کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

علت درد لگن سمت چپ در مردان

علت درد لگن سمت چپ در مردان، هر چه باشد به قدری آزاردهنده است که فرد را از کار و زندگی می‌اندازد. این افراد دردی در قسمت لگن، باسن و حتی پاهای‌شان احساس می‌کنند؛ اما نمی‌دانند علت آن چیست. طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها وجود دارند که می‌توانند چنین دردی را با خود به همراه آورند؛ از مشکلات استخوان لگن گرفته تا عفونت، پروستات، سنگ کلیه، آپاندیس، دیسک و … هر چند تشخیص علت درد لگن مردان کار پزشک حاذق و با تجربه است؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود اینکه برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟ ما قصد داریم در این مقاله به طور کلی به درد لگن مردان با شما عزیزان صحبت کنیم؛ بنابراین با ما همراه باشید.

علت درد لگن سمت چپ در مردان

 

9 دلیل درد لگن سمت چپ در مردان چیست؟

اگر بخواهیم به یکی از دردهای سخت و آزاردهنده‌ای که بسیاری از مردان در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند اشاره کنیم، بدون شک از درد لگن نام خواهیم برد. این درد گاهی به قدری ناخوشایند و ادامه‌دار است که زندگی عادی و معمولی را برای بیمار با رنج و سختی همراه می‌کند. فراموش نکنید که برای پیدا کردن علت درد لگن باید به یک متخصص حاذق و با تجربه ارتوپدی مراجعه کنید. ما نیز در این قسمت از مقاله، سعی می‌کنیم مهم‌ترین علل این مشکل را با شما عزیزان در میان بگذاریم:

  • عفونت دستگاه ادراری

زمانی که دستگاه ادراری آقایان به سبب باکتری‌ها و آلودگی‌هایی که در آن وجود دارند به عفونت دچار شوند، بیمار دردهایی را در لگن خود احساس می‌کند. هر چند این عفونت در قسمت‌هایی مانند مجاری ادراری و کلیه‌ها بروز می‌یابد؛ اما اصلی‌ترین محل ایجاد آن مثانه است؛ اگر بخواهیم به دیگر علائم عفونت دستگاه ادراری در مردان اشاره کنیم باید از بوی ناخوشایند ادرار، احساس نیاز فوری به ادرار کردن، دردهای جانبی در قسمت کمر و لگن، تب و لرز و همچنین وجود خون در ادرار نام ببریم.

  • عفونت‌های مقاربتی

متخصصان علت درد لگن سمت چپ در مردان جوانی را که به این عارضه مبتلا شده‌اند به عفونت‌های مقاربتی مربوط می‌دانند. عفونت‌های باکتریایی مانند سوزاک و کلامیدیا معمولاً از طریق روابط جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شوند. چنین باکتری‌هایی با علائمی مانند درد لگن، ترشحات و خونریزی، وجود ترشحات از آلت جنسی مردانه، درد و سوزش در هنگام ادرار، درد در هنگام رابطه جنسی، تورم و حساس شدن بیضه‌ها و حتی خونریزی از مقعد خود را نشان می‌دهد.

  • فتق

فتق یکی دیگر از مهم‌ترین علل درد لگن سمت چپ در مردان است. فتق در واقع حالتی است که طی آن یکی از اعضا یا بافت‌های نقطه ضعیف شکم، سینه یا ران بیرون می‌زند. این برآمدگی دردهایی را با خود به همراه دارد که درد لگن نیز یکی از شایع‌ترین نشانه‌های آن است. در این‌گونه مواقع بیماران می‌توانند با استراحت یا با مراجعه به پزشک، برآمدگی فتق را سر جای خود بازگردانند که این امر سبب تسکین درد لگن می‌شود. فراموش نکنید که اگر به فتق دچار شده‌ باشید، هنگامی که می‌خندید، سرفه می‌کنید یا خم می‌شوید، درد آن بدتر می‌شود.

  • سنگ کلیه یا عفونت کلیه

اگر بگوییم یکی از مهم‌ترین علل درد لگن مردان به سبب سنگ کلیه یا عفونت کلیه رخ داده‌ است، بیراه نگفته‌ایم. سنگ کلیه زمانی به وجود می‌آید که مواد معدنی مانند کلسیم یا اسید اوریک بیش از اندازه در ادرار جمع شوند؛ البته سنگ‌های کلیه تا زمانی که در جای خود قرار دارند، دردی به وجود نمی‌آورند؛ اما به محض آنکه شروع به حرکت در قسمت میزنای کنند، درد آنها آغاز می‌شود.

میزنای لوله‌های کوچکی است که باعث انتقال ادرار از کلیه‌ها به مثانه می‌شود. این لوله‌ها انعطاف چندان زیادی ندارند و بسیار کوچک هستند؛ بنابراین زمانی که سنگ از آنها عبور می‌کند، بیمار درد زیادی در لگن خود احساس می‌کند؛ البته این سنگ باعث انسداد مجاری ادرار نیز می‌شود و حتی ممکن است دوباره به کلیه بازگردد و در این قسمت نیز درد و فشار زیادی به وجود آورد.

اگر درد لگن شما به سبب سنگ کلیه رخ داده باشد، نشانه آن را از درد کلیه در قسمت پشت و پهلوی خود که به سمت شکم و کشاله ران نیز کشیده می‌شود احساس می‌کنید؛ حتی هنگام ادرار هم این درد ناخوشایند برای شما رخ می‌دهد. علاوه بر این اگر کلیه‌های شما به سبب وجود باکتری، دچار عفونت شوند، دردهای لگن آغاز می‌شوند. در هر دو صورت باید به پزشک مراجعه و اقدامات درمانی لازم را آغاز کرد.

  • آپاندیس

آپاندیس هم می‌تواند به عنوان علت اصلی درد لگن (البته در سمت راست) به شمار رود. شاید شما نیز بارها و بارها نام آپاندیس را شنیده یا شاهد وجود آن در اطرافیان خود باشید. شاید هم خود‌ِ شما دردهای حاصل از آپاندیس را تجربه کرده‌اید. آپاندیس در واقع یکی از لوله‌های نازکی است که به روده بزرگ متصل است. زمانی که آپاندیس دچار التهاب شود، درد ناگهانی و بسیار شدیدی در قسمت پایین سمت راست شکم به وجود می‌آید.

اگر در قسمت لگن و به ویژه سمت راست آن دردی احساس می‌کنید که به سمت پایین امتداد می‌یابد، ممکن است آپاندیس شما دچار التهاب شده باشد و باید خیلی زود برای درمان آن اقدام کنید. همان‌گونه که می‌دانید به وجود آمدن هرگونه مشکل برای آپاندیس، می‌تواند سلامت جسمانی بیمار را به خطر بیندازد؛ بنابراین باید در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به بیمارستان برسانید تا اقدامات درمانی لازم بر روی شما انجام شود.

  • سیستیت

در میان انواع علت درد لگن که به آنها اشاره می‌کنیم، نباید از سیستیت نیز غافل شویم. این بیماری در واقع یک نوع التهاب است که در دستگاه ادراری و به ویژه مثانه به وجود می‌آید. چنین التهابی هر چند زیاد خطرناک نیست؛ اما دردهایی را در قسمت لگن و پایین شکم به وجود می‌آورد؛ اگر شما احساس می‌کنید که زودتر از قبل به ادرار نیاز دارید یا ادرار شما در هنگام خارج شدن با سوزش فراوانی همراه است یا ادرار شما بدبو شده است و در آن خون مشاهده می‌کنید، ممکن است به سیستیت مبتلا شده باشید.

  • گیر کردن عصب پودندال

عصب پودندال یکی از مهم‌ترین عصب‌های سیستم بدن ما انسان‌هاست که پیام‌های حسی را از قسمت اندام‌های تناسلی، مقعد و مجاری ادرار انتقال می‌دهد.‌ حال اگر این عصب به هر دلیلی با فشار مواجه شود، شما درد آن را که نوعی درد عصبی است در قسمت لگن خود تجربه می‌کنید. این درد مانند یک شوک الکتریکی رخ می‌دهد و بیشتر در فواصل میان اندام تناسلی و مقعد احساس می‌شود.

ممکن است شما هنگام ایستادن یا نشستن آن را شدیدتر احساس کنید؛ همچنین گیر افتادن عصب پودندال با استراحت بهتر می‌شود و شما از این نشانه‌ هم می‌توانید به وجود آن پی ببرید؛ البته کسانی که با این مشکل مواجه هستند، علاوه بر درد لگن در ادرار کردن خود هم مشکل دارند؛ مثلاً نیاز فوری به دفع ادرار دارند یا دچار یبوست می‌شوند. حرکات روده آنها دردناک می‌شود و حتی در برخی بیماران آلت تناسلی و پوست بیضه دچار بی‌حسی می‌شود.

  • بروستاتیت

پزشکان عقیده دارند یکی از متداول‌ترین پارامترهایی که درد لگن سمت چپ در مردان جوانی و حتی میانسالی را به وجود می‌آورد بیماری‌ای به نام پروستاتیت است. به زبان ساده اگر بخواهیم این بیماری را توضیح دهیم، باید بگوییم که در آن، غده پروستات با التهاب مواجه می‌شود. چنین التهابی معمولاً بر اثر یک ضربه، یک آسیب یا عفونت باکتریایی برای پروستات به وجود می‌آید.

دردهای شایعی که آقایان در لگن یا مثانه خود احساس می‌کنند، ممکن است به سبب بیماری پروستاتیت رخ داده باشد. معمولاً پزشکان با روش‌هایی مانند تجویز داروهای آنتی بیوتیک، شیمی درمانی و پرتو درمانی به درمان این بیماری و رفع درد لگن اقدام می‌کنند. پروستاتیت علاوه بر درد لگن، علائم دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به تکرر ادرار، ادرار خونی، ادرار دردناک، درد در آلت تناسلی و بیضه‌ها و درد در شکم و کمر اشاره کرد.

  • سندرم روده تحریکپذیر

درد لگن همیشه در استخوان یا مفصل لگن رخ نمی‌دهد؛ بلکه ممکن است اختلالاتی که در سیستم گوارش به وجود می‌آیند، درد خود را در لگن نیز نشان دهند. سندرم روده تحریک‌پذیر از آن دسته مشکلاتی است که باعث به وجود آمدن نوعی اختلال گوارشی در بخش روده می‌شود. این بیماری علائم دیگری نیز دارد که شامل اسهال، یبوست، نفخ و مشاهده مخاط سفید در مدفوع هستند.

چه زمانی برای درد استخوان لگن مردان به پزشک مراجعه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که چه زمانی برای پیدا کردن علت درد لگن در قسمت سمت چپ مردان به پزشک مراجعه کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم درد لگن به هر شکلی که ظاهر شود، شما باید برای درمان آن به یک متخصص حاذق و با تجربه مراجعه کنید. به طور کلی، تجربه درد در لگن به هیچ عنوان طبیعی نیست و باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.

از جمله نشانه‌هایی که برای درمان درد استخوان لگن مردان باید به پزشک مراجعه کرد عبارت‌اند از:

  • لگن شما به صورت ناگهانی با درد شدیدی مواجه می‌شود و هیچ علتی برای آن پیدا نمی‌کنید.
  • درد لگن به‌قدری شدید است که برای ایستادن یا نشستن دچار ناتوانی شده‌اید.
  • در ادرار یا مدفوع خون وجود دارد.
  • اگر بدون هیچ علتی به تب و لرز دچار شده‌اید.
  • اگر ادرار شما حالت غیر عادی دارد؛ مثلاً با سختی خارج می‌شود، بدبو است یا با خون همراه است.
  • اگر از آلت تناسلی شما ترشحات غیر معمول و بدبو خارج می‌شود.
  • اگر برای تسکین درد لگن استراحت کرده‌اید یا از درمان‌های خانگی استفاده کرده‌اید؛ اما هنوز درد به قوت خود باقی است.
  • اگر درد لگن مرتب تکرار می‌شود؛ گاهی آرام می‌گیرد و دوباره شروع می‌شود.
  • اگر درد لگن بیش از چند هفته ادامه داشته باشد.
  • اگر هنگام برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی خود درد لگن تشدید می‌شود.
  • اگر شاهد خونریزی غیر طبیعی از آلت تناسلی یا مقعد خود هستید.

تمامی این علائم نشان می‌دهند که به مراجعه به یک متخصص ارتوپد یا اورولوژیست نیاز دارید تا ریشه اصلی درد لگن شما را کشف و درمان آن را آغاز کند.

بهترین درمان‌ها برای رفع درد لگن سمت چپ در مردان

برای پیدا کردن علت درد لگن در قسمت سمت چپ در مردان باید به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید؛ اگر مشکل شما به بیماری‌های سیستم اسکلتی ـ عضلانی و همچنین سیستم عصبی مربوط باشد، او بهترین کسی است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند؛ البته اگر درد لگن مردان به سبب عفونت ادراری یا بیماری‌های التهابی لگن رخ داده باشد، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص اورولوژیست ارجاع دهد.

برخی از بهترین روش‌هایی که پزشکان برای درمان درد در لگن سمت چپ مردان به کار می‌برند عبارت‌اند از:

  • درمان خانگی

پس از آنکه علت درد لگن در قسمت سمت چپ در مردان کشف شد، پزشکان درمان‌های اساسی را برای آن آغاز می‌کنند؛ اما آنها توصیه‌هایی مبنی بر درمان‌های خانگی برای بیماران خود دارند؛ بنابراین در کنار اینکه از تمامی دستورات پزشک خود اطاعت می‌کنید باید در خانه نیز از خود مراقبت کنید؛ مثلاً نمی‌توانید به اندازه قبل راه بروید یا حرکات ورزشی سنگین انجام دهید. بهتر است ساعات بیشتری به استراحت اختصاص دهید تا درد لگن به آرامی تسکین یابد.

همچنین سعی کنید با استفاده از کمپرس گرم، لگن خود را گرم نگه دارید. از مواد غذایی سالم استفاده کنید و روزهایی را که به استراحت مشغول هستید با مدیتیشن، گوش‌ دادن به موزیک‌های خوب و مراقبه، آرامش را به جسم و جان خود هدیه دهید.

  • دارودرمانی

یکی از مؤثرترین روش‌هایی که پزشکان برای رفع درد لگن بیماران خود در نظر می‌گیرند، تجویز دارو است؛ البته این داروها زمانی تجویز می‌شوند که ریشه اصلی درد لگن کشف شده باشد؛ مثلاً اگر بیمار به مشکلات عفونت در لگن، سنگ کلیه، مشکلات گوارشی یا بیماری‌های مقاربتی دچار شده باشد باید برای هر کدام از آنها یک دارو و درمان خاصی در نظر گرفته شود.

در کنار این داروها، همیشه داروهای مسکن، ضد التهاب و آنتی‌بیوتیک نیز وجود دارند؛ حتی اگر پزشکان احساس کنند که بیمار آنها با تغییرات هورمونی در جسم خود مواجه شده است برای او داروهای مخصوص ایجاد تعادل هورمون در بدن را نیز تجویز می‌کنند.

  • تزریق دارو

وقتی درد لگن بیمار بسیار شدید و غیر قابل تحمل می‌شود، پزشکان برای آنکه یک تسکین موقت در لگن بیمار خود به وجود آورند در آن نقطه داروهایی تزریق می‌کنند. این داروها معمولاً از نوع بی‌حسی هستند که می‌توانند برای مدت زمان طولانی‌تری، باعث تسکین و التیام درد لگن شوند.

  • تمرینات فیزیوتراپی

قطعاً یکی از مؤثرترین روش‌های درمان درد لگن در مردان تمرینات فیزیوتراپی است. به ویژه اگر درد لگن به سبب بیماری‌هایی مانند آرتروز، پوکی استخوان و مشکلات اسکلتی ـ عضلانی رخ داده باشد. در چنین شرایطی، پزشک متخصص تمرینات مناسب با وضعیت بدنی و شرایط جسمانی بیمار را طراحی می‌کند و در اختیار او قرار می‌دهد. بیمار هم در مرکز درمانی و هم در خانه این تمرینات را انجام می‌دهد و به تسکین درد خود دست می‌یابد.

  • عمل جراحی

آخرین گزینه‌ای که متخصصان از آن برای درمان درد لگن بیماران خود استفاده می‌کنند، عمل جراحی است. به ویژه اگر وجود تومورها یا کیست‌هایی در لگن و اندام‌های داخلی آن باعث ایجاد این درد شده باشند، لزوم انجام عمل جراحی بیش از پیش احساس می‌شود. این عمل توسط بهترین متخصصان کشورمان انجام می‌شود؛ این متخصصان که در واقع تیم پزشکی هستند، تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا به بیمار خود کمک کنند تا به شرایط عادی و معمولی زندگی خود بازگردد.

سخن پایانی

مقاله‌ای که مطالعه کردید، تحقیق جامع و کاملی در زمینه علت درد لگن سمت چپ در مردان بود. ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم شایع‌ترین عللی را که باعث درد در لگن سمت چپ مردان می‌شوند با شما عزیزان در میان بگذاریم؛ همچنین برای شما از نشانه‌هایی گفتیم که با مشاهده آنها باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در پایان نیز برخی از روش‌های درمان این بیماری را با یکدیگر مرور کردیم. در نهایت می‌خواهیم به شما مخاطب عزیز تأکید کنیم که هرگز دردهای لگن خود را نادیده نگیرید و درمان آن را پشت گوش نیندازید. بدانید که متخصصان ماهر و با تجربه‌ای در کشورمان وجود دارند که می‌توانند در پیدا کردن علت این درد و درمان آن به شما کمک کنند.

 

نویسنده پست: mohamad ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید