گودی کمر ، انحنای ستون فقرات به سمت داخل است که اغلب در گردن یا کمر است. علل و عوامل خطر متعددی وجود دارد، از جمله شرایط مادرزادی، وضعیت ناهموار و صدمات.

اگر کمردرد آنقدر شدید است که افراد به ویژه کودکان به دلیل درد نمی توانند در فعالیت های مورد علاقه خود شرکت کنند، باید برای ارزیابی مشکل با متخصص ارتوپدی  مشورت کنید. اگر کودک شما در راه رفتن، ایستادن یا کنترل حرکات مثانه یا روده قبل، حین یا بعد از درمان مشکل دارد، فوراً  به متخصص ارتوپدی  مراجعه کنید تا از عوارض آن جلوگیری شود .

برای گودی کمر به چه دکتری مراجعه کنیم

فهرست :

برای گودی کمر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

چه زمانی برای گودی کمر به پزشک مراجعه کنیم؟

گودی کمر چیست؟

علل شایع گودی بیش از حد  کمر چیست؟

علائم گودی زیاد کمر چیست؟

نحوه درمان گودی کمر چیست ؟

برای گودی کمر باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در مواردی که ستون فقرات به میزان قابل توجهی خم شده است، مراجعه به پزشک ارتوپد ضروری است. با این حال، همه موارد گودی کمر دارای علائم قابل توجهی نیستند. در چنین مواردی به دنبال موارد زیر باشید:

کمردرد مداوم

سفتی در پشت

سفتی در عضلات همسترینگ

علائم تب

مشکلات تنفسی

در صورتی که  هر یک از علائم فوق را  مشاهده کردید  باید به متخصص ارتوپد مراجعه کرده و تحت درمان دائمی قرار بگیرید تا از عوارض جبران ناپذیر جلوگیری کنید. پزشک ارتوپد ممکن است   برای گودی یا فعالیت های شما داروهای ضد التهاب تجویز کند تا بهبود بخشد.

پزشک معمولاً می تواند گودی کمر را با معاینه فیزیکی شناسایی کند. همچنین ممکن است از اشعه ایکس، ام آر آی یا سی تی اسکن برای تایید تشخیص استفاده کنند. اسکن می تواند میزان انحنای ستون فقرات را نشان دهد.

پزشکان متخصص ارتوپدی و جراحان مغز و اعصاب دارای تخصص در این زمینه ها می باشند.

چه زمانی برای گودی کمر به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هنگام خم شدن به جلو، گودی کمر شما اصلاح می شود(منحنی انعطاف پذیر است)، نیازی به درمان ندارید.

در صورتی که خم می شوید و همچنان گودی کمرتان باقی می ماند به دکنر مراجعه کنید تا معاینه شوید

همچنین اگر دردی را تجربه می‌کنید که در انجام کارهای روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند، باید به دنبال درمان باشید. بسیاری از انعطاف پذیری، تحرک و فعالیت های روزانه ما به سلامت ستون فقرات بستگی دارد. پزشک شما می‌تواند گزینه‌هایی را برای مدیریت انحنای اضافی ارائه دهد. درمان گودی کمر در حال حاضر می تواند به پیشگیری از عوارض بعدی زندگی مانند آرتریت و کمردرد مزمن کمک کند.

عوارض گودی در موارد شدید ممکن است رخ دهد. بعضی از این عوارض شامل موارد زیر می باشند :

1. حالت غیر قابل برگشت یکسان در پشت

2. کمردرد مداوم

ضعف یا بی حسی در بازوها و پاها

4. مشکلات تنفسی

5. از دست دادن کنترل مثانه

علاوه بر این، درمان نادرست و استفاده از ورزش برای گودی بدون تجویز و نظارت  پزشک ارتوپد می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

گودی کمر چیست؟

ستون فقرات همه افراد کمی در گردن، قسمت بالایی پشت و پایین کمر خمیده می شود.

