیشتر نیز اضافه کنید. تا ۲۰ دقیقه در این حمام بمانید.

تمرینات کششی انجام دهید.

تمرینات کششی مناسب تحت نظر متخصص ارتوپد می‌تواند به محدود کردن آسیب و محدود کردن خطر آسیب مجدد کمک کند. تمرینات کششی به‌ویژه درصورتی‌که به همسترینگ خود (پشت ران) آسیب وارد کرده باشید یا در قسمت داخلی ران خود درد داشته باشید، مفید هستند.

  • درمان های طبی پزشکی

این درمان‌ها برای درمان درد شدیدتر ران می‌باشد و باتوجه به اینکه تشخیص درد ران چه عاملی باشد درمان انتخاب می‌شود.

درصورتی‌که درمان‌های محافظه‌کارانه‌ای که در قسمت قبل به‌طور کامل توضیح دادیم مؤثر نباشند و بعد از چند روز درد همچنان ادامه داشته باشد، باید مجدداً به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا درمان‌های طبی و شدیدتری صورت بگیرد؛ زیرا ممکن است درد ران شما ناشی از آسیب‌های عصبی و بیماری‌های جدی‌تر مانند فتق دیسک باشد و باید درمان‌های دیگر و تخصصی صورت بگیرد.

 گاهی نیز درد ایجاد شده در ران ناشی از یک آسیب جدی مانند شکستگی یا لخته شدن خون در رگ است که حتی ممکن است برای درمان نیاز به جراحی وجود داشته باشد؛ بنابراین درصورتی‌که درد شما بعد از چند روز بهبود پیدا نکرد و علائم دیگری مانند تب، رنگ‌پریدگی پوست ران، احساس گرما و سرما در ران، بدتر شدن درد به‌مرورزمان و… را احساس کردید حتماً سریعا به اورژانس یا به یک مرکز ارتوپدی مجهز مانند مرکز ارتوپدی ما مراجعه کنید تا درمان‌های دقیق‌تری انجام شوند.

 

سخن آخر

درد ران ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که می‌تواند از یک خستگی ساده ناشی از یک روز پرکار تا آسیب‌های عصبی جدی متفاوت باشند.

معمولاً درد‌هایی که به دلیل فعالیت‌های ورزشی زیاد یا روزی پرکار رخ می‌دهند، بعد از استراحت و انجام برخی اقدامات مراقبتی محافظه‌کارانه بهبود پیدا خواهند کرد اما درصورتی‌که یک علت جدی مانند شکستگی این درد را ایجاد کرده باشد علائم شدید مانند تورم، کبودی و درد زیاد را تجربه می‌کنید که نیاز به اورژانس دارد و یا بعد از چند روز باز هم درد ادامه دارد و شما باید در اسرع وقت  برای بررسی و درمان تخصصی آن به یک مرکز تخصصی ارتوپدی مجهز مراجعه کنید.

ممکن است بپرسید برای درد ران چه باید کرد، شما می‌توانید برای درمان درد ران پا در اثر ورزش و جهت ارزیابی‌های کامل توسط متخصصین حاذق و کاربلد به مرکز تخصصی ارتوپدی مجهز ما نیز مراجعه نمایید. برای گرفتن نوبت نیز کافیست از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با ما در ارتباط باشید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید