کلینیک دکتر احمد
برترین مرکز درمان مشکلات ارتوپدی کشور

آدرس کلینیک : تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

تهران- میرداماد -کازرون شمالی- کوچه نیک رای - ساختمان ماریا- پلاک 2 واحد 8

اگر شما نیز قرمزی و سوزش در کف پا را تجربه کرده باشید، پس حتماً از این موضوع خبر دارید که تا چه میزان تجربه ناخوشایند و حتی گاهی دردناکی است. بسیاری از افرادی که دچار چنین مشکلی می‌شوند، گذران زندگی برای آن‌ها سخت و دشوار خواهد بود. برخی از افراد فکر می‌کنند این موضوع یک مشکل پیش‌پاافتاده است و به آن اهمیت چندان زیادی نمی‌دهند.

درصورتی‌که آن‌ها باید به سراغ یک پزشک بروند تا علت قرمزی و سوزش کف پای آن‌ها مشخص شود. سپس با درمان‌هایی که دکتر سوزش کف پا برای او در نظر می‌گیرد، اقدام به رفع این مشکل نماید. ما نیز قصد داریم مهم‌ترین علت‌های اریتروملالژیا(قرمزی و سوزش کف دست یا پا)آن را برای شما عزیزان بیان کنیم و خوشحال می‌شویم اگر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

11 علت قرمزی و سوزش کف پا که باید آن‌ها را بشناسید

11 علت قرمزی و سوزش کف پا که نباید از آن‌ها غافل شوید

علت قرمزی و سوزش کف پا ، باید توسط پزشک متخصص و پس از بررسی‌های فراوان مشخص شود. متأسفانه مشاهده شده است که برخی از افراد، پس از تجربه سوزش پاشنه پاها و قرمزی آن‌، در همان قدم‌های اول به سراغ درمان‌های خانگی و گیاهی می‌روند. درصورتی‌که شما نباید این حقیقت را نادیده بگیرید که اگر به‌صورت مداوم و همیشگی در پاهای خودسوزش را تجربه می‌کنید، نشان‌دهنده یک بیماری یا اختلال در جسم شماست.

این بیماری می‌تواند بسیار خفیف و جزئی باشد و در برخی مواقع نیز کاملاً جدی است و باید برای درمان آن، از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا شما را با برخی از مهم‌ترین دلیل قرمزی و درد پاشنه پاها آشنا کنیم:

اریتروملالژیا

اریتروملالژیا(قرمزی و سوزش درکف دست یا پا) همان پارامتری است که به‌عنوان اصلی‌ترین علت سوزش و قرمزی کف پاها شناخته می‌شود. این فرایند زمانی آغاز می‌شود که شما در اثر ورزش و یا واردشدن به یک محیط گرم، گرمای زیادی را در بدن خود احساس کنید. البته این تنها علت اریتروملالژیا نیست و حتی نوشیدن الکل و مصرف ادویه‌های تند هم می‌تواند بر روی این فرایند تأثیرگذار باشد.

مشاهده شده است افرادی که جوراب‌های گرمی می‌پوشند و یا از کفش‌های تنگ استفاده می‌کنند، با اریتروملالژیا روبرو می‌شوند. این بیماری حالتی از همان نوروپاتی محیطی به شمار می‌رود. چرا که با مبتلا شدن به آن، سیستم اعصاب محیطی ما تحت‌تأثیر قرار گرفته و با چنین مشکلاتی مواجه می‌شویم.

کم‌کاری تیروئید

گاهی به دلایل مختلف تعادل هورمون‌ها در بدن ما به هم می‌خورند و کم‌کاری تیروئید نیز یکی از این مشکلات است. در این بیماری (همان گونه که از نام آن پیداست) غده تیروئید بیش‌ازپیش کم‌کار شده و دیگر نمی‌تواند مانند قبل هورمون‌هایی که ما برای سلامتی جسم خود به آن‌ها نیاز داریم را تولید کند.

درصورتی‌که شما به هر علتی به کم‌کاری تیروئید مبتلا شده باشید، آن را با سوزش پاشنه پاها ، خستگی مداوم، ریزش موها و همچنین خشکی پوست مشاهده خواهید نمود. حتی در اثر فشار عصبی، مچ پا نیز ورم‌کرده و سوزش در کف پا، در نتیجه این ورم رخ می‌دهد.

سندرم تونل تارسال

معمولاً سندرم تونل تارسال، در دست‌ها رخ می‌دهد؛ اما این پدیده ممکن است برای پاها نیز اتفاق بیفتد. در این فرایند عصب مچ پا به سبب فشارهایی که بر روی آن وارد می‌شود، بیش‌ازپیش ورم می‌کند.

به‌واسطه این ورم، درد و سوزش فراوانی در پاها و به‌خصوص پاشنه پاها احساس می‌کنیم. فراموش نکنید که اگر به‌موقع برای درمان بیماری سندرم تونل تارسال اقدام نکنید، ممکن است آسیب‌های دائمی برای اعضای این قسمت به وجود آید.

نوروپاتی

به‌طورکلی بیماری‌هایی که سیستم اعصاب بدن را درگیر می‌کنند، نوروپاتی نامیده می‌شود. این بیماری به دو صورت ایجاد می‌شود که یکی از آن‌ها نوروپاتی دیابتی و دیگری نوروپاتی حسی فیبر کوچک است. در نوروپاتی دیابتی، به سبب افزایش قند خون، آسیب‌های جدی به عروق خونی وارد می‌شود.

بنابراین بیماران دیابتی، بیش از هر کس دیگری، سوزش پاشنه پاها را احساس می‌کنند. هر چقدر قند خون بالا می‌رود، دیواره رگ‌هایی که مسئول انتقال اکسیژن و مواد مغذی از طریق خون هستند آسیب می‌بیند. با اختلال در فرایند دریافت اکسیژن و مواد مغذی، سیگنال‌های عصبی کاهش پیدا کرده و علائمی مانند سوزش پاشنه پاها در بیمار ظاهر می‌شود.

نوع دوم این بیماری، نوروپاتی حسی فیبر کوچک است که آن هم علائمی مشابه به نوروپاتی دیابتی به وجود می‌آورد. البته به این دو مورد، نوروپاتی محیطی و الکلی را نیز باید اضافه کنیم که همگی آن‌ها، علائمی شبیه به همدیگر دارند.

بیماری شارکو ماری توث

نمی‌دانیم آیا شما نیز تا کنون اسم بیماری شارکو ماری توث شنیده‌اید یا خیر؟ درهرصورت باید بدانید که یکی از مهم‌ترین عللی که قرمزی و درد در کف پا را با خود به همراه می‌آورد، همین بیماری است.

شارکو ماری توث در واقع یک نوع بیماری ارثی و ژنتیکی است که بر روی سیستم عصبی بدن تأثیرات ناخوشایندی برجای می‌گذارد. شایع‌ترین علائم این بیماری سوزش دست و پاهاست و در کنار آن، گرفتگی عضلات را نیز می‌توانیم احساس کنیم.

سوءتغذیه

شاید باور نکنید اما گاهی اوقات علت سوزش در کف پا و قرمزی آن، چیزی نیست جز سوءتغذیه! بسیاری از کسانی که در مناطق قحطی‌زده در اثر جنگ زندگی می‌کنند، همیشه با مشکلاتی مانند سوزش پاشنه پاها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

البته کسانی که رژیم‌های غذایی غیراصولی می‌گیرند و خود را برای ساعت‌های طولانی از مواد غذایی محروم می‌کنند نیز با این عارضه مواجه می‌شوند.

زمانی که شما به هر دلیلی خود را از غذاهایی که در اطرافمان وجود دارد محروم می‌کنید، بدن با کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مواجه می‌شود. به‌خصوص اگر ویتامین‌های گروه ب و همچنین ماده معدنی آهن در بدن ما کم شود، سوزش پاشنه پاها را بیش‌ازپیش متوجه خواهیم شد. سوءتغذیه علائم دیگری نیز دارد که از جمله آن می‌توان به خستگی همیشگی، سردرد، سرگیجه و تنگی نفس اشاره نمود.

کلیه

گاهی قرمزی و درد در کف پا، به سبب بیماری‌های مهم و جدی از جمله مشکلات کلیوی رخ می‌دهد. در واقع زمانی که کلیه‌ها به هر علتی عملکرد خوب خود را از دست دهند، فرایند تصفیه سموم به‌خوبی انجام نمی‌شود. مسلم است که با جمع‌شدن سموم در بدن، علائم ناخوشایندی مانند سوزش پاشنه پاها ها و قرمزی آن‌ها را مشاهده خواهیم کرد.

البته اگر سوزش پاشنه پاها ی شما به سبب مشکلات کلیوی رخ‌داده باشد، علائم دیگری مانند ادرار کم، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و… را نیز تجربه خواهید کرد. در چنین مواردی، حتماً باید به پزشک مراجعه نموده و خیلی زود فرایند درمان خود را آغاز کنید.

پای ورزشکار

در میان تمامی پارامترهایی که به‌عنوان علت سوزش کفی پا ذکر می‌کنیم، باید از بیماری پای ورزشکار نیز نام ببریم. این بیماری در واقع یک نوع قارچ مسری است که باعث ایجاد عفونت در دست‌ها و پاها می‌شود.

البته شما سوزش این بیماری را بیشتر در قسمت انگشتان پا احساس می‌کنید، اما ممکن است کفی پا ها نیز درگیر شود. شما ممکن است علائم دیگری مانند تاول، ترک‌خوردن پوست، خشکی پوست و تغییرات متعدد ناخن‌ها را نیز در این فرایند مشاهده نمایید.

عفونت

اگر در یکی از قسمت‌های جسم شما هر نوع عفونتی به وجود آید، کفی پا ها نیز ممکن است دچار سوزش شوند. در میان عفونت‌های شایعی که چنین علائمی را به وجود می‌آورند، می‌توان از بیماری اچ آی وی، لایم، زونا و سفلیس نام برد.

فراموش نکنید که اگر متوجه هر نوع عفونتی در بدن خود شدید، هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید. چرا که باقی‌ماندن هر نوع عفونت و التهابی در بدن، مشکلات فراوانی را برای سلامتی به همراه می‌آورد.

سندرم درد منطقه‌ای

گاهی اوقات پای شما به‌تازگی آسیب‌دیده و یا زخم شده است و با مشکلاتی در این زمینه مواجه شده‌اید. در این گونه مواقع، ممکن است عصب‌هایی که باعث انتقال سیگنال از مغز می‌شوند، دچار آسیب شوند. در چنین شرایطی، درد و سوزش فراوانی در پاها به وجود می‌آیند. حتی ممکن است پاهای شما دچار تورم شده و رنگ پوست آن تغییر کند.

بیماری‌های کبدی

حال که مشغول صحبت در مورد دلیل قرمزی و درد در کفی پا هستیم، اجازه دهید اشاره کوچکی به بیماری‌های کبدی نیز داشته باشیم. چرا که تحقیقات نشان‌دهنده آن است که هر گونه مشکل و آسیبی که برای کبد به وجود آید، علائم خود را با سوزش در کف پا نیز نشان می‌دهد.

کبد بسیاری از کسانی که الکل مصرف می‌کنند و یا اضافه‌وزن زیادی دارند، با بیماری‌ها و مشکلات متعددی مواجه شده است. به‌خصوص کبد چرب که این روزها بسیاری از افراد درگیر آن هستند، باعث ایجاد تورم در پاها و در نهایت سوزش کفی پا می‌شود.