مزایای این انحناها:

-جذب ضربه

-تحمل وزن سر

-سر خود را روی لگن قرار دهید

-تثبیت و حفظ ساختار آن

-حرکت کنید و خم شوید

اما اگر انحنای شما بیش از حد به سمت داخل خم شود، به آن گودی کمر یا لوردوز یا swayback می گویند. گودی کمر می تواند کمر و گردن شما را تحت تاثیر قرار دهد. این حالت می تواند منجر به فشار بیش از حد بر ستون فقرات شود و باعث درد و ناراحتی شود. اگر شدید باشد و درمان نشود، می‌تواند بر توانایی حرکت شما تأثیر بگذارد.

درمان گودی کمر بستگی به این دارد که منحنی آن چقدر جدی است و چگونه به آن مبتلا شده اید. اگر وقتی به جلو خم می‌شوید، انحنای کمرتان معکوس شود، نگرانی پزشکی کمی وجود دارد. احتمالاً می توانید با فیزیوتراپی و تمرینات روزانه وضعیت خود را مدیریت کنید.

اما اگر هنگام خم شدن به جلو، منحنی ثابت باقی بماند، باید به پزشک مراجعه کنید.

علل شایع گودی بیش از حد  کمر چیست؟

گودی کمر در هر سنی میتواند مردم را  تحت تاثیر قرار دهد.پزشکان همیشه نمی دانند که چرا گودی کمر ایجاد می شود، اما علل و عوامل خطر خاصی وجود دارد.

این عوامل می توانند به پزشک کمک کنند تا گودی کمر را به شرح زیر طبقه بندی کنند:

•گودی کمر تروماتیک: این آسیب ناشی از آسیب به ستون فقرات، مانند شکستگی است. پوکی استخوان بیماریی است که موجب ضعیف شدن استخوان ها در بدن  می شود، و این عامل خطر شکستگی ها  و گودی کمر را افزایش دهد.

•لوردوز مادرزادی: این حالت می تواند ناشی از یک بیماری ارثی مانند آکندروپلازی باشد که بر رشد غضروف تأثیر می گذارد. این حالت می تواند به دلیل مشکل در رشد ستون فقرات در دوران کودکی رخ دهد.

•گودی کمر پاسچرال: این حالت به دلیل وضعیت ناهموار ایجاد می شود. داشتن اضافه وزن یا ضعف در عضلات شکم می تواند خطر را افزایش دهد، زیرا هر دو عامل به کمر فشار می آورند.

•گودی کمر پس از جراحی: این حالت ناشی از عمل جراحی پشت است که باعث می شود ستون فقرات ثبات کمتری داشته باشد، مانند لامینکتومی یا ریزوتومی.

•چاقی: حمل وزن اضافی می تواند باعث شود استخوان ها و ماهیچه ها به سمت عقب متمایل شوند تا تعادل را بهبود بخشد.

•پوکی استخوان: سن و عوامل دیگر می تواند باعث ضعیف شدن و شکننده شدن استخوان ها شود که ممکن است منجر به انحنای ستون فقرات شود.

•Spondylolisthesis:

این امر باعث می شود که یک مهره به سمت جلو بر روی مهره دیگری بلغزد و می تواند باعث گودی کمر، معمولاً در قسمت پایین کمر شود.

علائم گودی زیاد کمر چیست؟

درد عضلانی شایع ترین علامت گودی کمر است . وقتی ستون فقرات شما به طور غیر طبیعی منحنی می شود، ماهیچه های شما در جهات مختلف کشیده می شوند و باعث سفت شدن یا اسپاسم آنها می شود. اگر لوردوز گردنی دارید، این درد ممکن است به گردن، شانه ها و قسمت بالای کمر شما نیز کشیده شود. همچنین ممکن است حرکات محدودی را در گردن یا کمر خود تجربه کنید.

مشخصه بارز گودی کمر ، انحنای بیش از حد ستون فقرات به سمت داخل است.

بسته به محل، می تواند باعث بیرون آمدن باسن و ناحیه معده شود. ممکن است فرد مبتلا به گودی کمر به دلیل انحنای پشت خود، به سختی روی زمین دراز بکشد.

در بسیاری از موارد، گودی کمر ظاهر فرد را تغییر می دهد اما هیچ علامتی ایجاد نمی کند. با این حال، گودی کمر شدید ممکن است باعث شود:

•دچار درد پشت یا گردن شوید

•دردی که به پاها سرایت می کند که به آن سیاتیک می گویند

•سوزن سوزن شدن یا بی حسی

نحوه درمان گودی کمر چیست ؟

کثر افراد مبتلا به گودی کمر به درمان پزشکی نیاز ندارند مگر اینکه یک مورد شدید باشد. درمان گودی کمر به شدت انحنای شما و وجود علائم دیگر بستگی دارد.

گزینه های درمانی عبارتند از:

•دارو، برای کاهش درد و تورم

•فیزیوتراپی  برا ی تقویت مردن عضلات

•کاهش وزن، برای کمک به وضعیت بدن

•بریس، در کودکان و نوجوانان

•جراحی، در مواقع شدید

•ویتامین D

اغلب، اگر درد وجود نداشته باشد و انحنای آن مشخص‌تر شود، نیازی به مداخله پزشک نیست.

رویکرد صحیح به علت انحنا بستگی دارد. به عنوان مثال، گودی کمر وضعیتی ناشی از ضعف عضلانی یا اضافه وزن ممکن است با فیزیوتراپی و مدیریت وزن بهبود یابد.

اگر کودکی مبتلا به گودی کمر باشد، پزشک ممکن است یک بریس پشتی را برای جلوگیری از پیشرفت انحنا در حین رشد کودک توصیه کند.

یک فرد مبتلا به گودی کمر شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد که در طی آن جراح میله های فلزی را به استخوان های ستون فقرات متصل می کند که به طور دائم در موقعیت صاف تر قرار می گیرند.

یک متخصص می تواند ورزش هایی را که برای افراد مبتلا به آن بی خطر و موثر هستند را توصیه کند. همچنین پزشک ممکن است یک فیزیوتراپیست یا مربی متخصص را در این نوع شرایط  توصیه کند.

تمرینات زیر می توانند به گودی کمر کمک کنند:

•کشش فلکسور هیپ

برای انجام کشش فلکسور لگن، از حالت زانو زدن روی یک سطح نرم، مانند تشک یوگا، شروع کنید.

در حالی که لگن رو به جلو باشد، به سمت لگن راست خم شوید.

اگر احساس راحتی کردید، بیشتر به سمت باسن خم شوید تا کشش را عمیق تر کنید.

•ژست گربه-گاو

برای انجام ژست یوگا گربه-گاو، از دست ها و زانوها روی زمین یا تشک یوگا شروع کنید.

زانوها را به اندازه عرض لگن از هم باز کنید و انگشتان پا را خم کنید.

از عضلات شکم برای حرکت دادن ستون فقرات به حالت خنثی و صاف استفاده کنید.

نفس خود را بیرون دهید و به آرامی ستون فقرات را به سمت سقف خم کنید، اجازه دهید سر پایین بیاید و به مدت 10 تا 15 ثانیه در این حالت بمانید.

دم بکشید و ستون فقرات را شل کنید، اجازه دهید معده به سمت زمین بیفتد و این وضعیت را برای 10 تا 15 ثانیه حفظ کنید.

سپس خودتان را شل کنید

خلاصه :

ستون فقرات همه افراد کمی در گردن، قسمت بالایی پشت و پایین کمر خمیده می شود.

اگر کمردرد آنقدر شدید است که افراد به ویژه کودکان به دلیل درد نمی توانند در فعالیت های مورد علاقه خود شرکت کنند، باید برای ارزیابی مشکل با متخصص ستون فقرات مشورت کنید. اگر کودک شما در راه رفتن، ایستادن یا کنترل حرکات مثانه یا روده قبل، حین یا بعد از درمان مشکل دارد، فوراً به مرکز ارتوپدی مراجعه کنید اگر کودک شما حدود دو هفته یا بیشتر از کمردرد مبهم و خفیف رنج می برد و علائم او با استراحت، داروهای بدون نسخه، کمپرس سرد یا گرم و کاهش فعالیت برطرف نشد، بهتر است متخصص ارتوپدی و ستون فقرات او را ببینند اگر دردی را تجربه می‌کنید که در انجام کارهای روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند، باید به دنبال درمان باشید. پزشکان متخصص ارتوپدی و جراحان مغز و اعصاب دارای تخصص در این زمینه ها می باشند.

.برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید.

برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با مااستفاده کنید.