جراحی ناخن ممکن است شامل برداشتن تمام یا بخشی از ناخن باشد. این کار زمانی انجام می شود که بیمار از مواردی مانند درد یا عفونت مزمن رنج می برد. این وضعیت دردناک با رشد ناخن پا به داخل پوست همراه است. این حالت در انگشتان پا و به ویژه انگشت شست پا بسیار رایج تر است زیرا پا ها مدت طولانی درون کفش قرار دارد و تحت فشار نیروی وارده از طرف وزن نیز هست. در این حالت ممکن است گوشه ناخن به داخل بستر ناخن رشد می کند.

در بیشتر موارد، به دلیل کفش های تنگ و نا مناسب یا اصلاح نا مناسب ناخن ها است. اگر افراد مبتلا، در مراحل اولیه متوجه علائم این بیماری شوند، ممکن است با مصرف آنتی بیوتیک، التهاب و عفونت موجود در ناخن درمان شود. با این حال در موارد شدیدتر، به ویژه هنگامی که ناخن ها آلوده شده است با تشخیص پزشک متخصص ارتوپدی، عمل جراحی ناخن توصیه می شود.

عفونت ناخن ممکن است خود را به صورت یک انگشت قرمز، گرم، ملتهب و دردناک نشان دهد که در اسرع وقت باید برای درمان آن اقدامات تخصصی انجام شود. اگر اقدام به موقع انجام نشود عفونت می تواند به خون و از آنجا به سراسر بدن منتقل شود و تب، ضعف و بیحالی به همراه داشته باشد. یا مشکلات جدی در ناخن و بافت آن و مشکلات حرکتی را به همراه داشته باشد.

جراحی ناخن

چرا برخی از ناخن ها باید جراحی شوند؟

ناخن هایی که نیاز به جراحی پیدا می کنند، اغلب شکل منحنی دارند که می تواند از ویژگی های ارثی افراد باشد و اگر در مراقبت آن ها دقت بیشتری به کار بسته شود، مشکل جدی ایجاد نخواهند کرد. با این حال در برخی مواقع، با رشد ناخن به پوست و بستر خود ناخن، پوست آن ناحیه آسیب دیده و تحریک می شود.

در نتیجه، این قسمت می تواند ورود باکتری ها و سایر میکروب ها را آسان تر کنند که خطر عفونت را افزایش می دهد. برخی از علائم عفونت شامل ورم، چرک، سرخی، درد شدید و حتی تب است. درمان به موقع ناخن انگشت پا این خطرات را کاهش می دهد. اگر ناخن پا بسیار متورم یا ملتهب باشد، یا بعد از چند روز بهتر نشود، پزشک ممکن است عفونت را تشخیص دهد و برای بهبود آن آنتی بیوتیک تجویز کند.

آنها همچنین ممکن است یک نوع آتل مخصوص تجویز کنند تا از رشد عمیق ناخن پا در پوست جلوگیری کند. اگر انگشت پا همچنان درگیر باشد، پزشک معمولا عمل جراحی را توصیه کند.

ایجاد مشکلات در زمان رشد ناخن ها می تواند به دلیل گرفتن نادرست ناخن ها باشد. در مورد ناخن های پا، پوشیدن کفش نادرست باعث فشار به انگشتان پا می شود که می تواند شرایطی فراهم کند که ناخن رشد نامناسبی داشته باشد و به سمت بافت های اطراف و بستر خود رشد کند و به جراحی نیاز نیاز پیدا کند.

علت جراحی ناخن ها می تواند به دلیل تغییر شکل آن ها، ضربه و یا عفونت های قارچی باشد که باعث دردناک شدن ناخن می شود. از آنجایی که پا بیشتر در کفش قرار دارد و محیط درون کفش گرم و حاوی باکتری است و شرایط برای رشد آن ها مناسب تر است، ناخن های پا بیشتر دچار عفونت و التهاب منجر به عمل جراحی می شوند.

برای حالت های گفته شده، پزشک متخصص جراحی، برداشتن قسمت یا کل ناخن طی جراحی ناخن را توصیه می کند. زیرا درمان های کم تر تهاجمی و محافظه کارانه امتحان شده اند و ناموفق بوده اند. توجه داشته باشید که این جراحی حتما باید زیر نظر پزشک متخصص ارتوپدی و در محلی استریل و مچهز به امکانات کافی انجام شود تا جراحی بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد و رخ دادن مجدد آن جلوگیری شود.

جراحی ناخن چگونه انجام می شود؟

جراحی ناخن معمولاً یک روش سرپایی است و نیاز به بستری ندارد. در این نوع عمل جراحی استفاده از بی حسی موضعی مرسوم است. بی حسی موضعی به این معنی است که فرد بیدار و هوشیار است اما پزشک ناحیه تحت جراحی را بی حس می کند تا فرد نتواند انگشت خود را احساس کند.

بی هوشی عمومی به دلیل عدم ضرورت و عوارض آن توصیه نمی شود. اماراگر فردی به دلایلی بیهوشی عمومی را ترجیح دهد، ممکن است جراحی بیشتر طول بکشد و به آمادگی بیشتر و حتی بستری پس از جراحیی نیاز باشد. با بیهوشی عمومی، فرد بیهوش می شود و این گزینه مناسبی برای افرادی است که ترس از جراحی دارند و قبل یا هنگام جراحی بسیار مضطرب می شوند.

رایج ترین جراحی ها برای ناخن های شامل موارد زیر است:

در این روش، یک پزشک بخشی از ناخن پا را خارج می کند تا از فرو رفتن آن در پوست جلوگیری کند.

برداشتن ناخن پا: یک پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که کل ناخن پا را بردارد.. حذف کل ناخن احتمال رشد مجدد ناخن یا تغییر شکل ناخن را افزایش می دهد.

پس از حذف بخشی از ناخن یا تمام آن، یک ماده شیمیایی در بستر قسمت برداشته شده قرار می دهند تا از رشد ناخن جلوگیری کنید. زمانی که بخشی از ناخن برداشته می شود بهبود آن بین 4-8 هفته طول می کشد. برداشتن کل ناخن به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد و بین 6-12 هفته برای بهبود آن زمان لازم است و در بعضی موارد ممکن است بیشتر طول بکشد.

جراحی نوک انگشت پا: اگر سایر جراحی ها برای فرد نامناسب باشد، یا اقدامات قبلی ناموفق باشد، پزشک ممکن است بافت نرم نوک انگشت را برداشته و یا تغییر شکل دهد.

ماتریکسکتومی: در صورت عدم موفقیت در سایر روش های گفته شده،  در نهایت این روش ممکن است لازم باشد که شامل برداشتن بستر ناخن علاوه بر خود ناخن است. همچنین ممکن است پزشک برای رفع تورم یا تخلیه بافت آلوده ، عمق برداشتن بستر ناخن را انجام  دهد.

هنگامی که اثر ماده بی حس کننده از بین برود ممکن است احساس درد و ناراحتی کنید و خونریزی و کبودی در انگشت مشاهده گردد. از مزایای جراحی ناخن می توان به کاهش درد و التهاب اشاره کرد. در عین حال، پروسه درمان در جراحی ناخن، یک فرایند نسبتا طولانی مدت است. با این وجود این نوع جراحی بسیار ایمن و موثر شناخته شده است.

چه مراقبت هایی برای بعد از عمل جراحی ناخن به بیمار توصیه می شود؟

برای دوره ریکاوری و بهبود سریع تر بعد از عمل جراحی، پزشک توصیه هایی برای شما خواهد داشت تا بتوانید به افزایش سرعت بهبودی خود، پس از عمل جراحی ناخن پا کمک کنید. این موارد عبارتند از:

>پانسمان زخم خود را تا زمان بهبودی کامل آن که معمولاً چند هفته طول می کشد، نگه دارید. مراقب باشید که پانسمان شما به زخم نچسبد و طبق دستور پزشک در فواصل زمانی معین، آن را تعویض کنید. معمولا توصیه می شود که هر بیست و چهار ساعت یک بار پانسمان خود را عوض کنید تا به ناحیه زخم نچسبد.

پزشک شما ممکن است مصرف داروی ضد التهاب غیر استروئیدیرا برای شما تجویز کند تا التهاب، درد و تورم ناخن شما کاهش یابد. استفاده از پماد آنتی بیوتیک طبق دستور پزشک در صورت وجود عفونت توصیه خواهد شد. از مصرف خودسرانه داروها جدا خودداری کنید و داروها را صرفا تحت نظر پزشک متخصص تهیه و مصرف کنید.

از فعالیت شدید مانند ورزش کردن که به ناخن فشار می آورد اجتناب کنید .اجتناب از فعالیت شدید تا زمانی که پزشک اجازه بازگشت به این فعالیت ها را به شما بدهد، باید رعایت شود. زیرا فشار آوردن به ناحیه جراحی شده میتواند در روند بهبود زخم اختلال ایجاد کند و آن را کند تر کند و حتی باعث شود ناخن مجددا به طور نا درستی رشد کند و نهایتا التهاب و عفونت بازگردد.

پوشیدن کفشهای مناسب و استاندارد که خیلی تنگ نیستند و به پا و به ویژه ناخن ها فشار وارد نمی کنند، بسیار مهم است. زیرا در بسیاری از موارد علت ابتلا به زخم مربوط به کفش های غیر استاندارد است. پا ها مدت زمان زیادی از طول روز را درون کفش هستند و اگر کفش مناسب و استاندارد نپوشید ریسک انواع بیماری های مربوط به پا را افزایش خواهد یافت. اگر به پوشیدن این کفش ها ادامه دهید به راحتی امکان بازگشت مجدد التهاب و عفونت وجود دارد.

اجتناب از دستکاری زخم: برای بیشتر افراد، زخم طی چند هفته بهبود می یابد. درد در روزهای بعد از جراحی به طور پیوسته کاهش می یابد و در هنگام بهبودی کامل زخم، درد کاملا برطرف می شود. رشد مجدد ناخن ممکن است چندین ماه طول بکشد و مدت زمان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

پس از باز کردن پانسمان، هر روز پا را در آب گرم خیس کنید و آن را تمیز نگه دارید و بلافاصله بعد از شست و شو، ناخن خود را با دقت و به آرامی، کاملا خشک کنید. مراقب باشید که از فشار آوردن به ناخن ها جدا خوددرای کنید.

جراحی ناخن چه عوارضی دارد؟

برخی عوارض جزئی به دنبال جراحی ناخن شایع هستند و عوارض جدی پس از جراحی ناخن، نادر اند. افراد باید درباره مزایا و خطرات جراحی با پزشک خود صحبت کنند. پزشک متخصص شرایط خاص هر فرد را نیز در نظر خواهد گرفت. افراد با سابقه ابتلا به عوارض بیهوشی و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است در معرض عوارض بیش تری باشند. وجود هر گونه بیماری زمینه ای مانند دیابت را نیز حتما با پزشک خود در میان بگذارید. از جمله عوارض احتمالی حذف ناخن عبارتند از:

در چند ساعت اول پس از جراحی انتظار می رود که اطراف ناخن شما بی حس شود. پس از آن، ممکن است در ناحیه جراح ی شده، احساس درد و ضربان کنید. همچنین ممکن است متوجه تورم، خونریزی یا خروج مایع از زخم خود شوید. به مدت 48 ساعت پس از جراحی، حتی المقدور دست یا پای جراحی شده را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید.

تغییر شکل ناخن: ناخن ها ممکن است دوباره رشد کنند و این رشد با تغییر شکل آنها همراه باشد. در بعضی موارد، ممکن است ناخن مجددا رشد نکنند یا به اندازه قبلی خود نرسد.

عفونت: از عوارض جراحی می توان به عفونت پس از جراحی کرد.. جراحی با ایجاد یک زخم باز، ورود باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا را به بدن راحت می کند. برای مشاهده علائم عفونت پس از جراحی مراجعه به پزشک مهم است زیرا عفونت های درمان نشده می توانند به انگشت پا آسیب جدی وارد کنند یا حتی منجر به قطع عضو شوند.

عوارض بیهوشی: ممکن است فردی در بیدار شدن از بیهوشی عمومی دچار مشکل شود یا به بی حسی موضعی واکنش آلرژیک نشان دهد. عکس العمل های آلرژیک در افراد مختلف متفاوت هستند و ماده و مورد آلرژی زا نیز متفاوت است. افرادی که به آلرژی های خود آگاه هستند، این اطلاعات را برای به پزشک خود اعلام کنند.

چه روش هایی برای کاهش خطر ابتلا و بهبود سریع تر زخم وجود دارد؟

اغلب به این افراد توصیه می شود که با پوشیدن صندل یا کفش های جلو باز و راحت تر، ناخن های پا را که در داخل خانه رشد کرده اند، درمان کنند تا از فشار آوردن به انگشت پا جلوگیری شود.

خیساندن انگشت پا در آب گرم و خشک کردن کامل آن و همچنین تمیز نگه داشتن ناحیه مورد نظر کار های کمک کننده ای هستند تا ناخن سریع تر بهبود یابد. با این حال، اگر نشانه هایی از عفونت وجود دارد، فرد باید به جای تلاش برای درمان ناخن در خانه، حتما به پزشک مراجعه کند. در صورت داشتن بیماری هایی از جمله دیابت، آسیب عصبی یا ضعف گردش خون افراد باید درمان پزشکی برای ناخن در حال رشد را انجام دهند که این امر حتما باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گردد.

از آنجایی که دست ها و پا ها عضو های بسیار پر کاربردی هستند و در انجام بسیاری از فعالیت های ما نقش کلیدی دارند، اهمیت توجه به سلامت آن ها و همچنین مراقبت از آن ها انکار ناپذیر است. وجود هر گونه درد و ناراحتی در ناحیه دست و پا، می تواند مختل کننده فعالیت های روزمره افراد باشد. در مطالب فوق، علل مختلفی برای جراحی ناخن نام برده شد.

جراحی ناخن می تواند درد مزمن ناخن پا را که به سمت پوست یا بستر خود رشد کرده است، کاهش دهد. مراقبت های پزشکی تخصصی و دقیق می تواند خطر عوارض ناشی از عفونت و جراحی را کاهش داده و احتمال بهبودی کامل با رشد مجدد ناخن سالم را افزایش دهد.