منظوراز در رفتگی پا در اکثر موارد پیچ خوردگی مچ پا است که پارگی تاندون ها و گاهی یک در رفتگی مختصری است که به ان ankle sprain گویند و در رفتگی خود پا بسیار نادر است  و درمانش بر اساس گریدش گاهی بی حرکتی اتل و گچ گرفتن  و سپس فیزیوتراپی و بازتوانی  و گاهی جراحی انجام میشود .

دررفتگی مچ پا یک آسیب نادر است. مچ پا معمولاً در اثر زمین خوردن ، تصادف وسیله نقلیه موتوری یا آسیب دیدگی ورزشی که باعث آسیب به رباط ها و استخوان ها می شود ، از جای خود خارج می شود.

علاوه بر آسیب استخوانی ، می تواند به عروق خونی ، اعصاب و پوست آسیب برساند.

اکثر وقت ها تشخیص دررفتگی  به صورت بالینی انجام می شود.

مشاوره ارتوپدی یا اطفال در مواقعی که بیمار به جراحی نیاز دارد لازم است .

برای  کاهش دررفتگی  و جلوگیری از آسیب های  بیشتر باید در اولین فرصت  مچ پا را آتل ببندیم . آرتروز یک عارضه شایع دررفتگی مچ پا است.

بیشتر مچ پا های دررفته ناشی از آسیب دیدگی تصادفی است و جلوگیری از آن دشوار است.

در رفتگی پا

دررفتگی پا چیست؟

دلایل و عوامل خطر دررفتگی پا چیست؟

علائم دررفتگی  پا چیست؟

چگونه پزشک دررفتگی پا را تشخیص می دهد؟

درمان دررفتگی پا چیست؟

زمان ریکاوری پا در چه مدت است؟

پیش آگهی دررفتگی پا چیست؟

آیا می توان از دررفتگی پا جلوگیری کرد؟

جمع بندی :

دررفتگی پا چیست؟

مچ پا یک مفصل لولایی است که ساق پا را به استخوان های کف پا متصل می کند. استخوان درشت نی و استخوان فیبولا با استخوان پا متصل شدند  و باعث ایجاد مچ پا می شوند. ، رباط های اطراف هم در ایجاد ثبات پا بسیار مهم هستند.

در درفتگی مفاصل استخوان هایی که به هم می پیوندند و با همدیگر  یک مفصل را تشکیل می دهند دیگر آن رابطه طبیعی و فیزیولوژیک  را باهم  ندارند. در مچ پا به این معنی است که دیگر استخوان درشت نی و استخوان پا رابطه طبیعی آناتومیک خود را حفظ نمی کنند.

زمانی دررفتگی مچ پا  اتفاق می افتد  که یک مفصل بیش ازحد طبیعی حرکتی خود در جای خودش حرکت کند . اکثر در رفتگی های مچ پا به سمت خارج می باشد که در نتیجه آن رباط های طرف خارجی پا کشیده و یا پاره می شوند.

دلایل و عوامل خطر دررفتگی پا چیست؟

دررفتگی مچ پا  اکثرا به دنبال یک ضربه به پا اتفاق می افتد و خود بخود امکان در رفتگی وجود ندارد . نیروهایی زیادی که روی مچ پا قرار می گیرند که باعث شکستگی استخوان ها یا پارگی رباط ها می شوند و در نتیجه آسیب دررفتگی ایجاد می شود.

مچ پا یک مفصل پایدار است و جهت دررفتگی به موقعیت پا و محل ایجاد نیرو بستگی دارد. دررفتگی مچ پا بیشتر با شکستگی استخوان های مفصل همراه است.

دلایل شایع دررفتگی شامل این موارد است:

• سقوط
  • تصادفات موتوری
  • آسیب های ورزشی و …

شایعترین نوع دررفتگی مچ پا دررفتگی خلفی است ، به طوری که قسمتی که  استخوان پا و استخوان درشت نی در ارتباط است به عقب حرکت می کند. در این حالت هنگام آسیب دیدگی ، پا از ناحیه کف خم میشود یعنی انگشتان پا به سمت پایین منحرف میشوند. مچ پا یا از خارج به سمت داخل جابجا می شود یا از داخل به خارج  ، رباط ها و بافت هایی که مچ پا را ثابت نگه می دارند را پاره می کند.

دررفتگی قدامی ، استخوان تالوس به جلو رانده می شود و نیرویی که از جلو به پا وارد میشود استخوان  تیبیا را به عقب هل می دهد.

علائم دررفتگی  پا چیست؟

• درد مچ پا

درد در مچ پا می تواند ناشی از التهاب یا آسیب به هر یک از ساختارهای این منطقه باشد ، از جمله استخوان ها ، فضای مفصل ، غضروف ها ، رباط های اطراف  ، تاندون ها یا عضلات اطراف.

• تورم مچ پا
  • کبودی
  • قرمزی
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • بی ثباتی
  • سوزش
  • تحمل  نکردن وزن بدن بر روی مچ پا آسیب دیده
  • سفتی
  • ضعف

شایعترین علت درد در مچ پا  پیچ خوردگی یا آسیب دیدگی است. آرتریت روماتوئید ، نقرس ، آرتروز و سایر انواع آرتریت نیز می تواند باعث درد مچ پا شود.

دررفتگی یک وضعیت دردناکی است که معمولاً با تغییر شکل مفصل مچ پا همراه است . در این حالت ایستادن یا راه رفتن ممکن است بسیار دشوار یا غیرممکن باشد.

اگر اعصابی که در اطراف مفصل مچ پا قرار دارند آسیب ببینند یا ملتهب شوند ، می توانند موجب بی حسی و گزگز پا بشوند .

چگونه پزشک دررفتگی پا را تشخیص می دهد؟

برای یک پزشک مهم است که در مورد چگونگی آسیب دیدگی اطلاع داشته باشد. سابقه پزشکی گذشته و آسیب قبلی مچ پا ممکن است اطلاعات مفیدی را به پزشک ارائه دهد.

دررفتگی مچ پا اغلب از نظر ظاهری تشخیص داده می شود.  یک معاینه فیزیکی درست  می تواند رابطه نامناسب استخوان درشت نی ، استخوان فیبولا و استخوان پا  با همدیگر را مشخص کند. علاوه بر مچ پا ، پزشک  ممکن است ساختارهای پا و زانو را معاینه کند و به دنبال آسیب های احتمالی دیگر باشد.

از آنجا که در اثر دررفتگی مچ پا ، رگ ها و اعصاب ممکن است کشیده و آسیب ببینند ، نبض ها و حس پا ارزیابی می شود. عوارض پوستی شایع است زیرا با کشیده شدن مچ پا از روی برجستگی استخوانی ، پوست می تواند خونرسانی خود را از دست داده و از بین برود.

اشعه ایکس آزمایش تشخیصی اولیه است که برای تعیین میزان آسیب دیدگی ، وجود شکستگی و دررفتگی  استفاده می شود. هنگامی که دررفتگی کاهش یافته و استخوان ها دوباره مرتب می شوند ، ممکن است یک عکس بعد از بهبود نیز گرفته شود  تا تأیید شود که استخوان ها در موقعیت طبیعی قرار دارند.

بسته به شرایط یک بیمار  ، ممکن است  یکی از راه های اسکن CT یا MRI برای ارزیابی آسیبی که  به سطح مفصل رسیده ، جستجوی شکستگی های مخفی و ارزیابی رباط ها و تاندون های مفصل مچ پا انجام  شود.

درمان دررفتگی پا چیست؟

بعد از ارزیابی اولیه ، درمان اورژانسی  برای کاهش آسیب و بازگشت استخوان ها تا حد امکان به موقعیت آناتومیک طبیعی خود شروع می شود. اکثرا  استخوان ها با یک  کشش ملایم سرجای خود برمی گردند. گاهی اوقات برای آرام کردن درد بیمار و کمک به شل شدن عضلات اطراف به دارو نیاز است.

اگر شواهدی از آسیب به عروق و عصب پا وجود داشته باشد و از نظر  بالینی تشخیص دررفتگی مچ پا داده شده باشد باید درمان را قبل از عکس برداری شروع کنیم .

پس از کاهش درد مچ پا ، معاینه عروق و عصب پا تکرار می شود و یک آتل گچ یا فایبرگلاس موقتی قرار داده می شود.

حتی اگر دررفتگی مچ پا کاهش یابد ، در بسیاری از مواقع برای تثبیت ساختارهایی که آسیب دیده اند ، جراحی لازم است. تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی مورد نیاز است و چه نوع جراحی ممکن است لازم باشد ، برای هر بیمار و وضعیت آن فرد متفاوت  است.

مداخله‌های فیزیوتراپی

متخصص های  فیزیوتراپی مهارت لازم برای انجام اقدامات درمانی را دارند . این مداخله‌های درمان دررفتگی مچ پا شامل موارد زیر می شود :

تکنیک درمان با دست یا منوال تراپی: ماساژ بافت نرم و به حرکت درآوردن مفصل توسط متخصص فیزیوتراپی با هدف تسکین درد مچ پاانجام میشود . بیمار به کمک این روش ها  می‌تواند پس از  گذشت مدتی بی‌حرکت بودن آن قسمت  توانایی حرکتی خود را مجدداً بازیابد.

حرکت‌ها و تمرین‌های خاص و مخصوص با هدف تقویت عضله‌های  اطراف مچ پا و همچنین افزایش پایداری انجام می‌شود

مواردی مانند مدالیته‌هایی مانند اولتراسوند، تحریک الکتریکی، یخ، لیزر سرد و… درد و التهاب تاندون‌ها و مچ پا را کاهش می‌دهند .

برنامه تمرین و ورزش  در خانه  شامل حرکت‌های تقویتی عضلات پا ، کشش و پایدارساختن مفاصل  می‌شود. همچنین بهترین روش انجام کار های  روزانه و شخصی  به بیمار آموزش داده می‌شود تا او هر چه سریع‌تر بتواند به سطح عملکرد قبلی خود باز گردد .

مداخله‌های پزشکی

پزشکان  میتوانند علاوه بر فیزیوتراپی از روش‌های دیگری  نیز بهره می‌گیرند

استراحت و یخ

تجویز داروهای غیراسروئیدی ضدالتهاب

تزریق استروئید برای کاهش التهاب

مسکن برای کاهش درد

جراحی برای  اصلاح آسیب‌ دیدگی  و علت اصلی و پیشگیری از ناپایداری و دررفتگی مکرر می شود انجام داد

زمان ریکاوری پا در چه مدت است؟

پس از اتمام درمان اولیه ، بدون نیاز به جراحی ، ممکن است توانبخشی شش تا 12 هفته طول بکشد تا بیمار را به فعالیت های قبل از آسیب برگرداند.

پیش آگهی دررفتگی پا چیست؟

در حالی که هدف برای هر آسیب بازگشت بیمار به سطح عملکرد قبل از آسیب خود است ، اما بیمارانی که دچار جدا شدگی شدید پا شده اند لزوماً قادر به دستیابی به این هدف نیستند.

هنگامی که مچ پا جدا می شود ، ممکن است خون رسانی به غضروف هایی که استخوان را درون مفصل قرار می دهد آسیب ببیند و در نهایت منجر به آرتروز شود  . همچنین ، اگر استخوان ها پس از آسیب دیدگی کاملاً هماهنگ نشوند ، خطر آرتروز در آینده افزایش می یابد.

آرتروز  یک مفصل هم  ممکن است موجب  درد و سفتی در آن مفصل شود. از دست دادن دامنه حرکتی مچ پا می تواند راه رفتن را تغییر داده و متعاقباً سایر قسمت های اسکلت از جمله باسن و کمر را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا می توان از دررفتگی پا جلوگیری کرد؟

دررفتگی مچ پا یک آسیب دیدگی تصادفی است و اغلب نمی توان از آن پیشگیری کرد.

عوامل خطری کمی وجود دارد که میتواند منجر به دررفتگی پا شود مانند:

پیچ خوردگی مکرر مچ پا که میتواند باعث سستی مفصل شود

ضعف عضلات اطراف مچ پا

بیماری هایی که باعث می شوند مفاصل بیش از حد متحرک شوند (به عنوان مثال ، سندرم Ehlers-Danlos ، سندرم مارفان ، سندرم داون)

جمع بندی:

اکثر وقت ها تشخیص دررفتگی  به صورت بالینی انجام می شود

بیشتر مچ پا های دررفته ناشی از آسیب دیدگی تصادفی است و جلوگیری از آن دشوار است

البته چون دررفتگی پا میتواند به اعصاب و عروق آن منطقه آسیب برساند لازم است که بلافاصله به پزشک مراجعه کنیم تا معاینه شویم .