تنگی کانال نخاعی نوعی بیماری است که با بالا رفتن سن یا تغییرات دژنراتیو ستون فقرات رخ می­دهد. این بیماری علائم دردناکی را با خود به همراه دارد. درمان تنگی کانال با نخاع می­تواند روش مفیدی باشد، اما به دلیل حساسیت ستون فقرات و آسیب تنگی کانال نخاعی درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ باید توسط افرادی باتجربه و کار بلد در کلینیک‌های مجهز و تحت نظر متخصص ستون فقرات انجام شود.

عدم توجه به درمان تنگی کانال نخاعی ممکن است منجر به درد مزمن کمر و گردن شود و همچنین بر فعالیت‌های روزمره و کیفیت زندگی بیمار تأثیر منفی بگذارد. بنابراین مدیریت درد قسمت مهمی از درمان علائم تنگی کانال نخاع است و به همین دلیل ماساژ نقش مهمی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر نسبت به درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ آگاه کنیم.

درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ

درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ چگونه انجام می‌شود؟

انواع مختلفی از ماساژ برای کاهش علائم تنگی کانال نخاعی عالی است. ماساژ بافت عمیق می‌تواند به آزاد شدن تنش جمع شده در ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها کمک کرده و فشار ایجاد شده بر روی ستون فقرات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

به‌عنوان مثال ماساژ سوئدی که نوع ملایمی از ماساژ است می‌تواند به‌راحتی ماهیچه‌ها و سیستم عصبی را آرام کند. وقتی بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع از درد شدید رنج می‌برند و در ناحیه آسیب‌دیده التهاب زیادی وجود دارد، درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ به‌صورت نرم و حرفه‌ای می‌تواند برای کمک به افزایش گردش خون مفید باشد که به نوبه خود به رفع التهاب نیز کمک می‌کند.

در این زمان ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نیز توسط متخصص ستون فقرات برایتان تجویز شود. هنگامی که بیمار از شر دردهای التهابی زیاد و سخت خلاص شد در مرحله بعدی درمان، ممکن است درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ به‌صورت یک برنامه منظم برای کمک به طولانی شدن بافت‌ها و بازگرداندن دامنه حرکات به ناحیه مورد نظر توصیه شود.

تنگی کانال نخاعی چیست؟

تنگی کانال نخاعی شرایطی است که در ساختار لوله‌ای بدن در ستون نخاعی که مهره‌ها، نخاع و ریشه‌های عصبی در آن قرار دارند، اتفاق می‌افتد. به زبان ساده، تنگی کانال نخاعی به معنای منقبض شدن و باریک شدن کانال نخاع است. به‌طورمعمول، کمر و گردن نواحی هستند که بیشتر تحت تأثیر تنگی کانال نخاع قرار می‌گیرند.

افراد ممکن است در طول زندگی به دلیل برخی شرایط دچار تنگی کانال نخاع شوند یا بیماری را به ارث ببرند. کسانی که این بیماری را به ارث می‌برند، هنگام تولد یک کانال نخاعی کوچک دارند که ممکن است با گذشت زمان بیشتر باریک شود.

در مورد کسانی که در طول زندگی دچار تنگی نخاع شده‌اند، این بیماری معمولاً به دلیل تحلیل رفتن بافت‌ها مربوط به افزایش سن، به‌آرامی شروع می‌شود و در طی سالیان متمادی پیشرفت می‌کند.

با گذشت زمان، فضاهای بین نخاع، ریشه‌های عصبی و مهره‌ها به حداقل می‌رسند. اغلب، این باریک شدن کانال نخاع می‌تواند نتیجه رشد غیرطبیعی استخوان یا بافت نیز باشد.

اما خوشبختانه درصورتی‌که به‌موقع تشخیص داده شود به‌خوبی قابل کنترل و درمان است و درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ یکی از روش‌های عالی کنترل این آسیب می‌باشد.

بدن چگونه دچار تنگی کانال نخاعی می‌شود؟

رباط‌هایی که ستون فقرات را به همدیگر متصل می‌کنند ممکن است در طول زمان بزرگ‌تر شوند و باعث فشرده سازی کانال نخاع گردند. همچنین خارهای استخوانی (استئوفیت ها) ممکن است روی مهره‌ها رشد کنند، به نخاع یا ریشه‌های عصبی فشار وارد کنند و با باریک کردن کانال نخاع باعث تحریک و درد شوند یا دیسک و مهره‌ها ممکن است از طریق فشار مکرر یا ضربه به نخاع باعث ایجاد تنگی کانال نخاع شوند.

چگونه می‌توان با تنگی کانال نخاعی زندگی کرد؟

برای کسانی که با این شرایط دردناک زندگی می‌کنند، حتی فعالیت‌های روزمره، مانند کارهای خانه، ورزش یا کار نیز ممکن است دردناک باشد.

علت اصلی درد، فشرده‌سازی اجزای مختلف ستون فقرات و فشار ناشی از آن در ریشه‌های عصبی است که به نوبه خود باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود. به‌محض تحریک، بیماران ممکن است احساس درد، ضعف یا بی‌حسی در قسمت‌های مختلف بدن کنند. برای کسانی که با این شرایط زندگی می‌کنند، اقدامات اساسی بهداشتی زیر توصیه می‌شود:

• درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ بصورت منظم
  • حفظ بدن در حالت خوب و ایمن
  • خوابیدن بیمار در یک تخت راحت
  • داشتن و انجام دادن یک برنامه منظم ورزشی مناسب که این برنامه نباید خودسرانه باشد و حرکت‌ها باید تحت نظر متخصص انتخاب شوند تا آسیب را بیشتر نکند.
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم سرشار از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی

می‌توان گفت حفظ یک تمرین منظم ورزشی برای مبتلایان به تنگی کانال نخاعی از هر چیزی مهم‌تر است. زیرا باعث کشش قابل توجهی برای کل بدن، از جمله چرخش ستون فقرات می‌شود و درد را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، تمرینات تقویت‌کننده باید انجام شود تا به شما کمک کند دامنه حرکتی و قدرت عمومی خود را حفظ کنید.

نحوه جلوگیری از تشدید علائم تنگی کانال نخاعی

مبتلایان به تنگی کانال نخاعی احتمالاً هرازگاهی دچار التهاب و تشدید درد می‌شوند و به همین دلیل ممکن است پزشک درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ را به‌صورت یک برنامه روتین و منظم برای این بیماران تجویز کند.

همچنین پیروی از یک تمرین منظم و کششی و در نتیجه حفظ دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری عضلات، به جلوگیری از عود کردن علائم این بیماری کمک می‌کند. علاوه بر این، جلسات منظم ماساژ نه تنها باعث از بین بردن تنش در مناطق دردناک می‌شود، بلکه به آرامش سیستم عصبی نیز کمک می‌کند.

علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

اگر شما از قبل علائم تنگی کانال نخاعی را بشناسید، برای تشخیص دقیق زودتر به متخصص مراجعه می‌کنید و هرچه سریع‌تر این آسیب تشخیص داده شود، بهتر درمان می‌شود. بسته به‌شدت و میزان پیشرفت، علائم ممکن است متفاوت باشد. اگر فشرده‌سازی نخاع وجود نداشته باشد، ممکن است سفتی و درد در گردن احساس شود.

اگر نخاع تحت تأثیر قرار گرفته باشد، علائم ممکن است در هر نقطه‌ای مثلاً با گزگز یا بی‌حسی در بازوها و دست‌ها، گرفتگی یا ضعف کلی خود را نشان دهد. در برخی موارد شدیدتر و درمان‌نشده، ممکن است فرد دچار مشکل در راه رفتن، ناتوانی در انجام کارهای پیچیده حرکتی و حتی اختلال در عملکرد مثانه و یا روده شود.

در این صورت یک ارزیابی دقیق و جامع، با انجام تصویربرداری با اشعه ایکس یا MRI، برای تشخیص دقیق باید انجام شود. زیرا بسیاری از بیماری‌ها و سندرم‌های دیگر نیز وجود دارند که علائم مشابهی دارند و از جمله این موارد می‌توان به فیبرومیالژیا، خستگی مزمن یا حتی مولتیپل اسکلروزیس (MS) اشاره کرد.

این علائم را به خاطر داشته باشید و در صورت مشاهده هر یک از آن­ها، روند درمانی خود را زیر نظر یک پزشک متخصص ارتوپد، آغاز کنید:

• درد ناحیه کمر که شبیه برق گرفتگی است. بروز این درد ناگهانی بوده و پس از مدتی خودبه‌خود آرام می­شود. این روند در طی روز شاید چندین بار تکرار شود.
  • احساس سنگینی در یک یا هر دو پا
  • ناتوانی و ضعف عملکرد دست­ها
  • وجود حس سنگینی ناخوشایند در یک یا هر دو بازو
  • درد و احساس سنگینی در کمر و گردن
  • گزگز و بی­حسی دست، پا و باسن
  • دردی که با ایستادن طولانی و راه رفتن، به خصوص در سطوح شیبدار بدتر می­شود.
  • درد در هنگام نشستن یا خم شدن به جلو کاهش می­یابد.
  • درد سیاتیکی ( دردی که از باسن آغاز شده و تا ساق پا امتداد می­یابد.)
  • مشکل در حفظ تعادل
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه در موارد شدید

درمان متعارف تنگی کانال نخاعی

به‌طورمعمول، پس از تشخیص تنگی کانال نخاعی، درمان سریع ممکن است شامل چند روز استراحت در رختخواب، استفاده موقت از بریس گردن یا ورزش متوسط ​​برای تقویت عضلات حمایت کننده باشد.

گاهی اوقات از داروهایی مانند شل کننده‌های عضلانی، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) مانند آسپیرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن یا داروهای مسکن بسیار قوی برای کاهش درد استفاده می‌شود.

به جز افرادی که به دلیل فشرده‌سازی دچار نقص عصبی شده‌اند، جراحی به‌ندرت مورد نیاز است و راه‌حل‌های غیرتهاجمی مانند درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ و دیگر موارد گفته شده ترجیح داده می‌شوند.

توجه داشته باشید که قبل از شروع هر روش درمانی جایگزین برای درمان علائم تنگی کانال نخاعی، تشخیص دقیق ضروری است و برای جلوگیری از آسیب به مهره‌ها یا نخاع که در بعضی موارد می‌تواند کاملاً تخریب‌کننده باشد، شناخت دقیق شرایط لازم است.

برای ماساژ درمانی و سایر روش‌های غیر جراحی، آموزش درزمینه آسیب‌شناسی تنگی کانال نخاعی و عوارض مربوط به آن مانند اسپوندیلوز، هم در تسکین درد و هم در جلوگیری از مشکلات احتمالی نقش مهمی دارد.

سخن آخر

تنگی کانال نخاعی یکی از آسیب‌های بسیار دردناک در ستون فقرات است که به دلایل مختلف و بخصوص به دلیل افزایش سن ممکن است رخ دهد. هرچند برخی افراد به‌صورت مادرزادی کانال نخاعی باریکی دارند که در طول زمان ممکن است علائم تنگی کانال نخاعی را نشان دهد.

تشخیص این آسیب توسط یک متخصص ستون فقرات باتجربه و میزان آسیب برای انتخاب بهترین شیوه‌های درمانی و کنترل درد بسیار مهم است. درمان تنگی کانال نخاعی با ماساژ یکی از بهترین روش‌های درمان غیر جراحی برای این آسیب است که معمولاً متخصصان آن را به‌عنوان یک برنامه منظم در کنار سایر روش‌های درمانی توصیه می‌کنند.

به یاد داشته باشید که باید ماساژ درمانی را نزد یک متخصص باتجربه انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است حتی نتجیه عکس داشته باشد و وضعیت شما را بدتر کند.