 

درباره بیماری اریتروملالژیا(قرمزی و سوزش کف دست یا پا) بیشتر بدانید

زمانی که در حال مطرح‌کردن دلیل قرمزی و درد در کفی پا بودیم، اشاره کوتاهی به بیماری اریتروملالژیا(قرمزی و سوزش کف دست یا پا) نمودیم. در این قسمت می‌خواهیم به‌صورت کامل‌تر در مورد این بیماری با شما عزیزان صحبت کنیم.

اریتروملالژیا در واقع یک نوع بیماری است که نشانه‌های خود را با قرمزی و تورم بروز می‌دهد. این بیماری ممکن است بخش‌های مختلف بدن را درگیر نماید، اما بیش از همه در قسمت پاها و دست‌ها مشاهده می‌شود.

زمانی که دمای بدن شما به سبب انجام حرکات ورزشی و یا قرارگرفتن در یک دمای گرم، بالا می‌رود این علائم بر روی پوست شما ظاهر می‌شوند.البته کسانی که الکل می‌نوشند و یا عادت دارند که برای پخت غذاهای خود از ادویه‌جات زیادی استفاده کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به اریتروملالژیا قرار دارند. این بیماری علاوه بر این که باعث قرمزی و درد در کفی پا می‌شود، بلکه دردهای ناخوشایندی را نیز در این قسمت به وجود می‌آورد.

کسانی که به نوع پیشرفته این بیماری مبتلا هستند، همیشه شاهد قرمزی پاها و دست‌های خود می‌باشند. پزشکان عقیده دارند اریتروملالژیا نوعی از نوروپاتی محیطی به شمار می‌رود. چرا که بر روی سیستم اعصاب محیطی تأثیر می‌گذارد. پس از آن اختلالاتی برای سلول‌هایی که دچار این مشکل شده‌اند به وجود آمده و دیگر تشخیص بو، درد و لمس برای این سیستم سخت و دشوار خواهد بود.

پزشکان چگونه علت قرمزی و سوزش کف پا را پیدا می‌کنند؟

هر چند ما در این مقاله راجع به علت قرمزی و سوزش کف پا با شما عزیزان صحبت کردیم، اما فراموش نکنید که هیچ‌کسی جز یک متخصص حاذق و باتجربه، نمی‌تواند در پیداکردن علت این موضوع، به شما کمک کند. از جمله روش‌هایی که پزشکان برای پیداکردن علت سوزش در کف پا و قرمزی آن به کار می‌برند عبارتند از:

معاینه فیزیکی: در این فرایند پزشک بادقت هرچه‌تمام‌تر، کفی پا ی شما را معاینه می‌کند. سپس در مورد این که این علائم از چه زمانی شروع شدند، بیماری‌هایی که با آن‌ها درگیر هستید و داروهایی که مصرف می‌کنید، از شما سؤالاتی می‌پرسد.

آزمایش خون: برای آن که دلیل قرمزی و درد در کفی پا به‌درستی مشخص شود، باید بیمار آزمایش خون بدهد. در این آزمایش، مواردی مانند سطح گلوکز خون، میزان مواد معدنی و ویتامین‌های بدن، کمبودهای تغذیه‌ای و تمام اختلالات هورمونی مشخص می‌گردد.

تست عملکرد عصبی: درصورتی‌که پزشک به این موضوع که قرمزی و درد در کف پا در اثر یک مشکل عصبی رخ‌داده مشکوک شود، بیمار را توصیه به انجام تست‌های عصبی می‌نماید.

الکترومیوگرافی: با استفاده از این تست، می‌توان میزان فعالیت و عملکرد یک عضله را به‌خوبی اندازه‌گیری نمود. پس از آن پزشک با واکنش‌هایی که عضله موردنظر به تحریک عصبی نشان می‌دهد، به علت سوزش در کف پا و قرمزی آن پی خواهد برد.

درمان‌های مؤثر برای برطرف‌کردن دلیل قرمزی و سوزش در کف پا

درمان این مشکل ناخوشایند زمانی ممکن است که پزشک متخصص بتواند با روش‌های قطعی و دقیق، دلیل قرمزی و درد در کف پای بیمار خود را پیدا کند. پس از آن بر اساس ریشه بیماری (هر چه که باشد) درمان‌های لازم برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

اما اگر بخواهیم درمان قرمزی کف پا و سوزش را به‌صورت کلی توضیح دهیم، شامل مراقبت از خود و مصرف داروهای تجویزی است. در ادامه مطلب، در مورد این دو مقوله، توضیحات مختصری خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم:

مراقبت از خود:

در فرایند مراقبت از خود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که پاهای خود را از قرارگرفتن در معرض گرما و حرارت دورنگه دارید.

هرگاه سوزش و قرمزی کف پای شما شدید شد، می‌توانید با مشورت پزشک خویش، پاهای خود را برای مدت‌زمان 15 دقیقه درون آب‌خنک قرار دهید. البته منظور ما اصلاً آب خیلی سرد نیست، چرا که ممکن است عوارضی با خود به همراه داشته باشد.

همیشه سعی کنید در هنگام خواب یا نشستن، پاهای شما اندکی از سطح بدن بالاتر باشند.

درصورتی‌که پزشک هر نوع دارویی برای شما تجویز کرده است، آن را سر ساعت میل کرده و دوره درمان خود را کامل کنید.

شما می‌توانید برای مراقبت هر چه‌بهتر از خود، از روغن‌های گیاهی و پمادهای موضعی نیز در قسمت کف پا استفاده کنید.

داروهای تجویزی:

درصورتی‌که قرمزی و درد در کف پا به سبب بیماری دیابت رخ‌داده باشد، پزشک با تجویز داروهای خوراکی کاهش‌دهنده خون یا انسولین، سعی در برقراری تعادل در جسم بیمار می‌نماید.

اگر بیمار در جسم خود با کمبود هر نوع ویتامین و ماده معدنی مواجه باشد، علاوه بر توصیه‌های غذایی، برای او مکمل‌هایی نیز در نظر خواهد گرفت.

برای کاهش درد و ناراحتی بیمار، داروهای مسکن و ضدالتهاب نیز انتخاب بسیار خوبی به شمار می‌روند که از سوی پزشک تجویز خواهند شد.

پزشکان اگر به این نتیجه برسند که قرمزی و درد در کف پای بیمار به سبب نوروپاتی محیطی رخ‌داده است، داروهای ضدافسردگی را برای او در نظر خواهد گرفت.

گاهی ممکن است قرمزی کف پا و سوزش آن، به سبب التهاب و قارچ‌ها به وجود آمده باشد که در این صورت، داروهای ضدقارچ بهترین انتخاب برای بیمار به شمار می‌روند.

سخن پایانی

همان گونه که متوجه شدید، پارامترهای مختلفی وجود دارند که در زمینه ایجاد سوزش کف پا و قرمزی آن دخیل هستند. هیچ‌کس نمی‌تواند در همان قدم‌های اول، به‌صورت دقیق علت قرمزی و سوزش کف پا را تشخیص دهد.

تنها یک پزشک متخصص، حاذق و باتجربه است که پس از انجام آزمایشات و بررسی‌های گوناگون، به شما خواهد گفت که چرا به اریتروملالژیا(قرمزی و سوزش کف دست یا پا)دچار شده‌اید؟

وظیفه اصلی شما در این گونه مواقع، پیگیری قطعی و مستمر پزشکی است تا پس از پیداکردن دلیلی اصلی آن، به‌سرعت فرایند درمان را آغاز کنید. پس از شما خواهش می‌کنیم این موضوع به‌ظاهر ساده، اما بسیار مهم را پشت‌گوش نیندازید و دراسرع‌وقت، یک قرار ملاقات با پزشک خود ترتیب دهید.

نویسنده پست: orto

دیدگاهتان را بنویسید