کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

یکی از شایع‌ترین دردهایی که بیشتر افراد درگیر آن می‌شوند، دردهای عضلات پاست. دلایل متعدد و مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد درد پا شوند. گاهی این عوامل بیرونی هستند، به این معنا که در اثر ضربه و آسیب‌هایی که به هر دلیل به پا وارد شود، عضلات پا دچار درد و ناراحتی می‌شوند. اما گاهی این درد توسط عوامل درونی یعنی بیماری‌هایی که به دلایل دیگری ایجاد شده‌اند و اکنون در حال بروز علائم هستند، ایجاد می‌شود.

علت درد عضلات پا می‌تواند از یک کشیدگی ساده یا ورزش نامناسب تا فتق دیسک‌های کمری و توده‌های استخوانی متفاوت باشد. به همین دلیل اگر دچار درد عضلات پا هستید، در اسرع وقت به متخصصان ارتوپد یا کلینیک‎های ارتوپدی مانند کلینیک تخصصی دکتر پا مراجعه نمایید. در این مقاله می‌خواهیم درمورد درد عضلات پا، عوامل ایجادکننده آن و درمان‌های مختلفی که وجود دارد، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

درد عضلات پا

درد عضلات پا به چه صورت‌هایی ظاهر می‌شود؟

درد عضلات پا با علائم مختلفی ممکن است ظاهر شود. شاید شما دچار دردهای ناگهانی و کوتاه‌مدت یا دردهای خفیف بلندمدت باشید. گاهی دچار گزگز و سوزش در عضلات پا می‌شوید. به‌صورت کلی دردهای عضلات پا وقتی ایجاد می‌شود که عصب‌های پا به مواردی همچون فشار زیاد، دمای بالا و سوختن یا مواد شیمایی واکنش نشان دهند.

چه دلایلی باعث به­وجودآمدن درد عضلات پا می‌شوند؟

درد عضلات پا در اثر مشکلات مختلفی ممکن است احساس شود. گاهی در اثر ضربات وارده دچار آسیب شده و گاهی براثر بیماری‌های دیگر عضلات دچار گرفتگی و درد می‌شوند.

از مهم‌ترین دلایل درد عضلات پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیاتیک و  دیسک گمر

سیاتیک از طویل‌ترین عصب‌های بدن است که از ستون فقرات شروع‌ شده و تا انتهای پا ادامه می‌یابد. سیاتیک به دلایل مختلفی ممکن است در معرض آسیب قرار گیرد که مهمترین آن فتق دیسک کمر است و این شرایط باعث دردهای شدیدی در هر نقطه از عصب خواهد شد. گاهی در اثر دردهای سیاتیک حتی نشستن و ایستادن برایتان سخت می‌شود و دردهای عضلات پا نیز می‌تواند ناشی از آن باشد.

درواقع علت عمده دردهای عضلات پا آسیب‌های دیسک‌های کمری است که اگر همراه با گزگز، بی حسی، التهاب و … باشد خطرناک است و باید در اسرع وقت برای پیگیری تشخیص و درمان آن با یک کلینیک مجهز و تخصصی ارتوپدی مانند کلینیک دکتر پا تماس بگیرید. جهت ارتباط با ما می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

کشیده شدن عضله

یکی از مشکلات شایعی که باعث ایجاد درد می‌شود، کشیده شدن عضلات است. این اتفاق در افراد ورزشکار یا به دلیل انجام برخی فعالیت‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. درد ناشی از کشیده شدن عضله خیلی شدید و حساس در صورت لمس است. اما این درد خیلی جدی و خطرناک نیست و با درمان‌های خانگی یا مسکن‌های سبک بهتر می‌شود.

پیچ خوردن پا

از رایج‌ترین دلایل درد پا پیچ‌خوردگی است. این مشکل وقتی به وجود می‌آید که رباط پا پاره می‌شود. پیچ‌خوردگی اغلب در مچ ایجاد می‌شود. در این حالت پا دچار تورم و درد می‌شود و نمی‌توانید بر روی آن راه بروید و تنها راه درمان مراجعه به یک متخصص ارتوپد است.

درد و ورم پا

گاهی اوقات عضلات و بافت­هایی که در پیرامون استخوان ران وجود دارند، دچار التهاب می‌شوند و لبه‌های درونی استخوان آسیب می‌بیند. این آسیب به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود؛ برای مثال خیلی از افرادی که ورزش دو را مکرراً انجام می‌دهند یا افرادی که دچار صافی کف پا هستند، این مشکل را تجربه می‌کنند.

معمولاً با استفاده مسکن درد کاهش پیدا می‌کند، اما بهتر است به منظور جلوگیری از عوارض بعدی توسط پزشک معاینه شوید.

مو برداشتن استخوان

گاهی براثر ضربه‌ای که به پا وارد می‌شود، استخوان دچار شکاف می‌شود. در صورت بروز این مشکل، عضلات اطراف استخوان تحت تأثیر قرار می‌گیرند و نمی‌توانند هنگام راه رفتن، عملکرد درستی داشته باشند. درد حاصل از مو برداشتن بین یک تا دو ماه طول می‌کشد تا بهبود یابد. اما توجه کنید که اگر پا به‌طور کامل توسط یک متخصص باتجربه خوب نشود و دوباره شروع به فعالیت‌های سنگین کنید، آسیب استخوان بدتر خواهد شد.

رگ‌های واریسی

یکی از دیگر مشکلاتی که در پاها ایجاد می‌شود بیماری واریس است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که به دلیل برخی آسیب‌ها، در بعضی از نقاط رگ‌ها خون تجمع می‌کند و باعث افزایش حجم رگ‌ها می‌شود. واریس باعث ایجاد علائمی چون درد، سوزش یا ورم خواهد شد.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد درد در عضلات پاست. در این حالت عضلات به‌طور ناگهانی دچار انقباض یا در اصطلاح پزشکی اسپاسم می‌شوند. معمولاً درد این گرفتگی‌ها پس از مدتی خودبه‌خود از بین می‌رود.

تنگی کانال نخاعی

این بیماری هنگامی به وجود می‌آید که فضایی که در ستون فقرات شما وجود دارد باریک می‌شود. در اثر ابتلا به این مشکل، دچار علائم بسیاری چون درد، بی‌حسی و ضعف در پاها یا حتی عدم تعادل خواهید شد.

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

در این بیماری در رگ‌ها لخته‌های خون ایجاد می‌شود. اغلب در ناحیه ران یا قسمت پایینی ساق پا این اتفاق می‌افتد. هرچند که ممکن است بدون هیچ علائمی دچار این بیماری باشید، اما از مهم‌ترین نشانه‌های آن درد عضلات پا، تورم و قرمز شدن پاست.

ترومبوز ورید عمقی در صورت درمان نشدن ممکن است به بیماری‌های خطرناک‌تری همچون آمبولی ریه منجر شود.

التهاب تاندون

تاندون‌ها طناب‌هایی محکم در پا هستند که اتصال استخوان به عضلات را بر عهده ‌دارند. گاهی تاندون‌ها ملتهب می‌شوند و حرکت مفاصل را دشوار می‌کنند که به این بیماری تاندینیت نیز گفته می‌شود. تاندینیت با تأثیر بر روی عضلات و به‌ویژه عضله‌های نزدیک استخوان باعث ایجاد درد می‌شوند.

چه زمانی برای درد عضلات پا لازم است به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز هرگونه از علائم زیر به همراه درد پا به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید:

  • وقتی در هردو پا دچار تورم شده‌اید.
  • وقتی واریس باعث مشکلات حرکتی یا درد شدید می‌شود.
  • وقتی درد پا هنگام راه رفتن ایجاد می‌شود و مدت‌زمان طولانی ادامه دارد.
  • وقتی به همراه درد پا تب کرده‌اید.
  • وقتی در اثر اتفاقی، پا دچار بریدگی‌های عمقی شده است.
  • وقتی وزنتان به‌طور غیرمعمولی روی پاهایتان سنگینی کرده و راه رفتن دشوار می‌شود.
  • وقتی در اثر ضربه خوردن، پا آسیب‌دیده و از حرکت استخوان صدای ساییدگی یا هر صدای دیگری ایجاد می‌شود.

بااینکه درد پا در خیلی از مواقع یک گرفتگی ساده و قابل‌رفع است، اما هیچ‌وقت از کنار دردهای مداوم عضلات پا و یا دردهایی که با علائم دیگر همراه‌اند، ساده نگذرید. گاهی درد پا نشانه‌ای از ایجاد مشکلات خطرناک‌تر است که حتما باید توسط پزشک متخصص به طور کامل مورد ارزیابی قرار بگیرد.

خوشبختانه در کلینیک ما پزشکان حاذق و با تجربه‌ای هستند که در این زمینه فعالیت دارند و برای اطمینان از ارزیابی‌های کامل می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. برای گرفتن نوبت یا مشاوره با پزشکان ما از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه و شماره تلفن‌های موجود دربخش تماس با ما با همکاران ما در ارتباط باشید.

درمان‌های خانگی دردهای عضلات پا

با توجه به این که عمده دردهای عضلات پا آسیب‌های دیسک کمر است، استفاده از کفش‌های مناسب نقش بسیار مهمی در درمان دردها و گرفتگی‌های عضلات پا دارد که در مجموعه ما کفش و کفی‌های مخصوصی برای این کار تولید می‌شود که می‌توانند علائم و دردهای شما را کاهش دهند. همچنین در صورت احساس دردهای جزئی و خفیف می‌توانید راه‌حل‌های خانگی زیر را امتحان کنید:

قراردادن یخ در محل درد

هرروز حداقل چهار بار در ناحیه آسیب‌دیده یخ قرار دهید. هر دفعه حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یخ را در مرکز درد نگه‌دارید.

حمام آب گرم

خیلی از اوقات برای رفع گرفتگی‌های هرکدام از اندام‌های بدن، دوش آب گرم توصیه می‌شود. در حین دوش گرفتن، حرکات کششی عضلانی انجام دهید تا تأثیر بیشتری احساس کنید. برای مثال اگر درد در قسمت پایینی پا آزارتان می‌دهد، انگشتان پای خود را زیرآب گرم صاف کنید و تحت کشش قرار دهید.

اگر در قسمت‌های بالایی پا دچار گرفتگی شده‌اید، با خم شدن کامل روی پاها، (در حدی که با دستتان انگشتان پا را بگیرید) عضله‌های بالای پا را تحت کشش بگذارید. بهتر است قبل از انجام این حرکات با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف مسکن یا سایر داروها

برخی از مسکن‌های سبک مانند استامینوفن می‌توانند در کاهش درد پا مؤثر باشند. برای مصرف سایر داروها مانند داروهای ضدالتهاب (غیراستروئیدی) باید از پزشک معالج نسخه داشته باشید.

قراردادن پا در ارتفاع

سعی کنید پار را در ارتفاعی بالاتر از سطح قلب قرار دهید. در این حالت، گرانش به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

چه اقداماتی برای پیشگیری درد عضلات پا توصیه می‌شود؟

با انجام برخی توصیه‌ها و خودداری از انجام بعضی فعالیت‌ها می‌توانید مانع ایجاد درد عضلات پا شوید. این اقدامات عبارت‌اند از:

  • قبل از انجام ورزش‌های کششی بدن را به‌خوبی گرم‌ کنید.
  • به‌طور منظم پاها را ماساژ داده و تمرینات کششی انجام دهید.
  • رژیم غذایی مفید و کامل داشته باشید.
  • فشارخون، چربی و کلسترول خون را هرچند مدت یک‌بار چک کنید.
  • سیگار نکشید.
  • اجازه ندهید بدن دچار کم‌آبی شود‌. روزی حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

جمع بندی

از دردهای شایعی که در بدن وجود دارد و در همه نوع سن و جنسیتی به‌طور فراوان رخ می‌دهد، دردهای ناحیه پاست. درد عضلات پا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که می‌تواند از یک دلیل ساده و پیش پا افتاده تا دلایل خطرناک و جدی متفاوت باشد. دردهای عضلات پا وقتی به‌صورت جزئی و به مقدار کم احساس می‌شوند با انجام برخی درمان‌های خانگی کاهش پیدا می‌کنند، اما اگر با علائمی چون تورم، زخم‌های عمقی، بی‌حسی و.. همراه باشد، لازم است برای تشخیص دقیق و جلوگیری از بیماری‌های جدی به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا از عوارضی مانند ناتوانی حرکتی و موارد تهدید کننده زندگی در امان باشید. 

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه ارتوپد در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و درمان‌های لازم را انجام دهند. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با مااستفاده کنید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید